2013-12-01, 17:59
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicon01
Men det är väl det jag har gjort? Det står ^6 istället för ^5, jag har dividerat med den inre derivatan?? Nej jag förstår inte :/
"... med en lämplig konstant."
Citera
2013-12-01, 18:01
Medlem
Någon som kan hitta primitiv funktion till (sinx)^3
Citera
2013-12-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Du undersöker om P² = P. Det är det i ditt fall (kolla detta!), och då finns det två möjliga värden på determinanten: 0 och 1. P² är inte lika med 1 för P är en matris. Har du inte läst något vi har skrivit?

jag har läst allt, tagit det till mej. analyserat. läst och funderat som en idiot. men som ni kanske borde förstå nu förstår jag inte varför det ska undersökas P^2=P.

som sagt är jag van vid att få en matris och beräkna determinanten med sarrus regel. men med er metod är P en matris som jag inte vet någonting om mer än att P = A(A^t A)⁻¹ A^t.
Citera
2013-12-01, 18:03
Medlem
Citat:
"... med en lämplig konstant."

Som sagt förstår jag inte vad du menar så citera vad du sagt tidigare skrivit hjälper tyvärr inte...

Kan någon bara säga exakt vad det ska stå istället? eller förklara steg för steg, skulle vara mycket uppskattat!
Citera
2013-12-01, 18:04
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faradaydaniel
jag har läst allt, tagit det till mej. analyserat. läst och funderat som en idiot. men som ni kanske borde förstå nu förstår jag inte varför det ska undersökas P^2=P.

som sagt är jag van vid att få en matris och beräkna determinanten med sarrus regel. men med er metod är P en matris som jag inte vet någonting om mer än att P = A(A^t A)⁻¹ A^t.
Det ska undersökas för att den heter P, vilket brukar vara ett namn på en projektion, och projektioner uppfyller P² = P. Och än en gång, med ett sådant P, vad får du för P²?
Citera
2013-12-01, 18:05
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helicon01
Som sagt förstår jag inte vad du menar så citera vad du sagt tidigare skrivit hjälper tyvärr inte...

Kan någon bara säga exakt vad det ska stå istället? eller förklara steg för steg, skulle vara mycket uppskattat!
Du sade att derivatan av f(x) är g(x). Detta g(x) skiljer sig från ditt uttryck bara med en konstant, så om du dividerar med denna konstant så har du hittat din primitiva funktion f(x).
Citera
2013-12-01, 18:08
Medlem
Citat:
Det ska undersökas för att den heter P, vilket brukar vara ett namn på en projektion, och projektioner uppfyller P² = P. Och än en gång, med ett sådant P, vad får du för P²?

jag ger ett försök, men skratta inte åt mej om jag har fel.
enligt mej borde P (matrisen) vara [1, 1, 1; 1, 1, 1; 1, 1, 1]
Citera
2013-12-01, 18:08
Medlem
adequates avatar
Citat:
jag ger ett försök, men skratta inte åt mej om jag har fel.
enligt mej borde P (matrisen) vara [1, 1, 1; 1, 1, 1; 1, 1, 1]
Det måste den inte alls. Seså, kolla vad P² blir istället! Gör det bara!
Citera
2013-12-01, 18:11
Medlem
Citat:
Det måste den inte alls. Seså, kolla vad P² blir istället! Gör det bara!

MEN, jag vet inte hur jag ska kolla.....! berätta för mej hur jag ska kolla det. jag vill verkligen, men jag kan inte för jag ser ingen metod för att bearbeta problemet.
Citera
2013-12-01, 18:14
Medlem
adequates avatar
Citat:
MEN, jag vet inte hur jag ska kolla.....! berätta för mej hur jag ska kolla det. jag vill verkligen, men jag kan inte för jag ser ingen metod för att bearbeta problemet.
Du vet vad P är eller hur? På formen P = ABC typ? Well, då är P² = ABCABC. Sen kommer du kunna ersätta en multiplikation med I.
Citera
2013-12-01, 18:19
Medlem
M5Chrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedish-Psycho
Någon som kan hitta primitiv funktion till (sinx)^3
∫(sin^3x)dx=∫(sin^2x)(sinx)dx=∫(1-cos^2x)(sinx)dx

Variabelsubstitution
u=cosx => du=(-sinx)dx <=> -du=(sinx)dx

∫(1-u^2)(-du)=∫(u^2-1)du=(u^3)/3-u+C=(cos^3x)/3-cosx+C
Citera
2013-12-01, 18:20
Medlem
Boblovebudss avatar
Snabb fråga pga hjärnsläpp, vad är F`(1)?
Alltså derivatan av 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in