2013-12-01, 16:49
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Vad tycker du att det bevisar att någon vet vad han har för smeknamn? Därifrån till att identifiera en bandad röst på telefon är steget rätt långt, eller hur? Nu är/var ju RO en aktiv affärsman i många år, så om det verkligen var han som ringde och hans röst är så fantastiskt lätt att känna igen så borde ju rimligen någon med lite närmare bekantskap ha identifierat den redan. Nej du, gamla "jobbarkompisar" som påstår sig "känna igen" än det ena än det andra, men först EFTER att MGM:s identitet har blivit känd i medier som detta ger jag inte mycket för, och det gör inte utredarna heller, kan jag lova.
Kan faktiskt vara så att RO har ett begränsat umgänge. En del pekar ju faktiskt i den riktningen. Du kan heller inte förutsätta att alla människor har hört bandupptagningen. Att helt avfärda LeBoefs utsaga om rösten är i alla fall i min bok lite väl trångsynt.
Citera
2013-12-01, 16:54
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vi har så vitt vi vet två av varandra oberoende personer i tråden som menar att RO kallas/kallade för "Oxen" och så vitt jag förstår var "biffen" den som först kom att kalla RO för "Oxen". Hur förklarar ni det då, ni som menar att "biffen" bara trollar?

Kalle har fått för sig att en viss typ av människor inte mördar, så att han är skeptisk är en sak, men annars tycker jag man ska fundera över det biffen skriver.
Nej, jag har verkligen inte uppfattningen att den ena eller andra typen av människor inte mördar. Var har du fått det ifrån?

Däremot ställer jag nog upp litet högre kriterier och vill ha fram mer fakta innan jag drar några slutsatser. Och det blir ibland fel när en användare skriver ut en hypotes som sedan förvandlas till trådsanning. Men visst, vill du ha ett exempel på hur jag har funderat så kommer det här. Men kom ihåg: detta är bara en av många funderingar jag har:

Som framgått här i tråden är RO till synes något av en mönstermedborgare.

Dock: det finns inget som säger att han aldrig haft några ljusskygga aktiviteter för sig. På det gymnasiun han gick förekom en del våld och droger. Fanns elever som sålde,före och/eller efter skoltiden. Bland dem fanns även en och annan välartad elev som sålde till välartade ungdomar. Jag har ingen aning om huruvida RO gjorde något sådant, men rent teoretiskt bör han ha haft möjlighet att göra det.

Ett annat exempel (och här vill jag poängtera att jag har god insyn i it-branschen och även viss insyn i de företag som RO jobbat på): Det förekommer, även om det inte är direkt vanligt, att systemutvecklare och ittekniker använder olika former av stimulantia för att periodvis kunna jobba extremt mycket. Från tonårsnördarna som dricker litervis med koffeindrycker till en och annan som väljer amfetamin. Återigen: jag har ingen aning om huruvida RO har använt något sådant.

OM (säger OM) RO har hållit på med något av ovanstående, så kommer saken i ett helt annat läge.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-12-01 kl. 16:58.
Citera
2013-12-01, 16:56
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5712453
Citat:

Hmm... Kanske inte har nån betydelse, men varför säger krimmaren "där de ska sova"? Var BO inte ensam??
Han hade väl flickvän? Kanske var på väg hem till henne?
Citera
2013-12-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrisGugge
du blandar ihop RO med BO...

Ja, det gjorde jag tydligen. Förlåt Flor-Ida Nåja, länkpostningen kanske var till någon nytta ändå.
Citera
2013-12-01, 17:09
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det här är Flashback, och här dyker det upp allehanda skribenter av varierande kvalitet.

När någon kommer med många, till synes viktiga fakta, är det bra om man kollar upp det som går och ifrågasätter, så man ser vad denna någon går,för.

Du har bara skrivit i ett par dagar, men har redan kommit med en rad mycket intressanta uppgifter: att du definitivt känner igen honom som ringaren ( trots att någon eller några andra som känner honom inte känner igen rösten), att han söp ordentligt varje gång han var ute, att han är medlem i Mensa, exakt angivande av var han ska ha bott etc.

Nu hade jag möjlighet att kolla upp två av dessa påståenden och de stämde inte.

Och då.är det fullständigt självklart att jag slänger tillbaka det till dig för att se vad du egentligen går för.
Håller inte riktigt med dig om att antal inlägg skulle vara någon slags markör för pålitlighet. Givetvis kan man luska i tidigare inlägg och få en uppfattning, men det finns användare som skrivit tusentals inlägg som sedan med stor förvåning visat sig vara trollkonton. Att en nyregistrerad går in i en tråd som denna och skriver sina inlägg kan ju också tyda på att vederbörande är initierad och endast därför känner sig manad att börja nyttja flashback. Vill inte påstå att det måste vara så, men utifrån det han skrivit är det väl sunt att vara kritisk i någon mån, men att avfärda det hela blir helt fel.
Citera
2013-12-01, 17:18
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Kan faktiskt vara så att RO har ett begränsat umgänge. En del pekar ju faktiskt i den riktningen. Du kan heller inte förutsätta att alla människor har hört bandupptagningen. Att helt avfärda LeBoefs utsaga om rösten är i alla fall i min bok lite väl trångsynt.
Minst en av avsikterna med det här forumet är väl att med gemensamma krafter försöka reda ut vem som har begått ett visst brott, grundat på offentligt tillgänglig information (grävande) men också på de uppgifter som lämnas direkt här av medlemmar. Sådana uppgifter ska tåla att synas i sömmarna, annars är de ovidkommande och ska - precis som i en verklig brottsutredning - tas med en nypa salt och läggas åt sidan för att inte fördunkla sanningen som ju finns någonstans. Vidsynta "jag vill tro på allt"-attityder lär inte föra saken framåt. Inte heller galna spekulationer som att det "kan faktiskt vara så att RO har ett begränsat umgänge". Hur f-n bedriver man affärer om man har ett "begränsat umgänge"? Tror du det är därför LinkedIn finns, för att man vill vara för sig själv? Naturligtvis har RO haft ett mycket stort umgänge - om än inte privat - som har hört honom prata massor med gånger, och personer som ägnar sig åt affärer och företagande följer ofta nyhetsrapporteringen ganska väl, så att anta att de skulle ha missat ett av Sveriges mest uppmärksammade mord under de senaste 2 decennierna är inte helt troligt. Pass för att en sådan kan ha hört av sig till polisen så att utredarna har sådan information utan att den kommit till allmänhetens kännedom.
Citera
2013-12-01, 17:19
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Håller inte riktigt med dig om att antal inlägg skulle vara någon slags markör för pålitlighet. Givetvis kan man luska i tidigare inlägg och få en uppfattning, men det finns användare som skrivit tusentals inlägg som sedan med stor förvåning visat sig vara trollkonton. Att en nyregistrerad går in i en tråd som denna och skriver sina inlägg kan ju också tyda på att vederbörande är initierad och endast därför känner sig manad att börja nyttja flashback. Vill inte påstå att det måste vara så, men utifrån det han skrivit är det väl sunt att vara kritisk i någon mån, men att avfärda det hela blir helt fel.
Tror du missförstod mig: Du har helt rätt när du säger att antalet inlägg inte har någon koppling till trovärdigheten.

Det jag säger är, att när det dyker upp en ny användare som i sina första inlägg kommer med synnerligen intressanta uppgifter är det alltid idé att kolla upp det som går och ifrågasätta om det är saker som inte stämmer. Detta för att försöka förstå hur pass seriös den nya användaren är. (Användare som skrivit tusen inlägg eller mer har man ju för det mesta redan kunnat sortera in i ett fack vad gäller trovärdighet.)

Vad gäller LeBouef har vi fått mycket intressant information. Dock har ett par - mindre viktiga saker - visat sig inte stämma riktigt. Det kan ju vara en slump. Vi får se hur det utvecklar sig.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-12-01 kl. 17:30.
Citera
2013-12-01, 17:31
Medlem
Provokatörs avatar
Hur lång är Oxen?
Hur var hans fysiska status tidpunkten höll han på med någon idrott?

Om du ska välja ut ett rånoffer så tar du (även om du är aspackad) med i beräkningen vederbörandes fysik.

Inringaren var packad och BO var i princip nykter.

Jag blir misstänksam av att han säger att det är ett rån, om han bara är ett förbipasserande vittne så bör han inte klara av att avgöra detta.

Alt. 1 Inringaren har varit medbrottsling.
Alt. 2 Inringaren är mördaren.

Han är inte bara ett vanligt vittne.

Rånet är bara ett villospår och därmed kan det inte vara frågan om dråp utan det är ett överlagt mord.
Jag är nu helt övertygad om att inringaren är mördaren. Jag tror att motivet går att hitta om polisen hör flera festdeltagare, något på festen utlöste mördarens plan.

/Provokatör
Citera
2013-12-01, 17:32
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Han hade väl flickvän? Kanske var på väg hem till henne?
Kanske hit och dit, jag har aldrig någon annanstans i rapporteringen hört någon från utredningen nämna att man vet att någon/några andra personer skulle sova på samma ställe som BO den natten. Felcitering av SR? Felsägning av krimmaren? I så fall är det en ointressant uppgift, men i annat fall inte. Synd att svenska reportrar är så otroligt slarviga numera att man ska behöva hänga upp sig på sådana här saker. Hade jag intervjuat krimmaren hade jag direkt frågat "Du säger de. Finns det andra personer i BO:s närvaro efter festen som ni känner till?". Och hade jag varit en felciterad krimmare hade jag påpekat det till SR.
Citera
2013-12-01, 17:34
Medlem
bernters avatar
Citat:
Minst en av avsikterna med det här forumet är väl att med gemensamma krafter försöka reda ut vem som har begått ett visst brott, grundat på offentligt tillgänglig information (grävande) men också på de uppgifter som lämnas direkt här av medlemmar. Sådana uppgifter ska tåla att synas i sömmarna, annars är de ovidkommande och ska - precis som i en verklig brottsutredning - tas med en nypa salt och läggas åt sidan för att inte fördunkla sanningen som ju finns någonstans. Vidsynta "jag vill tro på allt"-attityder lär inte föra saken framåt. Inte heller galna spekulationer som att det "kan faktiskt vara så att RO har ett begränsat umgänge". Hur f-n bedriver man affärer om man har ett "begränsat umgänge"? Tror du det är därför LinkedIn finns, för att man vill vara för sig själv? Naturligtvis har RO haft ett mycket stort umgänge - om än inte privat - som har hört honom prata massor med gånger, och personer som ägnar sig åt affärer och företagande följer ofta nyhetsrapporteringen ganska väl, så att anta att de skulle ha missat ett av Sveriges mest uppmärksammade mord under de senaste 2 decennierna är inte helt troligt. Pass för att en sådan kan ha hört av sig till polisen så att utredarna har sådan information utan att den kommit till allmänhetens kännedom.
Nu är det ju så att han verkar ha sysslat med IT-konsulting, anställd huvudsakligen på ett företag och inte bedrivit egen verksamhet i någon större omfattning. Vet inte om det är så att du inte läser vad som framkommit, men att som du framställa honom som affärsman blir synnerligen vilseledande då vad som framkommit motsäger det mesta du skrivit ovan. Vad gäller LinkedIn, 20 kontakter anser du det är ett brett kontaktnät? Kamma till dig och sopa rent utanför din egna dörr innan du yttrar dig nästa gång.
Citera
2013-12-01, 17:52
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Nu är det ju så att han verkar ha sysslat med IT-konsulting, anställd huvudsakligen på ett företag och inte bedrivit egen verksamhet i någon större omfattning. Vet inte om det är så att du inte läser vad som framkommit, men att som du framställa honom som affärsman blir synnerligen vilseledande då vad som framkommit motsäger det mesta du skrivit ovan. Vad gäller LinkedIn, 20 kontakter anser du det är ett brett kontaktnät? Kamma till dig och sopa rent utanför din egna dörr innan du yttrar dig nästa gång.
Men... Du snurrar in dig allt mer i det du säger! Vad tror du en konsult gör? Sitter i en skrubb och tittar på en dataskärm? Nu var det inte huvudsakligen just hans LI-kontaktnät jag avsåg, det var bara ett exempel på att man i ett arbete som aktiv mot kund inte har "litet umgänge".
Citera
2013-12-01, 18:04
Medlem
Mantillas avatar
Hörni alla som är lite seriösa i den här tråden. Jag vill gärna ha er feedback på den artikel angående romanen "Fältöversten" som publicerades på Resumé 10/1 2013 (länk: http://www.resume.se/nyheter/media/2013/01/09/gws-team-pa-vag-att-losa-mordgatan-i-ny-bok-av-journalist/
Citat:
Ekonomijournalisten Jonas Malmborg lämnade Veckans Affärer tidigare i år. I dag släpper han debutromanen "Fältöversten" på Albert Bonniers förlag. Boken bygger på hans egna upplevelser från uppväxtåren på Östermalm, men är en fiktiv berättelse.

I boken beskrivs det så kallade "Fältagänget" – en samling bekantskaper som romanens huvudkaraktär Jakob dras till på högstadiet. Längre fram i boken knyts delar av gänget samman med mordet på studenten Per Häggström vid Swartligs ridskola i oktober 1996. --

– Man kan ta reda på vilka de är. Det är inte så att jag pekar ut någon, även om det går att lista ut. Eftersom det handlar om en svag person som är märkt av ett tungt missbruk så ville jag inte gå längre. Han motsvarar kriterierna för gärningsmannaprofilen. Resten lämnar jag till läsaren säger Jonas Malmborg till Resumé.

Kommentarer från LGWP:
Kommer det här fallet att lösas?
– Det är jag säker på. Han som är ansvarig för fallet är duktig, en aktningsvärd motståndare.

Leif GW Persson har inte hunnit läsa "Fältöversten, men han ger en passning till författaren när han får veta att Jonas Malmborg själv tagit del av domar och utdrag ur belastningsregistret.

Jag är säker på att sheriffen hade hittat honom oberoende av boken.

Min tolkning av GW:s sista kommentar (fetad av mig) är att bokens "fiktiva" gärningsman är den verkliga gärningsmannen enligt GW:s uppfattning. I så fall har väl RO utpekats helt felaktigt i den här tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in