2013-12-01, 15:32
Medlem
Flor-Idas avatar
Jag har funderat på ett alternativt händelseförlopp:

BO har stämt träff med någon i skumma syften (sexköp, droger?). Han tar ut 2000 kr på bankomaten för att betala för skumaffären. Träffen ska ske mellan husen vid Swartlings (dvs mordplatsen). BO är tidig, så han går till platsen, lägger ned väskan och väntar.

Alt. 1 Den han ska träffa är RO. Tjafs om något uppstår och BO huggs ihjäl.

Alt. 2 BO ska träffa en kvinna för sex. Hon har dock bara för avsikt att lura av BO pengarna. Till sin hjälp har hon en man som ska kliva fram efter en stund (jmf. Solna-mordet). Mannen är RO.

RO behöver då inte alls ha varit på festen.
Citera
2013-12-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag har funderat på ett alternativt händelseförlopp:

BO har stämt träff med någon i skumma syften (sexköp, droger?). Han tar ut 2000 kr på bankomaten för att betala för skumaffären. Träffen ska ske mellan husen vid Swartlings (dvs mordplatsen). BO är tidig, så han går till platsen, lägger ned väskan och väntar.

Alt. 1 Den han ska träffa är RO. Tjafs om något uppstår och BO huggs ihjäl.

Alt. 2 BO ska träffa en kvinna för sex. Hon har dock bara för avsikt att lura av BO pengarna. Till sin hjälp har hon en man som ska kliva fram efter en stund (jmf. Solna-mordet). Mannen är RO.

Men folk har väl sett honom på festen eller har jag missat något??
Citera
2013-12-01, 15:46
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
RO är inte medlem i Mensa, om han inte gått med de senaste månaderna.

Huset på Sibiriensidan av Odengatan byggdes om fullständigt i början av 90-talet och var således i mycket gott skick 2002. Och huset på Lärkstadssidan innehåller endast 4 bostadslägenheter och där ska det till ett mindre mirakel om man ska få en lägenhet. Och de omgivande husen är antingen kontor eller nybyggda.

Tycker inte att dina "fakta" känns särskilt pålitliga.

Edit: Han kan iofs vara medlem i Mensa i något annat land, men det är ytterst ovanligt att svenska medborgare är det.

Lägg av, "Biffen"! Jag håller med Kalle. Jag tror t.ex. inte ett skit på att du kan identifiera Ringaren som RO. Varför skulle du ha lagt hans röst så starkt på minnet att du känner igen den 10 år senare? Pfft...
Sansa sig lite! Finns inget som säger att han inte skulle kunna göra det. Du kanske inte har förmågan till det, men döm inte någon annan. Tio år är inte en speciellt lång tid och lägg därtill att vederbörande har umgåtts och varit arbetskamrat med RO. Människor äger olika grad av förmågor och så är det bara. Personligen har jag en mycket särpräglad förmåga att känna igen ett ansikte efter mycket lång tid(åtskilligt längre än 10 år) och då efter att endast sett personen i fråga någon enstaka gång.
Senast redigerad av bernter 2013-12-01 kl. 15:51.
Citera
2013-12-01, 16:14
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Men folk har väl sett honom på festen eller har jag missat något??

Det har jag missat i så fall.
Citera
2013-12-01, 16:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
RO är inte medlem i Mensa, om han inte gått med de senaste månaderna.

Huset på Sibiriensidan av Odengatan byggdes om fullständigt i början av 90-talet och var således i mycket gott skick 2002. Och huset på Lärkstadssidan innehåller endast 4 bostadslägenheter och där ska det till ett mindre mirakel om man ska få en lägenhet. Och de omgivande husen är antingen kontor eller nybyggda.

Tycker inte att dina "fakta" känns särskilt pålitliga.

Edit: Han kan iofs vara medlem i Mensa i något annat land, men det är ytterst ovanligt att svenska medborgare är det.

Lägg av, "Biffen"! Jag håller med Kalle. Jag tror t.ex. inte ett skit på att du kan identifiera Ringaren som RO. Varför skulle du ha lagt hans röst så starkt på minnet att du känner igen den 10 år senare? Pfft...
Utan att gå in på trovärdighet mer i allmänhet, tycker jag inte att det i sig är så konstigt att någon tycker sig känna igen en röst efter tio år. Jag kände som 13-åring per telefon igen en (iofs särpräglad) röst som jag inte hade hört sedan jag var tre.
Citera
2013-12-01, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida

Jo.

SR:
Citat:
År 1996 mördades en 25-årig man vid Swartlings ridskola på Östermalm i centrala Stockholm. Fallet har gäckat polisen och man har jagat gärningsmannen sen dess.
Igår anhålls en 39-årig man på sannolika skäl misstänkt för mordet.
Bertil Sahlin, kriminalkommissarie vid polisens Cold case-grupp är en av de poliser som jobbat med fallet.
Det är den 14 oktober 1996, det är fest på KTH, berättar Bertil Sahlin. Offret går till ett ställe där de ska sova på natten. Men han blir knivmördad på väg dit.
Expressen
Citat:
25-åringen överfölls och rånades på väg hem från en fest i oktober 1996.

Det finns rätt många inlägg i tråden med länkar till artiklar där festen nämns.
Citera
2013-12-01, 16:27
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jo.

SR:

Expressen

Det finns rätt många inlägg i tråden med länkar till artiklar där festen nämns.
du blandar ihop RO med BO...
Citera
2013-12-01, 16:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Kan väl vara så att han ljugit om medlemskap i Mensa?
Om det är så, är det ju en speciell sorts folk som gör det också...
Citera
2013-12-01, 16:29
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Vi har så vitt vi vet två av varandra oberoende personer i tråden som menar att RO kallas/kallade för "Oxen" och så vitt jag förstår var "biffen" den som först kom att kalla RO för "Oxen". Hur förklarar ni det då, ni som menar att "biffen" bara trollar?

Kalle har fått för sig att en viss typ av människor inte mördar, så att han är skeptisk är en sak, men annars tycker jag man ska fundera över det biffen skriver.
Vad tycker du att det bevisar att någon vet vad han har för smeknamn? Därifrån till att identifiera en bandad röst på telefon är steget rätt långt, eller hur? Nu är/var ju RO en aktiv affärsman i många år, så om det verkligen var han som ringde och hans röst är så fantastiskt lätt att känna igen så borde ju rimligen någon med lite närmare bekantskap ha identifierat den redan. Nej du, gamla "jobbarkompisar" som påstår sig "känna igen" än det ena än det andra, men först EFTER att MGM:s identitet har blivit känd i medier som detta ger jag inte mycket för, och det gör inte utredarna heller, kan jag lova.
Citera
2013-12-01, 16:34
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
OK, omformulering: 2000 - 2003 var han i alla fall medlem i Mensa och skröt om det. Trodde i min enfald (som icke mensamedlem) att var man en gång medlem så är man alltid medlem, att det krävs aktivt avslutande av medlemskapet.

Tycker att du verkar vara lite dum i huvudet. På riktigt. Jag säger ju att jag inte vet till 100%. Lägenheten låg på Valhallavägen. Typ i korsningen Odengatan. Har aldrig påstått att det är fakta. Fakta är att jag varit där för 11 år sedan och att det såg ut som ett gammalt horhus. Varför har du behov av att ifrågasätta sätta mig? Jag berättar bara vad jag vet om killen. Jag far inte med osanning med flit. Mensagrejen var inte avsiktlig. Han har varit medlem i alla fall. Du däremot verkar ju ha någon lustig bokstavskombination.
Det här är Flashback, och här dyker det upp allehanda skribenter av varierande kvalitet.

När någon kommer med många, till synes viktiga fakta, är det bra om man kollar upp det som går och ifrågasätter, så man ser vad denna någon går,för.

Du har bara skrivit i ett par dagar, men har redan kommit med en rad mycket intressanta uppgifter: att du definitivt känner igen honom som ringaren ( trots att någon eller några andra som känner honom inte känner igen rösten), att han söp ordentligt varje gång han var ute, att han är medlem i Mensa, exakt angivande av var han ska ha bott etc.

Nu hade jag möjlighet att kolla upp två av dessa påståenden och de stämde inte.

Och då.är det fullständigt självklart att jag slänger tillbaka det till dig för att se vad du egentligen går för.
Citera
2013-12-01, 16:36
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Vi har så vitt vi vet två av varandra oberoende personer i tråden som menar att RO kallas/kallade för "Oxen" och så vitt jag förstår var "biffen" den som först kom att kalla RO för "Oxen". Hur förklarar ni det då, ni som menar att "biffen" bara trollar?

Kalle har fått för sig att en viss typ av människor inte mördar, så att han är skeptisk är en sak, men annars tycker jag man ska fundera över det biffen skriver.

För min del påstår jag definitivt inte att LeBoeuf trollar men Oxen är i detta sammanhang inte direkt något ologiskt smeknamn så just det bevisar - enligt min åsikt - inte ett smack.

Fö, ingen av oss vet om den häktade verkligen kallas Oxen, eller hur?
Citera
2013-12-01, 16:48
Medlem
Mantillas avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5712453
Citat:
Citat:
"Bertil Sahlin, kriminalkommissarie vid polisens Cold case-grupp är en av de poliser som jobbat med fallet.
– Det är den 14 oktober 1996, det är fest på KTH, berättar Bertil Sahlin. Offret går till ett ställe där de ska sova på natten. Men han blir knivmördad på väg dit."
Hmm... Kanske inte har nån betydelse, men varför säger krimmaren "där de ska sova"? Var BO inte ensam??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in