2013-12-01, 12:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
/.../
RO är förresten medlem i Mensa, om nu det kan tillföra något.
Mensa innehåller en hel del kufiska figurer med märkliga åsikter, vilket var en bidragande orsak till att jag själv lämnade Mensa, men det var långt före 1996. Konstaterandet gäller självfallet inte alla i Mensa.
Citera
2013-12-01, 12:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det finns ju olika skäl att gå med i Mensa. Ju tidigare i livet en kille går med, dess större chans är det att han bara gör det för att han tycker att det är cool att vara med i en förening med IQ-golv. Men det finns ju en inte helt obetydlig del av mensaiterna som är med i Mensa därför att de inbillar sig att de mer eller mindre kraftiga sociala problem de har beror på att de tvingas umgås med folk som är dummare än de själva, och sålunda söker kontakt med "likar".
Citera
2013-12-01, 13:03
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:

Citat:
Eller om RO redan 1996 bodde i lägenheten i korsningen Valhallavägen/Odengatan och den höll på att renoveras? Det är ju i princip mitt emot KTH, så han kan ju ha sprungit upp och hämtat den. Dock tror jag det är ett långskott. Jag har varit i den lägenheten och det såg ut som jag tänker mig en bordell/opiumhåla på 1800-talet i Paris. Svarta väggar, guldfärgade lister. Såg inte helt nytt ut om man säger så. Jag var där 2002 tror jag. Har svårt att tänka mig att den skulle ha renoverats till bordellstandard 6 år tidigare. Stambyte iofs.

Citat:
Ärligt talat, det var 11 år sedan. Jag minns inte till 100%. Har för mig att det var på Sibiriensidan. Men som sagt var, inte helt säker. Har ingen annan fått fram adressen än?
RO är inte medlem i Mensa, om han inte gått med de senaste månaderna.

Huset på Sibiriensidan av Odengatan byggdes om fullständigt i början av 90-talet och var således i mycket gott skick 2002. Och huset på Lärkstadssidan innehåller endast 4 bostadslägenheter och där ska det till ett mindre mirakel om man ska få en lägenhet. Och de omgivande husen är antingen kontor eller nybyggda.

Tycker inte att dina "fakta" känns särskilt pålitliga.

Edit: Han kan iofs vara medlem i Mensa i något annat land, men det är ytterst ovanligt att svenska medborgare är det.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-12-01 kl. 13:57.
Citera
2013-12-01, 13:04
Medlem
Vem är AL som ska vara inneboende? Har missat det helt.
Citera
2013-12-01, 13:04
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns ju olika skäl att gå med i Mensa. Ju tidigare i livet en kille går med, dess större chans är det att han bara gör det för att han tycker att det är cool att vara med i en förening med IQ-golv. Men det finns ju en inte helt obetydlig del av mensaiterna som är med i Mensa därför att de inbillar sig att de mer eller mindre kraftiga sociala problem de har beror på att de tvingas umgås med folk som är dummare än de själva, och sålunda söker kontakt med "likar".
En koll visar dock att RO inte är med i Mensa. I vart fall inte i Svenska Mensa enligt medlemsförteckningen för 2012.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-12-01 kl. 13:57.
Citera
2013-12-01, 13:51
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Ingen teknisk bevisning användes för att få klienten häktad, sa advokaten. Polisen har vid något tillfälle sagt att inga spår kunde säkras vid telefonkiosken. Polisen har sagt att fokus i utredningen låg på telefonsamtalet, inte något tekniskt spår.

Vem som helst borde kunna räkna ut att det inte är teknisk bevisning som gör att 39-åringen sitter häktad. Han är inte kriminell och finns därför inte i DNA- eller fingeravtrycksregister.

Men egentligen - då borde det väl vara så att det vid första häktningen aldrig finns teknisk bevisning mot en misstänkt om denne ej finns i polisens register?

Låt gå för att de kanske får en DNA/fingeravtrycks-träff inom den första veckan, men inte vid häktningsförhandlingen. Och som någon sa, de måste ju inte lägga fram allt på en gång.

---

Vi kan ju anta att åtminstone 20-30 personer runt Pers umgängeskrets förhördes efter mordet. Låt säga att MGM var en av dessa. Om man under årens lopp kunnat beslå honom med att han lämnat lögnaktiga uppgifter - då bör det väl räcka en bit? Det behöver ju inte betyda att man har med mordet att göra, å andra sidan brukar det finnas en anledninging till att man (medvetet) lämnar lögnaktiga uppgifter i polisförhör.

OBS: Ovanstående är enbart spekulationer.
Citera
2013-12-01, 14:30
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Har funderat litet över det där.

På den tiden stängde de flesta ställen nere på stan 03:00. Dom som bodde i innerstan gick hem till sitt medan förortsborna blev syssloslösa till första morgonbussen/tåget gick.

Var det inte så att det kunde bli litet stökigt runt t.ex. Östra Station den där timmen?
1996 stängde de flesta barer och klubbar i Stockholms City 01:00 eller senast 02:00 på en söndagsnatt mot måndag. I de krokarna där mordet begicks fanns överhuvud taget inga sådana ställen, utan på sin höjd några restauranger som stängde ännu tidigare. På en fredag-lördagnatt kunde det vara en del folk vid Östra den tiden på dygnet som mordet begicks eftersom city hade flera barer/klubbar som var öppna till 05.00 då. Många som roade sig där bodde utefter Roslagsbanan som går från Östra. Men det har ju ingen betydelse i det här fallet. Märkligt, förresten, att de hade tentapub på en söndag? Jag är nästan säker på att det inte stämmer, eftersom tentapubarna åtminstone på den tiden hölls samma dag som tentan. Det måste ha varit någon annan fest. För detta talar även att MGM ska ha varit där. Varför skulle en ekonom gå på lantmätarnas tentapub?? Om RO har något alls med detta att göra ligger nog anstiftan närmast till hands. "Rånscenariot" är då fejkat för att nita till PH, och den lejda "rånaren" kan vara både Ringaren och GM, som får spel när storväxta och vältränade PH sätter sig till motvärn så att GM hugger för blinda livet innan har rusar därifrån.
Citera
2013-12-01, 14:53
Medlem
Citat:

Huset på Sibiriensidan av Odengatan byggdes om fullständigt i början av 90-talet och var således i mycket gott skick 2002. Och huset på Lärkstadssidan innehåller endast 4 bostadslägenheter och där ska det till ett mindre mirakel om man ska få en lägenhet. Och de omgivande husen är antingen kontor eller nybyggda.

Edit: Han kan iofs vara medlem i Mensa i något annat land, men det är ytterst ovanligt att svenska medborgare är det.

OK, omformulering: 2000 - 2003 var han i alla fall medlem i Mensa och skröt om det. Trodde i min enfald (som icke mensamedlem) att var man en gång medlem så är man alltid medlem, att det krävs aktivt avslutande av medlemskapet.

Tycker att du verkar vara lite dum i huvudet. På riktigt. Jag säger ju att jag inte vet till 100%. Lägenheten låg på Valhallavägen. Typ i korsningen Odengatan. Har aldrig påstått att det är fakta. Fakta är att jag varit där för 11 år sedan och att det såg ut som ett gammalt horhus. Varför har du behov av att ifrågasätta sätta mig? Jag berättar bara vad jag vet om killen. Jag far inte med osanning med flit. Mensagrejen var inte avsiktlig. Han har varit medlem i alla fall. Du däremot verkar ju ha någon lustig bokstavskombination.
Citera
2013-12-01, 14:56
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ja, det är RO som är ringaren.

Hade han ett sådant språkbruk när du jobbade med honom som han har i telefonsamtalet?
Ett språkbruk jag mer förknippar med folk i byggbranschen eller kanske till och med kriminella/pundare.
Vet du om RO brukade något mer än bara alkohol? Telefonsamtalet indikerar helt klart att han har dragit i sig något mer än bara alkohol enligt mig.
Det sägs att RO går "all in" när han krökar, hur blev han då, aggressiv?
Citera
2013-12-01, 15:12
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
OK, omformulering: 2000 - 2003 var han i alla fall medlem i Mensa och skröt om det. Trodde i min enfald (som icke mensamedlem) att var man en gång medlem så är man alltid medlem, att det krävs aktivt avslutande av medlemskapet.

Tycker att du verkar vara lite dum i huvudet. På riktigt. Jag säger ju att jag inte vet till 100%. Lägenheten låg på Valhallavägen. Typ i korsningen Odengatan. Har aldrig påstått att det är fakta. Fakta är att jag varit där för 11 år sedan och att det såg ut som ett gammalt horhus. Varför har du behov av att ifrågasätta sätta mig? Jag berättar bara vad jag vet om killen. Jag far inte med osanning med flit. Mensagrejen var inte avsiktlig. Han har varit medlem i alla fall. Du däremot verkar ju ha någon lustig bokstavskombination.

Kan väl vara så att han ljugit om medlemskap i Mensa?
Citera
2013-12-01, 15:21
Medlem
Mantillas avatar
Citat:

Citat:

Lägg av, "Biffen"! Jag håller med Kalle. Jag tror t.ex. inte ett skit på att du kan identifiera Ringaren som RO. Varför skulle du ha lagt hans röst så starkt på minnet att du känner igen den 10 år senare? Pfft...
Citera
2013-12-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Citat:

Lägg av, "Biffen"! Jag håller med Kalle. Jag tror t.ex. inte ett skit på att du kan identifiera Ringaren som RO. Varför skulle du ha lagt hans röst så starkt på minnet att du känner igen den 10 år senare? Pfft...

Vi har så vitt vi vet två av varandra oberoende personer i tråden som menar att RO kallas/kallade för "Oxen" och så vitt jag förstår var "biffen" den som först kom att kalla RO för "Oxen". Hur förklarar ni det då, ni som menar att "biffen" bara trollar?

Kalle har fått för sig att en viss typ av människor inte mördar, så att han är skeptisk är en sak, men annars tycker jag man ska fundera över det biffen skriver.
Senast redigerad av Wildis 2013-12-01 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in