Citat:
Ursprungligen postat av
djembelelle
Min förutsägelse som nog bara jag minns om att komissionen kommer att bli en riktig såpa håller redan på att slå in. Man kan lägga till att politiker från oppositionen har utbrustit i protester över att de inte blivit tillfrågade. Kanske dags för en alternativkomission?
Sannolikt kommer en del gräl att uppstå kring jäv, lämplighet etc.
1. Det är ett positionstagningspel. Oppositionen har lyckats överlagra "skandalpostitionen" i det här fallet, varför regeringen måste inta den positionen eller position väldigt nära för inte riskera att se ut som ansvariga på något vis.
2. Eftersom Borgström, Qwasten, p. Christiansson och även Lambertz är "akademiska socialdemokrater" eller åtminstone hade sådan bok under socialdemokratisk regim så är ju sannolikt regeringen misstänksam mot hela hanteringen. Utöver de som är "mest journalister" så sitter ju p. GWP på andra sidan tillsammans med Guillou, Svensson m.fl.
3. Förflyttningen av Lambertz till lagrådet är förstås bara ett resultat av ålderslistan, det visste ju säkert alla när skandalen briserade. Däremot är det ju som så att det påminner lite grann om riksdagens tidigare utredningstjänst även om det nog inte är många som tvivlar på att Lambertz är en duktig lagtolkare, när han inte är jävig. Däremot är jag inte helt övertygad om att *ifall* de senaste två valprognoserna skulle realiseras, att lagrådet skulle ta samma väg som riksdagens utredningstjänst även om vissa tecken i skyn tyder på att valet av Tarschys korrelerar med vissa andra stjärntecken osv.