2013-12-01, 00:58
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Han har rätt i mycket men helt logisk är han inte när det gäller det här med Bergwalls ansvar kontra skadestånd. Om det nu är så att Bergwall inte bär något som helst ansvar för det som hänt baserat på att han var under tvångsvård och att anse som icke tillräknelig för sina handlingar är det rimligt att anta att han inte kunnat släppas ut då för tjugo år sedan och därmed är ett skadestånd inte helt givet. Och om man istället antar att han var frisk nog att släppas ut så är det heller inte orimligt att lägga en (mindre) del av ansvaret för Quick-historien på Bergwall även om huvudansvaret får fördelas mellan rättssystemet och vården.

Ditt resonemang utgår från att SB är exakt densamma nu som för mer än 20 år sedan.

Så ser inte jag det. Jag vet ju förstås inte exakt hela hans medicinska historia, men min tolkning är att när han började erkänna morden var han i mycket dåligt skick psykiskt. Dessutom var han kraftigt medicinerad med narkotiska droger, vilka dessutom ökades på successivt, ju fler mord han erkände.
Då kan man säkert betrakta honom som inte ansvarig för sina handlingar. (Däremot kan vården kanske betraktas som ansvarig för den massiva förskrivningen av narkotiska preparat, vilket kan ha medverkat till hans falska erkännanden).

Efter att nu ha varit drogfri under många år och därigenom? tillfrisknat, kan han kanske betraktas som ha varit tvångsinlåst under lång tid och därigenom eventuellt vara aktuell för skadestånd för felbehandling.

Förhoppningsvis kan den kommande utvärderingen även ge svar på detta.
Citera
2013-12-01, 01:05
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
En faktor som gjort att det blivit så här olyckligt är ju SB:s tidigare brottslighet. Den 9-åriga pojke som SB våldtog och försökte strypa när han tog sig in på sjukhuset trodde ju SB själv att han mördat, men nu överlevde han ju. Bögen i Uppsala som SB högg ner med kniv kunde ju lika gärna avlidit också, det var ju rena turen att han klarade sig.

Tidigare brottslighet kan förvisso ge en bakgrundsinformation när man bedömer ett brott och den aktuella befintliga bevisningen i en förundersökning.

Men, det kan ju aldrig användas som någon sorts bevis för att ett brott skett. För detta behövs självklart, annan bevisning. Vilket inte har funnits för de åtta morddomarna. Därav följer den korrekta benämningen på hela historien: "rättsskandal".
Citera
2013-12-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Tidigare brottslighet kan förvisso ge en bakgrundsinformation när man bedömer ett brott och den aktuella befintliga bevisningen i en förundersökning.

Men, det kan ju aldrig användas som någon sorts bevis för att ett brott skett. För detta behövs självklart, annan bevisning. Vilket inte har funnits för de åtta morddomarna. Därav följer den korrekta benämningen på hela historien: "rättsskandal".
Jag tror du missat att mysgubben är väldigt bra på manipulera sin omgivning.
Citera
2013-12-01, 01:47
Medlem
Citat:
Jag skulle inte tro att man kan hålla någon inlåst för evig framtid, med argumentet att vederbörande kanske, eventuellt, någon gång i framtiden skulle kunna börja missbruka något.
Nu handlar det ju specifikt om missbrukaren som tidigare gjort sig skyldig till grova övergrepp mot minderåriga.
Citera
2013-12-01, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Deras hemliga korrespondens är verkligen chockerande läsning. Så läs den.

Instämmer. Det är verkligen chockerande. Hade gärna sett en sammanställning i någon seriös tidning.

Ett litet utdrag från ett av Lambertz många mail till Kwast, detta från augusti 2012:

Citat:
Min tanke var att jag skulle använda exempel från ytterligare något för att man skulle se att jag inte tror att han bara är skyldig i två fall. Att jag har kommit fram till denna strategi (f.ö. lite påhejad av Claes B, men det bör nog stanna oss emellan) beror på att jag har funderat mycket på vad jag ska svara på frågan "Står du fast vid ditt omdöme att polisutredningen bedrevs på ett skickligt sätt?". Den frågan är besvärlig, särskilt om mitt svar kommer efter att någon har redogjort för vad som sägs i boken om förhållanden där allmänheten får uppfattningen att det mer eller mindre handlade om lurendrejeri. Svarar jag då "ja", och kompletterar med några tunga argument om hur ni var tvungna att gå till väga, blir jag idiotförklarad bortom all räddning. Svarar jag nej, blir det fel. Och det är svårt att ludda till svaret när reportern lätt kan envisas med att säga "jamen, kan du inte svara ja eller nej?". Efter att ha funderat kring detta har jag kommit fram till att jag ska svara ungefär så här: "Ja, beträffande i varje fall två av morden står jag fast vid det. Där har man fått fram bevisning som är absolut övertygande, det var skickligt. Beträffande de övriga vill jag passa än så länge. Där beror det på, tycker jag, hur långt man ska få gå från polisens sida när det gäller att hjälpa en misstänkt på traven när man är övertygad om att hans erkännande är riktigt men han inte minns detaljer som binder honom vid brottet. Den frågan är inte lätt att besvara en gång för alla." Det tror jag kan funka.

Även de bevis Lambertz syftar på i dessa fall har såklart pulvriserats liksom alla andra. Han erkänner i princip också att polisen har hjälpt SB på traven i åtminstone 6 av fallen (men att det kan vara ok ändå eftersom man tror att han är skyldig!).
Citera
2013-12-01, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Tack, jag hittade nu.

Edit: Kan inte skada att länka till inlägget, så att andra kan hitta: https://www.flashback.org/sp46343038

Tack för det! Jag hade också missat det. Tack även till den ursprungliga postaren!
Citera
2013-12-01, 03:23
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ditt resonemang utgår från att SB är exakt densamma nu som för mer än 20 år sedan.

Så ser inte jag det. Jag vet ju förstås inte exakt hela hans medicinska historia, men min tolkning är att när han började erkänna morden var han i mycket dåligt skick psykiskt. Dessutom var han kraftigt medicinerad med narkotiska droger, vilka dessutom ökades på successivt, ju fler mord han erkände.
Då kan man säkert betrakta honom som inte ansvarig för sina handlingar. (Däremot kan vården kanske betraktas som ansvarig för den massiva förskrivningen av narkotiska preparat, vilket kan ha medverkat till hans falska erkännanden).

Efter att nu ha varit drogfri under många år och därigenom? tillfrisknat, kan han kanske betraktas som ha varit tvångsinlåst under lång tid och därigenom eventuellt vara aktuell för skadestånd för felbehandling.

Förhoppningsvis kan den kommande utvärderingen även ge svar på detta.

Fast det är många som knarkas ner på olika rättspsykiatriska sjukhus utan att erkänna en massa mord.
Så varför gör den här mannen detta?

Farlighetsbedömningen kan nog ingen uttala sig om som inte har den kompetens som krävs.
Jag anser att man ska slussa ut en sån här typ av person försiktigt och inte bara släppa ut honom.
Det är väl känt att personer begår mord under rus osv, men frågan är om någon begår övergrepp på barn i antal 4 under rus utan anledning.
Citera
2013-12-01, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast det är många som knarkas ner på olika rättspsykiatriska sjukhus utan att erkänna en massa mord.
Så varför gör den här mannen detta?

Farlighetsbedömningen kan nog ingen uttala sig om som inte har den kompetens som krävs.
Jag anser att man ska slussa ut en sån här typ av person försiktigt och inte bara släppa ut honom.
Det är väl känt att personer begår mord under rus osv, men frågan är om någon begår övergrepp på barn i antal 4 under rus utan anledning.
Angående det (av mig) fetade: Svaret på den frågan finns i tråden.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-12-01 kl. 06:28.
Citera
2013-12-01, 06:28
Medlem
Citat:
Lambertz byter jobb

Citat:
Justitierådet Göran Lambertz får nya arbetsuppgifter. De senaste dagarna har flera högt uppsatta domare riktat hård kritik mot Lambertz uttalanden i Quickaffären.

Länk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lambertz-byter-jobb/
Citera
2013-12-01, 07:13
Medlem
Lambertz sa i veckans brott att det inte var fel att döma Quick med den bevisning som fanns då? Det är väl inte samma sak som att påstå att Quick är skyldig menade han?
Citera
2013-12-01, 07:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Länk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lambertz-byter-jobb/
Han sparkas åt sidan till en position där han gör mindre skada i avvaktan på pensionen. Förmodligen lättasr
te lösningen. Undrar om hab fått munkavle också.
Citera
2013-12-01, 07:19
Medlem
GW sa i Veckans brott att han vet vem som mördade Johan Asplund, är det samma person som fälldes i TR?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in