2013-12-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12
Vad lider denna AL av för sjukdom, förutom att hon 2012 bröt lite ben i samband med traditionellt kvinnogöra och varför bor hon hemma hos RO? Hon är från Lycksele, har dom träffats via jobb? Och med vem har hon barn? Har fadern vårdnaden? Jag vill veta allt! Kolla gärna med lite annat folk som känner RO om vad de säger nu när han är häktad, röst, beteende osv. Känner du hans familj något?

Hon har inte barn så vitt jag vet. Hon kan inte få barn p.g.a sin sjukdom. Hon är frånskild. Sist jag hörde något bodde hon i Lycksele, hos sina föräldrar alt. sin syster. Varför hon är skriven hos RO och hans fru i Vallentuna är för mig ett mysterium. Någon här sa att hon gett en förklaring till varför på nätet. Jag kan inte hitta något sådant hur jag än söker.
Citera
2013-12-01, 11:36
Medlem
The Dudes avatar
Det fanns inte en sådan där stor kniv i någon verktygslåda eller dylikt på nationen?
Citera
2013-12-01, 11:41
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Inte troligt, det ska inte finnas någon teknisk bevisning. 39-åringen sitter förmodligen häktad för att fler än en person känt igen hans röst.

Överdriver du inte nu? För det första har vi väl bara advokatens ord på det hela, för det andra gäller väl detta i så fall "teknisk bevisning" avseende själva mordet. Även om både BO:s och MGM:s blod skulle finnas i telefonkiosken, och även om MGM säkert är identifierad som ringare (kanske t.o.m. har erkänt detta), så kan och måste ju advokaten hålla fast vid den story som klienten har, i detta fall rimligen samma version som en gång uppgavs i telefonsamtalet: jag gick förbi, var rejält på kanelen, såg flera knivhugg och sedan "bara kuta". Om utredarna frågar varför han hade BO:s blod på sig kan han ju svara att han måste ha gått fram och kollat hur illa däran BO var men att han inte minns säkert efter så många år. Om utredarna frågar varför han aldrig gett sig tillkänna kan han ju bara säga att han inte ville bli inblandad. Om det ligger till ungefär så här är det inte svårt att förstå att MGM är anhållen på sannolika skäl samtidigt som advokaten kan hävda - ur försvarets perspektiv - att ingen teknisk bevisning föreligger som binder honom till mordet (bara till brottsplatsen).
Citera
2013-12-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Har du någonsin sett om han hade med sig kniv, modell större?

Nej, verkligen inte. Däremot har jag funderat på om det är en töntig sektionsattiralj som hör till overallen för systemvetare/ekonomer på SU. Man har den till att öppna ölflaskor med, därav brytskadorna på den.

RO är förresten medlem i Mensa, om nu det kan tillföra något.

Edit: stavning
Senast redigerad av LeBoeuf 2013-12-01 kl. 11:56.
Citera
2013-12-01, 12:04
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
jag utgår från att de som deltog i nollegasquen har förhörts
Nix. Jag blev aldrig förhörd, och såvitt jag vet inte heller någon annan av dem jag umgicks med på sektionen. Jag tror att hans närmaste vänner var i kontakt med polisen dagarna efter, och jag minns att en allmän paranoia spred sig. Det var någon som ringde upp en tjej och la på luren och det tolkade hon omedelbart som att mördaren var ute efter henne också, så hon ringde polisen på stört.

Citat:
I ditt tidigare inlägg https://www.flashback.org/sp29222676 var du inte lika säker om nollegasque/tentapub. Har du tänkt om?
I ett nötskal, ja. Plus att jag nu har dubbelkollat med några gamla kursare som jag fortfarande umgås med.
Citera
2013-12-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Det fanns inte en sådan där stor kniv i någon verktygslåda eller dylikt på nationen?

Eller om RO redan 1996 bodde i lägenheten i korsningen Valhallavägen/Odengatan och den höll på att renoveras? Det är ju i princip mitt emot KTH, så han kan ju ha sprungit upp och hämtat den. Dock tror jag det är ett långskott. Jag har varit i den lägenheten och det såg ut som jag tänker mig en bordell/opiumhåla på 1800-talet i Paris. Svarta väggar, guldfärgade lister. Såg inte helt nytt ut om man säger så. Jag var där 2002 tror jag. Har svårt att tänka mig att den skulle ha renoverats till bordellstandard 6 år tidigare. Stambyte iofs.
Citera
2013-12-01, 12:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Eller om RO redan 1996 bodde i lägenheten i korsningen Valhallavägen/Odengatan och den höll på att renoveras? Det är ju i princip mitt emot KTH, så han kan ju ha sprungit upp och hämtat den. Dock tror jag det är ett långskott. Jag har varit i den lägenheten och det såg ut som jag tänker mig en bordell/opiumhåla på 1800-talet i Paris. Svarta väggar, guldfärgade lister. Såg inte helt nytt ut om man säger så. Jag var där 2002 tror jag. Har svårt att tänka mig att den skulle ha renoverats till bordellstandard 6 år tidigare. Stambyte iofs.
Vilket hus bodde han i? Det mörka tegelhuset på Lärkstadssidan av Odengatan eller det putsade huset på Sibiriensidan?
Citera
2013-12-01, 12:37
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Överdriver du inte nu? För det första har vi väl bara advokatens ord på det hela, för det andra gäller väl detta i så fall "teknisk bevisning" avseende själva mordet. Även om både BO:s och MGM:s blod skulle finnas i telefonkiosken, och även om MGM säkert är identifierad som ringare (kanske t.o.m. har erkänt detta), så kan och måste ju advokaten hålla fast vid den story som klienten har, i detta fall rimligen samma version som en gång uppgavs i telefonsamtalet: jag gick förbi, var rejält på kanelen, såg flera knivhugg och sedan "bara kuta". Om utredarna frågar varför han hade BO:s blod på sig kan han ju svara att han måste ha gått fram och kollat hur illa däran BO var men att han inte minns säkert efter så många år. Om utredarna frågar varför han aldrig gett sig tillkänna kan han ju bara säga att han inte ville bli inblandad. Om det ligger till ungefär så här är det inte svårt att förstå att MGM är anhållen på sannolika skäl samtidigt som advokaten kan hävda - ur försvarets perspektiv - att ingen teknisk bevisning föreligger som binder honom till mordet (bara till brottsplatsen).

Ingen teknisk bevisning användes för att få klienten häktad, sa advokaten. Polisen har vid något tillfälle sagt att inga spår kunde säkras vid telefonkiosken. Polisen har sagt att fokus i utredningen låg på telefonsamtalet, inte något tekniskt spår.

Vem som helst borde kunna räkna ut att det inte är teknisk bevisning som gör att 39-åringen sitter häktad. Han är inte kriminell och finns därför inte i DNA- eller fingeravtrycksregister.
Citera
2013-12-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Vilket hus bodde han i? Det mörka tegelhuset på Lärkstadssidan av Odengatan eller det putsade huset på Sibiriensidan?

Ärligt talat, det var 11 år sedan. Jag minns inte till 100%. Har för mig att det var på Sibiriensidan. Men som sagt var, inte helt säker. Har ingen annan fått fram adressen än?
Citera
2013-12-01, 12:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Citat:
Hans syster pratar tydligt dalmål - de kom från en by utanför Leksand - det gjorde han säkert också. Visst skulle han kunna vara vittne men han är definitivt inte ringaren.
No offence men att ett syskon har en dialekt betyder inte nödvändigtvis att det andra har det också,

Tänk GENO resp FENO
/ vän av ordning
Betänk att jag också är från Dalarna. Det finns små-små detaljer i språket som vi aldrig lägger av och som bara kan uppfattas av den som talar målet.
Plus att benägenhet att hålla fast vid dialekten beror av ett antal olika faktorer, varav kön är en, och vilken dialekt det rör sig om från början är en annan. Här förefaller vi prata om två syskon som båda helt och hållet vuxit upp i en by i Leksand, en av Sveriges kulturellt mest konservativa socknar, där systern - det kön som är mest benäget att modifiera ursprungsdialekt - bevisligen talar tydligt dalmål.

Då är sannolikheten för att AH inte skulle tala dalmål ungefär densamma som sannolikheten att få flush i en enda femkortspokergiv. Jag tycker att vi utesluter AH som uppringare, det ger ingenting att diskutera utifrån den typen av sannolikheter.
Citera
2013-12-01, 12:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
En helt annan sak. Tycker SOS-mannen som pratade med inringaren låter så avmätt och nästan kylig. Tror ni han direkt tänkte på de här sakerna och fattade att det var mördaren som ringde?
Jag tror att han mest är trög, inte riktigt med, och försöker köra efter protokollet.
Citera
2013-12-01, 12:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Ingen teknisk bevisning användes för att få klienten häktad, sa advokaten. Polisen har vid något tillfälle sagt att inga spår kunde säkras vid telefonkiosken. Polisen har sagt att fokus i utredningen låg på telefonsamtalet, inte något tekniskt spår.

Vem som helst borde kunna räkna ut att det inte är teknisk bevisning som gör att 39-åringen sitter häktad. Han är inte kriminell och finns därför inte i DNA- eller fingeravtrycksregister.
Rimligtvis är det då någon som känt igen rösten eller som fått veta vad som hänt och nu väljer berätta.
GM lär säkerligen brytas ned i häktet och sjunger ut.
Senast redigerad av Svithjod 2013-12-01 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in