2013-12-01, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Visst, vi känner säkert varandra. Dock är jag inte kvar på det stora finska IT-bolaget längre. Tieto, vilket alla fattar. Vet inte hur länge RO var kvar där, tror det var till 2003. Vet att han startade eget någon gång i mitten på 00-talet. Nu verkar han vara anställd/delägare i Evolution Financial Services.

Jag är helt säker på att det är Oxen som är inringaren. Jag tror också att han varit delaktig i mordet. Själv eller tillsammans med någon. Har svårt att förlika mig med att han hållit detta för sig själv i 17 år. Speciellt med tanke på hå jäkla hårt han söp. Har varit ute och festat med honom många gånger och han gick alltid "all in" oavsett om det var helg eller vardag. Såhär i efterhand så faller lite bitar på plats. Jag tolkar hans drickande som självmedicinering och ångestdämpande.

Jag skulle vilja veta mer om varför AL är inneboende hos RO. AL är fortfarande formellt sett anställd på Tieto, dock har hon inte jobbat där någon gång p.g.a. sjukdom. Tieto fick henne med på köpet vid ett uppköp av ett annat, mindre bolag. Jag vet att hon och RO är VÄLDIGT goda vänner. RO har alltid varit intresserad av henne, hon har utnyttjat det till 100%. Jag tror han hon vet om mordet. Jag är fan säker på det.

Vad lider denna AL av för sjukdom, förutom att hon 2012 bröt lite ben i samband med traditionellt kvinnogöra och varför bor hon hemma hos RO? Hon är från Lycksele, har dom träffats via jobb? Och med vem har hon barn? Har fadern vårdnaden? Jag vill veta allt! Kolla gärna med lite annat folk som känner RO om vad de säger nu när han är häktad, röst, beteende osv. Känner du hans familj något?
Citera
2013-12-01, 10:06
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
No offence men att ett syskon har en dialekt betyder inte nödvändigtvis att det andra har det också,

Tänk GENO resp FENO
/ vän av ordning

Betänk att jag också är från Dalarna. Det finns små-små detaljer i språket som vi aldrig lägger av och som bara kan uppfattas av den som talar målet.
Citera
2013-12-01, 10:27
Medlem
johnthedickholmess avatar
jaha, en vecka har snart gått...någon som hört några rykten från förhören och som vet hur det lutar?
Citera
2013-12-01, 10:34
Medlem
Citat:
Visst, vi känner säkert varandra. Dock är jag inte kvar på det stora finska IT-bolaget längre. Tieto, vilket alla fattar. Vet inte hur länge RO var kvar där, tror det var till 2003. Vet att han startade eget någon gång i mitten på 00-talet. Nu verkar han vara anställd/delägare i Evolution Financial Services.

Jag är helt säker på att det är Oxen som är inringaren. Jag tror också att han varit delaktig i mordet. Själv eller tillsammans med någon. Har svårt att förlika mig med att han hållit detta för sig själv i 17 år. Speciellt med tanke på hå jäkla hårt han söp. Har varit ute och festat med honom många gånger och han gick alltid "all in" oavsett om det var helg eller vardag. Såhär i efterhand så faller lite bitar på plats. Jag tolkar hans drickande som självmedicinering och ångestdämpande.

Jag skulle vilja veta mer om varför AL är inneboende hos RO. AL är fortfarande formellt sett anställd på Tieto, dock har hon inte jobbat där någon gång p.g.a. sjukdom. Tieto fick henne med på köpet vid ett uppköp av ett annat, mindre bolag. Jag vet att hon och RO är VÄLDIGT goda vänner. RO har alltid varit intresserad av henne, hon har utnyttjat det till 100%. Jag tror han hon vet om mordet. Jag är fan säker på det.

Äntligen lite inside information! Jag tror du har helt rätt i att alkoholen kan förklara en hel del. Om Oxen går all in när han super kan det dels innebära att han flippat ur som berusad eller var full som ett svin som han själv uttrycker det. Det kan också innebära att han har sådan pass toleransnivå att han klarat att vara full som ett svin och ändå inte sluddra och vara helt virrig vid telefonsamtalet, utan låter förhållandevis klar och rapp.

Men framför allt förklarar det hur han kunnat hålla allt inom sig i hela 17 år. Att han öht ringde SOS (om det nu var Oxen) tyder på viss neurotisk läggning tycker jag. Han var rädd och nervös och har ett samvete. Typiskt för neurotiska människor är att självmedicinera med alkohol som du skriver. På grund av att han varit ensamföretagare har han väl dessutom sluppit konfronteras med så mycket folk kan jag tänka mig, därav mindre risk för upptäckt, större chans att kunna självmedicinera till vardags. Oxen såg nog inte så många alternativ. Man går inte till en psykolog och säger att man huggit ihjäl någon och därför mår skit, antar jag, utan man skaffar strategier för att hålla det inom sig.

Tack för ditt inlägg och hoppas någon kan gräva djupare i den inneboende.
Citera
2013-12-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_

Sammanfattningsvis: om han "gick förbi" och "bara kuta" så skulle han inte kunna se (och uppfatta) så pass mycket som att 1. Att han blev rånad 2. Att han fick många knivhugg 3. Att han ligger kvar efter rånet.

Och då nämner jag inte varifrån vittnet skulle sett allt detta från. Andra får gärna fylla i, men jag bedömer det som att han (om han talar sanning) i mörker, på en gångväg/cykelväg, ser händelsen genom ett staket.

Du har helt rätt tänk tror jag. Hur kan man som förbipasserande som bara kutar iväg och dessutom aspackad hinna uppfatta så mycket som inringaren påstår sig ha gjort?

Att dra slutsatsen att det rör sig om ett rån tar ju t ex viss tid. Om nu inte inringaren hörde någon skrika "upp med händerna detta är ett rån"! Men annars vet man ju inte om det är ett gräl som spårat ur eller vad som händer, om det är knivhugg eller slag i magen etc. Det tar tid att fatta vad det är frågan om när sådana här ovanliga saker sker och är man jättefull är man ännu trögare. Poletten trillar inte ned på två sekunder och man får bilden av skeendet glasklar framför sig och kutar iväg.

En helt annan sak. Tycker SOS-mannen som pratade med inringaren låter så avmätt och nästan kylig. Tror ni han direkt tänkte på de här sakerna och fattade att det var mördaren som ringde?
Citera
2013-12-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Haha. Du gör det enkelt för dig.
Det här är ju varken en inavlad tattare eller missbrukare!
Då borde motivet vara av största intresse.

Sök in på polishögskolan dom söker ständigt efter nya klåpare!
www.polisen.se hittar du mer info om värdelösa utbildningar för tattare som du.

Så med DNA (om de nu har det) så räcker det enligt dig inte utan ett motiv? Motivet kan ju vara så enkelt som en kränkning, en otrevlig kommentar som hos en väldigt berusad och lättkränkt person förstoras upp och får förödande konsekvenser. Men annars borde väl de saknade 2000 kronorna vara motiv nog även för dig kan man tycka. Vem som än dödat honom har uppenbarligen tagit 2000 kr och även om det kanske inte var huvudmotiv kan man säkert peta in det som just huvudmotiv hos en person som befunnit sig på samma plats/fest som BO.
Citera
2013-12-01, 11:03
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Intressant. Leif GW har ju hela tiden sagt att det var så mörkt på brottsplatsen så att inringaren (om inringaren var vittne) borde haft svårt att se. Det finns ju faktiskt gatbelysning längs gångbanan. Om den närmaste gatlampan fungerade så kanske ljuset räckte in till brottsplatsen? Även om det är ca elva meter från gatlampan till brottsplatsen kanske det ändå fanns lite ljus kvar där gärningen utfördes?
/.../
Kanske var det möjligt att se brottet genom stängslet mellan gångvägen och ridskoleområdet, men varför agerade vittnet som han gjorde under larmsamtalet, t ex angående dom olika uttalen för Valhallavägen?
/.../

Bra bild-sammanställning. Det verkar inte vara uteslutet att bevittna mordet från gångvägen (Melodislingan). Om "vittnet" går ända fram till staketet är det t.o.m. kortare avstånd än ca 11 m.
Håller med om att agerande i övrigt dock är märkligt för ett "oberoende" vittne - inte minst att han inte ger sig till känna senare.
Citera
2013-12-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
GW sa för flera år sedan att om han var tvungen att välja så är den som ringer ett vittne och inte mördaren, nu säger han tvärtom. Vad har fått honom att ändra sig?

Han har försökt förmå personen att ge sig till känna. "Vi vill bara prata med dig, vi tror att du har viktig information om fallet".
Citera
2013-12-01, 11:09
Medlem
Hela samtalet är intressant. Inringaren försöker skylla ifrån sig/göra sig liten med "full som ett svin" och är på väg att säga en sak men ändrar sig. Han stakar sig och låter upphetsad, inte oroad.
Citera
2013-12-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Varför.

Enfaldig?

Tungsint?

Kroppshydda?

Född i April?

Vad är det du inte förstår i mitt inlägg

Namnet?
Citera
2013-12-01, 11:21
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Kan det vara så att man fått fram DNA ifrån telefonluren?

Det är GM bunden till platsen men inte till mordvapnet.

Inte troligt, det ska inte finnas någon teknisk bevisning. 39-åringen sitter förmodligen häktad för att fler än en person känt igen hans röst.
Citera
2013-12-01, 11:22
Medlem
Orsas avatar
Citat:
/.../
/.../
Har du någonsin sett om han hade med sig kniv, modell större?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in