Citat:
Jag tror inte heller på oprovcerat rånmord. Om jag ska spekulera så var det någon personlig oförätt, antingen har de en koppling sedan innan eller så hände något på kvällen. Men motivet är egentligen inte särskilt intressant, och när det kommer fram kommer det antagligen vara någon banal anledning. Motiv brukar ofta vara av den arten.
Dessutom vet vi inte ens om RO höll i kniven och om det fanns andra på platsen som kanske var mer drivande.
Dessutom vet vi inte ens om RO höll i kniven och om det fanns andra på platsen som kanske var mer drivande.
Jag skulle vilja pröva en ytterligare precisering av teorin om att det rör sig om en vedergällning som motiv och inte ett rånmord. Inom vedergällningsspåret diskuteras ibland om GM var en eller flera. Här måste vi komma ihåg att det inte någon gång under alla dessa år framkommit någon officiell information eller ens rykten om bråk eller dispyter i anslutning tlll festen som BO skulle varit inblandad i. Under alla dessa år har inget framkommit om att BO skulle varit i närheten av något bråk under kvällen. Ändå är många av oss, jag inkluderat, övertygade om att det är en vedegällning för någon personlig oförätt som är motivet.
Det pekar på att det varit en mer subtil förnedring det är frågan om. En nedsättande kommentar i vimmlet och den höga musiken, samtidigt som BO försvinner bort med den tjej som GM lagt både tid och surt förvärvade pengar på att underhålla innan BO kom, eller något liknande. Något som inte många andra än GM märkt av, kanske inte ens BO. Men det kränkte GM/MGM enormt, Plötsligt raseradades allt, av denne långe vältränade, helt nyktra norrlänning som kommer och förnedrar MGM så fullständigt på hemmaplan.
Någonstans spelar det också in att MGM har gift sig med en thailändska vilket faller in i ramen för svenska män som har en misslyckande historik med att ta kontakt med med svenska tjejer. Jag ber nu om ursäkt, till alla er helt normala som lever tillsammans med thailändskor. Jag menar absolut inte att generalisera och dra alla över samma kam. Det jag menar är att män med kontaktproblem tenderar att söka sig till andra länder Ryssland, Baltikum, Thailand. Däremot kan man INTE säga att män med tjejer från dessa länder ofta har kontaktproblem. Ja, jag hoppas ni förstår.
Detta i sin tur försvagar sannolikheten om flera GM och skulle peka på en ensam GM.
Detta kanske händer vid 03 på kvällen. GM är kränkt, förnedrad. Drar i sig några öl till. Det finns ändå gott om tid för GM, rasande innombords, att lämna festen, raggla hem. Väl hemma hämtar han/hittar han kniven, och resten är givet.
Efter denna långa utläggning. Poängen är, en ensam GM och hämndmotiv.