2013-11-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag tror inte heller på oprovcerat rånmord. Om jag ska spekulera så var det någon personlig oförätt, antingen har de en koppling sedan innan eller så hände något på kvällen. Men motivet är egentligen inte särskilt intressant, och när det kommer fram kommer det antagligen vara någon banal anledning. Motiv brukar ofta vara av den arten.
Dessutom vet vi inte ens om RO höll i kniven och om det fanns andra på platsen som kanske var mer drivande.

Jag skulle vilja pröva en ytterligare precisering av teorin om att det rör sig om en vedergällning som motiv och inte ett rånmord. Inom vedergällningsspåret diskuteras ibland om GM var en eller flera. Här måste vi komma ihåg att det inte någon gång under alla dessa år framkommit någon officiell information eller ens rykten om bråk eller dispyter i anslutning tlll festen som BO skulle varit inblandad i. Under alla dessa år har inget framkommit om att BO skulle varit i närheten av något bråk under kvällen. Ändå är många av oss, jag inkluderat, övertygade om att det är en vedegällning för någon personlig oförätt som är motivet.

Det pekar på att det varit en mer subtil förnedring det är frågan om. En nedsättande kommentar i vimmlet och den höga musiken, samtidigt som BO försvinner bort med den tjej som GM lagt både tid och surt förvärvade pengar på att underhålla innan BO kom, eller något liknande. Något som inte många andra än GM märkt av, kanske inte ens BO. Men det kränkte GM/MGM enormt, Plötsligt raseradades allt, av denne långe vältränade, helt nyktra norrlänning som kommer och förnedrar MGM så fullständigt på hemmaplan.

Någonstans spelar det också in att MGM har gift sig med en thailändska vilket faller in i ramen för svenska män som har en misslyckande historik med att ta kontakt med med svenska tjejer. Jag ber nu om ursäkt, till alla er helt normala som lever tillsammans med thailändskor. Jag menar absolut inte att generalisera och dra alla över samma kam. Det jag menar är att män med kontaktproblem tenderar att söka sig till andra länder Ryssland, Baltikum, Thailand. Däremot kan man INTE säga att män med tjejer från dessa länder ofta har kontaktproblem. Ja, jag hoppas ni förstår.

Detta i sin tur försvagar sannolikheten om flera GM och skulle peka på en ensam GM.

Detta kanske händer vid 03 på kvällen. GM är kränkt, förnedrad. Drar i sig några öl till. Det finns ändå gott om tid för GM, rasande innombords, att lämna festen, raggla hem. Väl hemma hämtar han/hittar han kniven, och resten är givet.

Efter denna långa utläggning. Poängen är, en ensam GM och hämndmotiv.
Citera
2013-11-30, 22:33
Medlem
Kan inte egentligen motivera det, men jag har svårt att se någon gå hem från en fest (om de inte bor bokstavligen i samma kåk/kvarter) och hämta en kniv för att hämnas. Visserligen var det väl det Tommy Zethreus och de gjorde med sina automatvapen, men ändå. Det bara känns så fel, så gör man inte om man är full och festar. Man går inte och hämtar kniv hemma, för att sen överfalla nån där Per överfölls. Det är för jobbigt. Allt i fin beskrivning låter rimligt men just att han ska ha kommit över mordvapnet på det sättet känns inte trovärdigt i mina (förvisso lekmanna-) öron. Då tänker jag mig att han hittade det, fick det eller hade det med sig. Gå hem-teorin låter långsökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
Jag skulle vilja pröva en ytterligare precisering av teorin om att det rör sig om en vedergällning som motiv och inte ett rånmord. Inom vedergällningsspåret diskuteras ibland om GM var en eller flera. Här måste vi komma ihåg att det inte någon gång under alla dessa år framkommit någon officiell information eller ens rykten om bråk eller dispyter i anslutning tlll festen som BO skulle varit inblandad i. Under alla dessa år har inget framkommit om att BO skulle varit i närheten av något bråk under kvällen. Ändå är många av oss, jag inkluderat, övertygade om att det är en vedegällning för någon personlig oförätt som är motivet.

Det pekar på att det varit en mer subtil förnedring det är frågan om. En nedsättande kommentar i vimmlet och den höga musiken, samtidigt som BO försvinner bort med den tjej som GM lagt både tid och surt förvärvade pengar på att underhålla innan BO kom, eller något liknande. Något som inte många andra än GM märkt av, kanske inte ens BO. Men det kränkte GM/MGM enormt, Plötsligt raseradades allt, av denne långe vältränade, helt nyktra norrlänning som kommer och förnedrar MGM så fullständigt på hemmaplan.

Någonstans spelar det också in att MGM har gift sig med en thailändska vilket faller in i ramen för svenska män som har en misslyckande historik med att ta kontakt med med svenska tjejer. Jag ber nu om ursäkt, till alla er helt normala som lever tillsammans med thailändskor. Jag menar absolut inte att generalisera och dra alla över samma kam. Det jag menar är att män med kontaktproblem tenderar att söka sig till andra länder Ryssland, Baltikum, Thailand. Däremot kan man INTE säga att män med tjejer från dessa länder ofta har kontaktproblem. Ja, jag hoppas ni förstår.

Detta i sin tur försvagar sannolikheten om flera GM och skulle peka på en ensam GM.

Detta kanske händer vid 03 på kvällen. GM är kränkt, förnedrad. Drar i sig några öl till. Det finns ändå gott om tid för GM, rasande innombords, att lämna festen, raggla hem. Väl hemma hämtar han/hittar han kniven, och resten är givet.

Efter denna långa utläggning. Poängen är, en ensam GM och hämndmotiv.
Citera
2013-11-30, 22:52
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag skämtar lite med dom som alltid hamnar på bögspåret och struntar i kontexten.
Även denna text skulle ju kunna bli en bög-låt om man inte vet att det är en hasch-låt.
Bra tänk! Det är alldeles för lätt att halka iväg på felaktiga associationer. Bögspåret känns inte som högsta prio i detta fall.

Kul låt, annars - sydöstra hörnan av Humlan var ju ett dygnet-runt-hasch-party under flower-power-åren.
Citera
2013-11-30, 22:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBoeuf
Jag vill inte "låta påskina" något. Bara lämna en detalj som få flashbackare vet om. För att understryka att jag faktiskt har viss kunskap i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av itboss
LeBoeuf, kul då kanske du och jag också är gamla kollegor om det var för ett stort finskt konsultbolag med en finansiell produkt du arbetade för. Jag tror dig nämligen då Oxen som smeknamn stämmer

Vad är din uppfattning om RO som möjlig GM och har du lystnat på samtalet till SOS? Själv så känner jag inte igen rösten men det var ett bra tag sedan också...
Ni som jobbade med honom: Minns ni om han rökte och/eller snusade?
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-30 kl. 22:56.
Citera
2013-12-01, 00:28
Medlem
_Jago_s avatar
Fler funderingar kring samtalet:

SOS-ringaren säger att han "gick förbi och såg ett rån". Han säger att "det ligger en knivskuren snubbe på...", "han fick många hugg" och "jag bara kuta".

Om detta är korrekta uppgifter, att han bara är ett vittne alltså, betyder det alltså att:

(jag är fortfarande lite osäker på hur det ser ut, men jag har fått uppfattningen att man måste gå in en bit på själva området för att komma till mordplatsen? Men från en gångväg på andra sidan skulle man kunna se mordet "genom staketet".)

-att han gick förbi och såg ett rån, samt såg att han fick många hugg (han måste alltså då stannat i ett antal sekunder). Kanske kunde han hört GM skrika något åt Per?

-han säger dessutom att han "bara kuta". Stannade han till och såg att Per både blev rånad och knivhuggen flera gånger och att han sedan kutade?

-han säger att "det ligger en knivskuren snubbe". Om han bara kutade iväg, hur kunde han veta att han ligger kvar där han blev knivhuggen? Han kan ju ha stapplat iväg, etc.

---
Ett vittne som springer till en telefonkiosk och larmar om ett bevittnat rån- och knivskärning handlar rationellt. Jag vet inte hur ett rationellt samtal i detta fallet skulle låta, men jag tror inte det skulle vara fyllt med lugna, konkreta konstateranden som "såg ett rån", "det ligger en knivskuren snubbe" och "han fick många hugg", som det faktiskt var.

Sammanfattningsvis: om han "gick förbi" och "bara kuta" så skulle han inte kunna se (och uppfatta) så pass mycket som att 1. Att han blev rånad 2. Att han fick många knivhugg 3. Att han ligger kvar efter rånet.

Och då nämner jag inte varifrån vittnet skulle sett allt detta från. Andra får gärna fylla i, men jag bedömer det som att han (om han talar sanning) i mörker, på en gångväg/cykelväg, ser händelsen genom ett staket.
Citera
2013-12-01, 00:56
Medlem
LeonVances avatar
Det finns ett annat olöst mordfall i Sthlm där jag haft lite av samma känsla som i detta fall med PH. I det andra fallet var det en 38-årig ingenjör, Anders Hagberg, som slogs ihjäl på väg hem från jobbet på en undanskymd gångväg år 2007 i Täby. Varken PH eller AH tillhör de klassiska mordoffren och ingen av dem verkar ha haft någon känd fiende.

Med tanke på att RO var konsult vid den här tiden, kan han ha jobbat på samma företag som AH? Powerwave hette det stället AH arbetade på.

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/har-mordades-hennes-storebror/
https://www.flashback.org/t1874932
Citera
2013-12-01, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson

Vänta bara tills han i Pattaya (som påstår att massage betyder massage där) läser det här!!!
Även fast du faktiskt generaliserar ordentligt ( att påpeka motsatsen innan har ibland motsatt verkan), så har du faktiskt rätt till en viss del. Det är enklare för svennar som inte är glödheta på datingmarknaden i Sverige att hitta en flickvän i ovan nämnda länder, då med ekonomi som inte obetydlig faktor i beräkningen.
Senast redigerad av korean 2013-12-01 kl. 01:44.
Citera
2013-12-01, 01:47
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
(jag är fortfarande lite osäker på hur det ser ut, men jag har fått uppfattningen att man måste gå in en bit på själva området för att komma till mordplatsen? Men från en gångväg på andra sidan skulle man kunna se mordet "genom staketet".)

Det finns väl ett par skisser i tråden om jag inte minns fel? Annars får man bra överblick från nuvarande satellitbilden Google maps Valhallavägen 99.

Swartlings är hörntomten tvärs över Lidingövägen från Stadion. Till höger om Swartlings finns en byggnad som ser ut som ett omvänt Q, mitt för slängen på Q ser du en liten byggnad, det är "stugan" och den stora byggnaden intill med gaveln mot stugan är ridskolans stall. Bo hittades mellan dessa.

Gångvägen (och Gunnebostaketet) syns mellan Swartlings och Q-byggnaden.

Om någon passerade på gångvägen såg man naturligtvis vad som hände men tveksamt hur mycket som gick att urskilja pga mörker och avstånd.
Citera
2013-12-01, 04:46
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det finns ett annat olöst mordfall i Sthlm där jag haft lite av samma känsla som i detta fall med PH. I det andra fallet var det en 38-årig ingenjör, Anders Hagberg, som slogs ihjäl på väg hem från jobbet på en undanskymd gångväg år 2007 i Täby. Varken PH eller AH tillhör de klassiska mordoffren och ingen av dem verkar ha haft någon känd fiende.

Med tanke på att RO var konsult vid den här tiden, kan han ha jobbat på samma företag som AH? Powerwave hette det stället AH arbetade på.

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/har-mordades-hennes-storebror/
https://www.flashback.org/t1874932

Ja, just det. 2 januari hände det, och man skulle kanske kunna koppla det till någon som blivit svartsjuk på en nyårsfest, men det är nog snarare så att det går ett antal galningar lösa. AH utsattes för våld av trubbigt föremål, inte kniv som i detta fall.

http://arkiv.mitti.se:4711/2007/17/taby/MITA05A20070424TAV1.pdf

Edit: En galen tanke. Tänk om AH var den som såg mordet, och larmade polisen…? Hur lät hans röst?
Enligt artikeln i mitti var han civilingenjör. Kan han ha varit på samma fest som RO när det begav sig? Å andra sidan, han borde ha gett sig tillkänna då, så det känns kanske som ett långskott.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-12-01 kl. 04:57.
Citera
2013-12-01, 06:34
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Fler funderingar kring samtalet:

SOS-ringaren säger att han "gick förbi och såg ett rån". Han säger att "det ligger en knivskuren snubbe på...", "han fick många hugg" och "jag bara kuta".

Om detta är korrekta uppgifter, att han bara är ett vittne alltså, betyder det alltså att:

-att han gick förbi och såg ett rån, samt såg att han fick många hugg (han måste alltså då stannat i ett antal sekunder). Kanske kunde han hört GM skrika något åt Per?

-han säger dessutom att han "bara kuta". Stannade han till och såg att Per både blev rånad och knivhuggen flera gånger och att han sedan kutade?

-han säger att "det ligger en knivskuren snubbe". Om han bara kutade iväg, hur kunde han veta att han ligger kvar där han blev knivhuggen? Han kan ju ha stapplat iväg, etc.

---
Ett vittne som springer till en telefonkiosk och larmar om ett bevittnat rån- och knivskärning handlar rationellt. Jag vet inte hur ett rationellt samtal i detta fallet skulle låta, men jag tror inte det skulle vara fyllt med lugna, konkreta konstateranden som "såg ett rån", "det ligger en knivskuren snubbe" och "han fick många hugg", som det faktiskt var.

Sammanfattningsvis: om han "gick förbi" och "bara kuta" så skulle han inte kunna se (och uppfatta) så pass mycket som att 1. Att han blev rånad 2. Att han fick många knivhugg 3. Att han ligger kvar efter rånet.

Och då nämner jag inte varifrån vittnet skulle sett allt detta från. Andra får gärna fylla i, men jag bedömer det som att han (om han talar sanning) i mörker, på en gångväg/cykelväg, ser händelsen genom ett staket.

Det var bl a det här som gjorde mig övertygad om att inringaren är identisk med mördaren (dvs redan på 90-talet). Lägg till att han vet att det handlar om en "snubbe". Ett vittne kan inte säkert avgöra könet på någon som ligger på marken i mörkret en bit bort. Han nämner inget om att offret skrek. Ett vittne skulle lika gärna ha kunnat bevittna ett (sex?)mord på en ung kvinna.

Jämför med hur mycket mer vagt riktiga vittnen till mord brukar uttala sig. Ett färskt exempel är Kenneth Karlsson. Han har berättat (visserligen i media men med egen röst) hur han såg Ljungsbromannen stå och slå på något på marken. Han såg att det var upprepade slag, Kenneth kunde se mordvapnet (sannolikt för att det var ett järnrör och GM stod upp så avståndet till marken blev tydligare) men han uppfattade först att GM stod och slog i marken. När Kenneth kom närmare och konfronterade GM tillsammans med sin särbo, var han så pass nära att han såg att järnrörsmannen hade slagit på en person. Först i efterhand fick Kenneth reda på könet på offret.

Det finns otaliga exempel på liknande vittnesberättelser och -förhör. I synnerhet när mordoffren har haft blodiga ansikten och/eller kroppar, så att det inte heller är alldeles självklart för första patrull på plats att med säkerhet diekt kunna avgöra kön.

Inringaren visste att det var "många knivhugg" och "en snubbe" av den enkla anledningen att han var den som ensam attackerade och knivhögg Per till döds. Möjligtvis visste inringaren tillika mördaren vem Per var redan innan.
Citera
2013-12-01, 06:50
Medlem
Bra beskrivning.
Vi kan då konstatera att inringaren var mycket observant.
Såg att det rörde sig om ett rån samt att många knivhugg blev utdelade.
Vi kan även konstatera att han var tystlåten eftersom han inte avbröt knivdådet genom att ge sig tillkänna.
Han smög också fram efteråt och konstaterade att offret var illa däran.
Sedan hade han slagit larm hade han bråttom tillbaks för att hjälpa offret trots att en hemsk knivman fanns i krokarna.

En riktig vardagshjälte?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det finns väl ett par skisser i tråden om jag inte minns fel? Annars får man bra överblick från nuvarande satellitbilden Google maps Valhallavägen 99.

Swartlings är hörntomten tvärs över Lidingövägen från Stadion. Till höger om Swartlings finns en byggnad som ser ut som ett omvänt Q, mitt för slängen på Q ser du en liten byggnad, det är "stugan" och den stora byggnaden intill med gaveln mot stugan är ridskolans stall. Bo hittades mellan dessa.

Gångvägen (och Gunnebostaketet) syns mellan Swartlings och Q-byggnaden.

Om någon passerade på gångvägen såg man naturligtvis vad som hände men tveksamt hur mycket som gick att urskilja pga mörker och avstånd.
Citera
2013-12-01, 07:28
Medlem
GW sa för flera år sedan att om han var tvungen att välja så är den som ringer ett vittne och inte mördaren, nu säger han tvärtom. Vad har fått honom att ändra sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in