2013-11-29, 04:01
Medlem
Zlaneks avatar
Har jag förstått det rätt; EAA stimulerar och minskar muskelnedbrytning och har i stort sätt väldigt lågt KCAL?

Eftersom vassle protein innehåller dessa aminosyror men bryts ned långsammare är då EAA bättre?

Om jag skulle sluta med mina 2 protein shakes vassleprotein varje dag och ersätta det med EAA, före och efter träning, skulle det motsvara samma effekt fast en aning bättre?
Citera
2013-11-29, 07:18
Medlem
Dreass avatar
EAA minskar inte Muskelnedbrytningen.
Men ja, sett till Proteinsyntesen kan du byta mot EAA. Spara lite pengar genom att bara ta efter.
Citera
2013-11-29, 13:41
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Har jag förstått det rätt; EAA stimulerar och minskar muskelnedbrytning och har i stort sätt väldigt lågt KCAL?

Eftersom vassle protein innehåller dessa aminosyror men bryts ned långsammare är då EAA bättre?

Om jag skulle sluta med mina 2 protein shakes vassleprotein varje dag och ersätta det med EAA, före och efter träning, skulle det motsvara samma effekt fast en aning bättre?

EAA är inte bättre än vassle. Vad du väljer beror på mål och behov. Vad gäller dig spelar mindre roll. Skulle också rekommendera dig att bara ta det efteråt.

Dreas svarade på resten.
Citera
2013-11-29, 15:06
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
EAA är inte bättre än vassle. Vad du väljer beror på mål och behov. Vad gäller dig spelar mindre roll. Skulle också rekommendera dig att bara ta det efteråt.

Dreas svarade på resten.

Hur mycket motsvarar då en "portion" EAA i protein? Så man har någon chans att räkna och jämföra med rena protein intag
Citera
2013-11-29, 15:19
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Hur mycket motsvarar då en "portion" EAA i protein? Så man har någon chans att räkna och jämföra med rena protein intag

Och vad är "rena protein intag"? 1g protein består utav 1g aminosyror, 1g aminosyror kan således räknas som 1g protein, oavsett om de är essentiella eller inte.
Citera
2013-11-29, 16:34
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Och vad är "rena protein intag"? 1g protein består utav 1g aminosyror, 1g aminosyror kan således räknas som 1g protein, oavsett om de är essentiella eller inte.
Beror på hur man ser det.

10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika effektivt som 20g vassleprotein ungefär. Man kan alltså räkna 10g EAA som 20g vassleprotein sett till proteinet. I en blandkost är det ju också inte endast fullvärdiga källor som är intressanta.

Värt att tänka på.
Citera
2013-11-30, 14:48
Medlem
Signaturums avatar
Är inne på slutspurten på min bulk, som tar slut i februari.
Planen är att ligga på minst 80 kg och i dagsläget pendlar jag mellan 75-76 kg.
Har därför funderat på att antingen investera i en gainer eller EAA alternativt BCAA.

Vill gå upp i vikt, men samtidigt vill jag inte ha allt för mycket fett på kroppen inför deffen.
Vad hade ni rekommenderat?
Citera
2013-11-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Är inne på slutspurten på min bulk, som tar slut i februari.
Planen är att ligga på minst 80 kg och i dagsläget pendlar jag mellan 75-76 kg.
Har därför funderat på att antingen investera i en gainer eller EAA alternativt BCAA.

Vill gå upp i vikt, men samtidigt vill jag inte ha allt för mycket fett på kroppen inför deffen.
Vad hade ni rekommenderat?

eaa finns det ingen mening med , gainer om du har svårt för att äta, annars är det mer av vanlig mat som är lösningen
Citera
2013-12-03, 15:32
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Hur är EAA att dricka? Konsistens, smak, hur mår magen av det?
Citera
2013-12-09, 21:19
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains

Det smakar förjävligt, brukar blanda med lite vatten och skaka om mycket innan man sveper det
Citera
2013-12-09, 23:21
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains
Alla märken som jag har provat smakar skit, bortsett från BSN som i princip smakar läsk.
Citera
2013-12-11, 21:32
Medlem
Har styrketränat i många år och nu tänkte jag testa EAA för första gången. Har köpt pulvervarianten från FX.

I dagsläget tar jag inget kosttillskott ö.h.t frånsett en gainer blandad med vatten direkt efter avslutat pass. Jag kör med Sport Gainer som innehåller både kolisar och protein.

Exakt hur rekommenderar ni att jag ska gå tillväga med mitt nyinköpta EAA för att få ut maximal effekt av träningen med mina förutsättningar? Ibland kör jag kardio på mina vilodagar, gäller samma setup då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in