Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Malden
Dock tyder erfarenheter av direktdemokrati på ett mycket lägre valdeltagande än det vi har vid politiska val i Sverige idag. Vid folkomröstningen häromdagen i Ekerö röstade 45% (mot ca 85% i kommunalvalen).
Ja, det är väl jättebra!
Det betyder ju att det är de som bryr sig som deltar.
Om jag inte vet vad Slussen är för någonting eller var den ligger och vilken funktion den fyller. Hur kan jag då bidra med att lägga min röst för eller mot ett visst arkitektoniskt förslag på utformningen av dess ombyggnad? Jag röstar ju på VPK i landstingsvalet bara för att de lovat att sänka priset på busskortet med 100 spänn per månad, och jag gillar ju att tjäna pengar, och VPK:s politik maximerar ju min personliga profit, därför röstar ju jag på VPK i landstingsvalet.
VPK:s ställning angående hundramiljardersombygget av Slussen vet jag ingenting alls om, och tänker inte heller bry mig om.
Så hur KAN detta mitt avsiktligt okunniga demokratiska deltagande på något sätt bidra med någonting som gör att ombyggnaden av Slussen blir bättre, än om istället de som brydde sig direktdemokratiskt fick rösta om just detta slussbygge. Om det så bara är 3% av svenska folket, hur betyder deras antal att de vet mindre än vad övriga 97% vet?
Eller ännu bättre att nån kapitalist bara köpte slussen och själv byggde om den enligt eget godtycke?
Jag begriper inte hur man KAN påstå att demokratiskt kollektivtvång vore bättre än individuell frihet. Än mindre hur representativt demokratiskt kollektivtvång skulle kunna vara bättre än direktdemokratiskt kollektivtvång.
Att rösta för sånt man inte vet eller bryr sig nånting om, hur skulle det ens teoretiskt KUNNA vara bra???? Förnekar du BÅDE logiken och verkligheten, eller bara en av dem?