2013-11-29, 19:47
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
GL skulle snacka sönder SB om de gav sig i kast med någon sorts polemik. Det vet SB och vill inte utsätta sig för det. GL vill inte heller debattera med SB av samma anledning. Men GL vet också att SB skulle få alla sympatier efter en sådan förnedring.
Det där är nog att lägga in för mycket i situationen. Att Bergwall inte vill träffa Lambertz är ganska förståeligt. När programlederskan frågar GL vad han tycker om det svarar han att han inte vill träffa honom heller. Men det var säkert nåt han kom på i situationen. Hade SB suttit kvar hade inte Lambertz brytt sig.
Citera
2013-11-29, 19:49
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Personlighetsstörning + pedofil + missbruk, är ju ingen lyckad kombination. Vad jag förstår efter att ha läst mer så startade hans missbruk tidigt. Vad kan hända om han återfaller i missbruk, om han nu skulle släppas fri?

Vad jag förstår så har han haft flera "alter egon", att förklaringen till det skulle vara så enkel att det är skådespeleri för att behaga någon eller några för att få någon form av belöning köper jag inte riktigt.

Det där med multipla personligheter var också en populär teori på sin tid. Speciellt i USA, där jag tror teorierna uppstod. Liksom teorierna om förträngda minnen, så har teorin om multipla personligheter numera debunkats ordentligt. Knappast någon framhärdar numera att detta fenomen existerar.
Citera
2013-11-29, 19:50
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Jag lyssnade på radions Studio Ett där hovrättslagman Thelin uttalar sig om Lambertz utomordentlig grundliga undersökning av Quickdomarna som JK och mycket annat till stöd för Lambertz så det finns tydligen flera "tomtar" inom rättsväsendet. Helt ofattbart egentligen, men media har väl dammsugit varenda domstol i sin jakt på att hitta stollar att intervjua.

Jag antar att det är det här inslaget du syftar på: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5718855

Thelin förutsätter att Lambertz granskning var bra eftersom den gjordes av hans före detta kollega Lambertz, liksom Lambertz förutsatte att Quickfallet hanterats bra eftersom hans kompis Borgström varit advokat.

Thelins resonemang om att det inte behöver vara en rättsskandal om domar rivs upp för att det kommer nya bevis stämmer kanske i princip, men knappast när åtta morddomar faller därför att någon tar tillbaka sina erkännanden och det visar sig att denne matats med avgörande information.

Märk Yrsa Stenius tydliga osäkerhet och nervositet i samma inslag när hon ombeds att ge exempel på vem de "man" är som hon menar hävdar att Bergwall inte suggererat omgivningen.
Citera
2013-11-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, tragiskt nog kommer det säkert att bli enormt underhållande.
Jodå visst är det underhållande också, det roligaste tycker jag är när Lambertz pratar om hunden Sampo. Lika kul är det inte när GW och Bergwall kucklar som om dem var bästa kompisar. Ska jag vara ärlig, jag tycker det är motbjudande. Och ja man får se upp med vänskapskorruption på bägge hållen, Yrsa Stenius artikel höll kanske inte direkt för prövning, men det är lite äckligt också när DJ twittrar att Åsa Linderborgs korta artikel är "djupt insiktsfull". För att hon inte tycker att en annan syn på Norell ens ska komma fram utan att det ska stämplas som sekt. Det här är maktfullkomliga människor också man ska inte glömma det, och åtminstone herr Josefsson brukar inte tåla att bli emotsagd alls, i det fallet tycker jag att man kan påpeka att dominant och manipulativ gäller nog så mycket för honom själv.
Citera
2013-11-29, 19:57
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
och åtminstone herr Josefsson brukar inte tåla att bli emotsagd alls, i det fallet tycker jag att man kan påpeka att dominant och manipulativ gäller nog så mycket för honom själv.

Vad syftar du då på? Jag känner inte så väl till Dan Josefsson sedan tidigare.
Citera
2013-11-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det där med multipla personligheter var också en populär teori på sin tid. Speciellt i USA, där jag tror teorierna uppstod. Liksom teorierna om förträngda minnen, så har teorin om multipla personligheter numera debunkats ordentligt. Knappast någon framhärdar numera att detta fenomen existerar.
Jag vet inte om teorierna uppstod i USA, de är gamla. Att folk tror att de är Napoleon till exempel. Vissa dagar andra dagar någon annan. Jag minns också från min (ok ganska korta, erkänner) att en del patienter lattjade med olika personligeter. Men de kanske gjorde det medvetet?
Det har jag undrat en del över, och ska säga att jag inte är hundra procent övertygad att det inte finns - människor som har olika röster i huvudet som är som personligheter.
Citera
2013-11-29, 20:10
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Jodå visst är det underhållande också, det roligaste tycker jag är när Lambertz pratar om hunden Sampo.
Mästerhunden Zampo (stavas så)...den geniförklarade hunden, som kan markera en sten där ett lik ska ha dragits tio år tidigare är numera tyvärr avliden. Om han inte varit det är jag säker på att han deltagit i debatten han med.
Citat:
Lika kul är det inte när GW och Bergwall kucklar som om dem var bästa kompisar. Ska jag vara ärlig, jag tycker det är motbjudande.
Det gör de ju knappast. GW fick frågan om han trodde att SB är psyksjuk idag och GW gav inget klart svar på den frågan, han bara log och sade "Jaa, han verkar väl inte tokigare än någon annan vid det här bordet". man ska också komma ihåg att GW saknar den kompetens som krävs för att avgöra något sådant. Ur en lekmans (dvs GWs) perspektiv är SB frisk eftersom det går att ha honom i möblerade rum. Det är fullständigt irrelevant ur GWs synvinkel om SB är psyksjuk eller ej. (se från 5:35 i programmet)
Citat:
Och ja man får se upp med vänskapskorruption på bägge hållen,
Då tycker jag det var värre med GWs uppenbara vänskap med den fullständigt inkompetenta justitieministern Beatrice "Tant Gredelin" Ask. Var det bara jag som noterade GWs smekning och ett "heeej" när hon kom in i studion?
Citat:
Yrsa Stenius artikel höll kanske inte direkt för prövning, men det är lite äckligt också när DJ twittrar att Åsa Linderborgs korta artikel är "djupt insiktsfull".
Nåväl, Yrsa Stenius har sällan något vettigt att säga, hon brukar vara den förste att haka på mediedrev, tex mot SB eller de två styckmordsfriade läkarna, listan kan göras lång. Det finns en särskild plats i helvetet för sådana som Yrsa Stenius, hon har inte ensam ansvaret för en rad justitiemord men hon är definitivt en del av problemet. Hon kan dock säkert ha några värdefulla kommentarer om svensk psykvård, hon har ju trots allt stor erfarenhet av att vara mentalpatient (obs, inget skämt, källbelagt allvar).
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-11-29 kl. 20:17.
Citera
2013-11-29, 20:16
Medlem
Citat:
Jodå visst är det underhållande också, det roligaste tycker jag är när Lambertz pratar om hunden Sampo. Lika kul är det inte när GW och Bergwall kucklar som om dem var bästa kompisar. Ska jag vara ärlig, jag tycker det är motbjudande. Och ja man får se upp med vänskapskorruption på bägge hållen, Yrsa Stenius artikel höll kanske inte direkt för prövning, men det är lite äckligt också när DJ twittrar att Åsa Linderborgs korta artikel är "djupt insiktsfull". För att hon inte tycker att en annan syn på Norell ens ska komma fram utan att det ska stämplas som sekt. Det här är maktfullkomliga människor också man ska inte glömma det, och åtminstone herr Josefsson brukar inte tåla att bli emotsagd alls, i det fallet tycker jag att man kan påpeka att dominant och manipulativ gäller nog så mycket för honom själv.

Om man nu nödvändigtvis måste se det som två sidor; anledningen till att "Quick-laget" slutit sig samman så pass väl är att "Det är ingen rättsskandal-laget" beter sig väldigt provocerande. GW och SB kan ju kuckla JUST PÅ GRUND av Lambertz är så fullständigt bedrövlig. När till och med GW och SB kan sluta sig samman då är det fan illa..

Problemet med ett "lagtänkande" är att det är lätt att luras att de två lagen är lika inflytelserika och betydelsefulla för samhällets funktioner och framtid:

En oskyldigt morddömd psykiskt labil person och ett antal journalister/tyckare vs. vårdinstanser, åklagare och polisväsende samt en HD-representant.

Visst har lag 1 bäst stöd på läktaren. Men för Sverige som helhet är det betydligt mycket viktigare att lag 2 beter sig korrekt och vinner matchen... Just nu är lag 2 fullständigt utspelade vilket oroar en hel del människor även i lag 1... Och så sitter några på läktaren och tycker att lag 1 filmar och spelar osportsligt, när dessa borde oroa sig mer för det egna lagets prestationer..
Senast redigerad av PerTju 2013-11-29 kl. 20:25.
Citera
2013-11-29, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Mordfall fascinerar mig eftersom det är svart eller vitt. Man är så van vid gråskalor, man tar till sig argument från båda parter, reflekterar, inser att båda har viktiga poänger. I mordfall kokar egentligen allting ner till en enda fråga. Skyldig eller oskyldig?
Den ena parten i debatten har alltså i princip (något tillspetsat) fullständigt fel i allt den säger.

Lysande analys -
Citera
2013-11-29, 20:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
SB slutade med allt när Göran Källberg avgiftade honom, då klarade han inte av att fabla ihop sagor på beställning längre.

Det jobbiga var alltså att bli drogfri, utan droger inga bekännelser och återuppvävkta minnen.
Fast han var väl näppeligen ett neddrogat vrak när han började erkänna, det är snarare SB´s ursäkt för att sitt handlande.
Citera
2013-11-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast han var väl näppeligen ett neddrogat vrak när han började erkänna, det är snarare SB´s ursäkt för att sitt handlande.

Tam tam tam! Mera efterhandsanalys av SBs anamnes. ???
Citera
2013-11-29, 21:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Mästerhunden Zampo (stavas så)...den geniförklarade hunden, som kan markera en sten där ett lik ska ha dragits tio år tidigare är numera tyvärr avliden. Om han inte varit det är jag säker på att han deltagit i debatten han med.
Det gör de ju knappast. GW fick frågan om han trodde att SB är psyksjuk idag och GW gav inget klart svar på den frågan, han bara log och sade "Jaa, han verkar väl inte tokigare än någon annan vid det här bordet". man ska också komma ihåg att GW saknar den kompetens som krävs för att avgöra något sådant. Ur en lekmans (dvs GWs) perspektiv är SB frisk eftersom det går att ha honom i möblerade rum. Det är fullständigt irrelevant ur GWs synvinkel om SB är psyksjuk eller ej. (se från 5:35 i programmet)
Då tycker jag det var värre med GWs uppenbara vänskap med den fullständigt inkompetenta justitieministern Beatrice "Tant Gredelin" Ask. Var det bara jag som noterade GWs smekning och ett "heeej" när hon kom in i studion?
Nåväl, Yrsa Stenius har sällan något vettigt att säga, hon brukar vara den förste att haka på mediedrev, tex mot SB eller de två styckmordsfriade läkarna, listan kan göras lång. Det finns en särskild plats i helvetet för sådana som Yrsa Stenius, hon har inte ensam ansvaret för en rad justitiemord men hon är definitivt en del av problemet. Hon kan dock säkert ha några värdefulla kommentarer om svensk psykvård, hon har ju trots allt stor erfarenhet av att vara mentalpatient (obs, inget skämt, källbelagt allvar).
Det är underhållande se små nollor sitta och beundra Flåås och Stööns utsagor! Det vore kanske på sin plats att framhålla att SB har begått både sexbrott mot barn, dråpförsök och grovt bankrån före det att han för andra gången låstes in för sluten psykiatrisk vård.
Sen att SB var den drivande kraften bakom hela den perversa cirkusen gör inte saken bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in