2013-11-29, 16:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Den där teorin att SB skulle vara så beräknande att han iscensatt hela den här historien från början till slut, har vi varit inne på tidigare (och sågat).

Logiken haltar, minst sagt. Teorin skulle innebära bl.a. att:

a) SB sätter igång att erkänna mord efter mord för att
b) han har räknat ut att han skall bli fälld för dessa och för att
c) han skall efter ett stort antal år bli uppringd av HR och att
d) detta skall medföra att han efter mycket arbete av HR blir frikänd och att
e) han därefter skall kunna kräva skadestånd för alltsammans

Vilken Mastermind denne SB måste vara!

Skärp dig. Ingen har påstått att Bergwall skulle ha en tjugoårsplan. Men om man föreställer sig att Bergwall, liksom de flesta människor, har en framförhållning på några veckor och månader så kan vi pröva hypoteser kring de val Bergwall gjort under sitt liv.

Citera
2013-11-29, 16:21
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Skärp dig. Ingen har påstått att Bergwall skulle ha en tjugoårsplan. Men om man föreställer sig att Bergwall, liksom de flesta människor, har en framförhållning på några veckor och månader så kan vi pröva hypoteser kring de val Bergwall gjort under sitt liv.

OBS! Det var inte jag som framförde denna bisarra teori. Mitt minne kan förstås vara fel, men jag hade för mig att detta (SBs "20-års plan") varit uppe till diskussion tidigare här i tråden och att det alltså i så fall var någon som hade framfört denna vansinniga teori.

Om jag har fel, vilket jag hoppas, kan vi ju glömma det hela.
Citera
2013-11-29, 16:23
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

Du har helt rätt i det jag anar i din frågeställning; Personlighetsstörningar (som jag alltså misstänker är en del i Bergwalls problematik) är egentligen helt onåbara för terapi. Hans missbruk kanske kan gå att komma åt men när den personlighetsstörde kommer i konflikter eller möter andra motgångar brukar de återfalla i missbruk, Med missbruket följer bisarra, aggressiva och våldsamma handlingsmönster. Det var ju precis vad som hände Bergwall dessutom. . . .

Ellington är nog bara en produkt av skådespeleri, ägnat att hålla det obskyra teamet på Säter på gott humör, vilket i sin tur försäkrade Bergwall om god tillgång på Benzo.

Det är min uppfattning i dessa frågor.

Personlighetsstörning + pedofil + missbruk, är ju ingen lyckad kombination. Vad jag förstår efter att ha läst mer så startade hans missbruk tidigt. Vad kan hända om han återfaller i missbruk, om han nu skulle släppas fri?

Vad jag förstår så har han haft flera "alter egon", att förklaringen till det skulle vara så enkel att det är skådespeleri för att behaga någon eller några för att få någon form av belöning köper jag inte riktigt.
Senast redigerad av E.Merckx 2013-11-29 kl. 16:31.
Citera
2013-11-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag tycker också att hon i allmänhet skriver bra. Man håller inte alltid med, men det brukar vara tankeklart, och det tycker jag inte att det här var, eftersom hon helt bortser från väsentligheterna. Just därför tror jag att det är vänskapen med Lambertz som spökar, vilken kom fram i samband med att Lambertz skulle lösa Palmemordet, som Andersson också skrivit om.

Jag håller med dig och har för mig att jag någonstans i tråden påpekat det här med de sju åren, som inte direkt tyder på något konstant uppmärksamhetsbehov. När jag skrev det där om att vara manipulativ och uppmärksamhetstörstande syftade jag på Quick-åren. Visserligen tycker jag att man med tanke på Bergwalls historia ska vara mycket försiktig med att nu tro på allt han säger, och jag utesluter inte att han njuter av den nya uppmärksamheten, men det är egentligen oviktigt; det viktiga är att han tagit tillbaka sina erkännanden och att allt talar för att han talar sanning därvidlag.

Jag har en känsla av att de enda opinionsbildare som inte kan se väsentligheterna är sådana som själva är inblandade, direkt eller via vänskapsband. Man frågar sig hur mycket annat, som inte kommer upp till ytan, som styrs av vänskapskorruption i det här lilla landet.

Japp, svaret var inte riktat till dig utan citerade bara för att du tog upp texten.. :-)

Det största problemet med texten tycker jag inte är inte är dess kvalitet utan Anderssons val och omdöme i varför den överhuvudtaget behöver skrivas och publiceras ( som enda(?) inlägg från henne i debatten) Med hela soppan på bordet så väljer Andersson att gå in i en analys av Bergwalls person och hur pass manipulativ han kan tänkas vara.. Kan tyvärr bara tolkas som att det viktigaste för henne är att skydda utredare och Lambertz med att Bergwall är minsann en lurig jävel som "jag förstår att ni blev trollbundna av"..
Citera
2013-11-29, 16:30
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Stina-Lina skrev

Jo det ska stämma i vartfall vägrade han samrarbeta med Kwast längre ty denne hade hört av sej.Han ville ha slut på alla utredningar SB alltså

Jo, situationen hade väl till slut blivit lite jobbig till och med för SB.
Citera
2013-11-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Personlighetsstörning + pedofil + missbruk, är ju ingen lyckad kombination. Vad jag förstår efter att ha läst mer så startade hans missbruk tidigt. Vad kan hända om han återfaller i missbruk, om han nu skulle släppas fri?

Vad jag förstår så har han haft flera "alter egon", att förklaringen till det skulle vara så enkel att det är skådespeleri för att behaga någon eller några köper jag inte riktigt.

Ang det av mig, fetade: Nej men "psykosgenombrotten" upplever jag hur som helst inte som genuina, Om "Ellington" verkligen är ett utslag av multipel personlighet har jag nog egentligen för litet underlag för att uttala mig säkert om men visst, det är väl möjligt att Bergwall lider även av sådana besvär.

Ang hans framtida missbruk och dess konsekvenser är nog din gissning minst lika bra som min eftersom det inte finns något mer svårförutsägbart än missbrukares handlingsmönster . . .

Rent generellt kan man (återigen) säga att sådana här saker (aggressivitet, våldsdåd) är något som avtar med stigande ålder men det blir bara en vild spekulation.
Citera
2013-11-29, 16:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, situationen hade väl till slut blivit lite jobbig till och med för SB.

SB slutade med allt när Göran Källberg avgiftade honom, då klarade han inte av att fabla ihop sagor på beställning längre.

Det jobbiga var alltså att bli drogfri, utan droger inga bekännelser och återuppvävkta minnen.
Citera
2013-11-29, 16:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
the saint skrev

]Den där teorin att SB skulle vara så beräknande att han iscensatt hela den här historien från början till slut, har vi varit inne på tidigare (och sågat).

Logiken haltar, minst sagt. Teorin skulle innebära bl.a. att:

a) SB sätter igång att erkänna mord efter mord för att
b) han har räknat ut att han skall bli fälld för dessa och för att
c) han skall efter ett stort antal år bli uppringd av HR och att
d) detta skall medföra att han efter mycket arbete av HR blir frikänd och att
e) han därefter skall kunna kräva skadestånd för alltsammans

Vilken Mastermind denne SB måste vara!

Jag tror inte att han är någon form Mastermind som du skriver, mer en opportunist som i många fall befinner sig utvecklingsmässigt på en 10-årings nivå.

Det jag mer var intresserad av var passagen: "Hur han gick ut med motivet till att erkänna var att ge anhöriga frid och en grav att gå till. I stället fick de på rättegångarna lyssna till de mest djävulska mordhistorier skapade av Quick. Hur han styckade barns kroppar, lekte med kroppsdelarna, åt upp dem. Hur han våldtog döda barn, nekrofili. Anhöriga bröt ihop och fördes ut."

Stämmer detta?
Senast redigerad av E.Merckx 2013-11-29 kl. 16:43.
Citera
2013-11-29, 16:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tror inte att han är någon form Mastermind som du skriver, mer en opportunist som i många fall befinner sig utvecklingsmässigt på en 10-årings nivå.

Det jag mer var intresserad av var passagen: "Hur han gick ut med motivet till att erkänna var att ge anhöriga frid och en grav att gå till. I stället fick de på rättegångarna lyssna till de mest djävulska mordhistorier skapade av Quick. Hur han styckade barns kroppar, lekte med kroppsdelarna, åt upp dem. Hur han våldtog döda barn, nekrofili. Anhöriga bröt ihop och fördes ut."

Stämmer detta?

Men vad är det som du far efter?

Kan du på något sätt förtydliga dig?
Citera
2013-11-29, 17:04
Medlem
Bohlwinkels avatar
SB ville inte till något pris träffa GL i debatten i tv senast vilket jag tycker är litet konstigt faktiskt. GL förklarade för sin del att han inte ville träffa SB heller. Det tycker jag är väldigt konstigt. Någon som vet bevekelsegrunderna bakom dessa båda tjuriga inställningar? Att GL sagt att de nu frikännande domarna inte innebär att SB är oskyldig tycker jag inte riktigt räcker för att SB ska tjura ihop. Och vad kan SB tänkas ha gjort GL?
Citera
2013-11-29, 17:06
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

Ang det av mig, fetade: Nej men "psykosgenombrotten" upplever jag hur som helst inte som genuina, Om "Ellington" verkligen är ett utslag av multipel personlighet har jag nog egentligen för litet underlag för att uttala mig säkert om men visst, det är väl möjligt att Bergwall lider även av sådana besvär.

Ang hans framtida missbruk och dess konsekvenser är nog din gissning minst lika bra som min eftersom det inte finns något mer svårförutsägbart än missbrukares handlingsmönster . . .

Rent generellt kan man (återigen) säga att sådana här saker (aggressivitet, våldsdåd) är något som avtar med stigande ålder men det blir bara en vild spekulation.

Som jag förstår så handlade knivöverfallet i Uppsala om någon form av "psykosgenombrott", Det som åklagaren skrev, "Brottet har uppenbarligen begåtts under inflytande av sådan själslig abnormitet som avses i 33 kapitlet 2 paragrafen brottsbalken.", förstår jag inte riktigt eftersom det kapitlet i brottsbalken är ändrad nu. SB själv sa att det handlade om att han sniffat tri.

Om det var missbruk bakom att han tog sig in på ett sjukhus och våldtog och försökte strypa en 9-årig pojke, har jag inte heller lyckats hitta någon info om, men han utsatte tre andra pojkar som var inlagda för sexuella övergrepp också.
Citera
2013-11-29, 17:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag försöker förstå vad för slags person SB är. Jag såg att han har en blogg som heter "vägen till frihet".

Ok, har du läst böckerna av Hannes Råstam och Dan Josefsson, de ger i alla fall några ledtrådar om SB, inte fullt ut men man får väl en allmän känsla om honom.

De brott du tar upp, alltså de brott som var före cirkusen med de upprivna morddomarna är ganska bra beskrivna i böckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in