2013-11-29, 18:10
  #3997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Första rikstäckande tidning som stänger ned kommer att belönas med en flaska äkta champagne hemma hos Fula Gubben. Det är ett löfte.

Bästa tråden på FB. Självklart är jag med i champagnepakten. Skål på er!

Till dess får vi komma ihåg att påminna nära och kära att tex aktivera adblock när de surfar på tidningar samt att sprida tipset med unvis etc till andra användare på fb. Vi vill ju alla dricka champagnen så snart som möjligt.
Citera
2013-11-29, 19:03
  #3998
Medlem
Sydsvenska Dagbladet söker presstöd. Man blöder ekonomiskt och har nästan halverat omsättningen sedan 2010. Från 904 till 523 miljoner.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/11/skanskans-publisher-om-sydsvenskans-presstod

Lösningen på detta? Jo ta från public service anser man.

Citat:
– Ta pengar från public service. I dag är presstödet på 256 miljoner kronor. Samtidigt får public service 7 miljarder. Orimliga proportioner om de menar allvar när de säger sig värna om mångfald, och behovet av kritiskt granskande och god journalistik.

När krubban är tom så bits hästarna lyder ordspråket. Men det visar på desperationen hos printmedia idag. Om man tar från public service (alltså SVT och stats-radion) så kommer folk att bli arbetslösa där. Hur man än gör har man ändan bak. Frågan är ju om 50 miljoner räcker för Sydsvenskan. Förlusten förra året var 100 miljoner.

Hur stort måste presstödet bli för att rädda tidningarna ur krisen? Pratar vi om 2-3 miljarder? 5 miljarder? Den halva miljard det kostar idag verkar inte räcka på långa vägar.
Citera
2013-11-29, 19:50
  #3999
Medlem
AgentJoyBoys avatar
http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/11/skanskans-publisher-om-sydsvenskans-presstod

Citat:
Lars J Erikssons lösning är enkel. I alla fall på papperet.

– Ta pengar från public service. I dag är presstödet på 256 miljoner kronor. Samtidigt får public service 7 miljarder. Orimliga proportioner om de menar allvar när de säger sig värna om mångfald, och behovet av kritiskt granskande och god journalistik.

När kommer vi se staten gå in med våra skattepengar för att göda journalistkräken?

Jag ansluter mig till champangepakten!
__________________
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2013-11-29 kl. 19:53.
Citera
2013-11-29, 20:16
  #4000
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Aftonbladet i siffror

http://www.ts.se/Pdf/Upplagestatistik/manadsupplagor_ab_2009-12.pdf

2000-10-31: 382 000
2001-10-31: 450 500
2002-10-31: 443 100
2003-10-31: 444 400
2004-10-31: 442 000
2005-10-31: 426 500
2006-10-31: 413 400
2007-10-31: 382 800
2008-10-31: 364 100
2009-10-31: 349 000

http://www.aftonbladet.se/siffror/

2011-10-31: 259 600
2012-10-31: 226 800
2013-09-31: 192 100
Citera
2013-11-29, 20:28
  #4001
Medlem
AgentJoyBoys avatar
http://www.ts.se/Pdf/Upplagestatistik/TS-upplage-och-rackviddsutveckling-2012.pdf

Lite mer intressanta siffror

Expressen inklusive GT och Kvällsposten vardag:

2003: 335 000
2004: 342 100
2005: 339 000
2006: 326 300
2007: 303 100
2008: 288 500
2009: 276 400
2010: 270 900
2011: 248 500
2012: 217 400
Citera
2013-11-29, 22:11
  #4002
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Aftonbladet i siffror

http://www.ts.se/Pdf/Upplagestatistik/manadsupplagor_ab_2009-12.pdf

2000-10-31: 382 000
2001-10-31: 450 500
2002-10-31: 443 100
2003-10-31: 444 400
2004-10-31: 442 000
2005-10-31: 426 500
2006-10-31: 413 400
2007-10-31: 382 800
2008-10-31: 364 100
2009-10-31: 349 000

http://www.aftonbladet.se/siffror/

2011-10-31: 259 600
2012-10-31: 226 800
2013-09-31: 192 100

Tack för denna talande sammanställning. (Även den om Expressen).

Det ska också tilläggas att siffrorna är ännu lite jätte. Av Aftonbladet upplaga i september 2013 är nästan 20 000 sk rabatterade eller fri-ex.

Förhoppningsvis för vi i oktober se ännu ett bottenrekord med under 170 000 köpare. Det går allt snabbare... Tvåsiffrig upplaga ligger inte många månader bort.
Citera
2013-11-29, 22:36
  #4003
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Kan även vara intressant att läsa om hur tidningsdödens första tecken avhandlades medialt 2007. Dvs när t.ex. Aftonbladet hade nästan en halv miljon i månadsupplaga.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/gratiskonkurrensen-sanker-kvallspressen_7135305.svd

Man började kannibalisera på varandras marknad med gratistidningar, jämfört med idag var deras ekonomi urstark och tillät långsiktiga förlustprojekt. Idag skär man in i märgen i panik i tidigare kassakor.
Citera
2013-11-29, 22:42
  #4004
Medlem
Ur artikeln ovan:

Citat:
Att färre storstadsbor är beredda att lägga 9 kronor på Aftonbladet eller Expressen när det går att få famnen full av gratisalternativ förefaller rimligt för de flesta analytiker.
Så sant så. Varför betala när man kan få i princip allt kvällstidningarna skriver om helt gratis...på nätet.
Citera
2013-11-29, 22:56
  #4005
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Ur artikeln ovan:


Så sant så. Varför betala när man kan få i princip allt kvällstidningarna skriver om helt gratis...på nätet.

Precis, det finns ju absolut ingen anledning att betala för en papperstidning när det är gratis på nätet. Tror att vi kommer snart få se en av dom största kvällstidningarna i pappersutgåva gå i graven snart.
Citera
2013-11-29, 22:57
  #4006
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Vet inte om detta varit uppe tidigare.

2010 började tidningsdöden ta fart och aftonbladet fick panik och vägrade lämna ut deras siffror för månadsupplaga till TS - tidningsstatistik AB.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article127572.ece

Citat:
TS tog emot beskedet med stor förvåning.

Magnus Paulsson, vd på TS:

– Aftonbladet ringde igår kväll och berättade. Det är väldigt tråkigt, om vi som första land i Europa skulle ha en situation där den största tidningen inte redovisar upplaga.


Expressen gör ett nummer av detta för egen vinning trots att Jan Helin hade sträckt ut handen till dem och bett dem göra samma sak...

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article127583.ece

Citat:
Aftonbladets beslut att lämna TS är förstås en konsekvens av att gapet har minskat 15 av de 17 senaste månaderna - och att prognoserna för januari säger att gapet fortsatt minska. I december var "kioskgapet", som Aftonbladet har kallat det, bara cirka 30 000 på alla dagar. Och på söndagar var kioskgapet under 3000. Det visar att Expressen nästan är i kapp, och det vill väl Aftonbladet inte att TS-siffrorna ska få bekräfta.

...och outar Aftonbladets upplaga:

Citat:
Thomas Mattsson väljer också att publicera Aftonbladets upplaga - baserat på Expressens analysavdelnings beräkningar.

De har kommit fram till att Aftonbladet hade en upplaga på 325 000 per utgivningsdag i januari, vilket skulle innebära en minsking på knappt 8 procent jämfört med januari 2009.


Aftonbladet kuppar igenom ett nytt sätt för TS att redovisa deras månadsupplaga hösten samma år:

http://www.aftonbladet.se/koncernen/article12554296.ab

Citat:
Medierna utvecklas varje dag, då måste också sättet att mäta dem följa med. Detta är ett första steg mot en helt modern metod att mäta dagstidningar, säger Anna Settman [VD Aftonbladet]
__________________
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2013-11-29 kl. 22:59.
Citera
2013-11-29, 23:23
  #4007
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Intressant att notera att Aftonbladet kostade 9 kr 2007 och kostar 15 kr 2013.

KPI enligt SCB har ökat från november 2007 (295,75) till okt 2013 (314,40) ökat med 6,306%.

Hade Aftonbladet följt KPI (dvs medelprisutvecklingen för andra varor och tjänster) hade de höjt priset med en 50 öring 2013. Hade de varit djärva hade de höjt det till 10 kr.

Istället har man chockhöjt det med 67% - och mig veterligen har de senaste prishöjningarna inträffat detta året? Från 12 kr till 15 kr (!).

Med andra ord, när allt annat har blivit 6,3% dyrare sedan 2007 har Aftonbladet blivit 67% dyrare. 10 ggr dyrare än allt annat och ändå så blöder tidningen ekonomiskt och sparkar anställda på löpande band.

Om Aftonbladet hade en månadsupplaga på 382 800 2007 och har idag en upplaga på 192 100 så genererade månadsupplagan 3,4 miljoner 2007 och 2,9 miljoner 2013 i försäljning per månad. Det tyder på att annonsmarknaden sviker rejält.
__________________
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2013-11-29 kl. 23:31.
Citera
2013-11-29, 23:34
  #4008
Medlem
Kolla bara vad som händer på sportfiskesidan där Fiske för Alla precis gått i graven samtidigt som gratismagasinen på nätet nafsar papperstidningarna i hasorna både vad gäller antalet läsare och läsvärdet...

https://www.qiozk.com/paper/magasin-mitt-fiske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in