Vet inte om detta varit uppe tidigare.
2010 började tidningsdöden ta fart och aftonbladet fick panik och vägrade lämna ut deras siffror för månadsupplaga till TS - tidningsstatistik AB.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article127572.ece
Citat:
TS tog emot beskedet med stor förvåning.
Magnus Paulsson, vd på TS:
– Aftonbladet ringde igår kväll och berättade. Det är väldigt tråkigt, om vi som första land i Europa skulle ha en situation där den största tidningen inte redovisar upplaga.
Expressen gör ett nummer av detta för egen vinning trots att Jan Helin hade sträckt ut handen till dem och bett dem göra samma sak...
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article127583.ece
Citat:
Aftonbladets beslut att lämna TS är förstås en konsekvens av att gapet har minskat 15 av de 17 senaste månaderna - och att prognoserna för januari säger att gapet fortsatt minska. I december var "kioskgapet", som Aftonbladet har kallat det, bara cirka 30 000 på alla dagar. Och på söndagar var kioskgapet under 3000. Det visar att Expressen nästan är i kapp, och det vill väl Aftonbladet inte att TS-siffrorna ska få bekräfta.
...och outar Aftonbladets upplaga:
Citat:
Thomas Mattsson väljer också att publicera Aftonbladets upplaga - baserat på Expressens analysavdelnings beräkningar.
De har kommit fram till att Aftonbladet hade en upplaga på 325 000 per utgivningsdag i januari, vilket skulle innebära en minsking på knappt 8 procent jämfört med januari 2009.
Aftonbladet kuppar igenom ett nytt sätt för TS att redovisa deras månadsupplaga hösten samma år:
http://www.aftonbladet.se/koncernen/article12554296.ab
Citat:
Medierna utvecklas varje dag, då måste också sättet att mäta dem följa med. Detta är ett första steg mot en helt modern metod att mäta dagstidningar, säger Anna Settman [VD Aftonbladet]