2013-11-29, 10:40
  #3985
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Just med tidningarna så finns det en brytpunkt som är viktig, och det är när de försvinner i pappersform. När löpsedlarna försvinner och ingen ofrivilligt behöver se deras smörja. Då är de inte värda mer än vilken blogg som helst.
Men om SvD kastar in handduken under nästa mandatperiod så kan man nog vara ganska säker på att MP aktualiserar sitt krav på en Public Service-tidning.
Citera
2013-11-29, 10:48
  #3986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
For ovrigt forbluffar det mig hur dalig forstaelse manga Flashbackare har for den radikala forandring av debattklimat och opinionsbildning som tidningarnas dod innebaer. I ett slag sopas det viktigaste fundamentet for hela PK/kulturmarxist-dasset undan, och ingenting liknande kommer eller kan uppsta igen. Detta bor man ta position for redan nu, men pa t ex Politik-forumen verkar folk inte ens veta om att tidningarna har "problem", utan tycks tro att laeget ar ca 1985 for all framtid. Manga av de diskussioner som foers ar helt irrelevanta om 3-4 ar och borde laeggas i malpase redan nu.

Problemet är att journalistpacket flyttar allt mer över till digitala kanaler.

Marginellt relaterat är att ett ord som är relevant för den nya tidens journalistik är sk "shaming". Likt de gamla kedjebreven ska diverse klämkäcka artiklar och upprop med tillhörande hashtaggar nu spriddas av folk på sociala medier. De som inte stämmer in i budskapet skall "shameas" som rasist/borgare/patriarkatpåivrare/våltäktsman/flavor-of-the-week.
Citera
2013-11-29, 11:01
  #3987
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20/20
Problemet är att journalistpacket flyttar allt mer över till digitala kanaler.

Marginellt relaterat är att ett ord som är relevant för den nya tidens journalistik är sk "shaming". Likt de gamla kedjebreven ska diverse klämkäcka artiklar och upprop med tillhörande hashtaggar nu spriddas av folk på sociala medier. De som inte stämmer in i budskapet skall "shameas" som rasist/borgare/patriarkatpåivrare/våltäktsman/flavor-of-the-week.
Jo, men dessa "Twitterstormar" når inte utanför den egna gruppen av redan frälsta.
Den inbyggda logiken här är ju:
  1. Ett gäng kommunister träffas i ett samtalskök på Södermalm & kokar ihop en kampanj.
  2. Debattartikel i DN
  3. Artikeln Twittras om hela dagen.
  4. På TV-nyheterna berättas det om artikeln & hur den väckt "stor kritik".
Faller dagstidningarna så förändras detta i grunden.
Citera
2013-11-29, 11:47
  #3988
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo, men dessa "Twitterstormar" når inte utanför den egna gruppen av redan frälsta.
Den inbyggda logiken här är ju:
  1. Ett gäng kommunister träffas i ett samtalskök på Södermalm & kokar ihop en kampanj.
  2. Debattartikel i DN
  3. Artikeln Twittras om hela dagen.
  4. På TV-nyheterna berättas det om artikeln & hur den väckt "stor kritik".
Faller dagstidningarna så förändras detta i grunden.
Ja, när tidningarna faller och anställningarna upphör sprids journalisterna med vinden. De flyttar hem till sina hemorter, bor i källaren hos mamma & pappa. Från källaren kan ingen höra dig twittra.
Citera
2013-11-29, 11:51
  #3989
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Det ar en narmast chockerande siffra. 30% ned pa ett ar. Halveringstid pa tva ar och nastan 85% borta pa fem ar. Finns inte en sportslig chans att tidningarna fortfarande trycks i slutet av detta artionde. Jag tror att manga slutar redan 2014 och tror inte att nagon stor dagstidning trycks efter 2017.

2014 och 2015 ar aren da fler och fler helt enkelt ger upp och stanger sina tryckpressar.
Troligen kommer det snart mer öppna krav på någon sorts utgivningsstöd. Att det inte hörs mera redan idag kan jag krasst tro beror på att Bonnier-koncernen (DN mm) väntar ut SvDs död innan man går ut på bred front för något sådant. Då kan man både peka på SvDs död och säga "titta vad som händer" OCH slippa SvD som konkurrent.

Den farligaste utvecklingen idag, och då pratar jag inte tidningar specifikt, är att vi får en sektor som betalar skatt, en som inte betalar skatt (torghandel, restauranger) och en som existerar med hjälp av bidrag som politiker bestämmer över. Och den skattebetalande sektorn verkar minska i storlek.
Citera
2013-11-29, 12:46
  #3990
Bannlyst
http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/11/tu-krymper-ytterligare

Citat:
En tjänst försvinner när TU måste spara för att få sin budget för 2014 i balans.

Den tjänst som berörs har jobbat mycket med att kartlägga och tillgodose behovet av kompetensutveckling på medieföretagen samt ansvarat för stora delar av eventverksamheten.

– Den delen av TU:s verksamhet kommer absolut att påverkas. Vi får se i vilken utsträckning vi kan fortsätta med detta utifrån befintlig personal, säger Per Hultengård, vd för TU.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3790756.ece

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/11/29/20-redaktionella-tjanster-bort-fran-egmont-/

Citat:
20 redaktionella tjänster bort från Egmont

Vinsten är för dålig – Egmont ska spara 10 miljoner kronor.
13,6 tjänster i Stockholm/Åre och 5,5 tjänster i Malmö.
Åtgärden ingår inte i den övertalighet som Egmont flaggat för i samband med sammanslagningen av Egmont Tidskrifter och Egmont Kids Media.

Det är redaktörer och layoutare som får stryka på foten när Egmont ska spara 10 miljoner kronor.

På Hemmets Journals redaktion i Malmö försvinner 5,5 tjänster samtidigt som frilanskostnaderna dras ner.

I Stockholm/Åre avvecklas totalt 13,6 tjänster – fyra tjänster är vakanta vilket betyder att 9 personer blir övertaliga enligt förslaget, enligt ett internt brev.


Det går snabbt utför..
Citera
2013-11-29, 13:10
  #3991
Medlem
Nu sprider sig missnöjet på redaktionerna! GP anmäls till diskrimineringsombudsmannen:
Citat:
Enligt anmälaren har ledningen låtit mindre meriterade medarbetare gå före vid tillsättningen av tjänster, som även äldre medarbetare sökt.
Dessutom hävdar anmälaren att äldre anställda har fått enklare arbetsuppgifter – långt under personernas kvalifikationer. Äldre anställda ska även ha placerats på tjänster med obekväma arbetstider.
De gamla trotjänarna får göra skitjobben! Och börja arbetsdagen klockan 05.00, vilket är en del i GP:s "satsning på webben". Måste kännas rätt surt när väckarklockan ringer 03.30...
www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3790666.ece
__________________
Senast redigerad av adolfhilter 2013-11-29 kl. 13:13.
Citera
2013-11-29, 13:34
  #3992
Medlem
Fula Gubbens avatar
Naturligtvis kan inte regeringen gå in med riktat stöd till vissa tidningar, och låta andra gå i konkurs. Dessutom har redan så många journalister fått sparken att det är för sent att visa någon sorts god vilja gentemot sektorn, det luktar snarare cynism att gå in med statliga anslag när "tillräckligt många" fått gå. Allt snack om riktat stöd är en knarkdröm på tidningsredaktionerna.

Nej, om 10 år kommer vi att se ett medielandskap och debattklimat i Sverige som är fullständigt omritat. Enkla sanningar och sunt förnuft kommer att ge bäst genomslag, inte kulturmarxistisk relativism om hur synd det är om brottslingar osv som tidningshororna kör med idag.

Första rikstäckande tidning som stänger ned kommer att belönas med en flaska äkta champagne hemma hos Fula Gubben. Det är ett löfte.
Citera
2013-11-29, 13:39
  #3993
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nu sprider sig missnöjet på redaktionerna! GP anmäls till diskrimineringsombudsmannen:
De gamla trotjänarna får göra skitjobben! Och börja arbetsdagen klockan 05.00, vilket är en del i GP:s "satsning på webben". Måste kännas rätt surt när väckarklockan ringer 03.30...
www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3790666.ece


En gissning att det kan vara ett led i att skära lite i kostnaderna, tillsätta de yngre med sämre löner och förmåner till "viktiga jobb" och sen när man skär blir det lättare att göra sig av med äldre dyrare anställda då man kan hänvisa till arbetsbrist på just deras tjänster, och slutar någon av de äldre frivilligt pga behandligen så är det ju en ren bonus.

Kan det vara så att de äldre gardet trodde att dom satt säkert i båten och någon form av först in sist ut skulle tillämpas och dom först nu när klockan börjat klämta inser att det inte alls är så säkert att det kommer gå till så på alla redaktionerna?
Citera
2013-11-29, 13:42
  #3994
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Just med tidningarna så finns det en brytpunkt som är viktig, och det är när de försvinner i pappersform. När löpsedlarna försvinner och ingen ofrivilligt behöver se deras smörja. Då är de inte värda mer än vilken blogg som helst.

Det är vad jag menar också. Papperstidningen är en produkt som folk aktivt betalar pengar för, vilket ger den en speciell status, precis som själva det tryckta formatet gör. Ta bort dessa två saker så är man redan nere på blogg-nivå. Men det är faktiskt värre än så för murvlarna.

Dagstidningarna har funnits så länge att många tar dem för givna, men tar man ett par steg bakåt så kan man se hur oerhört gynnad deras position har varit, med en unik, enkelriktad distributionskanal, gratisreklam i varenda gathörn, och obefintlig konkurrens från andra medieformat. I Sverige kan man även notera hur gravt tidningarna misskött sitt uppdrag, men det är mer som en irriterande notering i marginalen.

Internet är tidningsdödaren #1. God bless.
Citera
2013-11-29, 13:42
  #3995
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Första rikstäckande tidning som stänger ned kommer att belönas med en flaska äkta champagne hemma hos Fula Gubben. Det är ett löfte.
Kanske dags för en pakt där alla förbinder sig att köpa det sista numret av alla tidningar som lägger ner & ta en bild på förstasidan med en flaska Champagne stående framför.

Kan ju bli dyrt när väl nerläggningarna kommer igång dock. Men något får man väl vara beredd att offra.

Men vi kör på den första som lägger ner.
Citera
2013-11-29, 15:00
  #3996
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske dags för en pakt där alla förbinder sig att köpa det sista numret av alla tidningar som lägger ner & ta en bild på förstasidan med en flaska Champagne stående framför.

Kan ju bli dyrt när väl nerläggningarna kommer igång dock. Men något får man väl vara beredd att offra.

Men vi kör på den första som lägger ner.

Jag har en butelj Cuvée Winston Churchill liggande hemma som egentligen är reserverad för en stundande bemärkelsedag. Men jag lovar högtidligt att fira med den om SvD hinner läggas ner före min 55-årsdag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in