2014-01-14, 07:26
Medlem
Pitcairns avatar
Allt Matsson gjort på senare tid handlar om att positionera Expressen som en av demokratins sk stöttepelare. Han hoppas naturligtvis att etablissemanget belönar Expressen med presstöd som långsiktigt tryggar hans tidning.
Citera
2014-01-14, 08:47
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Folk ska se löpsedeln, bli intresserade, och köpa tidningen utan så mycket tanke bakom.

Jag har inte sett en löpsedel på flera år på någon kvällstidning som jag tyckt varit ens i närheten att köpa. Man får snarare känslan "nu blir jag lurad igen". Och det ogillar folk.

Själv tror jag att det har större påverkan än om det kostar 15 eller 20 eller 25 kr. Ingen vill betala för att bli lurad.

Man kan betala för ett tidsfördriv; "bläddra i tidningen". Men idag så har de flesta en Smart-phone, iPad eller liknande som levererar betydligt bättre tidsfördriv, och nyheter. Inte det som var en nyhet igår.

Med andra ord, det kan finnas hopp genom att journalisterna levererar läsvärda och kvalitetsfyllda artiklar som ger folk ett mervärde. Då kan sakta men säkert en trovärdighet och ett starkare varumärke jobbas fram. Den långsiktigheten finns det dock inga pengar för. Och eftersom det finns så mycket annat som konkurrerar idag så lär det inte hända, att mer och mer går mot online hjälper inte.
Citera
2014-01-14, 09:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
För dem lata:

Aftonhoran kvartal 3:

Fick in 135 miljoner av 510 miljoner från nätet. Dvs det är cirka 26.7% av deras omsättning som kommer från internet. Läggs papperstidningen ner så kommer det bara vara ett vrak av företaget kvar. Aftonbladet behöver papperstidningen för att överleva. Papperstidningen drog in 375 miljoner under kvartal 3. Det ska jämföras med 417 miljarder 2012. Försäljningen av tidningen är har minskat med 15% på ett år. Dock har man höjt priset på tidningen från 13 till 15 kronor samtidigt som man har dragit ner på kvalitén. Sämre produkt till högre priser känns som ett vinnande koncept.

SvD kvartal 3:

SvD satsar också på färre journalister och högre priser. Prenumeranterna minskade med 9% medan intäkterna minskade med 6%. Färre läsare ska pressas på mer pengar och kostnaderna ska sänkas. För någon anledning så redovisades SvD betydligt mindre än de andra tidningarna.

Schibsteds tillgångar minskade med 180 miljoner norska kronor förra året. Vinsten minskade från 675 miljoner till 187 miljoner.

13 februari kommer nästa kvartalsrapport, då får vi se om utförslöpan blir brantare eller om det tar stopp i en snöhög.
Citera
2014-01-14, 09:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
En känsla jag har är att Schibsted aldrig skulle acceptera ett sådant scenario. Jag tror att man nogsamt skulle lägga ned tidningen en gång för alla och behålla varumärket så länge detta kan hållas vid liv utan produkt. En konkurrent mindre är värd mer än en krona helt enkelt.
SvD är den enda riksmorgontidning Schibsted äger i Sverige, och skulle knappast konkurrera med någon annan Schibsted-verksamhet om den såldes till en annan ägare.
Citera
2014-01-14, 11:01
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En annan brytpunkt för tidningarna är givetvis när prenumeranterna, när det är dags att förnya prenumerationen, börjar tänka tanken om huruvida pengarna kommer att gå förlorade pga. konkurs under prenumerationens löptid.
prenumeranterna försvinner allteftersom....
journalist på DT skriver
Citat:
Den digitala tekniken håller nu också på att bli papperstidningarnas död.
Det är färre som är under 40 år än de som är över 80 år som abonnerar på en dagstidning. DT:s snittabonnent lär vara 64 år.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6686463--det-ar-paddans-fel-

för övrigt tror jag den alternativa arbetsmarknaden för mediafolk kommer börja kärva

Citat:
Det rekordstora mångmiljonunderskott som socialförvaltningen kommer att sluta på 2013 har fått kommunledningen att dra i handbromsen.

De tre vakanta tjänsterna som kulturstrateg, informatör och turistchef kommer inte att tillsättas inom den närmaste tiden.
http://hd.se/klippan/2014/01/12/klippan-blir-utan-kulturstrateg/

Staden Klippan är kulturberikad
Citera
2014-01-14, 11:10
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Vet inte om det var tillfälligt men tycker att SVD och DN har betydligt färre sidor dessa dagar än vad de brukade ha, har man börjat spara in på pappret? Får man inte tillräckligt med annonsörer längre och därmed inte behöver lika många sidor?

Var ovanligt tunna blaskor i måndags (både SVD och DN).
Senast redigerad av P4n0pl147h305 2014-01-14 kl. 11:13.
Citera
2014-01-14, 11:13
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
SvD är den enda riksmorgontidning Schibsted äger i Sverige, och skulle knappast konkurrera med någon annan Schibsted-verksamhet om den såldes till en annan ägare.

DN/Bonnier köper andratidningen SvD för att komma över presstödet, samtrimmar redaktionerna till ett minimun av åtskildhet för att det fortfarande på papperet ska godkännas som två konkurrenter, och fortsätter ge ut de två tidningarna? Det är ju en väl etablerad metod för överlevnad i tidnings-Sverige.

För övrigt är det nu mitten av januari och enligt utsaga ska de två Norrbottens Media-ägda tidningarna NSD och NK nu stänga in sig bakom en hård betalvägg. Igen. Den förra starten blev ju kraftigt uppskjuten pga "intrimningsproblem"...eller om det var i väntan på ett mirakel. Kom igen då!
Citera
2014-01-14, 11:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
för övrigt tror jag den alternativa arbetsmarknaden för mediafolk kommer börja kärva

http://hd.se/klippan/2014/01/12/klippan-blir-utan-kulturstrateg/
Det har du rätt i, just informatörer, kulturstrateger & liknande verkar man skära ner i på många håll.
Dessa jobb har ju annars varit perfekta reträttposter för sparkade journalister.

Extra festligt var ju skrivningen, som du citerade:
Citat:
Det rekordstora mångmiljonunderskott som socialförvaltningen kommer att sluta på 2013 har fått kommunledningen att dra i handbromsen.
Viket ju pekar på någon slags "Nemesis divina", där vänsterjournalisterna har drivit på en samhällsutveckling som nu till slut biter dom i arslet, på så många olika sätt.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2014-01-14 kl. 11:17.
Citera
2014-01-14, 11:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har du kanske rätt i. Förmodligen skulle AB inte gynnas direkt av att SvD försvann. Däremot tror jag att en försäljning av SvD skulle förhindras av Stiftelsen Svenska Dagbladet som har någon kvarnhängande rätt att påverka publikationens ägare och inriktning om jag är rätt informerad.
Citera
2014-01-14, 12:19
Medlem
Besvärjarens avatar
Tänker inte länka men såg detta på en sydsvenskan rubrikbox hos en annan sida.

Citat:
Skånska Dagbladet vill säga upp var femte journalist. Förhandlingar pågår.
Citera
2014-01-14, 12:44
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Tänker inte länka men såg detta på en sydsvenskan rubrikbox hos en annan sida.
Bolaget gjorde en förlust på 76.6 miljoner 2012 trotts branschens högsta presstöd. Enligt kvartalsrapporten för tredje kvartalet så minskade deras omsättning med 43 miljoner de första nio månaderna 2013. Fortsatte dem tre sista månaderna som de tidigare nio så skulle förlusten för 2013 bli cirka 130 000 000 kronor inklusive presstöd. Förlusten kommer dock bli betydligt mindre än 130 miljoner eftersom de har avskedat folk till höger och vänster samt skurit ner på allt de kan se.

Jag har märkt en trend på wikipedia. Kristidningar uppdateras inte. De tidningar som har haft enorma problem har kvar siffrorna från 2008. Jag har själv fått ändra metro och SvDs siffror till lite mer aktuella siffror. Man får en känsla av att de försöker dölja sin kris igenom att ljuga på nätet.
Citera
2014-01-14, 13:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det har du kanske rätt i. Förmodligen skulle AB inte gynnas direkt av att SvD försvann. Däremot tror jag att en försäljning av SvD skulle förhindras av Stiftelsen Svenska Dagbladet som har någon kvarnhängande rätt att påverka publikationens ägare och inriktning om jag är rätt informerad.
Då gäller det bara att bearbeta Stiftelsen för att få den att inse att SvD:s ursprungliga ändamål bedrivs väl så bra om nyhetsurvalet och nyhetsvinklingarna inte görs med V/Fi- eller MP-perspektiv, samt att de enda alternativet är att SvD går under. Det går naturligtvis inte att få Stiftelsen till att acceptera rn ägare som verkar vilja göra tidningen till ett propagandablad som "hetsar mot etablissemanget" eller hur det nu var i tråden, men spån tror jag skulle ha väldigt litet genomslag. Mycket mer genomslag blir det om SvD fortsätter att vara en "seriös Mainstream-tidning", bara det att det kommer stories också om detta vi inte må berätta också, och att vinkeln på stories som andra kör kanske inte alltid är identisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in