2013-11-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Som jag förstår så handlade knivöverfallet i Uppsala om någon form av "psykosgenombrott", Det som åklagaren skrev, "Brottet har uppenbarligen begåtts under inflytande av sådan själslig abnormitet som avses i 33 kapitlet 2 paragrafen brottsbalken.", förstår jag inte riktigt eftersom det kapitlet i brottsbalken är ändrad nu. SB själv sa att det handlade om att han sniffat tri.

Om det var missbruk bakom att han tog sig in på ett sjukhus och våldtog och försökte strypa en 9-årig pojke, har jag inte heller lyckats hitta någon info om, men han utsatte tre andra pojkar som var inlagda för sexuella övergrepp också.
Ja, jag var otydlig; Jag menar alltså de "psykosgenombrott" man kan se på vallningsfilmerna. Det du nämner är givetvis genuint men mer av typen drogutlöst psykos. De var verkliga och säkert mycket skrämmande för offren!

EDIT: Lagen ändrades kort efter det att Flinck dömts. (I det fallet vrängde man lag, Flinck skulle vårdats enligt LRV och inte dömts till fängelse om man följt dåtidens lagstiftning) Innan denna lagändring var även drogutlöst psykos ett rekvisit för LRV. Det är det inte längre.

Med det i åtanke hade alltså Bergwall troligtvis aldrig hamnat på Säter om han dömt enligt dagens lagstiftning. Han hade fått fängelse.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-11-29 kl. 17:23.
Citera
2013-11-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
SB ville inte till något pris träffa GL i debatten i tv senast vilket jag tycker är litet konstigt faktiskt. GL förklarade för sin del att han inte ville träffa SB heller. Det tycker jag är väldigt konstigt. Någon som vet bevekelsegrunderna bakom dessa båda tjuriga inställningar? Att GL sagt att de nu frikännande domarna inte innebär att SB är oskyldig tycker jag inte riktigt räcker för att SB ska tjura ihop. Och vad kan SB tänkas ha gjort GL?

Meninglöst spekulerande, åter, åtminstone vad SB.s beteende anbelangar:
DU tror dig om att kunna ställa krav eller ha förväntningar om beteenden i samband med denna sorts ytterligt ovanliga "konfrontationer"????

KAN det ha varit så, att grunden för SBs permission från Säter var, att han inte skulle behöva bli utsatt för meningslösa och traumatiska konfrontationer???

HUR skulle du själv känna det, sittandes i en studio, med en person som du antar aktivt har bidragit till att du fick sitta inlåst "7 år extra".

Det sköna med debatten är att ett otal totalt omänskliga svenska figurer nu tävlar om att grisa sig.
Härligt med en sådan svensk grisfest, faktiskt
Citera
2013-11-29, 17:27
Medlem
Citat:
Som jag förstår så handlade knivöverfallet i Uppsala om någon form av "psykosgenombrott", Det som åklagaren skrev, "Brottet har uppenbarligen begåtts under inflytande av sådan själslig abnormitet som avses i 33 kapitlet 2 paragrafen brottsbalken.", förstår jag inte riktigt eftersom det kapitlet i brottsbalken är ändrad nu. SB själv sa att det handlade om att han sniffat tri.

Om det var missbruk bakom att han tog sig in på ett sjukhus och våldtog och försökte strypa en 9-årig pojke, har jag inte heller lyckats hitta någon info om, men han utsatte tre andra pojkar som var inlagda för sexuella övergrepp också.

Det var ju uppenbarligen Bögen i Uppsala som hade lånat flaskan med tri till Sture.
Uppsalabögen fick naturligtvis skylla sig själv....

Och SB jobbade ju på det sjukhuset...... hur sjukt den än kan låta.
Citera
2013-11-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Njä, inte för att jag vill försvara Anderssons artikel, som förefaller vara en vänskapskorrrumperad partsinlaga, men vad hon anklagar Bergwall för är att vara manipulativ och uppmärksamhetstörstande. (Vilket förvisso stämmer, det är bara det att hon får det att framstå som om det vore huvudproblemet i det hela.) Det där om att hämnas på samhället har jag för mig att det var någon psykiatridoktorand som skrev på en blogg som det länkades till tidigare i tråden.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/manipulatorens-makt-och-vanmakt/

Edit: Nu hittade jag. Det var du själv som hade länkat: https://www.flashback.org/sp45832743

Lena Andersson följde samma linje i sin artikel men du har helt rätt i att doktoranden gick ett steg längre. Att Bergwall på sätt och vis varit manipulativ det håller han själv med om men Andersson driver det ganska långt:

" I Mattssons tillitsfulla bok går det att så här i efterhand läsa in ett antal ledtrådar utlagda av Bergwall, vilka pekar mot iscensättningen som han i hemlighet ägnade sig åt. Genom dem låter han oss ana att det finns en annan tolkning att göra, men vi ska aldrig veta säkert. Han styr. Den enes ovisshet är den andres makt.
...
Mordutredningarna gjorde han till en snitslad hinderbana där andra skulle springa och flåsa i hans koppel, leta, pussla ihop de krypterade budskapen, resa runt, tömma en hel tjärn efter bevis som han visste inte fanns, medan han möjligen njöt av att betrakta vad han kunde få människor att göra.
...
Den gången (”efter mina sju tysta år”) kunde Bergwall ha valt att avsluta pjäsen och sänka ridån. Inte genom att hävda att terapeuterna och de höga juristerna hade använt honom för att främja sina egna karriärer, drogat och utnyttjat honom, utan genom att klargöra att han använde dem – för att få känna den berusande makten i att vara den enda som visste det alla undrade över, att äga diamanten alla ville ha.
...
I stället inleddes nästa akt. Beställsamt gick Bergwall åter alla till mötes, band upp dem och knöt dem till sig på samma tjänstvilliga sätt igen men nu i motsatt syfte. Han var advokaterna lika behjälplig i friandet som vid fällandet, lotsade lika hudlöst dem som nu ville skriva om hans oskuld som han förut lotsat dem som velat skriva om hans skuld. Allas handgångne man. En ödmjuk tjänare som härskar i lönndom genom att verka svag och förvirrad, alltmedan han kyligt prövar vad andra går för och mäter sin styrka mot dem."

Doktoranden tror på en "masterplan" där Bergwall planerat allt redan från tidig ålder medans Andersson kanske nöjer sig med något kortare planering.
Citera
2013-11-29, 17:40
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Reimer skrev

Ok, har du läst böckerna av Hannes Råstam och Dan Josefsson, de ger i alla fall några ledtrådar om SB, inte fullt ut men man får väl en allmän känsla om honom.

De brott du tar upp, alltså de brott som var före cirkusen med de upprivna morddomarna är ganska bra beskrivna i böckerna.

OK, Tack! Dom kanske inte heller förstår.
Citera
2013-11-29, 17:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

Ja, jag var otydlig; Jag menar alltså de "psykosgenombrott" man kan se på vallningsfilmerna. Det du nämner är givetvis genuint men mer av typen drogutlöst psykos. De var verkliga och säkert mycket skrämmande för offren!

EDIT: Lagen ändrades kort efter det att Flinck dömts. (I det fallet vrängde man lag, Flinck skulle vårdats enligt LRV och inte dömts till fängelse om man följt dåtidens lagstiftning) Innan denna lagändring var även drogutlöst psykos ett rekvisit för LRV. Det är det inte längre.

Med det i åtanke hade alltså Bergwall troligtvis aldrig hamnat på Säter om han dömt enligt dagens lagstiftning. Han hade fått fängelse.

Jo, det är nog bara förnamnet. Jo, han hade säkerligen hamnat i fängelse.
Citera
2013-11-29, 17:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Niklas-P skrev

Det var ju uppenbarligen Bögen i Uppsala som hade lånat flaskan med tri till Sture.
Uppsalabögen fick naturligtvis skylla sig själv....

Och SB jobbade ju på det sjukhuset...... hur sjukt den än kan låta.

Den stackaren kunde ju inte veta hur SB skulle reagera. Han väntade ju sig något helt annat.
Citera
2013-11-29, 17:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
OK, Tack! Dom kanske inte heller förstår.

Kan någon fullt ut förstå hur en annan människa fungerar, förstår du hur Lambertz fungerar just nu t.ex?

Hur SB fungerar vet väl ingen i dags läget förhoppningsvis kommer den nya utredningen bringa lite klarhet i hans fall.
Citera
2013-11-29, 18:00
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
SB ville inte till något pris träffa GL i debatten i tv senast vilket jag tycker är litet konstigt faktiskt. GL förklarade för sin del att han inte ville träffa SB heller. Det tycker jag är väldigt konstigt. Någon som vet bevekelsegrunderna bakom dessa båda tjuriga inställningar? Att GL sagt att de nu frikännande domarna inte innebär att SB är oskyldig tycker jag inte riktigt räcker för att SB ska tjura ihop. Och vad kan SB tänkas ha gjort GL?

De flesta är väl eniga om att Lambertz bara pratar en massa smörja. Under de omständigheterna tycker jag egentligen att det är mer förvånande att någon vill debattera med honom, eftersom det är en förbannad jävla förolämpning mot samtalspartnern att sitta och ljuga denne rakt i ansiktet, ett beteende som omöjliggör all diskussion, precis som GW påpekade under debatten. De enda anledningarna till att Lambertz får fortsätta snacka skit i stort sett i vilka sammanhang han själv vill är hans ställning samt att man håller på principen att den som anklagas för något ska få försvara sig och han blivit den officielle talesmannen för den andra sidan. GW och Josefsson är väl tvungna att ställa upp eftersom det annars ser ut som om de lämnar WO, men Bergwall är ju numera frikänd och har egentligen ingenting att bevisa.

Vad beträffar Lambertz, så vem vet vad den tomten menar med någonting? Men eftersom han säger att Bergwall ska betraktas som oskyldig men ändå med kanske nittio procents säkerhet är skyldig, så kan man ju tänka sig att han säger att han inte vill diskutera med nittioprocentsmördare som om de vore jämbördiga. Han kanske hade velat träffa tio procent av Bergwall.
Citera
2013-11-29, 18:23
Medlem
Citat:
Den stackaren kunde ju inte veta hur SB skulle reagera. Han väntade ju sig något helt annat.
Självfallet! Denne "John" i Upsalla hade säkert väntat sig ngn slickepott eller så, men nu fick han istället en kniv i sig. Flera gånger dessutom.
Men om man bjuder sina gäster på olämpliga vätskor, så kan allt bli mer än kul!

Mitt i all denna Bisarra QvickCirkus är det ju trots allt kul det som nu sker.

Vi har alltså en legitimerad Dåre, sittandes på Säter, som har lyckats med konststycket att lura skjortan av resten av dårarna i Kålrotslandet (och som dessutom kan befaras lyckas kvittera ut ett statligt "gage" för trollandet).......Varpå alla förorättade och grundlurade tokar startar en tävling i, att hata den inlåste dåren på alla upptänkliga och oupptänkliga sätt!

VARFÖR lever inte Ingmar Bergman - han hade nog mer än gärna skrivit ett manus på detta tema?
Eller varför inte dansken HC Andersen???

Och hur ska dessa toksvenskar ö.h.t. kunna överleva julen, om/när den gode Sture slipper ut från hispan innan dess?
Citera
2013-11-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Självfallet! Denne "John" i Upsalla hade säkert väntat sig ngn slickepott eller så, men nu fick han istället en kniv i sig. Flera gånger dessutom.
Men om man bjuder sina gäster på olämpliga vätskor, så kan allt bli mer än kul!

Mitt i all denna Bisarra QvickCirkus är det ju trots allt kul det som nu sker.

Vi har alltså en legitimerad Dåre, sittandes på Säter, som har lyckats med konststycket att lura skjortan av resten av dårarna i Kålrotslandet (och som dessutom kan befaras lyckas kvittera ut ett statligt "gage" för trollandet).......Varpå alla förorättade och grundlurade tokar startar en tävling i, att hata den inlåste dåren på alla upptänkliga och oupptänkliga sätt!

VARFÖR lever inte Ingmar Bergman - han hade nog mer än gärna skrivit ett manus på detta tema?
Eller varför inte dansken HC Andersen???

Och hur ska dessa toksvenskar ö.h.t. kunna överleva julen, om/när den gode Sture slipper ut från hispan innan dess?

(Min fetning) Nja såå fort går det nog inte men nån gång i januari . . . . ja den som lever får se . . .
Citera
2013-11-29, 18:31
Medlem
djembelelles avatar
När jag läste Josefssons bok tänkte jag att den är den perfekta grunden för en film, och det skulle förvåna mig om inte kontakter tagits i saken. Räkna med premiär julen 2014!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in