2013-11-29, 12:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, men hur lösa var bolinerna egentligen? SB har väl uppträtt oerhört manipulativt? Skall det bli så i framtiden att alla mål skall kräva enbart teknisk bevisning? Det har ju gått lita den vägen när det gäller sexualbrott.
Vi har fri bevisföring i Sverige, så visst går det att döma utan teknisk bevisning. Jag är dock ytterst kritisk mot domstolarna. Låt vara att den bevisning som presenterades för rätten var manipulerad, och att det inte fanns någon som talade för Quicks oskuld vid rättegången (Tack för det Borgström!), men det fanns så mycket orimligheter i domarna;Quick pekade ut medgärningsmän som inte åtalades och dessutom hade alibi m.m. En optimalt fungerande rätt hade själv gått in och ställt frågor till vittnen.
Citera
2013-11-29, 12:01
Medlem
Klippt och klistrat från bloggen: http://mikaelstyrman.blogspot.se/
Intressanta tankegångar:
"Och nu är Quick inte det enda - men det mest kända - fallet där man kan döma någon för mord utan bevisning, ibland trots att det finns bevis som pekar i en helt annan riktning och ibland döma för mord även om ingen har dött, eller åtminstone inte har blivit mördad!

Konsekvenserna av forna och senare tiders rön, samt en Lambertzsk rättsuppfattning, kan öppna för en alternativ tillämpning av viktiga och uråldriga principer. Om någon har blivit mördad kan man samla ihop de vanliga misstänkta i en ring i domstolslokalen och låta en roterande flaska peka ut den skyldige. Fördelarna skulle vara flera. Man behöver inte lägga ned tid och pengar, på att samla ihop bevis som kanske ändå pekar i någon helt annan riktning. Viktigt eftersom sparkraven är stora mot domstolarna. Man behöver inte heller betrakta de andra, de som flaskan inte pekade på, som helt oskyldiga. Flaskan kunde ju lika gärna ha pekat på dem. Så man kan väl som justitierådet Lambertz konstatera att det inte är säkert att de är oskyldiga bara för att de blivit frikända. Och en annan ofta hedrad princip i Domstolssverige är ju att om de inte har gjort det här, så har de efter ”en samlad bedömning” säkert gjort något annat.

Det här är var vi hamnar när domare inte har någon moralisk resning. Förtroendet för rättsväsendet förbättras knappast av att justitieråd har en rättsuppfattning som innebär att de argumenterar för att frikända nog ändå är skyldiga. Men det förbättras inte heller av att Lambertz med en drucken papegojas envishet, och en bordellmammas moral, försvarar sitt egenhändigt 2006 genomförda justitiemord. Förtroendet för rättsväsendet förbättras inte heller av att han sitter kvar, men under påtvingad tystnad.
"

Ganska kul även om bloggen innehåller en del sparförslag som måste uppfattas som minst sagt extrema.
Citera
2013-11-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju
E.Merckx

Vare sig man gillar det eller inte; ni som sitter och är rädda för Bergwall kan nog räkna med att det finns/har funnits, senaste 20-30 åren, 100-tals kanske 1000-tals personer som kan sägas ha/haft liknande problematik som Bergwall visat. Ni hade inte haft en aning om vem Bergwall/Quick var om inte rättsapparaten SKAPAT en seriemördare..

Kanske skulle man också kunna och vilja fokusera mera på Bergwalls skuld i det här om det inte var så (som någon tidigare vist påpekade) att SB ÄR DEN ENDA I DEN HÄR SOPPAN SOM RAKRYGGAT OCH ÄRLIGT MEDGETT SIN EGEN SKULD OCH SITT EGET ANSVAR I DET HÄR! Han har ju erkänt vad han gjort, han har suttit i TV och bett de inblandande om förlåtelse. Mer kan han inte göra idag.. Eller vad ska SB göra mer?

Vad Säter-sekten, Kwasten&Co och GL pysslar och har pysslat med irriterar och förfärar betydligt mycket mer än att en dåre sitter och mordfantiserar för 15-20 år sedan, och att denne nu kanske är tillräckligt frisk för att skrivas ut..

1. Jag är inte rädd för Bergwall, dvs tror inte han skulle begå fler brott i dagsläget, och att han är tillräckligt frisk idag för att skrivas ut. Men det får ju utredningen visa.
2. Jovisst han medger sin skuld men det finns andra som har andra agendor, och inte lite heller utan vill visa att det var Norell som skapade Quick. Varför förenkla på det sättet? Jag upprepar, så konstigt är det inte att dem gick på hans psykbryt under vallningarna. Sen att det har begåtts fel under vägen, helt självklart, och man måste titta på vad vittnespsykologer har för inverkan ö.h.t.
3. Vad är syftet med att upprepa sekt sju tusen gånger?
Citera
2013-11-29, 12:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
PerTju skrev

Nu tror jag att jag har fattat vad du är ute efter. Du vill att SB ska betraktas som "galen" och inte släppas ut igen. Det den övergripande tes som du kommer till debatten med. Eller?

Eftersom det verkar behövas så kommer här några förtydliganden:

Bara för att vi är ganska många här som tycker det är bra att djupgranskning görs, betyder det inte att vi automatiskt tycker att Quick (1) inte är skyldig till andra hemska saker han BEVISLIGEN begått, (2) att han ska släppas ut utan bedömning om lämplighet. Det här är ingen fotbollsmatch där man antingen hejar på ena eller andra laget...

Vad gäller SB:s mentala tillstånd så har och kommer nog ingen människa i detta avlånga genomgå samma kontroll och bedömningar innan ev frisläppande som SB. Och genomgår han inte det så säger det bara en sak; att han är och under lång tid har varit så pass stabil och "frisk" att han bedöms redo att lämna vården. Tvivlar man på det här (som du och andra implicit verkar göra) så vore det betydligt bättre och mer intressant om man diskuterade frågan om hur psykvården agerar vid frisläppande av dessa brottslingar. Och tycker man att hemska brott för 30 år sedan och morbida fantasier på en psykintagning för 20 år sedan automatiskt berättigar livstids inspärrning. Då vet vi vilket syn på människor, vård och rättssamhället som ni har..

Vare sig man gillar det eller inte; ni som sitter och är rädda för Bergwall kan nog räkna med att det finns/har funnits, senaste 20-30 åren, 100-tals kanske 1000-tals personer som kan sägas ha/haft liknande problematik som Bergwall visat. Ni hade inte haft en aning om vem Bergwall/Quick var om inte rättsapparaten SKAPAT en seriemördare..

Kanske skulle man också kunna och vilja fokusera mera på Bergwalls skuld i det här om det inte var så (som någon tidigare vist påpekade) att SB ÄR DEN ENDA I DEN HÄR SOPPAN SOM RAKRYGGAT OCH ÄRLIGT MEDGETT SIN EGEN SKULD OCH SITT EGET ANSVAR I DET HÄR! Han har ju erkänt vad han gjort, han har suttit i TV och bett de inblandande om förlåtelse. Mer kan han inte göra idag.. Eller vad ska SB göra mer?

Vad Säter-sekten, Kwasten&Co och GL pysslar och har pysslat med irriterar och förfärar betydligt mycket mer än att en dåre sitter och mordfantiserar för 15-20 år sedan, och att denne nu kanske är tillräckligt frisk för att skrivas ut..

Jag "vill" inte. Efter att ha ha läst lite om fallet så anser jag att han är helt knäpp.

Jag tror inte på att sker några spontana tillfrisknanden. Hela SB:s historia visar att det handlar om en grav problematik.

Stämmer det att SB har begärt ett stort skadestånd?
Citera
2013-11-29, 12:06
Medlem
Ni som tycker att Bergwall är en sådan "fantastisk skådespelare". Är ni på riktigt?

Om man hög på mediciner, lite skruvad i skallen och påhejad av ett helt sjukhus och utredningsapparat lallar runt i skogen och skriker och gormar. Då ska man ha en Oscar för en fantastisk skådespelarinsats?

Hemska mordfantasier (och andra galenskaper) kan många vanliga människor, vuxna som barn, skapa med relativ enkelhet.. Författare och regissörer har bland annat detta fantiserande som en del av sitt yrke..
Citera
2013-11-29, 12:11
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200

om du syftar på DJ:s bok så är ju det i mångt och mycket en intervjubok där avhoppare från quick-cirkusen själva kallar det för sekt. har du läst den, undrar jag?
Citera
2013-11-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du menar med ovanstående citat.

Det som är sjukt är väl att CvdK, efter att ha utrett åtta mord och kommit fram till att SB är skyldig, beslutar att lägga ner resten (31 st.?) av mordutredningarna för att SB sagt att han inte ville samarbeta!

Sjukt var ordet.

Eller, kan det vara så att CvdK till slut förstått att han tidigare varit ute på tunn is?

Jag tror det var polisen Jan Olsson som fällde omdömet " Kwast är en sådan där åklagare som inte resonerar i termer skyldig eller oskyldig utan endast ser till om han har möjlighet att få personen fälld eller ej"

Och det kan nog stämma.
Citera
2013-11-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ni som tycker att Bergwall är en sådan "fantastisk skådespelare". Är ni på riktigt?

Om man hög på mediciner, lite skruvad i skallen och påhejad av ett helt sjukhus och utredningsapparat lallar runt i skogen och skriker och gormar. Då ska man ha en Oscar för en fantastisk skådespelarinsats?

Hemska mordfantasier (och andra galenskaper) kan många vanliga människor, vuxna som barn, skapa med relativ enkelhet.. Författare och regissörer har bland annat detta fantiserande som en del av sitt yrke..

Ja man får vara bra borta själv för att tro på de historier som Quick dukade upp, ingen med normal verklighetsförankring i sin tankevärld skulle tro på sådant utan handfast teknisk bevisning.
Citera
2013-11-29, 12:17
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
the saint skrev

Som någon sa: skall vi nu börja döma alla mytomaner som "erkänner" diverse brott. Ex.: de ca 200? som erkänt Palmemordet? Skall man då välja ut någon av dessa 200?
Skall det kunna räcka att någon är "oerhört manipulativ" för att bli dömd? Åtta gånger på raken? Det anser i alla fall inte jag.

Att det var på lösa boliner har väl nu visats med all önskvärd tydlighet. Eller?
Det har ju trots allt visats när domarna, en efter en, rivits upp av vitt skilda domare.
Man kan ju då undra om alla dessa domare är fel ute (som GL tydligen vill hävda).
Det skulle i så fall vara en ännu större rättsskandal än de tidigare åtta morddomarna mot SB, vilket redan måste betecknas som en av, om inte den största rättsskandalen i en demokrati i modern tid.
Det kanske förefaller en aning osannolikt.

Jag har ju fastnat lite för det här då, men det kanske är helt felaktigt?

"Svagheten hos de som nu tror att han är en «snäll gammal farbror» är att de inte sett Thomas Quick under rättegångarna. Hur han gick ut med motivet till att erkänna var att ge anhöriga frid och en grav att gå till. I stället fick de på rättegångarna lyssna till de mest djävulska mordhistorier skapade av Quick. Hur han styckade barns kroppar, lekte med kroppsdelarna, åt upp dem. Hur han våldtog döda barn, nekrofili. Anhöriga bröt ihop och fördes ut.

«Jag har sett och upplevt det. I två fall han dömdes för barnamord saknas kropparna efter barnen. Anhöriga har trots Quicks löften ingen grav att gå till, däremot en djävulsk historia om hur deras barn mötte döden. Jag tror inte på sociopaten Quicks avbön. Att han inte mördat någon är klart. Men hans beräknande är nu efter friandet att begära 20-30 miljoner i skadestånd.»"

http://www.litenupplaga.se/1022

Var det någon som var på rättegångarna?
Citera
2013-11-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
1. Jag är inte rädd för Bergwall, dvs tror inte han skulle begå fler brott i dagsläget, och att han är tillräckligt frisk idag för att skrivas ut. Men det får ju utredningen visa.
2. Jovisst han medger sin skuld men det finns andra som har andra agendor, och inte lite heller utan vill visa att det var Norell som skapade Quick. Varför förenkla på det sättet? Jag upprepar, så konstigt är det inte att dem gick på hans psykbryt under vallningarna. Sen att det har begåtts fel under vägen, helt självklart, och man måste titta på vad vittnespsykologer har för inverkan ö.h.t.

Det verkar vara en del som hänger upp sig på att tv-dokumentärer är lite tillspetsade. Tycker själv att dokumentären visade just hur MÅNGA personer hängde ihop med varann och att det var teorin och bortträngda minnen som var ett viktigt startskott för utredningen. Dokumentären heter Kvinnan BAKOM Quick, dvs ingen har väl påstått att Norell SKAPADE Quick, det gjorde HELA APPARATEN. Om inte Norell jobbat med bortträngda minnen och samtidigt varit så viktig för Säters verksamhet hade Quick-historien inte kunnat uppstå, ganska så troligt scenario.. (och kom nu inte dragandes med Bergwalls eget ansvar, vi talar om Sveriges ledande vårdintans och terapeuter vs en psyksjuk patient...)

En intressant del av hela bilden är vad denna tv-timme visar. Det vill säga, om man klarar av att se det som ETT inlägg i debatten och bilden av soppan. Och inte tror att man sitter och tittar på en VM-final i fotboll där det är allt eller inget och ett lag som måste vinna..

Här har en av (världs?)historiens största rättsskandaler nystats upp av granskande journalister, experter och intresserad allmänhet. Och vissa tycker att det största problemet är att tv-program är tillspetsade, att den minst dåraktiga av alla dårar borde få mer skuld och granskning.. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt perspektiv-dyslexin..
Citera
2013-11-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vi har fri bevisföring i Sverige, så visst går det att döma utan teknisk bevisning. Jag är dock ytterst kritisk mot domstolarna. Låt vara att den bevisning som presenterades för rätten var manipulerad, och att det inte fanns någon som talade för Quicks oskuld vid rättegången (Tack för det Borgström!), men det fanns så mycket orimligheter i domarna;Quick pekade ut medgärningsmän som inte åtalades och dessutom hade alibi m.m. En optimalt fungerande rätt hade själv gått in och ställt frågor till vittnen.

En opitmalt fungerande rätt hade kommit fram till att åklagarens bevisbörda inte uppnåtts!

Fri bevisföring är ju inte frihet ifrån att styrka ett åtal med bevis!
Citera
2013-11-29, 12:40
Medlem
Citat:

Ja jag är på riktigt, och läs gärna Yrsa Stenius artikel i DN idag, men ok kanske ska sammanfatta vad jag tycker om den här härvan en gång till. Börjar med frågan om skadestånd som jag tycker är ganska svår. Om någon är det väl de anhöriga till de mördade som borde få skadestånd. SB togs in på nittitalet och det är väl alla överens om att det var rätt. När blev han frisk, d.v.s hur längesen är det han borde ha släppts ut? Att Penttinen och Kwast manipulerade bevisen är väl i det närmaste bevisat idag, medans terapins roll är lite mer oklar. En seriös psykoanalytiker eller terapeut, borde ha insett att han fantiserade, och inte uppmuntrat honom. Det är givet särskilt Simonhändelsen borde ingen tro på. Det är skräckfilm. Även om det händer otäcka saker så var det där too much. Men jag anser det inte bevisat att han var i klorna på terapeuterna. Sen är ju DJ:s syfte att bevisa att det är idén om bortträngda minnen som är boven i dramat, och nog för att det funnits kvacksalveri i branschen men han förenklar nåt så in i helvete där. När jag säger att det inte är så konstigt att man gick på Quicks psykbryt, är det inte för att rädda polisens heder, eller terapeuternas, utan mer för att påpeka att det är en komplicerad historia, där det faktiskt inte går att peka ut en enskild som orsak.
Sen håller jag inte med om det fetade. Man ska väl komma ihåg att Quick läste på i tidningarna en del. Måste ha varit ganska medveten om vad han gjorde alltså, trots tung medicinering.
Senast redigerad av Butter200 2013-11-29 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in