2013-11-28, 23:53
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag tror han bluffar om att han överhuvudtaget har satt sig in i materialet. Ens 2006. Har han överhuvudtaget läst domarna? Han bluffade om att han hade läst Råstams bok. Jag tror inte han har gjort det ens nu heller, fast han säger att han har det. Har han ens läst Josefssons bok? Han säger att han gjort det, för att sen säga "men jag ska läsa den sen...". Det är ju liksom inte bara att han Bagdad-Bob:ar sig igenom hela processen, han gör det utan att ens ha satt sig in i fallet. Och om hans kunskaper kommer från Gubb-Jan och gänget är det inte så konstigt att han har så mycket otur när han tänker.
Idag vet alla att han, GL har nära kontakter med Kwastgänget..dvs de som burade in S.B för "seriemord"

Kan inte tänka mig att G.L dierkt läst in sig på fallet då han var J.K. Snarare att han fick muntlig info. från sina vänner.
Citera
2013-11-29, 00:12
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jadu - ordningen är den att ingen skall fällas för brott om det inte bortom allt rimligt tvivel är visat att han är skylldig. Upprivningarna av TQs domar visar just att det inte var bortom allt rimligt tvivel att han var skyldig. Därmed har rätten gjort fel - svårare än så är det faktiskt inte…
Nu får du väl hejda dig.

Menar du att man inte kan vara skyldig trots att en domstol inte finner att skulden är bortom rimligt tvivel. Det är ganska häpnadsväckande. Existerar inte brottet helt plötsligt eller är det bara gärningsmannen som gått upp i rök? Försök att förstå skillnaden mellan en formellt riktig dom och en materiellt riktig dom. Om du inte klarar av det bör du lämna den här debatten för just nu cyklar du.

Citat:
Sedan verkar du du inte läst vad jag har skrivit om firkännandets natur; naturligtvis ur ett metafyssiskt perspektiv kan en skyldig frikännas, men juridiskt sett så skall en frikänd betraktas som oskyldig - att Lanbertz inte verkar hålla med om detta är ju ytterst allvarligt för en domare i HD!

Lambertz säger uttryckligen, senast i Veckans brott, att SB skall betraktas som oskyldig. Däremot framgår det att han inte anser att så de facto är fallet. Men det innebär alltså inte att han inte anser att SB i juridiskt hänseende skall betraktas som oskyldig.
Citera
2013-11-29, 00:16
Medlem
Hittade den här artikeln från GL i samband med granskningen 2006:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article11056943.ab

Punkterna 5-10 är ju särskilt tragikomiska/befängda..
Citera
2013-11-29, 00:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel

Lambertz säger uttryckligen, senast i Veckans brott, att SB skall betraktas som oskyldig. Däremot framgår det att han inte anser att så de facto är fallet. Men det innebär alltså inte att han inte anser att SB i juridiskt hänseende skall betraktas som oskyldig.

Jag kan tycka att det där är snarast att betrakta som juridiskt finlir. Vad han säger är ju att han ska betraktas som skyldig. Sedan spelar det ingen roll att han också säger "han ska betraktas som oskyldig" när han får en konkret fråga. Han vet bättre än att riskera att få en anmälan för förtal.
Citera
2013-11-29, 01:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju

För de som försöker "rädda" GL med att han "bara " anser att domarna i sig är korrekta (och underlaget är dåligt) är det ju intressant att läsa (min fetning):
"Det är viktigt att klargöra att Quick-fallet inte är något exempel på dålig rättssäkerhet utan tvärtom – trots vissa brister – ett gott exempel på skickligt arbete av polis och åklagare."

Sedan är ju alla 10 punkter helt patetiska. "det finns inga andra misstänkta", "morden är likartade" etc etc
Citera
2013-11-29, 01:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag kan tycka att det där är snarast att betrakta som juridiskt finlir. Vad han säger är ju att han ska betraktas som skyldig. Sedan spelar det ingen roll att han också säger "han ska betraktas som oskyldig" när han får en konkret fråga. Han vet bättre än att riskera att få en anmälan för förtal.

Han sa ju även uttryckligen att han med 90% säkerhet är skyldig och det behövs c:a 95% för att bli dömd..
Citera
2013-11-29, 01:29
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju

Jag fastnade särskilt för punkt 5., som Lambertz anför som stöd för sin åsikt:

Citat:
5. Domstolarna har visat att de förstått och tagit hänsyn till den speciella bevissituationen med sena erkännanden och förhör där berättelsen ofta växt fram i ett slags samarbete mellan förhörsledare och Quick.

I dagens ljus minst sagt skrattretande att han (GL) har mage att dra fram ett sådant argument för SBs skuld.

"den speciella bevissituationen". Det kan man onekligen säga.

och

"där berättelsen ofta växt fram i ett slags samarbete mellan förhörsledare och Quick." Det kan man onekligen säga.
Senast redigerad av the saint 2013-11-29 kl. 01:45. Anledning: stavfel
Citera
2013-11-29, 01:29
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Han sa ju även uttryckligen att han med 90% säkerhet är skyldig och det behövs c:a 95% för att bli dömd..

Detta tyckte även jag var högst anmärkningsvärt. Sedan när han skall precisera vilken teknisk bevisning som finns så kan övriga debattörer direkt avfärda hundens markering med en referens från chefen på polishundtjänsten. Vem vet mest om hundar där...

Att det inte finns ett enda fynd på alla de platser Quick valsat runt på talar ju ett mycket tydligt språk.

Även för en ren amatör som mig låter det som Lambertz desperat famlar efter halmstrån. Ytterligare ett exempel är att han drar upp vad en profilerare från FBI ansett. Att Quick hade en personlighet som borde leda till fler brott...helt patetiskt faktiskt. Det kan väl på sin höjd göra honom intressant i en utredning men inte kan det backa upp ett antal domar för mord...
Citera
2013-11-29, 01:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Ytterligare ett exempel är att han drar upp vad en profilerare från FBI ansett. Att Quick hade en personlighet som borde leda till fler brott...helt patetiskt faktiskt. Det kan väl på sin höjd göra honom intressant i en utredning men inte kan det backa upp ett antal domar för mord...
Jo, dessutom är hans beteende helt unikt för en seriemördare. Nu hittar jag inte referensen men jag har sett flera experter totalsåga tanken på att TQ är en seriemördare (bl.a ett par från FBI vill jag minnas).
Han har olika vapen, olika tillvägagångssätt, helt olika offer, olika platser, ibland sexuella motiv (ibland barn, ibland homo) osv.
Skulle han vara skyldig är det en helt världsunik seriemördare även bortsett från att han även är den skickligaste som inte lämnar ett enda spår/vittne efter sig i 8 mord...
Citera
2013-11-29, 02:02
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Jag fastnade särskilt för punkt 5., som Lambertz anför som stöd för sin åsikt:

Citat:
5. Domstolarna har visat att de förstått och tagit hänsyn till den speciella bevissituationen med sena erkännanden och förhör där berättelsen ofta växt fram i ett slags samarbete mellan förhörsledare och Quick.

I dagens ljus minst sagt skrattretande att han (GL) har mage att dra fram ett sådant argument för SBs skuld.

"den speciella bevissituationen". Det kan man onekligen säga.

och

"där berättelsen ofta växt fram i ett slags samarbete mellan förhörsledare och Quick." Det kan man onekligen säga.

Samtidigt satt han väl i Veckans brott i tisdags och förnekade att det fanns något om bortträngda minnen i domarna?

Det som står efter de tio punkterna är också komiskt:

Citat:
De som liksom Jan Olsson tror sig ha goda skäl för att Quick är oskyldigt dömd tycks ha gripits av det ovanliga i situationen. En gravt störd person behöver hjälp för att minnas oerhörda saker som han eventuellt har gjort sig skyldig till. Och gång på gång under processen säger han fel. Slutsats: han kan inte vara skyldig.

Men det är just det han kan. Med öppna ögon kan man förstå det gans*ka lätt.

Nej, det enda som intellektuellt håller är att gå ut och säga "vi trodde på de här teorierna och handlade därefter".
Citera
2013-11-29, 05:35
Medlem
Grandiosos avatar
En man som står upprest fortfarande trots att det stormar som aldrig förr kring honom...

Citat:
Kritiken har växt mot justitierådet Göran Lambertz som ihärdigt hävdar att morddomarna mot Sture Bergwall, trots att samtliga rivits upp, var korrekta, och åtalen likaså.

Nu berättar han vad som kan få honom att sluta driva sin tes i fallet:

– Om ni i medierna slutar att kalla det här för en rättsskandal så lägger jag ner tills ni börjar igen. Det retar mig som sjutton det här alltså. Så länge ni håller på så tänker jag fortsätta, säger han
http://www.expressen.se/nyheter/goran-lambertz-jag-vet-att-jag-gor-ratt/

Och helt utan visst stöd i den svåra sitsen är han uppenbarligen inte såsom här framgår nedan;

Citat:
De har alla förklarat Sture Bergwall skyldig till mord – men i dag är de tre domarna mer osäkra på vad han gjort och inte.

Däremot välkomnar de att Göran Lambertz ifrågasätter hans oskuld.

– Jag tycker att det är lite befriande att någon vågar föra fram de åsikterna, säger rådmannen Kristina Almqvist
Citat:
För en infekterad debatt har präglat fallet under lång tid, och Lennart Sturefors säger sig vara förvånad över vilka känslor det rör upp.

– Vuxna människor sitter i tv och kallar varandra för lögnare. Man kan tycka olika om saker men man behöver inte idiotförklara varandra för det, säger han.
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-domarna-som-ger-lambertz-stod/
Citera
2013-11-29, 05:43
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En man som står upprest fortfarande trots att det stormar som aldrig förr kring honom...

Och helt utan visst stöd i den svåra sitsen är han uppenbarligen inte såsom här framgår nedan;

Jo, de åsikterna framförs ju av personer inom rättsväsendet som själva bidragit till denna, uhm, rättsskandal.

Lambertz kan inte vara frisk. Hans beteende är inte ändamålsenligt, ens för honom själv.

Det finns för övrigt inget egenvärde att "gå mot strömmen" bara för sakens skull. Det är ett löjeväckande argument.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-11-29 kl. 05:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in