2013-11-29, 06:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Vresrosen skrev

Jag orkar inte bemöta allt du kommer med, då det saknar relevans för sakfrågan om hur en person som är oskyldig kan dömas för 8 mord som han manipulerats till att minnas. Erkännanden till mord framkallade av olika stollar som ska framkalla förträngda minnen. Minnen som inte fanns och samtidigt drogade ner patienten.

Oavsett vilka brott SB begått, och vad man tycker om hans person så måste ett rättssamhälle ha en rättsordning där man dömer folk enligt gärningar som avtjänas enligt lag som tillämpas med propotionalitet och objektivitet.

Jag personligen är inte rädd för SB, och bryr mig inte om grannarna i övrigt, så i det fall han skulle köpa ett hus i mitt grannskap skulle vi nicka åt varandra vid busshållplatsen.

Du behöver inte på något sätt "orka" bemöta något. Självklart har SB:s bakgrund betydelse för sakfrågan. Om en person med hans bakgrund börjar bekänna, jag tror det var ett 30-tal mord, tror du inte polisen är uppmärksam på vad han säger då?
Citat:
Är det så att han är så hemsk som du nu framför, så har vi värre personer ändå om går lösa överallt i Sverige, utan att man låser in dem på Säter. Ett straff ska avtjänas, och det makabra i detta fall är att de som begått rättsövergreppen fortsätter sitt agerande genom att hålla SB inlåst, fortsättningsvis, efter resningarna. Och detta sker utan laglig grund.

Jag framför? Jag rapporterade bara vad media skriver om hans tidigare brott. Menar du att det är något som inte inträffat? Att det handlar om "petitesser"?

Citat:
För SB skulle utslussas från Säter, när han kom i klorna på experimenterande läkare och terapeuter. Inget rättssamhälle i den civiliserade världen ska kunna göra detta mot någon människa, det som gjordes mot SB. Därför upprör detta mig, och särskilt efterspelet är sunkigt.

Enligt min syn är inte SB det saken nu handlar om, och vad han är för person.

Det handlar om de personer som tycker att de är goda samhällsmedborgare, med yrken inom läkeriet, psykologin och juridiken som begått övergrepp mot en enskild människa i tjänsten; på jobbet. Dessa personer har passerat alla gränser för vad man får lov att göra och ursäktar sig med att SB inte var värd den behandling man normalt möter patienter/klienter eller till och med brottslingar intagna på tvångsvård.

Det handlar om de som tycker att de är bättre och arvoderar miljoner på att driva gäck med rättssystemet, till den grad att de ljuger i domstolarna och i allt som rör det de pysslar med. Ingen av dessa personer tar ansvar eller medger fel. All energi går ut på att vilseleda och skydda kollegor, med domstolarnas goda minne, där justitierådet Lambertz ger rättsrötan i domstolarna ett tryne.

Det får du faktiskt förklara närmare.
Citera
2013-11-29, 06:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Nu går Morgan Johansson (S) ut och kritiserar Göran Lambertz offentligt.
Han hävdar att justitierådets förtroende faller snabbt och att han borde fundera på att avgå.
Men utspelet väcker ont blod bland landets jurister.
– Han ska inte lägga sig i, han ska veta sin plats som politiker, säger Lambertz själv.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17928006.ab

Morgan Johansson ‏@johanssonmorgan 18h
Uttalar mig idag om Göran Lambertz och Quickaffären: Morgan Johansson(S): Lambertz skadar rättsväsendet http://t.sr.se/1etfUc8

Bengt Ivarsson ‏@BengtIvarsson 17h
@johanssonmorgan Om du anser att en grundlagsskyddad domare ska avgå blir jag mycket orolig.

Bengt Ivarsson ‏@BengtIvarsson 18h
@SvD Om en presumtiv justitieminister inte respekterar domares grundlagsskydd kommer jag sova oroligt på nätterna.

ordförande för Sveriges advokatsamfund
https://twitter.com/BengtIvarsson

Politiker ska ge fan i att uttrycka sig på detta vis
Att en ledande politiker inte tycks begripa att även domare i Högsta domstolen har yttrandefrihet är alarmerande.
Att en ledande politiker inte tycks begripa att en av grundstenarna i demokratin är att lagstiftare inte ska peta i vilka personer som besitter den dömande makten är ännu värre.
Reglerna i regeringsformen i grundlagen är lika tydliga som viktiga. Domare ska döma utan att behöva ta hänsyn till vilka vindar som för ögonblicket blåser och utan att behöva vara rädda för att impopulära beslut ska leda till att de får sparken. De är därför i princip oavsättliga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article17929843.ab
Citera
2013-11-29, 06:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Här är domarna som ger Lambertz stöd
http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-domarna-som-ger-lambertz-stod/

Josefsson har målat upp en fantasibild

Journalisten Dan Josefssons beskrivning av utredningen av Tomas Quick och de fällande domarna mot honom saknar verklighetsförankring. Det skriver tidigare åklagaren i målet Christer van der Kwast.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/turerna-kring-sture-bergwall_8648920.svd?sidan=16

Marianne Lundius, justitieråd och ordförande i Högsta domstolen, har i dag pratat med Lambertz.
Jag har stort förtroende för honom. Han är en mycket skicklig domare, säger hon.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/turerna-kring-sture-bergwall_8648920.svd?sidan=14
Citera
2013-11-29, 06:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

Vad gäller Appojaure och Asplund finns väl (i båda fallen nu avlidna) mer troliga gärningsmän. Om det funnits teknisk bevisning i de fallen är de nog förstörda nu efter den här soppan.

Zelmanovitz är nog inte ens ett mord utan någon olycka (påstår GW).
I något av fallen finns "offren" i livet (I Afrika, tror jag).

Återstår några mord i Norge som nog kommer att förbli cold cases.

(fritt ur minnet)

Jag postade resningsbeslutet tidigare i tråden och det framgick ju där varför SB friades i just det fallet.

"En samlad bedömning av det bevisläge som nu föreligger – särskilt att ingen dödsorsak för CZ kunnat fastställas och att B numera inte erkänner brott - ger vid handen att en fällande dom mot B för mord inte längre kan emotses. Det saknas anledning att anta att utredningen kan kompletteras i sådan omfattning att åtalet kan vidhållas. Åtalet mot honom ska därför läggas ned."

http://www.scribd.com/doc/157174498/%C3%85talet-mot-Thomas-Quick-gallande-mordet-p%C3%A5-Charles-Zelmanovits-laggs-ner

Undra varför GW säger att det handlade om en olycka?
Citera
2013-11-29, 06:48
Medlem
MrsMagoos avatar
https://twitter.com/StureBergwall

Och här sitter han som startade alltihop med sina fabler, och han fick fullständig uppmärksamhet då.
Han har fullt fokus även nu, och jag tror han trivs med det att vara huvudpersonen.
Vad ska han göra senare för att få uppmärksamhet? Skulle han trivas med att vara undangömd och bortglömd i skuggan när detta tar slut?
Vad ska man komma fram till vid hans psykiska utredning? Släpper man ut honom bara och inte slussar ut honom försiktigt?
Citera
2013-11-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag postade resningsbeslutet tidigare i tråden och det framgick ju där varför SB friades i just det fallet.

"En samlad bedömning av det bevisläge som nu föreligger – särskilt att ingen dödsorsak för CZ kunnat fastställas och att B numera inte erkänner brott - ger vid handen att en fällande dom mot B för mord inte längre kan emotses. Det saknas anledning att anta att utredningen kan kompletteras i sådan omfattning att åtalet kan vidhållas. Åtalet mot honom ska därför läggas ned."

http://www.scribd.com/doc/157174498/%C3%85talet-mot-Thomas-Quick-gallande-mordet-p%C3%A5-Charles-Zelmanovits-laggs-ner

Undra varför GW säger att det handlade om en olycka?
Alltså jag slölyssnade på veckans brott på min inspelningsbara DVD och uppfattade det som att han ansåg att det knappast var något mord. Vad han i detalj stöder det på har säkert framgått under den långa historia av märkliga turer i den här konstiga affären.

Tyvärr vet jag inte ett dyft om vad GW stöder sin uppfattniing på men han brukar inte framföra åsikter som han inte har täckning för.

(Möjligen gör jag mig skyldig till en inverterad "quilt by association" genom att ge GW så mycket tilltro i detta. Jag står för det. Jag är säker.)
Citera
2013-11-29, 06:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Niklas-P skrev

1. 2002 och i synnerhet 2008 så Ångrade sig ju Sture-guben: det var inte alls nåt kul att sitta på hispan.
Och att knapra piller kändes inte heller som någon framtid.
DÅ ville han ut - men satt inne för hela 8 mord. Och Sture viste ju (väl) att den som har fällts för hela 8 mord, han slipper inte ut i första taget .... s

2. Namnbytet var tydligen inte med tanke på att han hade planer på att bli en "Hitte-på-seriemördare" eller så, utan på att han kanske snart skulle skrivas ut från Säter ca 1992 och flytta till en lägenhet i närbelägna Hedemora. Han insåg väl att "Sture Bergvall" var det inte så bra att heta, bl,a, med tanke på det timade rånet. Och efternamnet var tydligen hans mors flicknamn, i Alftatrakten...

Han skulle kanske tidigare tänkt på att det kanske inte var en helt bra idé att helt plötsligt börja bekänna mängder av mord då.

Det är rätt intressant. Jag tänkte på att det kanske kunde handla om någon form av skamkänslor. Undra om han är kapabel att känna några sådana?
Citera
2013-11-29, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
https://twitter.com/StureBergwall

Och här sitter han som startade alltihop med sina fabler, och han fick fullständig uppmärksamhet då.
Han har fullt fokus även nu, och jag tror han trivs med det att vara huvudpersonen.
Vad ska han göra senare för att få uppmärksamhet? Skulle han trivas med att vara undangömd och bortglömd i skuggan när detta tar slut?
Vad ska man komma fram till vid hans psykiska utredning? Släpper man ut honom bara och inte slussar ut honom försiktigt?
Vad fan sitter du och frågar för? Du kan ju allt om det här redan!

Svaret finn f.ö. i tråden. Ta och läs den.

I annat fall kan du lätt framstå som ett klappmongo av allra högsta entitet.
Citera
2013-11-29, 07:02
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

Vad jag (numera) förstår har Bergwall långa tider varit missbrukare. Det förefaller som att tiden för hans brottsliga aktiviteter sammanfaller med dessa missbruksperioder. När han är ren förefaller han ju ganska normal. En reflektion som GW också gjorde i TV-programmet "veckan brott".

Jag menar moralen sviktar nog om man har ett aktivt tablett- och/eller narkotika-missbruk . . . .

Så långa tider kan väl det inte handla om? Han har ju suttit inspärrad i stort sett hela sitt liv, det skall ju vara om det har varit något missbruk inne på Säter då.
Citera
2013-11-29, 07:06
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Så långa tider kan väl det inte handla om? Han har ju suttit inspärrad i stort sett hela sitt liv, det skall ju vara om det har varit något missbruk inne på Säter då.

eh, ja, det är väl det som är problemet? Att han just missbrukade med mordutredningens goda minne. Det var väl snarare en förutsättning för att han skulle kunna fabulera fritt. Josefsson ger en ganska bra bild hur tungt medicinerad han faktiskt var. Och att han hade carte blanche att säga till om eget behov. Det är väldigt mycket pundarlogik i hans tänkande...
Citera
2013-11-29, 07:10
Medlem
Jahapp, MrsMagoo. Då är det väl så. Jag tycker vi drar ett streck över det som har varit, vänder blad. Kan vi inte fälla Quick igen? 8 gånger, så verkligheten blir som vanligt igen.
Citera
2013-11-29, 07:12
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Skidaddle skrev

eh, ja, det är väl det som är problemet? Att han just missbrukade med mordutredningens goda minne. Det var väl snarare en förutsättning för att han skulle kunna fabulera fritt. Josefsson ger en ganska bra bild hur tungt medicinerad han faktiskt var. Och att han hade carte blanche att säga till om eget behov. Det är väldigt mycket pundarlogik i hans tänkande...

Det här är ju alltså en otroligt svår fråga. Vad är medicinering, vad är missbruk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in