Citat:
Ursprungligen postat av
BendingSwine
Hallå hallå alla musikkunniga kamrater! Har sedan jag var liten hållit på med musik. Klinka på pianot började jag göra innan jag var tvåsiffrigt fyllt och guran kom jag igång med strax efter min 16-årsdag. Sjunger gör jag också (i min ensamhet iaf

).
Men iaf, nu har jag även blivit sugen på att lära mig lira munspel! Hemma nu har jag nåt halvskabbigt munspel som jag hittade i en låda när jag städade morföräldrarnas vind. Vad för märke det är vet jag inte då de endast står ''WALES'' på det. Men efter lite research på nätet har jag nu konstaterat att detta munspel måste vara ett så kallat 14-håligt diatoniskt munspel. Om man som jag vill ha munspelet till att lira blues eller liknande så verkar det dock vara ett 10-håligt diatoniskt munspel man ska ha, så därför är jag nu på jakt efter ett sådant!
Mer än så vet jag dock inte och hoppas på lite hjälp från er! Är något visst märke att föredra? Hur mycket ska de kosta för att vara okej? Något mer man ska tänka på när man köper munspel?
Grymt tacksam för svar!
Hade fint
Skaffa hyffsade munspel, du får då mycket mer för pengarna och de är lättare att spela på.
Rekommenderar Lee oscar eller Hohner för ca 300kr. G är en skön tonart att börja med. Då kan du kompa dig själv till låtar i G på gitarren, eller blues i D. Komplettera därefter med munspel i C, D, A så har du en fin samling.
Jag själv köpte ett set med 7 munspel superbilligt, vilka såklart var kass och gav mycket missljud etc.
Börja planka barnvisor och klassiker så är du igång (Neil Young, Dylan). Notera att det finns 3 oktaver i dessa munspel, varav den mittersta har alla toner i sin angivna dur-tonart =)