2013-09-05, 00:02
Medlem
ojdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
"Lär dig spela munspel" med cd av David McKelvy. Den helt klart bästa nybörjarboken. Det tar dig 1-2 timmar så kan du prutta fram den första låten. Hur kul som helst.

Finns massor av bra sidor på internet som kan lära dig munspel vilket jag tyckte var billigt och bra.
Men jag läste denna kommentar och jag tänkte att jag kan ju lika gärna köpa med den när jag handlade böcker på internethandel.

FANTASTISKT!!

TACK!!!

Hur bra bock som helst! Lär dig alla grunder grundligt! Medföljer en CD som underlättar och avlastar väldigt mycket! Skit nöjd! Jag rekommenderar den till alla som börjar spela eller vill lära sig.
Det är skönt att ha ett manus där man vet, för varje sida man bläddrar så advancerar man. Boken börjar lätt och går mjukt över till imponerande melodier.

Jag köpte den här
http://www.adlibris.com/se/bok/david-mckelvy-9780793568796
Citera
2013-09-06, 01:34
Medlem
Det är ett tremolo, med två tonarter, en på varje sida, troligen C o G.
http://elkriverharmonicas.smfforfree3.com/index.php?topic=63.0
mvh,
S
Citera
2013-09-12, 19:46
Medlem
I-R-Baboons avatar
Newbie fråga, Har precis börjat att spela, Men min överläpp blir öm samt att jag dreglar. Gör jag något fel?
Citera
2013-09-20, 16:51
Medlem
MUNSPEL (Nybörjare)

Hejsan alla bluesspelande musikanter! Jag var och köpte mig ett munspel häromdagen från 4sound. Jag är totalt värdelös när det gäller "C munspel, E o.s.v." Så jag frågade killen i butiken vilket jag bör köpa som nybörjare, och han visade mig en billig variant a Hohner. Dock så sa han att C munspelet var slut men att han hade G & E. Jag kan ju ingenting så jag dock E och drog hem och försökte lära mig sätta toner. Men nu efter lite youtube tittande så har jag märkt att de flesta munspelen för nybörjare bör vara C och att det är den mest populära inom blues. Så min fråga är

1. Kan jag lära mig spela på ett E?
2. Vad är skillnaden?
3. Bör jag skaffa mig ett C istället?
4. Någon här som också började med E munspel?

MvH
Citera
2013-09-20, 17:03
Medlem
Grejen är den att de är få låtar som använder ett munspel stämt i Edur, så det kan bli svårt att lära sig genom att spela med

Ett tips är att börja lära dej t.ex. blinka lilla stjärna och sådana så kommer du nog igång ganska så snabbt ska du se!

Finns gott om tabs om du orkar googla
Citera
2013-11-03, 23:09
Bannlyst
Köpa mig ett litet munspel! Vilket?

Hallå hallå alla musikkunniga kamrater! Har sedan jag var liten hållit på med musik. Klinka på pianot började jag göra innan jag var tvåsiffrigt fyllt och guran kom jag igång med strax efter min 16-årsdag. Sjunger gör jag också (i min ensamhet iaf ).
Men iaf, nu har jag även blivit sugen på att lära mig lira munspel! Hemma nu har jag nåt halvskabbigt munspel som jag hittade i en låda när jag städade morföräldrarnas vind. Vad för märke det är vet jag inte då de endast står ''WALES'' på det. Men efter lite research på nätet har jag nu konstaterat att detta munspel måste vara ett så kallat 14-håligt diatoniskt munspel. Om man som jag vill ha munspelet till att lira blues eller liknande så verkar det dock vara ett 10-håligt diatoniskt munspel man ska ha, så därför är jag nu på jakt efter ett sådant!

Mer än så vet jag dock inte och hoppas på lite hjälp från er! Är något visst märke att föredra? Hur mycket ska de kosta för att vara okej? Något mer man ska tänka på när man köper munspel?

Grymt tacksam för svar!
Hade fint
Senast redigerad av BendingSwine 2013-11-03 kl. 23:13.
Citera
2013-11-04, 19:12
Bannlyst
Fan denna tråd skulle verkligen behöva vakna till liv lite! Ingen skön munspelslirare där ute som som läser denna tråd och kan slänga iväg ett litet svar till min förra fråga?
Citera
2013-11-21, 12:41
Medlem
born-to-loses avatar
Nån som har nå bra tips på övningar så man lär sig kompa lite? Kan i prinsip bara spela melodier
Citera
2013-11-21, 16:15
Medlem
Vickejs avatar
Börja med att lära dig spela toner en efter en, alltså så du blockar de andra hålen så det låter som en ren ton du kommer ha sjukt mycket nytta av det sen när du ska börja spela melodier.
Citera
2013-11-28, 19:39
Medlem
Ecozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BendingSwine
Hallå hallå alla musikkunniga kamrater! Har sedan jag var liten hållit på med musik. Klinka på pianot började jag göra innan jag var tvåsiffrigt fyllt och guran kom jag igång med strax efter min 16-årsdag. Sjunger gör jag också (i min ensamhet iaf ).
Men iaf, nu har jag även blivit sugen på att lära mig lira munspel! Hemma nu har jag nåt halvskabbigt munspel som jag hittade i en låda när jag städade morföräldrarnas vind. Vad för märke det är vet jag inte då de endast står ''WALES'' på det. Men efter lite research på nätet har jag nu konstaterat att detta munspel måste vara ett så kallat 14-håligt diatoniskt munspel. Om man som jag vill ha munspelet till att lira blues eller liknande så verkar det dock vara ett 10-håligt diatoniskt munspel man ska ha, så därför är jag nu på jakt efter ett sådant!

Mer än så vet jag dock inte och hoppas på lite hjälp från er! Är något visst märke att föredra? Hur mycket ska de kosta för att vara okej? Något mer man ska tänka på när man köper munspel?

Grymt tacksam för svar!
Hade fint

Skaffa hyffsade munspel, du får då mycket mer för pengarna och de är lättare att spela på.
Rekommenderar Lee oscar eller Hohner för ca 300kr. G är en skön tonart att börja med. Då kan du kompa dig själv till låtar i G på gitarren, eller blues i D. Komplettera därefter med munspel i C, D, A så har du en fin samling.
Jag själv köpte ett set med 7 munspel superbilligt, vilka såklart var kass och gav mycket missljud etc.

Börja planka barnvisor och klassiker så är du igång (Neil Young, Dylan). Notera att det finns 3 oktaver i dessa munspel, varav den mittersta har alla toner i sin angivna dur-tonart =)
Citera
2013-11-28, 20:00
Medlem
lazgreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecoz
Skaffa hyffsade munspel, du får då mycket mer för pengarna och de är lättare att spela på.
Rekommenderar Lee oscar eller Hohner för ca 300kr. G är en skön tonart att börja med. Då kan du kompa dig själv till låtar i G på gitarren, eller blues i D. Komplettera därefter med munspel i C, D, A så har du en fin samling.
Jag själv köpte ett set med 7 munspel superbilligt, vilka såklart var kass och gav mycket missljud etc.

Börja planka barnvisor och klassiker så är du igång (Neil Young, Dylan). Notera att det finns 3 oktaver i dessa munspel, varav den mittersta har alla toner i sin angivna dur-tonart =)

C, D och A är bra spel, instämmer med det. Börja med en enkel visa är också att föredra. Idas sommarvisa är helt perfekt att testa med. Mitt tips är Lee Oscar, de är lättspelade och har ett bluesigt ljud. Välj en bluesmusiker du tycker om och försök sedan lista ut vilken tonart som passar ihop med låten och börja försök sedan kompa. Därefter försöker du spela små riff.

Jag älskar verkligen att spela munspel. Det kommer du också göra.
Citera
2013-11-30, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ecoz

Citat:
Ursprungligen postat av lazgreen
C, D och A är bra spel, instämmer med det. Börja med en enkel visa är också att föredra. Idas sommarvisa är helt perfekt att testa med. Mitt tips är Lee Oscar, de är lättspelade och har ett bluesigt ljud. Välj en bluesmusiker du tycker om och försök sedan lista ut vilken tonart som passar ihop med låten och börja försök sedan kompa. Därefter försöker du spela små riff.

Jag älskar verkligen att spela munspel. Det kommer du också göra.
Tack så mycket för tipsen!
Som sagt sjunger jag lite, äre smart då att köpa ett munspel som är stämt i den ton jag passar bäst att sjunga? Fattar ni hur jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in