Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-06, 20:57
  #373
Medlem
tigerrakets avatar
Ska köpa mig ett Diaktoniskt munspel för att se om det är något för mig. Ska väl mest testa och kanske köra lite lätt blues och kanske lite rent larv-spel.

Vilken tonart ska man köpa? A,C eller D?
Citera
2016-03-06, 23:14
  #374
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ska köpa mig ett Diaktoniskt munspel för att se om det är något för mig. Ska väl mest testa och kanske köra lite lätt blues och kanske lite rent larv-spel.

Vilken tonart ska man köpa? A,C eller D?

En variant är att köpa en liten bok också med lite övningar och/eller inspelningar för att spela med i. Gör du det så köper du den tonart boken förslår. Jag säger inte att det passar alla att göra så, bara att det är något att överväga.

Att tänka på är att man i många musikstilar spelar en tonart under den som står på spelet, så att munspel i A, C och D används för att spela D, F respektive G. Gäller inte nödvändigtvis i folkmusik dock.

Naturligtvis beror valet på vad du vill spela och med vem, men har du inte speciella skäl skulle jag ta C. Många kurser är för såna och det är ganska vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback