Munspel, munspel munspel..... Tur att man inte tagit tjack för då skulle jag kunna skriva i timmar. Jag köpte mitt första munspel för ca 25 år sedan efter att ha fått pannbenet in sparkat av Jalle i Wilmer X. In sparkat musikaliskt så att säga. Denna magra skåning med detta lilla instrument som bara läääääät så jävla grymt.
Det största felet jag anser att folk gör som vill börja spela munspel är att dom tittar på den där snurrbara ställningen i glas och kollar in munspelen och fastnar för den som ser coolast ut.
Hohner Blues harp med trä ram. Den ser ju ut som att vara verktyget för att mangla röven med Sonny Boy och grabbarna och trä ser ju mera blues ut än plast. Det är ofta man hittar ett dammigt
Hohner Blues harp som ligger övergivet hos självutnämda hobby-trubadurer. Visst fan går det att få ljud i ett
Bluesharp men det måste köras in.
Vad ska man då välja enligt mig? Ett handgjort
Hohner Special 20! Vad menas då med handgjort? Det är det som är kruxet. Från ett visst årtal gick Hohner över till att tillverka alla munspel med maskin vilket i sin tur betyder att Hohner Special 20 och till exempel det mattsvarta Proharp är identiska i konstruktionen Skillnaden på ett maskingjort och ett handgjort ser man lättast på några detaljer som att ett hangjort har bokstaven för tonarten stansad på högra ovansidan medans det maskintillverkade har bokstaven tryckt på sidan (som oftast försvinner rätt snabbt och ställer till det under spelningar då man tappat greppet om vilket spel som är stämt i vad). Maskingjorda har dessutom insexskruvar medans dom handgjorda har plåtmutrar av butterfly typ. Det står även MS på dom maskintillverkade.
Vad spelar nu detta för roll? Båda är ju bra munspel men det finns mer kräm att ge med ett hangjort på nått sätt. Dom höll dessutom bättre förr. På
denna låt som tyvärr inte mixats till sin fulla potensial använder jag ett
Hohner Special 20 som jag köpte 1987 och som dessutom legat 12 år i hanskfacket på min första jänkare en Dodge Aspen.
Lee Oskar är bra spel men dom har väl samma tillverkare som Tombo så nån av alternativen är kanske billigare. Jag köpte på JAM ett paket med olika bluesmunspel som var skitbilliga att ha som backup för att slippa gå igenom ett helt gig med ett spel med tre fungerande toner som hände en gång i forntiden. Det var en sats med munspel i dom vanligaste tonarterna av märket
Blues Wings som faktiskt Hohner frälst som jag är var jävligt bra. Perfekt som nybörjar spel faktiskt.
Hur lär man sig spela då? Att peta i sig en massa tjack och blåsa tills läpparna blödde som jag själv gjorde 1987 funkade väl kanske för mig men är inget jag rekomenderar. Jamma helt enkelt. Hitta ett komp på exempelsvis datorn eller din billiga hemma keybord om du inte har polare som står ut.
Denna låt kom till av ett jam så det kan hända mycket medans man tränar.