2011-01-13, 15:57
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
För helvete! Så du har bara hånglat med honom en gång alltså?

Vi snackar om ett leksaksmunspel för 99 kronor... Funkar att lära sej att blåsa i för att testa, men köp ett nytt. Vi snackar ju inte en förmögenhet direkt... Snarare en veckopeng för en sån som du...
Chilla!
Jag har den framför mig, jag har torkat av den och tvättat så gott jag kan. Men jag har inte spolat vatten i den eller nåt, kan man göra det? Bara spola vatten i den?
Citera
2011-01-13, 20:31
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengilforlife
Chilla!
Jag har den framför mig, jag har torkat av den och tvättat så gott jag kan. Men jag har inte spolat vatten i den eller nåt, kan man göra det? Bara spola vatten i den?
Det kan du göra, men risken finns att det blir falska toner och du förkortar livslängden på den. På ett sånt där lågprismunspel skulle jag aldrig chansa. Men vafan, du riskerar 50 spänn och får dej en läxa att aldrig köpa ett begagnat munspel.

Lycka till!

PS. Spolar du inte ut det är det som att hångla med din polare, spolar du ur det så kommer det förmodligen bli nåt fel på det. Du har precis kastat bort en 50-lapp. Snålheten bedrar visheten. Grattis!
Citera
2011-01-13, 20:40
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Det kan du göra, men risken finns att det blir falska toner och du förkortar livslängden på den. På ett sånt där lågprismunspel skulle jag aldrig chansa. Men vafan, du riskerar 50 spänn och får dej en läxa att aldrig köpa ett begagnat munspel.

Lycka till!

PS. Spolar du inte ut det är det som att hångla med din polare, spolar du ur det så kommer det förmodligen bli nåt fel på det. Du har precis kastat bort en 50-lapp. Snålheten bedrar visheten. Grattis!
Munspelet är nytt, och funkar awesome! Han har ju somsagt bara använt det en gång, och jag känner mig säker i min identitet och kan ta att vi, i princip, av hånglat med varnadra haha, fast lite äckligt är det ju. Torkade av allt som tusan innan jag spelade på den, har torkat kanske 6 gånger

Men då känns det inte värt att spola vatten i den? Alltså om den kan bli falsk? Tack för tispen ändå!
Citera
2011-01-13, 21:31
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Munspelet är nytt, och funkar awesome! Han har ju somsagt bara använt det en gång, och jag känner mig säker i min identitet och kan ta att vi, i princip, av hånglat med varnadra haha, fast lite äckligt är det ju. Torkade av allt som tusan innan jag spelade på den, har torkat kanske 6 gånger

Men då känns det inte värt att spola vatten i den? Alltså om den kan bli falsk? Tack för tispen ändå!
Kanon! Öva på och lär dig att böja toner, forma munhålan, leka med luftströmmen. Du kommer att få mycket roligt.
Citera
2011-01-14, 09:24
Medlem
Payneliciouss avatar
Citat:

Nej spola inte vatten i det skruva hellre isär det & rengör det noggrant! borsta & torka, jag rekomenderar dock inte någon sorts vätska! När du skruvar isär det, var vääldigt noga med att kolla hur det sitter ihop, första gången var jag inte så noga med attt kolla, så jag höll på att inte få ihop det. Tur att Google är min vän

Kom ihåg att plocka isär det & rengöra det regelbundet. samt att alltid förvara det i asken för att inte få in en massa skit i munspelet. det är obra! Lycka Till!
Citera
2011-01-14, 10:41
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Kanon! Öva på och lär dig att böja toner, forma munhålan, leka med luftströmmen. Du kommer att få mycket roligt.
Jag lärde mig det igår, tog 1timma kanske. Kan dock bara böja hål 1 och 4, man ska väl kunna böja 6 också?
Citera
2011-01-14, 12:08
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Jag lärde mig det igår, tog 1timma kanske. Kan dock bara böja hål 1 och 4, man ska väl kunna böja 6 också?
Du kan böja alla hål. Hål 4 är lättast och går att böja en halvton lägre än dom andra. Den tonen använder man när man spelar en mollblues. Hål 1 använder man väldigt lite då det är hål 2 på insug som är grundtonen.
Citera
2011-01-16, 02:43
Medlem
tengilforlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paynelicious
Nej spola inte vatten i det skruva hellre isär det & rengör det noggrant! borsta & torka, jag rekomenderar dock inte någon sorts vätska! När du skruvar isär det, var vääldigt noga med att kolla hur det sitter ihop, första gången var jag inte så noga med attt kolla, så jag höll på att inte få ihop det. Tur att Google är min vän

Kom ihåg att plocka isär det & rengöra det regelbundet. samt att alltid förvara det i asken för att inte få in en massa skit i munspelet. det är obra! Lycka Till!
Känns lite väl seriöst att plocka isär den, lägger nog rengöring och sådant på is tror jag. Jag kör på bara
Citera
2011-01-16, 02:48
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paynelicious

Själv kör jag med dessa munspel: http://www.essmusic.se/Hohner-Blues-Harp-G-MS-532-20-Munspel

Tycker att kvalitén är bra & det låter riktigt bra. Lycka till!

Ett trevligt munspel, dock inte direkt lämpligt för nybörjare skulle jag säga

Ett Hohner Special 20 i C skulle jag rekommendera TS.

Finns bl.a. på Musikbörsen och i andra välsorterade musikaffärer.
Citera
2011-01-19, 22:26
Medlem
depenzs avatar
Köpa munspel? (Nybörjare)

Vilket munspel skall man välja som nybörjare?

Ett diatoniskt är det jag vill ha iaf. Men spelar det stor roll vilken skala man väljer på munspelet?

Antar att det beror på vad man vill spela kanske.. Men som nybörjare som gillar musik som The doors osv om det nu är relevant..

Skulle detta funka http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=964677&artno=167392 ? C-Skala, 325:-

/ Förvirrad Kille!
Citera
2011-01-19, 22:31
Medlem
Min äldre bror köpte precis ett sådant munspel, i C-skalan.
Fungerar alldeles utmärkt.

Varför 'the doors' kom in i frågan förstår jag ej..
Citera
2011-01-19, 22:40
Medlem
Mandelbrots avatar
Det funkar säkert alldeles utmärkt!
Lyssna gärna på ljudprov ifrån thomann men om du har tänkt beställa enbart ett munspel, så håll dig helst till börsen, då thomann har ganska dyr enhetsfrakt.

Hohner
http://www.thomann.de/se/hohner_blues_harp_ms_c.htm

Lee Oskar
http://www.thomann.de/se/lee_oskar_cdur_major_diatonic_797003.htm

Edit: Vilken tonart du väljer beror ju på vilken tonart låten går i som du vill spela till. Om du skall välja ett munspel till en blues som går i G, så är ditt föreslagna C-munspel helt ok. Vill du spela blues till en låt som går i E, så väljes lämpligen ett A-munspel.
Senast redigerad av Mandelbrot 2011-01-19 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in