2013-11-28, 15:03
  #1081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Innan du släpper en marknad så måste marknaden fungera. Marknaden fungerar just nu inte eller för att vara mer konkret. Med tanke på den stora bostadsbristen så finns en stor risk att det kommer ske en generell höjning, det är inte poppis i kristider om du förstår vad jag menar

Det är ju precis den generella höjningen som på sikt skulle ge fler (dyra) hyresbostäder.
Citera
2013-11-28, 15:23
  #1082
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Mycket intressanta infallsvinklar från Assar Lindbeck:

http://mobil.dn.se/debatt/beskatta-ofortjanta-vinster-ge-till-laginkomsttagare/

Han är inte dum den där Assar. Tycker att hans första krönika inom samma ämne verkligen belyser problemen på hyresmarknaden. Tyvärr lyssnar inte vänstertomtarna på det örat.

http://mobil.dn.se/debatt/hyreskontrollen-maste-bort-for-att-fa-fart-pa-byggandet/
Citera
2013-11-28, 15:26
  #1083
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Det är ju precis den generella höjningen som på sikt skulle ge fler (dyra) hyresbostäder.

Den största höjningen skulle ske på de mest centrala lägena. På sina håll skulle marknadshyror kunna ge sänkta hyror, vilket är helt rättvist.

Idag får ju hyresgästerna på sämre lägen subventionera hyresgästerna på de mer eftertraktade lägena.
Citera
2013-11-28, 17:04
  #1084
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ska man studera får man ha lite framförhållning, men att någon verkligen tackat nej pga avsaknad av bostad lör också vara överdrivet. Det finns alltid bostäder att hyra i andra hand på alla möjliga lägen och prisklasser. Tittar man en bit från centrum finns det säkert något i rimlig prisklass. Men kidsen som ska börja på uni är ju så förbannat kräsna med boendet. Då är det klart att man inte hittar nåt boende då.



Det vill jag visst, men ingen överproduktion av hyresrätter. Man skulle kunna ha student och ungdomsbostäder med begränsade kontrakt, så att det inte stör den övriga marknaden.

Du är lite hopplös.

Eftersom den kommunala bostadskön är mellan 4-25 år lång i Stockholm, så kan man ju fråga sig hur lång framförhållning man behöver? Eller kanske menade du att spara ihop 200 000 SEK för att köpa en bostadsrätt inför studierna på SU?

Men visst, bara vänta med studierna tills man är 30. Eller 40.
Citera
2013-11-28, 17:25
  #1085
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Du är lite hopplös.

Eftersom den kommunala bostadskön är mellan 4-25 år lång i Stockholm, så kan man ju fråga sig hur lång framförhållning man behöver? Eller kanske menade du att spara ihop 200 000 SEK för att köpa en bostadsrätt inför studierna på SU?
Det går alltid att hyra i andra hand i värsta fall. Eller gå ihop med några kompisar/ söka kompisar på blocket och dela på en större lägenhet etc.

Sedan vet jag inte var du får siffran 200 000 kr ifrån. Det finns väl lägenheter att köpa i Märsta också? Då behöver man nog inte 200 000 i insats.

Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Men visst, bara vänta med studierna tills man är 30. Eller 40.
Äh har du pluggat på uni eller KTH? Jag har aldrig hört talas om någon student som inte fått bostad till slut. Det ordnar sig alltid... Det är inte så att alla bor permanent i sina lägenheter. Det dyker alltid upp alternativ både här och där. Man ska inte överdriva problemen.
Citera
2013-11-28, 18:05
  #1086
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det går alltid att hyra i andra hand i värsta fall. Eller gå ihop med några kompisar/ söka kompisar på blocket och dela på en större lägenhet etc.

Sedan vet jag inte var du får siffran 200 000 kr ifrån. Det finns väl lägenheter att köpa i Märsta också? Då behöver man nog inte 200 000 i insats.

Äh har du pluggat på uni eller KTH? Jag har aldrig hört talas om någon student som inte fått bostad till slut. Det ordnar sig alltid... Det är inte så att alla bor permanent i sina lägenheter. Det dyker alltid upp alternativ både här och där. Man ska inte överdriva problemen.

Okej, du är runt 40 år gammal. På den tiden var det liksom inga problem. Det håller jag med om. Men idag är det andra förhållanden som råder. Att du sitter fast i tiden är ganska komiskt.

Jag hade inte heller några problem med bostad för 10 år sedan. Men efter en utlandssejour i 7 år kom jag hem till en havererad bostadsmarknad och kan inte alls förstå detta.

Du kan få förstahandskontrakt på dagen i San Fransisco, Los Angeles, San Diego, Washington DC, Colorado, Wisconsin, Singapore, Amsterdam, Bangkok, Hong Kong, Dubai och fler städer. Men aldrig i Stockholm.
Citera
2013-11-28, 18:46
  #1087
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Okej, du är runt 40 år gammal. På den tiden var det liksom inga problem. Det håller jag med om. Men idag är det andra förhållanden som råder. Att du sitter fast i tiden är ganska komiskt.
Nej det är ingen större skillnad idag mot tidigare. Det har alltid varit "bostadsbrist".

Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Jag hade inte heller några problem med bostad för 10 år sedan. Men efter en utlandssejour i 7 år kom jag hem till en havererad bostadsmarknad och kan inte alls förstå detta.
Är det verkligen så stor skillnad? Jag tror inte riktigt det..

Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Du kan få förstahandskontrakt på dagen i San Fransisco, Los Angeles, San Diego, Washington DC, Colorado, Wisconsin, Singapore, Amsterdam, Bangkok, Hong Kong, Dubai och fler städer. Men aldrig i Stockholm.

Men vad ska du med ett förstahandskontrakt till? Det viktigaste är väl i första hand att man har någonstans att bo. Den som har lite fantasi kommer att hitta boende ganska omgående.

Problemet är att kidsen som börjar på uni tror att de ska få en central hyresrätt på en populär adress med kort varsel. Det var länge sedan man fick det, om man ens fick det på 70-80-talet ens.
Citera
2013-11-28, 18:50
  #1088
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är ingen större skillnad idag mot tidigare. Det har alltid varit "bostadsbrist".

Är det verkligen så stor skillnad? Jag tror inte riktigt det..



Men vad ska du med ett förstahandskontrakt till? Det viktigaste är väl i första hand att man har någonstans att bo. Den som har lite fantasi kommer att hitta boende ganska omgående.

Problemet är att kidsen som börjar på uni tror att de ska få en central hyresrätt på en populär adress med kort varsel. Det var länge sedan man fick det, om man ens fick det på 70-80-talet ens.

Allvarligt? Jag hade flera olika kontrakt att välja mellan när jag var 18 år. Idag är jag över 30 och har inte ett enda att ta. Ja, utvecklingen har gjort det svårare. Endast en idiot skulle säga något annat.

Det skulle aldrig finnas en bostadsbrist om staten subventionerade bostadsbyggande, eller om kommunala bostadsbolag byggde.. Så enkelt är det.
Citera
2013-11-28, 18:50
  #1089
Medlem
envackerblommas avatar
migrationsverket har köpt upp 27000 lägenheter - typ bostadsrätter på mindre orter. Så svensk ungdom får väl flyta till Norge , England o Danmark..... hejdå välfärdsstat
Citera
2013-11-28, 19:59
  #1090
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
migrationsverket har köpt upp 27000 lägenheter - typ bostadsrätter på mindre orter. Så svensk ungdom får väl flyta till Norge , England o Danmark..... hejdå välfärdsstat

Ja det finns flera hundratusen svenskar i Norge och jobbar. Undra hur vår ekonomi hade sett ut om vi slängde ut 100 000 parasiter och ersatte dessa med skattebetalare?
Citera
2013-11-28, 20:29
  #1091
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Du är lite hopplös.

Eftersom den kommunala bostadskön är mellan 4-25 år lång i Stockholm, så kan man ju fråga sig hur lång framförhållning man behöver? Eller kanske menade du att spara ihop 200 000 SEK för att köpa en bostadsrätt inför studierna på SU?

Men visst, bara vänta med studierna tills man är 30. Eller 40.

Det är ca 150 ködagar som behövs hos SSSB. Så att bara nämner den kommunala kön och bostadsrätt gör att din debattteknik känns direkt oärlig.

http://www.sssb.se/index.php?page=sok_ledigt
Citera
2013-11-28, 20:40
  #1092
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den största höjningen skulle ske på de mest centrala lägena. På sina håll skulle marknadshyror kunna ge sänkta hyror, vilket är helt rättvist.

Idag får ju hyresgästerna på sämre lägen subventionera hyresgästerna på de mer eftertraktade lägena.
Nej, det förekommer inga subventioner. Hyreslägenheterna i de attraktiva områdena har låga hyror eftersom fastigheterna är betalda sedan länge och därmed har minimala kapitalkostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in