2013-11-18, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det ska tas på skatten självklart, men bostäder är helt annorlunda.

Jag är helt med på att det behövs byggas bostäder för studenter. Men då ska det vara tillfälliga kontrakt för just studenter och inga reor på vanliga nybyggda hyresrätter, som andra ska betala.

Sedan ska man inte överdriva problemen. Bostäder finns för den som är lite om sig och kring sig, men det krävs en viss framförhållning. Det är inte så att alla bor i sina lägenheter permanent och ingen kan tänka sig att hyra ut i andra hand.

Varför är bostäder annorlunda, det är ett primärt behov precis som skolor så att folk kan utbilda sig. Nej det finns inte bostäder så länge du inte är beredd att köpa en lägenhet eller beredd att betala dyrt, om du nu inte vill bo i ett källarutrymme. När terminen startade på Stockholms Universitet så var det folk som tältade.

Ja det finns lägenheter idag men dessa är tokdyra och det är dessutom brist på mindre lägenheter. Studiestöd plus lån ligger på 8000:- i månaden, hela den summan kan inte gå åt till att hyra en lägenhet i Stockholmsområdet, det säger sig självt. Att köpa en lägenhet skulle kunna vara en möjlighet för många men då måste man göra om reglerna som bankerna har att förhålla sig till, problemet idag är att folk tjänar för dåligt för att få lån. En student har en säker inkomst varje månad men får ändå inte lån för att banken inte bedömer studenten som kreditvärdig.

Att det här systemet som det ser ut idag inte kommer hålla ser till och med den blinde, man bör nog vara både blind och döv "om ens det räcker" för att se att privata aktörer och marknaden inte kommer attk unna lösa dessa bostadsproblem, man måste ösa in skattepengar till byggnation av hyresrätter, svårare än så är det inte. Men det sitter massa personer på höga hästar i Stockholmspolitiken som inte vill ha det så, som är mutade av diverse andra intressen på bostadsmarknaden. Det kommer dock en dag då dessa blir totalt jävla överkörd.
Citera
2013-11-19, 04:50
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Men bostadsproblemet är ju så d-la lätt att lösa, det enda som krävs i Stockholmsområdet är ju att vi börjar med repatriering av dom boende på blåa och röda linjen. Det behövs ju inte byggas nånting då nästan alls. 10.000-tals bostäder blir ju då tillgängliga och tomma!

Lätt som en plätt! UT MED DOM!

SvP 2014!
Citera
2013-11-19, 06:51
Medlem
ByeByeBostons avatar
Det är ganska kul att se hur förespråkare av fortsatta hyresregleringar krumbuktar sig för att förklara hur det enda område som är hårdreglerat (där staten styr priset) också är det enda område där det råder brist, du kan alltså hyra ett kontor, köpa en villa eller bostadsrätt redan idag men måste köa i 40 år för en hyresrätt....
Citera
2013-11-19, 07:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Varför är bostäder annorlunda, det är ett primärt behov precis som skolor så att folk kan utbilda sig. Nej det finns inte bostäder så länge du inte är beredd att köpa en lägenhet eller beredd att betala dyrt, om du nu inte vill bo i ett källarutrymme. När terminen startade på Stockholms Universitet så var det folk som tältade.
varför finns det alltid bostäder att hyra i övriga Europa, men inte en enda i Stockholm? Det är klart att det kan ta tid att hitta en lgh på direkten, men jag tror att de som tältat numera har hittat bostäder. För det är väl inga campingläger utanför universiteten nu? Jag tror att du överdriver situationen å det grövsta.

Citat:
Ja det finns lägenheter idag men dessa är tokdyra och det är dessutom brist på mindre lägenheter. Studiestöd plus lån ligger på 8000:- i månaden, hela den summan kan inte gå åt till att hyra en lägenhet i Stockholmsområdet, det säger sig självt. Att köpa en lägenhet skulle kunna vara en möjlighet för många men då måste man göra om reglerna som bankerna har att förhålla sig till, problemet idag är att folk tjänar för dåligt för att få lån. En student har en säker inkomst varje månad men får ändå inte lån för att banken inte bedömer studenten som kreditvärdig.
det beror väl helt på var man hyr. I centrala Sthlm lär det inte bli billigt, men tittar man lite utanför bör prisnivån vara en helt annan.

Citat:
Att det här systemet som det ser ut idag inte kommer hålla ser till och med den blinde, man bör nog vara både blind och döv "om ens det räcker" för att se att privata aktörer och marknaden inte kommer attk unna lösa dessa bostadsproblem, man måste ösa in skattepengar till byggnation av hyresrätter, svårare än så är det inte. Men det sitter massa personer på höga hästar i Stockholmspolitiken som inte vill ha det så, som är mutade av diverse andra intressen på bostadsmarknaden. Det kommer dock en dag då dessa blir totalt jävla överkörd.
det där experimentet har redan testats och det funkar inte. Det är bara byggherrarna som gynnas av ett sådant system.
Citera
2013-11-19, 07:51
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Det är ganska kul att se hur förespråkare av fortsatta hyresregleringar krumbuktar sig för att förklara hur det enda område som är hårdreglerat (där staten styr priset) också är det enda område där det råder brist, du kan alltså hyra ett kontor, köpa en villa eller bostadsrätt redan idag men måste köa i 40 år för en hyresrätt....

Det räcker med 6-8 år i Rinkeby om du är svensk. I dom krokarna är inte bostadsrätterna så dyra heller. En stor del av bostdspriserna är att sådana som jag är berdd att betala mycket för att slippa bo i Rinkeby och motsvarande stadsdelar. Tyvärr så breder de ut sig. Nu är även Hässelby, Råcksta o Vällingby på väg att bli nya Mogadishu. Så numera håller halva Västerort på att gettofieras.
Citera
2013-11-19, 16:31
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Det räcker med 6-8 år i Rinkeby om du är svensk. I dom krokarna är inte bostadsrätterna så dyra heller. En stor del av bostdspriserna är att sådana som jag är berdd att betala mycket för att slippa bo i Rinkeby och motsvarande stadsdelar. Tyvärr så breder de ut sig. Nu är även Hässelby, Råcksta o Vällingby på väg att bli nya Mogadishu. Så numera håller halva Västerort på att gettofieras.

Du har rätt i att invandrarna håller på att gnaga sig in från Hässelby in mot stan.

Citera
2013-11-19, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo

Varför i helvete röstar du då på alliansen samtidigt som du inte kan tänka dig att bo i Ghettoförorter, snacka om dubbelmoral. Röstarna man på Moderaterna så får man fan acceptera att bo bredvid en somalisk åtta barns familj.
Citera
2013-11-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
varför finns det alltid bostäder att hyra i övriga Europa, men inte en enda i Stockholm? Det är klart att det kan ta tid att hitta en lgh på direkten, men jag tror att de som tältat numera har hittat bostäder. För det är väl inga campingläger utanför universiteten nu? Jag tror att du överdriver situationen å det grövsta.

det beror väl helt på var man hyr. I centrala Sthlm lär det inte bli billigt, men tittar man lite utanför bör prisnivån vara en helt annan.

det där experimentet har redan testats och det funkar inte. Det är bara byggherrarna som gynnas av ett sådant system.

1. Det beror väl egentligen på att hyresmarknaden har fuckats up (förlåt mig) av de olika intressenternas försök att ombytesvis dräpa varandra med bestämmelser och rädda sina egna. När själva marknaden på alla upptänktbara vis mördats så är det ju problematiskt inledningvis med återupplivningen. Ponera att man de facto lyckas övertyga en politiker om skapandet av säg ett hyreshus och sedan lägger ut detta på någon öppen marknad, det skulle som sagt bli en period med problem. Alla kan ju inte ragga hyresgäster bland "skötsamma kvinnliga juridikstudenter, gärna fyraårskontrakt och gärna en student som vill bli tingsnotarie" ifall du förstår vad jag menar.

2. Tillgång och efterfrågan är ju alltid intressant.

3. Självfallet men skribenten har förstås en poäng i att det finns massvis med politiker som inte alls vill bygga, ens på lämpliga ställen och mängden politiker som verkligen vill bygga är extremt liten. Faktum är att bland alla Stockholms län politiker som vill bygga så finns det bara en enda som står ut, utanför massan av politiker och det är ett avlidet kommunalråd från Stockholms kommunen Solna, med namnet Anders Gustáv, som i princip lagt grunden för och genomfört allt som sker Solna kommun sedan typ nittiotalet, något av marknadsföringskommun för Reinfeldts regering.

4. I övrigt basunerar ju tidningarna ut att bostadsfrågan ska bli viktig i det kommande valet, eftersom det är en MSM och PK-godkänd fråga så tänkte jag att det kunde vara lämpligt med en rankinglista över partierna, deras prestationsförmåga, historisk prestationsförmåga och deras vallöften inför valet.
Citera
2013-11-19, 21:21
Medlem
hazzos avatar
Citat:
Varför i helvete röstar du då på alliansen samtidigt som du inte kan tänka dig att bo i Ghettoförorter, snacka om dubbelmoral. Röstarna man på Moderaterna så får man fan acceptera att bo bredvid en somalisk åtta barns familj.

O vad har fått dig att tro att jag röstar på alliansen?
Citera
2013-11-27, 09:53
Medlem
Jag förstår mig inte på alla dessa flummtomtar som håller på och klagar på bostadsbrist för at sedan när man väl bygger mig billig arbetskraft så kommer samma idioter och kräver att det ska vara så och så mycket i lön samt att det ska vara något maffiavatal(kollektivavtal) enligt svenskmodell även i fall man inte är svensk annars blir det blockader och annat tjafs.

Hmm kan detta bidra till höga kostnader att bygga jag troligtvis.
Vem vill bygga billigt alla. vem vill ha tjafs med trädkramande tomtar som tjafsar om kollektivavtal.

hyrerna ser ut som dom gör och byggandet där efter.
Citera
2013-11-27, 19:01
Medlem
PaulSmiths avatar
Mycket intressanta infallsvinklar från Assar Lindbeck:

http://mobil.dn.se/debatt/beskatta-ofortjanta-vinster-ge-till-laginkomsttagare/
Citera
2013-11-27, 19:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Mycket intressanta infallsvinklar från Assar Lindbeck:

http://mobil.dn.se/debatt/beskatta-ofortjanta-vinster-ge-till-laginkomsttagare/

Jag började läsa den men slutade vid den här meningen:

Citat:
Det finns många olika sätt att utforma en tillfällig skatt.

Det finns inga tillfälliga skatter.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in