2014-04-25, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Va tror ni om framtiden på bostadsmarknaden om Löfven blir statsminister i höst ?

Jag tror att med MP i regeringen kommer invandringen öka ytterligare eftersom dom är för fri invandring. Vi kommer öka till 150000-200000 per år och merparten av dessa från Syrien,Somalia,Afghanistan, och kanske en framtida orosplats ( Ukraina kanske?). Hur ska dessa nya 600 000 svenskar huseras och hur många bostäder kommer vi bygga under nästa mandatperiod 2014-2018.

Det finns väl redan ett blocköverskridande förslag om jag minns rätt? Det gällde väl järvastaden och utbyggnade av T-banan?

Det förslaget lär stå, men sossarna kommer stå lika handfallna som Alliansen. Problemet är att vi har veklingar till politiker och att partierna generellt hellre käbblar med varandra än att göra något vettigt.

Kolla på turerna kring Slussen! Skiten kommer braka ner i Mälaren innan en plan är nådd.
Citera
2014-04-25, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Så 600 000 invandrare är till för att driva upp bostadspriserna? Hur ska vi bygga bostäder där de kan bo?, vem ska betala för bostäderna? Varför ska de få bostad före svenska ungdomar?

Ja!

Bra fråga!
Citera
2014-04-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Får man fråga var gränsen går för att vara adekvat som diskussionsunderlag?
Helst peer-reviewed och publicerad, så kan man utgår därifrån.

Citat:
En undersökning från 2010 känns, spontant, som ganska trovärdig.
Varför känns en undersökning från 2010 trovärdig?

Citat:
Och måste, som det verkar vara i din fråga, jag personligen vara den som utfört testet?
Nej.
Citera
2014-04-25, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Exempel på hur lätt politiker kan öka kostnader för befolkningen samtidigt som de minskar trivseln. Aktuellt fall handlar om krögare som plötsligt måste bygga om deras uteserveringar för politiker i staden har givit nya riktlinjer om hur staden skall se ut.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/krogare-i-norrkoping-rasar-uteserveringar-maste-rivas

"– Vi inför riktlinjerna för att vi ska få en enhetlighet i staden och få ett ordnat intryck i stadsbilden"

- Det är precis sånt här jävla dravel som förstör alla möjligheter till utveckling. Vadfan! Så jävla imbecilla saker att man undrar vad man har politiker till. Som att en träterass skulle förstöra den vackra stadsbilden.

Jävla icke-problem. Förklara detta för folk ni träffar runt i världen, så får ni hånskratt tillbaka.
Citera
2014-04-25, 16:30
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Varför känns en undersökning från 2010 trovärdig?
Fick intrycket av att det finns nån form av åldersklasul på när en undersökning är adekvat. Jag tittar nämligen på en från 2010 (som inte är gjord av mig) som rangordnar kvoterna för en ganska stor del av världens befolkningsgrupper.

Edit: Sedan menar jag inte nödvändigtvis att en folkgrupp rent etniskt har lägre IQ, "bara för att". Jag har inte grottat ner mig i papperna mer än att jag kan hålla med om att det handlar mycket om yttrepåverkan som näring (eller brist på densamma) och hur man rent generationsmässigt "utbildar" eller vad man ska säga.

Det innebär oavsett, att problemet med folkslag med lägre IQ (oavsett anledning) lär vara ett problem. Inte så mycket ett tillskott, som vissa politiker vill framhäva. Tråkigt, men likväl en bister sanning känns det som.
Senast redigerad av JAM 2014-04-25 kl. 16:37.
Citera
2014-04-25, 16:37
Medlem
Citat:
Fick intrycket av att det finns nån form av åldersklasul på när en undersökning är adekvat. Jag tittar nämligen på en från 2010 (som inte är gjord av mig) som rangordnar kvoterna för en ganska stor del av världens befolkningsgrupper.
När en undersökning är gjord kan vara problematiskt när det gäller hur relevant den är i dagens samhälle, i övrigt är det metodiken och kvaliteten på den data som används som är av störst vikt.

Dela gärna med dig av undersökningen.
Citera
2014-04-25, 16:39
Medlem
Citat:

Edit: Sedan menar jag inte nödvändigtvis att en folkgrupp rent etniskt har lägre IQ, "bara för att". Jag har inte grottat ner mig i papperna mer än att jag kan hålla med om att det handlar mycket om yttrepåverkan som näring (eller brist på densamma) och hur man rent generationsmässigt "utbildar" eller vad man ska säga.

Det innebär oavsett, att problemet med folkslag med lägre IQ (oavsett anledning) lär vara ett problem. Inte så mycket ett tillskott, som vissa politiker vill framhäva. Tråkigt, men likväl en bister sanning känns det som.
Utveckla gärna.
Citera
2014-04-25, 16:40
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Den senaste sammanställningen är från 2012:
http://sv.metapedia.org/wiki/Intelligence:_A_Unifying_Construct_for_the_Social_ Sciences

Medel-IQ hos icke-västerländska invandrare (huvudsakligen andra generationen) i Danmark var 86,3 i en undersökning i samband med mönstringen.
http://www.mankindquarterly.org/winter2013_kirkegaard.html

Låt oss optimistiskt anta att detta även gäller för Sverige. Detta innebär att hälften av dagens invandrare har för låg IQ för att bli soldater i den amerikanska militären.

Vad jämviktslönen blir för denna grupp är förstås oklart men det är mycket sannolikt att en stor del av gruppen har en jämviktslön som är för låg för att motivera privata aktörer att bygga bostäder i det kalla Sverige åt gruppen.

Liberalismen har ingen lösning på ett sådant problem.
Citera
2014-04-25, 16:53
Medlem
JAMs avatar
Citat:
När en undersökning är gjord kan vara problematiskt när det gäller hur relevant den är i dagens samhälle, i övrigt är det metodiken och kvaliteten på den data som används som är av störst vikt.

Dela gärna med dig av undersökningen.
Pappersupplaga. ISBN: 9780956881182
Är en fortsättning, som jag förstått det, från samma bok från utgiven 2006.

Edit: Hittade ett uttdrag ur boken som publicerats, om än lite mer konkret, på nätet.
http://www.photius.com/rankings/national_iq_scores_country_ranks.html

Citat:
Utveckla gärna.
Gärna. Större problem med exempelvis lärande, läsförmåga, förmåga att "processa" så att säga, innebär rent generellt större resurser. Jag gillar inte att generalisera, men detta är ett obestridligt faktum som jag antar att de flesta håller med om.

Det innebär, att om ett folkslag, oavsett om IQ'n är lägre pga. orättvisa, ren ovilja eller näringsbrist, per automatik har en större benägenhet att kräva mer resurser i att nå den norm som krävs av exempelvis västländska samhällen för att... ja, "fungera" i brist på bättre ord.
Vederbörande fungerar säkert helt perfekt i det direkta närområdet, där saker är "lika" som kultur, beteende osv, men det är ointressant i denna diskussionen.

Bör ju kanske diskuteras när det kommer till om vi ska satsa på flyktingar eller bistånd.

Edit:
[quote=Intelligenskvot|48526046]Den senaste sammanställningen är från 2012:
http://sv.metapedia.org/wiki/Intelligence:_A_Unifying_Construct_for_the_Social_ Sciences

Medel-IQ hos icke-västerländska invandrare (huvudsakligen andra generationen) i Danmark var 86,3 i en undersökning i samband med mönstringen.
http://www.mankindquarterly.org/winter2013_kirkegaard.htmlJa, det är väl då samma i grunden antar jag.
Citera
2014-04-25, 17:14
Medlem
Citat:
Pappersupplaga. ISBN: 9780956881182
Är en fortsättning, som jag förstått det, från samma bok från utgiven 2006.

Edit: Hittade ett uttdrag ur boken som publicerats, om än lite mer konkret, på nätet.
http://www.photius.com/rankings/national_iq_scores_country_ranks.html
Hur många deltagare per land, hur valde man deltagarna, vad var medianer, kvartiler, deciler, standardavvikelser, outliers, vilket eller vilka test användes, var testen översatta till deltagarnas modersmål..? Frågorna är många.

Citat:
Gärna. Större problem med exempelvis lärande, läsförmåga, förmåga att "processa" så att säga, innebär rent generellt större resurser. Jag gillar inte att generalisera, men detta är ett obestridligt faktum som jag antar att de flesta håller med om.
Har du något stöd för att invandrare[s barn] tar större resurser i beslag, allt annat lika?

Citat:
Det innebär, att om ett folkslag, oavsett om IQ'n är lägre pga. orättvisa, ren ovilja eller näringsbrist, per automatik har en större benägenhet att kräva mer resurser i att nå den norm som krävs av exempelvis västländska samhällen för att... ja, "fungera" i brist på bättre ord.
Har du stöd för att det finns orsakssamband mellan intelligenskvot och hur väl man anpassar sig till ett samhälle?
Citera
2014-04-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Den senaste sammanställningen är från 2012:

http://www.mankindquarterly.org/winter2013_kirkegaard.html

Låt oss optimistiskt anta att detta även gäller för Sverige. Detta innebär att hälften av dagens invandrare har för låg IQ för att bli soldater i den amerikanska militären.

Vad jämviktslönen blir för denna grupp är förstås oklart men det är mycket sannolikt att en stor del av gruppen har en jämviktslön som är för låg för att motivera privata aktörer att bygga bostäder i det kalla Sverige åt gruppen.

Liberalismen har ingen lösning på ett sådant problem.
Du förstår alltså inte skillnaden mellan median och medel, och med tanke på de arbetsuppgifter folk med låg IQ anses kunna utföra enligt länkarna i din signatur kan vi direkt se att dessa individer i Sverige inte har så pass låg lön att de inte har råd att bo.

Du har, till syvende och sist, inget hållbart argument utöver att det är kallt i Sverige. Du är, precis som jag misstänkt från början, bara intresserad av att få sprida rasistisk dynga på ett sätt som gör att du kan få säga "det är ju sant".
Citera
2014-04-25, 17:50
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Du förstår alltså inte skillnaden mellan median och medel, och med tanke på de arbetsuppgifter folk med låg IQ anses kunna utföra enligt länkarna i din signatur kan vi direkt se att dessa individer i Sverige inte har så pass låg lön att de inte har råd att bo.
Vad babblar du om? Stämmer förstås att i USA är medel-IQ 87 för yrken som inte kräver utbildning men här antas ändå grundläggande kunskaper som läsförmåga och aritmetik. Sådana arbeten blir också allt mer sällsynta. Arbetsmarknaden för rena analfabeter är extremt begränsad, i synnerhet om de har en medel-IQ på 72 som i Somalia.
Citat:
Du har, till syvende och sist, inget hållbart argument utöver att det är kallt i Sverige. Du är, precis som jag misstänkt från början, bara intresserad av att få sprida rasistisk dynga på ett sätt som gör att du kan få säga "det är ju sant".
Att det är mycket kallt i Sverige innebär att levnadskostnaderna blir enormt mycket större än i tropikerna. Där kan man överleva med en lön understigande en dollar om dagen. Helt omöjligt i Sverige.

Liberalismen har ingen lösning på att jämviktslönen för stora grupper invandrare antagligen är långt lägre än byggkostnader för nya bostäder. Då bygger privata aktörer inga bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in