2013-11-28, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
http://www.sydsvenskan.se/danmark/eleverna-vuxnas-radsla-for-malmo-lojlig/

Där ser man, vissa av kidsen har redan besökt Malmö och Rosengård "flera gånger". De verkar leva än?

Vet FB eliten i Katrineholm något om Malmö som kidsen missat när de själva varit där (till skillnad från majoriteten i tråden)?
Det var en riktigt missvisande artikel...
För det första - som Dansk turist, vad fan har man i Rosengård att hämta? Inte ett smack. Ingen vettig människa - inte ens malmöbor som inte bor i Rosengård åker dit för där finns inget man vill åt. Fyra gånger på 15 år har jag varit där. En gång för att fota Sveriges då största matbutik - Citygross. En gång för att fota busshållplatsen under Rocent och en natt, fem vändor, för att fota slagsmål, rån och bränder åt sydsvenskan senast för att fota en basar. Tre av gångerna har vi varit flera personer för att inte bli rånade på kamerautrustningen.
Notera sedan att killen som varit i Rosengård flera gånger heter Mustafa, det förklara ju en del om varför han känner sig hemma där. Flickan är troligtvis en brud han lägrat visat upp för släkten - hon duger gott att sätta på men när det är dags för giftermål så är Mustfas fru redan utsedd sen 15 år genom en överenskommelse mellan hans pappa och morbror (troligtvis boende i Rosengård därav de täta besöken) - ett klassiskt Kusingiftet.
Citera
2013-11-28, 12:22
Medlem
Man kan debattera fördomar om Malmö på Sydsvenskan kl:13:00.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/debattera-fordomar-och-bilden-av-malmo/
Citera
2013-11-28, 15:53
Medlem
Green-manalishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det var en riktigt missvisande artikel...
För det första - som Dansk turist, vad fan har man i Rosengård att hämta? Inte ett smack. Ingen vettig människa - inte ens malmöbor som inte bor i Rosengård åker dit för där finns inget man vill åt. Fyra gånger på 15 år har jag varit där. En gång för att fota Sveriges då största matbutik - Citygross. En gång för att fota busshållplatsen under Rocent och en natt, fem vändor, för att fota slagsmål, rån och bränder åt sydsvenskan senast för att fota en basar. Tre av gångerna har vi varit flera personer för att inte bli rånade på kamerautrustningen.
Notera sedan att killen som varit i Rosengård flera gånger heter Mustafa, det förklara ju en del om varför han känner sig hemma där. Flickan är troligtvis en brud han lägrat visat upp för släkten - hon duger gott att sätta på men när det är dags för giftermål så är Mustfas fru redan utsedd sen 15 år genom en överenskommelse mellan hans pappa och morbror (troligtvis boende i Rosengård därav de täta besöken) - ett klassiskt Kusingiftet.

Eftersom Rosengård är Sveriges kanske mest omskrivna område, så tror jag det är bra mycket mer besökare där än vad du tror. Många åker dit under dagen (och förmodligen i flock) för att se hur det ser ut och vad det handlar om.

Precis på samma sätt som att folk vill till Harlem, fast i ofattbart mycket mindre skala i Rosengårds fall, plus att Harlem är rätt säkert i större delen..
Citera
2013-11-28, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Intressant, tack för länkar!

Lite OT kanske men innan mångkulturen kom till Malmö, hur såg brottsligheten ut då? Jag får be om ursäkt att jag själv inte söker men du verkar mer insatt och kan nog lättare finna.

Tackar i förhand, M.v.h.
Om vi jämför med 1975, i hela Skåne, finns ingen statistik över bara Malmö innan 1996, självklart jämför jag per 100 000 invånare.

Sen 1975 har mordförsöken ökat med 350%.
Misshandel inkl. grov har ökat drygt 205%.
Våldtäkterna har sedan år 1977 ökat med 460%(!).
Rånen har ökat med 320%.
Vapenbrotten har ökat med 530%(!).
Mordbrand har ökat med 75%.
Langning av narkotika har ökat med 190%.
Framställning av narkotika har ökat med 300% sedan 1979.
Narkotikasmuggling har ökat med 190%.

Källa: Brå. http://statistik.bra.se/solwebb/action/start?menykatalogid=1
Senast redigerad av snuskis123 2013-11-28 kl. 17:34.
Citera
2013-11-28, 17:35
Medlem
thewellovedones avatar
Konstigt, jag känner inte igen någonting av dessa katastrofbeskrivningar av Malmö stad och jag bor i centrala Malmö, men det finns kanske en ort eller stad i Irak som också heter Malmö
Citera
2013-11-28, 18:10
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskis123
Om vi jämför med 1975, i hela Skåne, finns ingen statistik över bara Malmö innan 1996, självklart jämför jag per 100 000 invånare.

Sen 1975 har mordförsöken ökat med 350%.
Misshandel inkl. grov har ökat drygt 205%.
Våldtäkterna har sedan år 1977 ökat med 460%(!).
Rånen har ökat med 320%.
Vapenbrotten har ökat med 530%(!).
Mordbrand har ökat med 75%.
Langning av narkotika har ökat med 190%.
Framställning av narkotika har ökat med 300% sedan 1979.
Narkotikasmuggling har ökat med 190%.

Källa: Brå. http://statistik.bra.se/solwebb/action/start?menykatalogid=1

Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Konstigt, jag känner inte igen någonting av dessa katastrofbeskrivningar av Malmö stad och jag bor i centrala Malmö, men det finns kanske en ort eller stad i Irak som också heter Malmö

Det är inte så svårt. Man gör som dig, blunda hårt, engagera dig inte i samhällsutvecklingen, förneka all fakta, gå inte ut, lev i en rosa bubbla och kommunicera bara med andra mångkulturidioter över nätet så kan man faktiskt missa de sista 20 årens utveckling i Sverige.
Bra jobbat! Imponerande rent ut sagt.

"Förvånad"
Citera
2013-11-28, 19:17
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Jag trodde malmö var en del av Irak. Handlar nog mer om att man inte vill låta sin tonårsdotter sova över hos ali Baba och de 70 våldtäktsturkarna.
Citera
2013-11-28, 19:37
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:

Dra på din kippa så ska du få se på katastrof. Gå med den på till vardags.

Rekommenderar denna tråd till alla andra "Malmö är ofarligt":
Malmöbor med omnejd: Hur pass illa är det?
https://www.flashback.org/t1118283

du har dock upptäckt tråden men de andra som inte är troll har ju inte sett den, och som sagt dra på dig kippan och gå med den på dig varje dag så ska du få se på katastrof.
Du lär få höra ett och annat Khaybar och ta ett par sköna nävar till vardags.
Citera
2013-11-28, 20:40
Medlem
DEVGRUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konkelbear
Precis som tex Stockholm/Göteborg/Helsingborg så har Malmö också de områdena som är lite mindre säkra att vandra runt på mitt i natten. Skillnaden är att media har hypat denna fråga så sjukt mycket så att folk tror att man blir rånad/misshandlad mitt på ljusa dan i Malmö.

Alla städer har sämre områden men Malmö har ju verkliga ghetton. Dessutom är det otryggt i större delen av staden. Fast det sker ju rån och misshandel mitt på ljusa dagen i Malmö. Senast för någon vecka sedan utanför Borgar, vid 5 tiden på eftermiddagen.
Citera
2013-11-28, 22:29
Medlem
HBOLLs avatar
Kan det vara så illa? Nja det tror jag knappast,klippet är från 2010 så lite bättre har det blivit,bara massa fördomar.

http://www.youtube.com/watch?v=pF72WNd83Gs&list=PL588D7D5968A3E40D
Senast redigerad av HBOLL 2013-11-28 kl. 22:32.
Citera
2013-11-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Kan det vara så illa? Nja det tror jag knappast,klippet är från 2010 så lite bättre har det blivit,bara massa fördomar.

http://www.youtube.com/watch?v=pF72WNd83Gs&list=PL588D7D5968A3E40D
Läs mina tidigare inlägg så får du se motsatsen..
Citera
2013-11-28, 23:22
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Föräldrar till danska 8-klassare känner sig otrygga med att skicka barnen till Malmö. Är det sunt förnuft eller rasism och fördomar som gör att föräldrarna beter sig så här?

Kanske bör man göra som i UK och utdela en rasiststämpel till föräldrarna om de vägrar låta barnen följa med?

Vad tycker du? Är föräldrarnas attityd till Malmö problemet eller är det Malmö som är problemet?

http://avpixlat.info/2013/11/25/danska-foraldrar-radda-for-malmo/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/foraldrars-oro-stoppar-malmoresa/

Jag värnar om mångfalden, och om alla människors lika värde. Därför har jag naturligtvis full respekt för hur danska förändrar väljer att uppfostra sina egna barn. Om de tror att Malmö är en miljö som kan påverka deras barn negativt, så är det inte något som jag anser att jag har rätt att lägga mig i. Det råder åsiktsfrihet i Danmark.

Om du upprörs av dessa föräldrars inställning, och tror att den bygger på felaktig information/felaktiga antaganden, så vore en konstruktiv åtgärd kanske om du begav dig till Danmark och höll föredrag om verklighetens Malmö. Min erfarenhet är att man mår bättre av att göra något konstruktivt, i stället för att klaga, om man mår dåligt över något.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in