2013-11-26, 22:05
Medlem
Mad monks avatar
Jag kan förstå att man inte låter sin tonårsdotter sova över hos ett ensamkommande flyktingbarn det är inte bara sunt. Det är ren självbevarelsedrift något svenskar verkar sakna helt.
Citera
2013-11-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Det tvivlar jag starkt på.

Med internet så behöver folk aldrig ens gå ut i den sk "verkligheten" för att skaffa sig en uppfattning om hur saker o ting står till -- fördomar frodas nog lättare nu än någonsin. Särskilt fördomar som inte grundar sig på egen erfarenhet

Jag är källan för påståendet. Enligt mig är danskar betydligt mer konflikträdda än exempelvis skåningar; det sitter i den danska folksjälen att undvika dålig stämning, deras toleransnivå för negativa känslor är lika med noll (där finns det en enorm konsensus). Däremot så är nog svenskar betydligt mer konforma än vad danskarna är och jag upplever Sverige som betydligt mer centralstyrt än Danmark.

Så det förvånar mig inte att danska föräldrar inbillar sig att deras barn kommer råka illa ut om de skickas på klassresa över sundet, de är ett nojigt och skrajset folk. Det säger i varje fall min erfarenhet.
I en stad med 50% fler rån än Los Angeles, 30% fler rån än New York och fler rån än Colombias farligaste stad så är det kanske inte så konstigt att man blir orolig.
Citera
2013-11-26, 22:11
Medlem
Max-swedens avatar
En del i den här tråden verkar tro att den här "klass resan" innebär att 20 danska elever skulle åka till Malmö, tillsammans stå mitt i centrum mitt på dagen i 1 timma och sen åka hem. Läs hela artikeln.

De danska föräldrarna har inte aning om i vilket område eleven som deras barn ska bo hos bor i, eller vad han/hon har för slags vänner.

Varför skulle någon vilja skicka sitt barn till någon alls, som varken barnet eller man själv har träffat? Invandrarfamilj eller ej, skulle jag aldrig skicka iväg mitt barn vind för våg till en helt främmande familj i ett annat land.
Citera
2013-11-26, 22:15
Medlem
Man behöver inte gå till överdrifter för att beskriva föräldrars oro för sina barn.

Det räcker med den varningen man var tvungen att gå ut med 4okt till alla föräldrar i Malmö, för den galningen som våldtog barn på väg till eller från skolan. Polis och myndigheter höll ju tyst in i det sista om Mangs, så en sådan här varning efterlevs säkert.

Alla föräldrar uppmanades att själva hämta och lämna barnen till skolan. Jag vet inte om dom fick tag på gärningsmannen?

Fullgod anledning att inte skicka barnen till Malmö om dom blev oroliga för något sådant.
Citera
2013-11-27, 00:33
Medlem
Rafi-IBRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Nej. Majoriteten av de svenskar som blir föräldrar väljer att flytta ut till kranskommunerna, bort från det mångkulturella infernot. Kvar av svenskarna blir de som inte har råd. De fastnar i en inrökt hyresrätt i Kroksbäck.

Man borde tvångsbosätta de två mångfaldsföresprålarma Billström och Ullenhag i en sliten 3:a i Kroksbäck så de kan njuta av frukten från sin politik IRL.
Citera
2013-11-27, 00:41
Medlem
Runepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-sweden
En del i den här tråden verkar tro att den här "klass resan" innebär att 20 danska elever skulle åka till Malmö, tillsammans stå mitt i centrum mitt på dagen i 1 timma och sen åka hem. Läs hela artikeln.

De danska föräldrarna har inte aning om i vilket område eleven som deras barn ska bo hos bor i, eller vad han/hon har för slags vänner.

Varför skulle någon vilja skicka sitt barn till någon alls, som varken barnet eller man själv har träffat? Invandrarfamilj eller ej, skulle jag aldrig skicka iväg mitt barn vind för våg till en helt främmande familj i ett annat land.

Det är risken så då är det kanske bättre att inte skicka sin dotter till Bagdad. Den där staden har inte sitt urusla rykte utan anledning.

Man kan visst skicka iväg sina tonåringar på t ex språkresa till Storbritannien om värdfamiljen är "godkänd".
Citera
2013-11-27, 00:52
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Föräldrar till danska 8-klassare känner sig otrygga med att skicka barnen till Malmö. Är det sunt förnuft eller rasism och fördomar som gör att föräldrarna beter sig så här?

Kanske bör man göra som i UK och utdela en rasiststämpel till föräldrarna om de vägrar låta barnen följa med?

Vad tycker du? Är föräldrarnas attityd till Malmö problemet eller är det Malmö som är problemet?

http://avpixlat.info/2013/11/25/danska-foraldrar-radda-for-malmo/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/foraldrars-oro-stoppar-malmoresa/

Ärligt talat SÅ farligt är inte Malmö. Börjar bli överdrivet nu, de skulle knappast ut till Rosengård och härja

EDIT: Eller ja det kanske de skulle vad vet jag.
Senast redigerad av paperface 2013-11-27 kl. 00:55.
Citera
2013-11-27, 00:58
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskis123
I en stad med 50% fler rån än Los Angeles, 30% fler rån än New York och fler rån än Colombias farligaste stad så är det kanske inte så konstigt att man blir orolig.

Anpassad till invånarantal då antar jag?

Skulle vara intressant att se vart du fått denna statistik från, länka gärna
Citera
2013-11-27, 01:15
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperface
Ärligt talat SÅ farligt är inte Malmö. Börjar bli överdrivet nu, de skulle knappast ut till Rosengård och härja

EDIT: Eller ja det kanske de skulle vad vet jag.

Resonerade lite som du, myten om att Malmö är en överkriminell stad börjar bli tröttsam.
Visst finns det ställen som man förstår att vissa tittar snett på, t.ex Ramels väg eller Rasmusgatan.
Dock är risken att bli rånad/nerslagen i centrala Malmö rätt liten, sköter du ditt och låter andra sköta sitt blir du utan problem. Sen är det dessutom barn runt 13-14, tveksamt att dessa skulle vara speciellt eftertraktade mål för rån eller mord.

Förstår dock att föräldrarnas reaktion när jag såg att barnen skulle sova över hos vitt främmande människor. Hade jag varit förälder hade jag varit väldigt skeptiskt inställd till detta, även ifall det bara är över sundet. Det är ju helt främmande människor, de kan inte vara 100 på att familjen i den andra klassen är ordentliga människor.
Har växt upp med regeln att mina föräldrar ska få träffa den andra kompisens föräldrar innan jag fick sova över som yngre. Något som jag idag är väldigt glad över.
Myten kring Malmö påverkar utan tvekan detta beslutet med, och hade jag inte varit bekant med staden hade jag resonerat likadant. Korkat av skolan då barnen hade kunnat få sova över i skolans gympasal eller klassrum, och därför alltid vara under läraruppsikt/tillsammans med sina kamrater.
Citera
2013-11-27, 01:31
Medlem
Green-manalishs avatar
http://www.sydsvenskan.se/danmark/eleverna-vuxnas-radsla-for-malmo-lojlig/

Där ser man, vissa av kidsen har redan besökt Malmö och Rosengård "flera gånger". De verkar leva än?

Vet FB eliten i Katrineholm något om Malmö som kidsen missat när de själva varit där (till skillnad från majoriteten i tråden)?
Citera
2013-11-27, 01:50
Medlem
Sudersvinets avatar
Här i Katrineholm kan vi i varje fall läsa innantill om läget och kolla på filmer som visar
hur Malmös pöbel uppträder som lynchmobb bara man andas om att israeler skulle kunna tänkas spela match i staden. Jag skulle inte ens vilja skicka dit mina föräldrar på skolresa utan att vara störtängslig över att förmodligen inte få se dem mer i livet.
Att skicka naiva och kåta blonda småflickor till Malmö att "sova över" hos lika kåta klaskamrater med ännu kåtare familjefäder ser jag som rent vansinne. Heder åt de danska föräldrar som inser faran i tid.
Citera
2013-11-27, 01:52
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-manalish
http://www.sydsvenskan.se/danmark/eleverna-vuxnas-radsla-for-malmo-lojlig/

Där ser man, vissa av kidsen har redan besökt Malmö och Rosengård "flera gånger". De verkar leva än?

Vet FB eliten i Katrineholm något om Malmö som kidsen missat när de själva varit där (till skillnad från majoriteten i tråden)?

Varför är du hårt emot att folk i tråden skulle kunna ha rätt eller att en viss oro är befogad? För att svara på din fråga, tror du en cool 14åring i en högstadieklass säger till en journalist att han är rädd och att föräldrarnas oro är befogad? Snarare, har föräldrar någonsin rätt i den åldern?

Sedan, om det stämmer så är jag bara glad för ungarna ifråga. Däremot är det dumt, för vem som helst, att gå omkring för sig själv eller två och två i (vad som egentligen inte ens behöver vara) belastade områden kvälls- eller nattetid i Malmö. Så återigen, jag förstår att en förälder till en tretton- eller fjortonåring inte vill skicka sin unge hit.

Sedan kanske jag för femtielfte gången bör belysa att jag är född, uppvuxen och boende i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in