Citat:
Ursprungligen postat av
paperface
Ärligt talat SÅ farligt är inte Malmö. Börjar bli överdrivet nu, de skulle knappast ut till Rosengård och härja
EDIT: Eller ja det kanske de skulle vad vet jag.
Resonerade lite som du, myten om att Malmö är en överkriminell stad börjar bli tröttsam.
Visst finns det ställen som man förstår att vissa tittar snett på, t.ex Ramels väg eller Rasmusgatan.
Dock är risken att bli rånad/nerslagen i centrala Malmö rätt liten, sköter du ditt och låter andra sköta sitt blir du utan problem. Sen är det dessutom barn runt 13-14, tveksamt att dessa skulle vara speciellt eftertraktade mål för rån eller mord.
Förstår dock att föräldrarnas reaktion när jag såg att barnen skulle sova över hos vitt främmande människor. Hade jag varit förälder hade jag varit väldigt skeptiskt inställd till detta, även ifall det bara är över sundet. Det är ju helt främmande människor, de kan inte vara 100 på att familjen i den andra klassen är ordentliga människor.
Har växt upp med regeln att mina föräldrar ska få träffa den andra kompisens föräldrar innan jag fick sova över som yngre. Något som jag idag är väldigt glad över.
Myten kring Malmö påverkar utan tvekan detta beslutet med, och hade jag inte varit bekant med staden hade jag resonerat likadant. Korkat av skolan då barnen hade kunnat få sova över i skolans gympasal eller klassrum, och därför alltid vara under läraruppsikt/tillsammans med sina kamrater.