Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Tycker du ska anmäla Försvarsmakten/rekryteringsmyndigheten, kvotering är olagligt i Sverige. Alla ska ha samma möjlighet att konkurrera om platserna oavsett kön, "ras", religion, sexuell läggning o.s.v.
Fast det är väl inget nytt?
Klart tjejer har förtur då de vill ha in fler tjejer i försvaret. Tjejer har tex inte samma fysiska krav som killar (hade vart få tjejer som kommit in då) och tror faktiskt det är ganska svårt för tjejer att inte komma in. Är väl bara som en tjej som totalt bröt ihop hos psykologen som inte kommer in.
Nu har inte jag några siffror på hur många sökande tjejer som faktiskt kommer in utan baserar detta enbart på personlig åsikt och erfarenheter från mig själv och personer jag känner.
Har fått rapporterat om många tjejers (och förvisso även en del killars) oduglighet under GMU.
Skillnaden är väl att tjejer redan där får lättare uppgifter, oftare får hjälp och får fler chanser att göra om ifall man misslyckas med vissa uppgifter än killar osv.
Träffade tex en tjej som var en 2 månader in på sin GMU och hon satt och grät hur hon inte klarade något fystest. Den tjejen var inte speciellt stor heller. Hon var la en 150 cm (max) och mina underarmar var grövre än hennes överarmar.
Nu tycker jag att alla ska ha samma krav oavsett vem man är och klarar man kraven så ska man komma in vare sig man är tjej eller kille. Men nu är det inte så verkligheten ser ut. Lika bra att bita ihop.