2013-11-26, 23:37
Bannlyst
Mitt absolut bästa tips när det gäller marscha är dock att

2013-11-27, 01:38
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantstreet
Allmänt nyfiken bara, säg om man skulle tex bli magsjuk under GMU skulle man bli hemskickad direkt då? Eller har man nån dag att återhämta sig osv?
Nej de avlägsnar en och så får man helt enkelt krya på sig. En simpel magsjuka är inte anledning nog att tvångsavbryta GMU anser befälen.
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Mitt absolut bästa tips när det gäller marscha är dock att

Under GMU ska alla marscha
2013-11-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
Så de hade sänkt platserna med 30st? Låter som om alla kommer komma in...
Den sista dagen för mönstring är ju nu på torsdag så känns inte som det blir så många mer heller.
Hade 8 på styrkan annars lika som dig :-)
Sa yrkesvägledaren att han trodde du skulle komma in? :-)

Som jag förstod det av vad yrkesvägledaren sa så fanns det 60 platser, men K3 ville själva ha 90 rekryter. Och att det kanske skulle bli så. Men om inte, sa han även att de brukar ta in fler än gränsen för att de är extremt mycket avhopp under de första veckorna så det kommer till största sannolikhet att tas in fler än 60 vilket som! Han sa att mina resultat skulle räcka långt och att jag hade goda chanser på att ta mig in.
2013-11-27, 12:21
Medlem
Hej_tjos avatar
Gick skit för mig på antagningsprövnigen! Fick endast 3a på inskrivningen
Hade 25 minuter kvar på provet som jag hade kunnat utnyttja och 2 frågor ifrån för att få en 4a (man måste minst ha 4a för att få fortsätta testerna) sa psykologen.... helvete. Så vi konstaterade att jag jobbade alldeles för snabbt. Och då det kom frågor med en tid som räknade ner fick jag panik.

Synonymer var nog min svaghet.

Var jävligt surt eftersom jag hade stor chans för att få 9a på både kondition/styrke.

Kan även tillägga att mina hörlurar som jag hade på mig sprakade som fan och det satt idioter som skrattade och pratade under tiden man gjorde provet.

Men men vad ska man göra, nu har jag provat på och det är jag glad för, bättre lycka nästa gång (om det blir någon nästa gång)

EDIT: Han sa även att man fick ha en klocka med sig på inskrivningen som räknar tiden åt en. Så det är ett tips till alla er andra!
Senast redigerad av Hej_tjo 2013-11-27 kl. 12:29.
2013-11-27, 15:15
Medlem
meganegerdases avatar
Va några fler sökande än platser till det jag sökte
.8/5. Det ska dock inte va några problem testresultatmässigt..men yvl sa att alla kvinnor som sökt har automatisk inkvotering. Känns riktigt gött att jag kan bli bortkvoterad o nån jävla bimbo kan få min plats..... rent hypotwtiskt alltså. Får hoppas att så inte är fallet!
2013-11-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
.8/5. Det ska dock inte va några problem testresultatmässigt..men yvl sa att alla kvinnor som sökt har automatisk inkvotering. Känns riktigt gött att jag kan bli bortkvoterad o nån jävla bimbo kan få min plats..... rent hypotwtiskt alltså. Får hoppas att så inte är fallet!

Låter konstigt, den information som officiellt de går ut med iallafall är att "bäste sökande får platsen" och att kön inte spelar roll. Kanske är något speciellt med just det du sökt?
2013-11-27, 16:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Tycker du ska anmäla Försvarsmakten/rekryteringsmyndigheten, kvotering är olagligt i Sverige. Alla ska ha samma möjlighet att konkurrera om platserna oavsett kön, "ras", religion, sexuell läggning o.s.v.
2013-11-28, 07:19
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avengednorr
Låter konstigt, den information som officiellt de går ut med iallafall är att "bäste sökande får platsen" och att kön inte spelar roll. Kanske är något speciellt med just det du sökt?

Han sa bara att de söker fler kvinnliga officerare och av någon anledning tycker jäntorna mer om den blåa än den gråa kavajen...

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Tycker du ska anmäla Försvarsmakten/rekryteringsmyndigheten, kvotering är olagligt i Sverige. Alla ska ha samma möjlighet att konkurrera om platserna oavsett kön, "ras", religion, sexuell läggning o.s.v.

Eller så gör jag bara så att ifall jag inte kommer in pga bortkvotering så slutar jag erbjuda mig till försvarsmakten och siktar på en annan karriär. Tråkigt för dem ifall de missar mig och många andra vettiga liksom...
2013-11-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk

Fast det är väl inget nytt?
Klart tjejer har förtur då de vill ha in fler tjejer i försvaret. Tjejer har tex inte samma fysiska krav som killar (hade vart få tjejer som kommit in då) och tror faktiskt det är ganska svårt för tjejer att inte komma in. Är väl bara som en tjej som totalt bröt ihop hos psykologen som inte kommer in.
Nu har inte jag några siffror på hur många sökande tjejer som faktiskt kommer in utan baserar detta enbart på personlig åsikt och erfarenheter från mig själv och personer jag känner.

Har fått rapporterat om många tjejers (och förvisso även en del killars) oduglighet under GMU.

Skillnaden är väl att tjejer redan där får lättare uppgifter, oftare får hjälp och får fler chanser att göra om ifall man misslyckas med vissa uppgifter än killar osv.

Träffade tex en tjej som var en 2 månader in på sin GMU och hon satt och grät hur hon inte klarade något fystest. Den tjejen var inte speciellt stor heller. Hon var la en 150 cm (max) och mina underarmar var grövre än hennes överarmar.

Nu tycker jag att alla ska ha samma krav oavsett vem man är och klarar man kraven så ska man komma in vare sig man är tjej eller kille. Men nu är det inte så verkligheten ser ut. Lika bra att bita ihop.
Senast redigerad av Fynite 2013-11-28 kl. 10:07.
2013-11-28, 12:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Eller så gör jag bara så att ifall jag inte kommer in pga bortkvotering så slutar jag erbjuda mig till försvarsmakten och siktar på en annan karriär. Tråkigt för dem ifall de missar mig och många andra vettiga liksom...
Så att någon annan mister sin ärliga chans att komma in? Nej, anmäl dem, de begår brott när de gör så. När myndigheter börjar bryta mot lagen så kan man inte lita på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Fast det är väl inget nytt?
Klart tjejer har förtur då de vill ha in fler tjejer i försvaret. Tjejer har tex inte samma fysiska krav som killar (hade vart få tjejer som kommit in då) och tror faktiskt det är ganska svårt för tjejer att inte komma in. Är väl bara som en tjej som totalt bröt ihop hos psykologen som inte kommer in.
Nu har inte jag några siffror på hur många sökande tjejer som faktiskt kommer in utan baserar detta enbart på personlig åsikt och erfarenheter från mig själv och personer jag känner.

Har fått rapporterat om många tjejers (och förvisso även en del killars) oduglighet under GMU.

Skillnaden är väl att tjejer redan där får lättare uppgifter, oftare får hjälp och får fler chanser att göra om ifall man misslyckas med vissa uppgifter än killar osv.

Träffade tex en tjej som var en 2 månader in på sin GMU och hon satt och grät hur hon inte klarade något fystest. Den tjejen var inte speciellt stor heller. Hon var la en 150 cm (max) och mina underarmar var grövre än hennes överarmar.

Nu tycker jag att alla ska ha samma krav oavsett vem man är och klarar man kraven så ska man komma in vare sig man är tjej eller kille. Men nu är det inte så verkligheten ser ut. Lika bra att bita ihop.
Det spelar ingen roll. Kvotering är enligt svensk lag förbjudet och kvoterar Försvarsmakten så ska de polisanmälas alternativt anmälas till DO. Om ni inte tror det går igenom så läs här:

http://www.skovdenyheter.se/artikel/20683/simon-anmaler-forsvaret-for-diskriminering

Så det är bara att anmäla. Ingen ska ha förtur på grund av sitt kön. Det är nedvärderande mot kvinnor att tro att kvinnor inte klarar att konkurrera på samma villkor som män, så de skjuter sig själva i foten om de kvoterar för ökad jämställdhet. Och vem fan vill bli beskyddad av inkvoterade när kriget kommer?
2013-11-28, 17:12
Medlem
Tja! Mönstrade nere i Kristianstad förra veckan.

Inskrivningsprov: 8 (va 3 ord från full pott)
Befälslämplighet: 7
Psykolog: 8
Styrka: 7
Fysisk arbetsförmåga: 7
Tjänstbarhet: A

Klarade dessvärre inte jägartestet, duktigt med mjölksyra i benen efter cyklingen
Har sökt markstrid i Arvidsjaur.

Kan även tillägga att jag är tjej, och har hittills inte märkt av någon särbehandling alls. Vilket jag tycker är jävligt bra. För självklart ska tjejer få vara en del av försvarsmakten, men då även på samma villkor som alla andra
2013-11-28, 18:57
Medlem
CaptainMilks avatar
Kvotering används åt båda hållen som jag fattat det. Det är bara så att killar är kraftigt överrepresenterade och därför blir det väldigt enkelt att komma in som tjej.

Om man söker en tjänst med störst antal kvinnliga sökanden så kommer du bli inkvoterad om du är man. Möjligt att t.ex. Beriden soldat faktiskt kan ha överlag kvinnliga?

I praktiken blir det ju dock så att kvinnor får förtur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in