Citat:
Ursprungligen postat av
Cap. Morgan
Villagatan är speciell så till vida att den har små "trädgårdar" på var sida om vägen upp mot Valhallavägen, kommer han på att han har kvar slidan när han har bussen inom räckhåll så är det inte allt för långsökt att han kastar den i buskarna där...
Ja, det är ju en tanke. Man kan se lite av Villagatan på Google Streetview:
http://goo.gl/maps/7nvgx
Jag har dock två invändningar. Det är väl visserligen inte klart för oss (?) exakt var knivslidan hittades men som jag tolkar Leif GW i Veckans Brott 2011 hittades knivslidan snarare på
Valhallavägen än på Villagatan:
Citat:
"Och den sannolika slutsatsen är att när Per kommer gående längs Valhallavägen,
då får gärningsmannen syn på honom, bestämmer sig för att följa efter honom och råna honom, sannolikt. Han ser ju faktiskt ut som ett lämpligt rånoffer, välklädd och så där och aningen onykter och med en stor väska."
"Gärningsmannen följer efter, det gör han förmodligen på den här sidan, för ungefär 100 m ned i höjd med korsningen till Villagatan, där hittar man slidan som hör till kniven som används vid brottet och teorin är ju att han tar av den och sen antingen tappar den eller kastar den"
Dessutom undrar jag över hur polisen hittade knivslidan om den låg på Villagatan? Det känns mer naturligt att dom letar på Valhallavägen än på Villagatan.
Sökplatserna Valhallavägen, området Wartlings ridskola, Brahegatan, Karlavägen/Nybrogatan känns som att dom går före.
Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Ja, men nu hittades väl knivslidan ute på Valhallavägen, i höjd med Villagatan?
Ja, det är min tolkning också.