2013-11-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det är väl inte känt om GM/inringaren (om det är samma) hade någon bostad i centrala Stockholm 1996? Han var ju folkbokförd i Vaxholm. Det har spekulerats i om han ändå hade tillgång till någon liten lägenhet ändå, t ex övernattningslägenhet som tillhörde föräldrarna, men vi vet ju inte. Det är väl något utredarna följer upp nu gissar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Har googlat och det står i vissa artiklar att den nu inplockade mannen har bott på samma gata som mordet skedde.

Ja, som vi har skrivit i tråden så folkbokfördes 39-åringen på Valhallavägen år 2000, dvs mer än tre år efter mordet:
Citat:
Den anhållne född 1974 har inte varit folkbokförd på Lidingö. Ska ha varit folkbokförd i Vaxholm vid tidpunkten för mordet, därefter Valhallavägen 2000...
Det har också framkommit efter anhållandet att polisen undersöker om han kan ha haft tillgång till någon bostad i området vid tidpunkten för brottet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17893973.ab
Citat:
Polisen utreder om mannen också kan ha bott nära ridskolan. Han var formellt folkbokförd hemma hos föräldrarna utanför Stockholm men bara ett par år efter mordet folkbokfördes han vid en adress inte långt från mordplatsen på Valhallavägen 99.

Men det har inte kommit ut någon uppgift från polisens utredning om vad dom har kommit fram till angående eventuell tillgång till bostad i området 1996.

Citat:
Om nu R bodde där t ex 1999 är det ju totalt ointressant för händelsen så jag förmodar att han måste haft tillgång till en bostad där just när mordet skedde. Inneboende kanske, hyrde rum, han pluggade ju tydligen utan att ta lån och ville kanske bo centralt för att komma snabbt till universitetet. Många studenter är ju skrivna någon helt annanstans än där de pluggar. Märkligt att ingen här lyckats få fram att misstänkte gm bott(?) vid mordplatsen 1996 om så är fallet, men ok, det var länge sedan så det är inte så lätt verkar det som...

När polisen har förhört 39-åringens föräldrar lär det väl framkomma. Dom lär ju veta om deras son, när han var 22 år hade tillgång till någon bostad inne i stan 1996. 39-åringen själv kan ju även lämna upplysningar, det är ingen idé att dölja en sådan uppgift i förhör, det kommer ju ändå att komma fram på något vis.

Det är intressant det här med vart GM hade tänkt ta vägen efter gärningen.
Om det är 39-åringen som är GM och om han inte hade tillgång till egen bostad inne i stan: skulle han våga ta sig tillbaks till Östra Station för att ta nattbussen till Vaxholm? Gick han omkring ett tag först? Tog han sig till en annan hållplats på vägen, dvs inte till Östra station? Hade han skoldag på universitetet måndagen den 14 oktober? Var han frånvarande eller närvarande? Fast dom uppgifterna finns nog inte arkiverade i 17 år.
Citera
2013-11-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ja, som vi har skrivit i tråden så folkbokfördes 39-åringen på Valhallavägen år 2000, dvs mer än tre år efter mordet:

Det har också framkommit efter anhållandet att polisen undersöker om han kan ha haft tillgång till någon bostad i området vid tidpunkten för brottet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17893973.ab

Men det har inte kommit ut någon uppgift från polisens utredning om vad dom har kommit fram till angående eventuell tillgång till bostad i området 1996.

När polisen har förhört 39-åringens föräldrar lär det väl framkomma. Dom lär ju veta om deras son, när han var 22 år hade tillgång till någon bostad inne i stan 1996. 39-åringen själv kan ju även lämna upplysningar, det är ingen idé att dölja en sådan uppgift i förhör, det kommer ju ändå att komma fram på något vis.

Det är intressant det här med vart GM hade tänkt ta vägen efter gärningen.
Om det är 39-åringen som är GM och om han inte hade tillgång till egen bostad inne i stan: skulle han våga ta sig tillbaks till Östra Station för att ta nattbussen till Vaxholm? Gick han omkring ett tag först? Tog han sig till en annan hållplats på vägen, dvs inte till Östra station? Hade han skoldag på universitetet måndagen den 14 oktober? Var han frånvarande eller närvarande? Fast dom uppgifterna finns nog inte arkiverade i 17 år.

Ok, tack för klargöranden. Om man får tro någon skribent på svenska mord så var R tidigt intressant i utredningen och jag förmodar att det inte bara berodde på att de varit på samma fest....

Om R bodde på/vid Valhallavägen kan det ju förklara hur han blev "osynlig" efter dådet. Hade han vankat runt i väntan på en buss, hade risken för vittnen/polis som sett en skummis vandra runt varit stor..? Det lär väl blivit stort pådrag hos farbror Blå den tidiga morgonen? Det kan ju också förklara val av brottsplats. Han var "tvungen" att göra sig av med P före han hann i väg för långt och jagade in honom i buskaget vid Swartlings ridskola.

De adresser han nämner bildar annars en slags fyrkant på kartan. Låt säga att han mördade på Valhallavägen, då kanske han gått till Brahegatan och ringt och sedan slunkit ned vid Karlavägen och Sibyllegatan där han kanske bodde eller hade någon kompis att sova över hos? Notera att jag är urkass på Stockholms geografi och spekulerar utifrån Google maps och antar att det är en möjlig färdväg och bara borde ta några minuter.

Det kan förklara att Sibyllegatan var en slags freudian slip där han omedvetet avslöjade sig själv.

Varför jag resonerar så här beroe på att jag tycker det verkar som att mördare är rätt hemtama, de mördar i kända vatten och vill gärna ha snabbt hem (se tex "perrongmordet"), dessutom känner de ofta till sitt offer sedan tidigare.
Citera
2013-11-28, 12:53
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
En telefonkiosk fanns tämligen säkert vid Brahegatan x Valhallavägen enligt SibirienKalle

Se https://www.flashback.org/sp34455137

Ja, hade för mig att det förekommit tidigare i tråden. Både SibirienKalle och jag tycks ha denna minnesbild.

Om denna stämmer får man anta att personen som ringde var angelägen om att inte kunna knytas till området intill Swartlings - eller möjligen mer uppskrämd än vad som framgår av inspelningen och därmed (tunnelseende) rusade förbi den första möjligheten att ringa.
Citera
2013-11-28, 13:10
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Filmerna är som bekant (för de som läst tråden tidigare) borta.
Har du något minne av när detta gick på TV4? Datum?

Klicka på länken, så ser du dateringen 2009-10-01 i adressen. Vet förvisso inte om datumet stämmer, men antar det.

Citat:
Ursprungligen postat av rjd
Klicka på länken, så ser du dateringen 2009-10-01 i adressen. Vet förvisso inte om datumet stämmer, men antar det.

Stämmer det att ROs föräldrar skilde sig och sålde kåken 2009? Kanske poletten föll ner i samband med TV4s inslag. Eller så visade det sig att den ena föräldern haft kännedom.

Cold Case gruppen kan ha hittat mail eller annan kommunikation som pekar ut RH. Kanske mamman försagt sig, den nya maken är inte otänkbar som "svag länk".
Senast redigerad av Noicer 2013-11-28 kl. 13:12.
Citera
2013-11-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Ok, tack för klargöranden. Om man får tro någon skribent på svenska mord så var R tidigt intressant i utredningen och jag förmodar att det inte bara berodde på att de varit på samma fest....

Om R bodde på/vid Valhallavägen kan det ju förklara hur han blev "osynlig" efter dådet. Hade han vankat runt i väntan på en buss, hade risken för vittnen/polis som sett en skummis vandra runt varit stor..? Det lär väl blivit stort pådrag hos farbror Blå den tidiga morgonen? Det kan ju också förklara val av brottsplats. Han var "tvungen" att göra sig av med P före han hann i väg för långt och jagade in honom i buskaget vid Swartlings ridskola.

De adresser han nämner bildar annars en slags fyrkant på kartan. Låt säga att han mördade på Valhallavägen, då kanske han gått till Brahegatan och ringt och sedan slunkit ned vid Karlavägen och Sibyllegatan där han kanske bodde eller hade någon kompis att sova över hos? Notera att jag är urkass på Stockholms geografi och spekulerar utifrån Google maps och antar att det är en möjlig färdväg och bara borde ta några minuter.

Det kan förklara att Sibyllegatan var en slags freudian slip där han omedvetet avslöjade sig själv.

Varför jag resonerar så här beroe på att jag tycker det verkar som att mördare är rätt hemtama, de mördar i kända vatten och vill gärna ha snabbt hem (se tex "perrongmordet"), dessutom känner de ofta till sitt offer sedan tidigare.

Hm, sorry, menade att han ringde ifrån Karlavägen (om det nu är sant?)
Citera
2013-11-28, 13:27
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vill minnas att det fanns en eller två telefonkiosker just på Brahegatan, ganska nära Valhallavägen. Någon med bättre hågkomst än jag?

Knivslidan och dess placering är intressant, uppenbarligen finns det spår som knyter den till mordvapnet eftersom man redan tidigt gick ut med att den verkligen hörde ihop med kniven. Vad kan man undra, dna eller fingrar?

Om knivslidan tappades/slängdes efter angreppet på bo så möjligen från en bil som stått parkerad på Valhallavägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
En telefonkiosk fanns tämligen säkert vid Brahegatan x Valhallavägen enligt SibirienKalle

Se https://www.flashback.org/sp34455137
Jag har kontrollerat och måste korrigera mig en aning. Är näst intill 100 på att det förhöll sig på följande sätt:

Det fanns en telefonkiosk precis intill T-banenedgången i hörnet Valhallavägen - Grev Turegatan (alltså en gata från Brahegatan, avstånd cirka 75 meter). Den telefonkiosken stod så placerad att den måste ha varit synlig för ringaren när han sprang över Valhallavägen.

Men om han var stressad och rädd sprang han antagligen för glatta livet och tittade inte åt sidorna.
Senast redigerad av SibirienKalle 2013-11-28 kl. 13:29.
Citera
2013-11-28, 13:37
Medlem
Cap. Morgans avatar
Om MGM rusat mot Karlaplan för att ringa larmtjänst sedan gömmer sig på Östermalm och med minsta risk att bli sedd vill ta sig till Östra station för att hoppa på första morgonbussen mot Vaxholm så är kombinationen Humlegården/Villagatan bäst. Fyndplatsen för knivslidan är intressant av denna anledning...
Citera
2013-11-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap. Morgan
Om MGM rusat mot Karlaplan för att ringa larmtjänst sedan gömmer sig på Östermalm och med minsta risk att bli sedd vill ta sig till Östra station för att hoppa på första morgonbussen mot Vaxholm så är kombinationen Humlegården/Villagatan bäst. Fyndplatsen för knivslidan är intressant av denna anledning...

Jag kan tänka mig att GM måste varit både smutsig och blodig, så pass att det kan vara knepigt att komma förbi en busschaufför utan att väcka uppmärksamhet.
Citera
2013-11-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag har kontrollerat och måste korrigera mig en aning:

Det fanns en telefonkiosk precis intill T-banenedgången i hörnet Valhallavägen - Grev Turegatan (alltså en gata från Brahegatan, avstånd cirka 75 meter). Den telefonkiosken stod så placerad att den måste ha varit synlig för ringaren när han sprang över Valhallavägen.

Men om han var stressad och rädd sprang han antagligen för glatta livet och tittade inte åt sidorna.

Bra att du har kollat. Dels kanske man kan missa en närmare telefonkiosk pga stress men framförallt kan väl inringaren (om GM) medvetet avstått från att ringa därifrån, alldeles för nära brottsplatsen och kommer poliserna ut riktigt snabbt så finns väl till och med risken att dom stoppar inringaren för vidare förhör, så kanske inringaren/GM (om samma) resonerar?

Har sett att ni diskuterade vittnesuppgiften redan 2012, och i det sammanhanget hittas några inlägg av PontusEnhorning där h*n refererar till Cold Caseprogrammet och vittnena:
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Ja, säg det! Det jag refererar till är det som den då aktuelle mordutredaren Bo säger i Cold case. Så här går snacket i programmet; mordutredarens ord: " ... jo, det finns ett par som kommer här och åker i en personbil, som ser hur en person springer över Valhallavägen ... ner; springer Brahegatan ner – i den riktningen."
Direkt därpå fortsätter TV4-speakern genom att säga: "Mannen som springer från platsen korsar alltså Valhallavägen och kommer in på Brahegatan. Han springer sedan Brahegatan rakt ner till Karlavägen, där han tar vänster. Några hundra meter senare i höjd med Nybrogatan kommer han fram till en telefonkiosk."
Varpå mordutredaren säger: "Han ringer från en telefonkiosk som finns här nere på Karlavägen, på den sidan. Det stod två telefonkiosker bredvid varandra, och det var från den första han ringde. Och det vet vi med säkerhet – för Televerket har spårat samtalet till just den telefonkiosken."

Jo, du. Inte vet jag, faktiskt. Det som i alla fall föregår det jag citerade, är att programledaren frågar mordutredaren – "Skadebilden – vad har man kunnat utläsa?", varefter utredaren svarar "Man kan ju läsa då att ... det är en väldigt aggressiv handling ... person sannolikt drogpåverkad, men också med psykopatiska drag.".

Det jag vet att man har gjort (som just sägs i CC-programmet) är att man tagit hjälp av Stockholms universitet, institutionen för lingvistik, där man med hjälp av bland annat en talarprofilering analyserade mannen som ringde.

Det man kom fram till där var t.ex. att den uppringande mannen "har sin språkliga bakgrund i Stockholm; ... hör hemma i någon av Stockholms förorter, med undantag av Lidingö och Djursholm". Där sägs vidare: "Personen är också påverkad av någonting. Man säger också att rösten är något ljusare än vad rösten skulle vara normalt – med anledning ut av den här påverkan och att personen har sprungit en hel del."

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
3: Intressant med vittnet som sett en person springa Brahegatan från Valhallavägen till Karlavägen; det är nämligen så att Brahegatan går över en puckel och det är inte fri sikt från Valhallavägen till Karlavägen. Så om ett enda vittne ska ha sett mannen springa just den vägen måste den personen inte bara ha stått på krönet utan även stått där under den tid det tar att springa och till på köpet haft tid att iaktta och komma ihåg att han sprang hela vägen. Vem har tid med sånt klockan 5 en måndagmorgon? Inte tidningsbudet eller sophämtaren i alla fall; de ränner ut och in ur hus hela tiden.

Ja, hur kunde vittnet se? Svårt att veta om Cold Case återger vittnesuppgifterna korrekt.
Kanske ett vittne som var på väg åt samma håll som MtGM? Vittnet kanske redan befann sig på Brahegatan och utgår från att den springande mannen kom från Valhallavägen? Om vittnet befann sig nära "puckeln", omkring Brahegatan 52, då vittnet blir omsprunget, och sen fortsätter gå på Brahegatan, så kanske vittnet lyckas se att mannen viker av till vänster längre fram?

Flyktvägen:
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
*host* Var kan man få tag på detta avsnitt av "Cold Case"? *host*

Uppringaren springer alltså den här vägen.

C:a 650 meter, vilket borde ta 2-4 minuter beroende på tempo. Jag gissar att telefonkioskerna är borta vid det här laget.
Citera
2013-11-28, 13:53
Medlem
Visserligen är MGMs belastningsregister tomt nu, men hur såg det ut vid tidpunkten för mordet?
Har något gallrats ut?
Citera
2013-11-28, 13:56
Medlem
Citat:

Nu verkar det inte som om MGM har sprungit mot Karlaplan och ringt där, han ska enligt uppgift från t ex Leif GW har ringt från Karlavägen/Nybrogatan. Men i övrigt kan det ju stämma, att han håller sig undan på Östermalm för att sen ta sig mot morgonbussen och det kanske är då han tappar/slänger knivslidan? Det kanske inte är endast i samband med dessa tillfällen knivslidan kan ha hamnat på marken:
1. eventuell förföljelse av PH längs gångvägen i mitten av Valhallavägen
2. flyktväg direkt efter gärningen

utan han kanske
3. även kan ha droppat knivslidan senare, när han skulle hoppa på morgonbussen. Varför väljer han i så fall alternativet att droppa knivslidan där i stället för något mer undanskymt ställe? Eller är det kanske just därför knivslidan (i så fall) droppas där, för att många människor passerar gångvägen Valhallavägen?
Citera
2013-11-28, 13:56
Medlem
Citat:

Jag kan tänka mig att GM måste varit både smutsig och blodig, så pass att det kan vara knepigt att komma förbi en busschaufför utan att väcka uppmärksamhet. Skulle vara intressanta att veta var MGM tillbringade resten av natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in