2013-11-28, 02:35
Medlem
djembelelles avatar
Borgström har ett stort ansvar för att det gick som det gick. Han skulle ha tagit fram sådant som kunde talat till sin klients fördel. T ex kunde han ha läst in sig på ämnet om förträngda minnen och visat på forskning och exempel från USA att Cristiansson var ute och cyklade. Kanske även Loftus kunde ha kallats in? Istället stödde han projektet att "hjälpa" Quick att minnas.
Citera
2013-11-28, 06:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Borgström har ett stort ansvar för att det gick som det gick. Han skulle ha tagit fram sådant som kunde talat till sin klients fördel. T ex kunde han ha läst in sig på ämnet om förträngda minnen och visat på forskning och exempel från USA att Cristiansson var ute och cyklade. Kanske även Loftus kunde ha kallats in? Istället stödde han projektet att "hjälpa" Quick att minnas.

Dilemmat här är att SB ville bli fälld. Om Bogström hade börjat snacka till sin klients fördel hade SB krävt att han skulle bytas ut. Naturligtvis hade det varit den hederliga utvägen för Borgström. Men då hade han gått miste om ett saftigt arvode för en liten arbetsinsats. Dessutom trodde han säkert att SB var skyldig. Så trots att även han insåg, (eller borde ha insett om han ansträngt sig), att materialet inte skulle hålla för en fällande dom, tyckte han väl att ingen skada skedd.
Citera
2013-11-28, 08:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Den 16 december väntas beslutet från den stora rättspsykiatriska undersökningen.

För Sture Bergwall, 63, väcks hoppet om frihet.

- Om jag får fira jul i frihet önskar jag en stjärnklar himmel, lutfisk och en digitalkamera i paket, säger han till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-vill-sture-bergwall-fira-jul-i-frihet/
Citera
2013-11-28, 09:06
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Dilemmat här är att SB ville bli fälld. Om Bogström hade börjat snacka till sin klients fördel hade SB krävt att han skulle bytas ut. Naturligtvis hade det varit den hederliga utvägen för Borgström. Men då hade han gått miste om ett saftigt arvode för en liten arbetsinsats. Dessutom trodde han säkert att SB var skyldig. Så trots att även han insåg, (eller borde ha insett om han ansträngt sig), att materialet inte skulle hålla för en fällande dom, tyckte han väl att ingen skada skedd.
Tror du det verkligen? Som försvarare måste CB ha fått god insyn i utredningen och det ligger dessutom i en advokats natur att ifrågasätta allt motparten gör gällande. Och om inte ens SBs advokat fann anledning att tvivla på SBs skuld när det begav sig så är det väl svårt att egentligen klandra någon (domstol, psykologer etc.) för att de köpte historierna. Fast jag tror inte som du, jag tror att CB insåg att det var väldigt tveksamt att SB var skyldig till samtliga mord denne tog på sig. Och med den misstanken fanns det inte anledning att tro att han var skyldig till något av dem.
Citera
2013-11-28, 09:11
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och att Sture B själv fabulerat och begått ett övertramp på brottsoffren som funnits.
Utan minsta tanke på deras uppfattning om hans erkännande och vad det orsakat de familjer som fått sina anhöriga mördade. Är han helt fri från ansvar på den punkten?

det åligger förundersökningsledaren att skilja på riktiga historier och stolliga historier. annars kan vi beskylla alla 2-300 personer i det här landet som enligt egen utsago mördade olof palme för att bära ansvaret för att det mordet inte klarats upp. och ett betydande antal av de erkännandena kom också från personer intagna på rättspsyk eller fängelse.

sture b var vid den tiden en psykiskt skör person som ständigt missbrukade droger, på en rättspsykiatrisk avdelning. han köpte till och med tjack därinne. han erkände asplundmordet för att inte slussas ut i samhället, vilket annars hade skett inom någon månad vid det tillfället. en kompetent FU-ledare hade sett detta omedelbart, särskilt då inget stämde i stures beskrivningar av asplund.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hannes Råstam är högst förtegen om de brotten som Bergwall faktiskt har gjort.
Det antyder att den journalistiska kända sk vinklingen är gjord. Det hade varit betydligt seriösare om han efterfrågat expertisen om hans läggning för barn och hans diagnoser som finns.
Istället åker han till minnesexperter, men glömmer att ifrågasätta hans begångna övergrepp.

har du verkligen läst råstams bok? både han och josefsson skriver utförligt om SB:s tidigare brott.
Citera
2013-11-28, 09:16
Medlem
Ghostfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Tror du det verkligen? Som försvarare måste CB ha fått god insyn i utredningen och det ligger dessutom i en advokats natur att ifrågasätta allt motparten gör gällande. Och om inte ens SBs advokat fann anledning att tvivla på SBs skuld när det begav sig så är det väl svårt att egentligen klandra någon (domstol, psykologer etc.) för att de köpte historierna. Fast jag tror inte som du, jag tror att CB insåg att det var väldigt tveksamt att SB var skyldig till samtliga mord denne tog på sig. Och med den misstanken fanns det inte anledning att tro att han var skyldig till något av dem.

Att de tre musketörerna och då i synnerhet Van der Kwast och Borgström byggt hela sina ganska så framgångsrika karriärer på Quickmålet kan väl inte ha undgått någon? Så eventuella tvivel när det begav sig sopades troligen gladeligen under mattan....
Citera
2013-11-28, 09:20
Medlem
Äntligen några av Lambertz kollegor som tar bladet från munnen:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2192273-domare-kritiserar-goran-lambertz

Citat:
-Många av oss domare skäms för Göran Lambertz, säger Anders Alenskär, ordförande för domarnas fackförbund Jusek till DN. -Vi kan inte längre tiga och titta på när han fortsätter rasera förtroendet för Sveriges domarkår, fortsätter Alenskär i sin kritik av Lambertz.

Han kallar Lambertz för "okunnig" och "oseriös" och anser att han bör avgå från Högsta domstolen.

Citat:
-Det är märkligt att Lambertz fortfarande håller på så här, säger lagman Ralf G Larsson, chef för Lunds tingsrätt, till SvD. -Om man fattar beslut i resningsärenden som innebär att en person inte längre ska vara dömd för ett brott, då är det inte någon domares uppgift att gå ut i samhällsdebatten och säga att han nog ändå är skyldig. Det är direkt olämpligt, säger Lennart Svensäter, hovrättspresident i hovrätten över Skåne och Blekinge, till SvD.

Citat:
Även Maria Abrahamsson (M), ledamot i Domarnämnden, tycker att Lambertz skadar förtroendet för domarkåren.

-Att han biter sig fast i Quick-fallet är att visa prov på dåligt omdöme.
Citera
2013-11-28, 09:50
Medlem
Dallbens avatar
ca 10 min in i
http://www.svtplay.se/video/1628801/del-1

Leif GW: "ja jag blir våldsamt intresserad när du säger att det finns teknisk bevisning mot Thomas Wuick vad skulle den bestå av"

Lambertz: "Den består i likhunden, Sampo och några andra likhundar också och har man varit med ... (avbryts av programledaren) ..."
...
Lambertz: "Jag har läst protkollen från dom här och hört berättas av Krister van der Kwast och Seppo Pentinen och om man .. om man ser hur det har gått till där eh Sture Bergwall eller Thomas Quick som han då hette berättar om hur han suttit och knackat sönder ett ben på en sten .. precis här hände det .. och så en vecka senare kommer hunden och markerar oerhört tydligt och klart för just den stenen inom ett .. några hektar stort område så förstår man att dom här likhundarna som används i alla möjliga brottsutredningar dom .. hittar inte fel."

Jag blir irriterad på att Lambertz får sprida sina lögner oemotsagd. För det första är det en och endast en likhund i Johan Asplund fallet. Andra likhundar fick inte användas. Det står i Pelle Svenssons klagan till JK. För det andra är det inte en vecka, det är mer än 10 år senare som likhunden Sappo markerar på flera ställen utan att man lyckas hitta någonting.
Citera
2013-11-28, 09:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Vresrosen skrev

Det är utmärkt för du påminner alla om att saken i förvaltningsrätten handlar om att man kvarhåller en oskyldig efter resningarna, och detta sker utan att det finns laglig grund för frihetsberövandet.

Först råkar stackars SB ut för SÅC och hans sekt, och tillvits en massa mord han ska komma ihåg, till varje pris. Sen när den härvan retts ut, efter en herrans massa år, med journalister och advokater som jobbat heltid, skrivit resningar och böcker; tar det inte slut!

Då kommer Vlad och ser till att förvaltningsrätten håller SB inlåst, fortsättningsvis på Säter med fejkat psykologintyg, yttrande från en psykolog som inte träffat SB. Denne överläkare yttrar sig som expert, över en patient han inte behandlat.

Inte nog med detta så är Vlad chef på Säter som håller folk inlåsta utan att ge behandling eller diagnos enligt de nya regler som gäller för vård inom psykiatrin. Visste du att SBs diagnos är från 70-talet och inte relevant längre?

Visste du att de struntar i, att notera i journaler alla åtgärder de utsätter patienterna för?

Det blir intressant framöver om det nu visar sig att de på Säter också får höra att de är lögnare. För det vi har sett är en överläkare som i Sverige, i Europa, som fortsättningvis håller en oskyldig människa frihetsberövad, med förvaltningsrättens goda minne.

Efter resningar i 8 morddomar och efter att ingen åklagare hittat bevis för att väcka nya åtal, vill en del personer hålla offret inlåst. Inte undra på att fru Ask tillsätter en kommission!

Det här målet är ju så otroligt krångligt. SÅC deltog i tre rättegångar. Den senaste diagnosen på SB är vad jag förstår från 1991 då han dömdes till sluten psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning för stöld, grov stöld och grovt rån. Det är det som han sitter för idag.

Ur domen Charles Zelmanovits:

"Vid den senaste rättspsykiatriska rättsundersökningen år 1991 erhöll Quick diagnosen personlighetsstörning med personlighetsorganisation på borderlinenivå i kombination med allvarlig impulskontrollstörning och sexuellt perverterat beteende med sadomasochistiska drag"

Jag tycker man skall läsa domarna:

DOM Charles Zelmanovits:
http://minfil.org/7aC0d8b2b9/QuickCharlesZelmonovits.pdf

DOM Appojaure:
http://minfil.org/94C7d4b2b7/QuickAppojaure.pdf

DOM Yenon Levi:
http://minfil.org/A3Ccd3b8b0/QuickYenonLevi.pdf

DOM Therese Johannessen:
http://minfil.org/BfC0dbb7bf/QuickThereseJohanessen.pdf

DOM Trine och Gry:
http://minfil.org/CfCcdab6bb/QuickTrineGry.pdf

DOM Johan Asplund:
http://minfil.org/85Ccd8bdbb/QuickJohanAsplund.pdf

Man kan ju undra över SB:s motiv till att erkänna morden. Utan hans erkännanden så hade aldrig den har soppan uppstått. Det står i nedläggningsbeslutet när det gäller CZ:

"Under utredningen var B svårt psykiskt sjuk och så starkt medicinerad att han får betraktas som neddrogad. Erkännandena upphörde när man började minska Bs medicinering.

Nu framkomna uppgifter om Bs barndom och förhållandena i hans hem gör att sakkunnigvittnenas utlåtanden måste ses i ett nytt perspektiv och att bevisvärdet av deras uttalanden kan ifrågasättas.

En samlad bedömning av det bevisläge som nu föreligger – särskilt att ingen dödsorsak för CZ kunnat fastställas och att B numera inte erkänner brott - ger vid handen att en fällande dom mot B för mord inte längre kan emotses. Det saknas anledning att anta att utredningen kan kompletteras i sådan omfattning att åtalet kan vidhållas. Åtalet mot honom ska därför läggas ned."

http://www.scribd.com/doc/157174498/%C3%85talet-mot-Thomas-Quick-gallande-mordet-p%C3%A5-Charles-Zelmanovits-laggs-ner
Citera
2013-11-28, 10:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallben
ca 10 min in i
http://www.svtplay.se/video/1628801/del-1

Leif GW: "ja jag blir våldsamt intresserad när du säger att det finns teknisk bevisning mot Thomas Wuick vad skulle den bestå av"

Lambertz: "Den består i likhunden, Sampo och några andra likhundar också och har man varit med ... (avbryts av programledaren) ..."
...
Lambertz: "Jag har läst protkollen från dom här och hört berättas av Krister van der Kwast och Seppo Pentinen och om man .. om man ser hur det har gått till där eh Sture Bergwall eller Thomas Quick som han då hette berättar om hur han suttit och knackat sönder ett ben på en sten .. precis här hände det .. och så en vecka senare kommer hunden och markerar oerhört tydligt och klart för just den stenen inom ett .. några hektar stort område så förstår man att dom här likhundarna som används i alla möjliga brottsutredningar dom .. hittar inte fel."

Jag blir irriterad på att Lambertz får sprida sina lögner oemotsagd. För det första är det en och endast en likhund i Johan Asplund fallet. Andra likhundar fick inte användas. Det står i Pelle Svenssons klagan till JK. För det andra är det inte en vecka, det är mer än 10 år senare som likhunden Sappo markerar på flera ställen utan att man lyckas hitta någonting.
Han menar ju inte en vecka efter att SB satt och knackade ben utan en vecka efter det att SB berättade om benknackandet. Men det spelar ju mindre roll. Hundens nosande visar naturligtvis ingenting alls tio år efter att benen enligt SBs uppgift hamnade där och dessutom hittade man inga ben vilket väl bara kan betyda en sak, nämligen att hunden nosade på något annat.
Citera
2013-11-28, 10:30
Medlem
Lambertz: "Jag säger inte att han är skyldig, jag säger bara att domarna var välgrundade och korrekta."

Sådana uttalanden, tagna ur sitt sammanhang, blir ju väldigt obegripliga för gemene man.
Citera
2013-11-28, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Lambertz: "Jag säger inte att han är skyldig, jag säger bara att domarna var välgrundade och korrekta."

Sådana uttalanden, tagna ur sitt sammanhang, blir ju väldigt obegripliga för gemene man.

Menar han rent tekniskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in