Citat:
Ursprungligen postat av
Eisbiorn
Hej tråden! Vare sig ni är sunt kritiskt tänkande individer eller om ni blundar för för forskningen för er egen bekvämlighets skull, så har jag som lekman en fråga ni kanske kan besvara:
I forskningsrapporter talar man som bekant om temperaturökningar. Hur stora ökningar varierar ju, men min viktiga fråga är NÄR beräknar man denna ökning?
- är det x graders temperaturökning innan vi tror att det avstannat?
- är det x graders temperaturökning innan ett visst år, typ 2100? För i så fall förstår jag inte varför man slutar där, om temperaturökningen inte förväntas avstanna.
- är det något annat tidsintervall?
Jag skall försöka besvara dina frågor.
IPCC presenterar 4 olika scenarios beroende på hur mycket CO2 vi fortsätter släppa ut.
I det värsta scenariot kommer jordens medeltemperatur att vara 4 grader högre vid år 2100. Detta sker om vi fortsätter öka våra utsläpp nästan lika mycket som nu. Vi skulle nå 2-gradersmålet ca 2050. Det lägsta scenariot innebär att vi stannar på den nuvarande nivån, 0,6 grader varmare än förut, men det kräver snabba och kraftfulla insatser.
Det stora dilemmat med CO2 är att det är så långlivat, forskningen är osäker på livslängden, men man talar om 30-95 år. Dessutom tas CO2 upp av haven.
Dessutom triggar temperaturökningen andra processer som kan snabba på ökningen, t ex blir det mer vattenånga i luften, metan frigörs ur marken, isfria havsytor absorberar mer värme osv.
Så temperaturökningen kommer knappast att avstanna av sig själv, såvida inga andra faktorer dyker upp, vilket förstås inte är omöjligt.
Klimatforskningen fokuserar på det som händer detta århundrade och vilka konsekvenser det får.
Hittills har IPCCs förutsägelser om utsläppsnivåer och temperatur stämt bra.
Och vi kan vara tämligen säkra på att om vi fortsätter med CO2-utsläpp på nuvarande nivåer så kommer det att vara ca 2 grader varmare vid 2050, vilket kanske betyder 3 grader här i Skandinavien.