Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Jo, hundarna reagerar för allt möjligt. Var det inte också så att Sampo var ganska usel i sitt yrke? Lambertz sa också något väldigt konstigt om att likhunden reagerar på fosfatförändringar och det är skillnad mellan människa och djur.
Jag vill inte uttala mig om Sampo alls. Däremot så gäller vad jag skrev även "best in show" med världens främsta utmärkelser och meriter inom polishundsyrket på samma vis som det gäller även för alla mindre meriterade, fullt godkända och kvalificerade polishundar oavsett specialitet osv.
När det gäller vad Lambertz sa, så snackade han en massa skit i tron att han skulle lyckas lura publiken. Bevismarkeringen är precis som alla relevanta instanser delgav de två övriga debattörerna inte alls ofelbara och inget bevis utan fynd. Ifall man gör ett fynd så kan man eventuellt använda en likhund skapa bevis ifall liket tex. transporterats någon sträcka, tex. man gör ett fynd av ett lik vid en sjö. Likhunden markerar en sträcka fram till en väg. Då kan åklagaren med markeringen som stöd göra gällande att fyndet flyttats från vägen till sin plats vid sjön, oftast utan att någon anser att saken har någon betydelse för skuldfrågan.
Däremot var ju tv-hallåans kommentar om Lambertz fajt mot resten av juridiken ganska intressant. Trots allt ville han inte berätta vilka som stödjer honom samt det övriga. Det var mycket mer intressant än debatten om sökhunden Sampo, vars markeringar förövrigt kontrollerades av just Pentinnen, vilket förstås säkerligen var väldigt lämpligt i sammanhanget för att skapa historien om "hur det gick till".