2013-11-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stokson
LGWPs uttalanden kan förklaras med att antigen var det "rent statistiskt alltså" eller så var ett medvetet villospår. Det vore ju eventuellt dumt att avslöja att deras huvudmisstänkta är MGM, då MGM verkar vara en försiktig och begåvad filur. Ett villospår kan släppa på en 17 årig ångest och trigga något, särskilt hos någon som i bland borstar på lite för mycket.

Jag har sett vb-inslaget många gånger. LGWP är inte lika sävlig och eftertänksam som vanligt utan fladdrar på nästan lite teatraliskt. Villospår.

Säger inte alls emot, kanske är det precis så. Men kan inte hålla mig från en tanke om LeffeGW:s angenäma position avs krim-fall: har han rätt i sina prediktioner så har han ju rätt och har han "fel" så var det bara ett villospår..
Citera
2013-11-26, 21:02
Medlem
Jag hör inga finska arvsyttringar i inringarens dialekt, inte ens den svagaste antydan.

Dom tydliga "k":na kan höras hos vissa personer, t ex stockholmare. Tänk en Jerry Williams som är lite mer speedad än med det vanliga släpiga talet. Hörde förresten honom säga just "kuta" i en radiointervju. Hyfsat tydligt "k" där.
"U":na som någon har tagit upp sticker inte heller ut från svenskättade stockholmare i viss generation/område mm.
Citera
2013-11-26, 21:04
Medlem
SVT1 Veckans Brott inleder med mordet på PH, just nu alltså. Pratar om dialekten
Citera
2013-11-26, 21:08
Medlem
Provokatörs avatar
Funderingar kring den grå jackan.

Jag kan bara hitta uppgiften om att den grå jackan kommer från uppringaren, eller har jag fel?
Hittar inget som styrker detta från dom 2 övriga vittnena som såg honom springa på Brahegatan.

Om uppringaren är förövaren och hade grå jacka, så vore det ju direkt obegåvat att uppge det i SOS-samtalet. Är även detta ett "verbalt villospår"?

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larab
Tänk att ha levat med denna hemlighet i alla jävla år, tänk alla fyllor som det måste varit svårt att hålla tungan rätt i mun. Inför alla sina närmsta vänner och sin egen familj kunnat hålla tyst, det är ju en enorm bedrift i sig måste jag säga. Detta gäller ju naturligtvis inte bara den här gärningsmannen utan även alla andra som lever men den här typen av hemligheter.

Mja, det är väl att ta i. Om MGM lyckats intala sig själv att han gjorde vad han kunde efteråt när han ringde (om det nu var han) så kanske han också tyckte att han därmed fått rätt att glömma det hela och sedan förtränga det.
Citera
2013-11-26, 21:47
Medlem
Jag har inte skrivit något inlägg tidigare men har följt diskussionen. Jag arbetade på samma företag som RO i början av 2000-talet. Ett stort itbolag där jag arbetade i samma projekt som RO. Jag har hört telefonsamtalet till SOS men kan inte säga att jag känner igen rösten då detta ändå var 12- 13 år sedan och han som pratar låter stressad. Som utvecklare presterade RO vad som förväntades. Jag vill inte säga vad min roll i projektet var då branschen är relativt liten i Sthlm.

Det jag dock reagerade på när jag nu tänker efter är snarare hans utseende som är lite speciellt och att han var tystlåten samt lugn till sättet. Jag lämnade företaget under mitten av 2000-talet och har inte stött på honom i branschen sen dess, fast jag känner till konsultfirman han jobbar för enligt linkedin idag.

Om jag inte hade läst den här tråden hade jag aldrig kunnat tro att han var kapabel till något sådant som han är anhållen för. Mer av den lugnare typ av person som snarare är tillbakadragen skulle jag säga.
Citera
2013-11-26, 21:50
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
SVT1 Veckans Brott inleder med mordet på PH, just nu alltså. Pratar om dialekten

Men det var inte mycket som den normalt pratglade Leif ville säga. Han var säker på att ringaren också var mördaren, men om den nu anhållne MGM är mördaren ville han inte säga ett knyst om. Det är förstås vettigt av honom att inte babbla för mycket, så man ska kanske inte övertolka det.
Han sa också att de kunde göra gripandet "pga vissa omständigheter", som jag tolkar som att de kanske fått in ett vittnesmål som binder MGM eller kan det vara så att han kanske rentav funderade på att lätta ankar och emigrera till Thailand, så de kände att de behövde agera?
Citera
2013-11-26, 22:03
Medlem
SebbeStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar alltså att finskkättade i Sverige skulle välja specifika sociolekter som avviker från omgivningens, fast dessa sociolekter inte på minsta sätt är påverkade av något finskt språksubstrat?.

Du misstar mig tydligen för någon med någon som helst koll på språkvetenskap. Jag kan nada!

Det enda jag säger, är att när jag väl tycker mig höra att någon har finskt påbrå så stämmer det till minst 80 % av fallen. Alltså när det är någon som de flesta inte hör något på. Men jag missar även en massa som har finskt påbrå där jag inte hör det jag talar om.

Det är något extremt subtilt i talet som jag har svårt att sätta fingret på. Kan det vara jag som inbillar mig? Tänkbart, och jag förstår att du är skeptisk. Det hade jag också varit. Men såvida jag inte ägnar mig åt självbedrägeri (vilket iofs är ett vanligt förekommande fenomen), så har jag ännu inte "feldiagnostiserat" någon som jag trott haft finskt påbrå.
Citera
2013-11-26, 22:10
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Funderingar kring den grå jackan.
Det är väl inte ens uppenbart om det var GM eller BO som hade grå jacka?
Larmoperatören verkar ju vara en komplett jubelidiot.
Varför frågade inte operatören för det första om uppringarens namn?
Man kunde ju även tänka sig att skicka ambulans eller trodde operatören att det var ett fyllesamtal?
Citera
2013-11-26, 22:19
Medlem
Tror den här tråden kommer gå om sin egen axel tom bevisningen läggs fram vid åtalet.
Antar att det blir om 4 veckor eller kan det gå snabbare?
Citera
2013-11-26, 22:27
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Betyg är offentliga, de brukar dessutom innehålla ett datum (tentadagen).

Någon som kikat på den misstänktes betyg?
Citera
2013-11-26, 22:32
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDiggler
Tror den här tråden kommer gå om sin egen axel tom bevisningen läggs fram vid åtalet.
Antar att det blir om 4 veckor eller kan det gå snabbare?
De cold cases som lett till åtal har såvitt jag vet lett till åtal väldigt snabbt för att vara mordmål, mellan en till tre månader. Fallet med en månad till åtal var dock erkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in