2013-11-26, 20:05
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Hur menar du att Systembolaget ger en massa extra klirr i kassan för staten?

Du känner till att Systembolaget är ett statligt monopol?
Citera
2013-11-26, 20:09
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Du känner till att Systembolaget är ett statligt monopol?
Ja. Du känner till att Systembolaget har hyfsat låga påslag på priset? Jag ska inte svära på det här, men jag tror inte vinsten Systembolaget gör är nämnvärd.

EDIT:
Staten får in ungefär 200 miljoner per år på Systembolaget. Det är inte speciellt mycket för en apparat av den omfattningen.
Senast redigerad av kinesarsle 2013-11-26 kl. 20:13.
Citera
2013-11-26, 20:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
En alkoholist kan alltid få tag i sprit hur otillgängligt det än är. Höja åldersgränsen ger inget när det gäller färre alkoholister.
Visserligen sant, men däremot tror jag att lägre tillgänglighet minskar risken att BLI alkoholist. En hårdalkis skaffar sprit till vilket pris som helst om det krävs, men någon som bara är i farozonen struntar i många fall i det.
Citat:
Jag tycker man ska sänka åldern istället till 18 år, så kan unga få tag i riktig sprit istället för acetonsmakande hembränd sörja med risk för metanolförgiftning.
Utan att vilja starta en diskussion vill jag klargöra att om spriten verkligen är riktig hembränd sprit så finns ingen risk för metanolförgiftning. Man kan inte råka göra fel och få träsprit. Om det är träsprit har man blivit lurad.
Citera
2013-11-26, 20:23
Medlem
SugaredThoughtss avatar
De kan få höja ålder till 35 om de vill för min del, bara de avskaffar Systembolaget så vi får en fri marknad.
Citera
2013-11-26, 20:26
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
De kan få höja ålder till 35 om de vill för min del, bara de avskaffar Systembolaget så vi får en fri marknad.
Jag tycker att det är bra att bolaget finns. Egentligen är jag mot det av princip, men den service man får av bolaget är helt underbar, och dessutom är priserna låga. I mitt tycke överväger fördelarna den inte oviktiga principfrågan.
Citera
2013-11-26, 20:50
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Utan att vilja starta en diskussion vill jag klargöra att om spriten verkligen är riktig hembränd sprit så finns ingen risk för metanolförgiftning. Man kan inte råka göra fel och få träsprit. Om det är träsprit har man blivit lurad.

Det här stämmer inte, det finns massor av fall där folk dött av metanolförgiftning pga dåligt tillverkad sprit. Jag är ingen expert på detta ämne så jag för denna frågan vidare till folk som kan detta lite bättre, borde inte vara så svårt att hitta på Flashback.
Citera
2013-11-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoonaToivio
Borde snarare sänka. Annars ska de ju höja krogsåldern också, enligt min mening - vilket bara vore sjukt. Ska ungdomarna åka utomlands och supa ihjäl sig istället eller?

Skön tråd.

Så det är bara bra att 9/10 snorungar sitter och super 2-3 gånger i veckan?
Citera
2013-11-26, 20:57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Det här stämmer inte, det finns massor av fall där folk dött av metanolförgiftning pga dåligt tillverkad sprit. Jag är ingen expert på detta ämne så jag för denna frågan vidare till folk som kan detta lite bättre, borde inte vara så svårt att hitta på Flashback.
Jag har fått Systembolaget att dementera en artikel som påstod att hembränt kan vara farligt. Dålig tillverkad sprit smakar förbannat illa, men är inte farlig.

Kortfattat om detta:
När man tillverkar hembränt börjar man med att jäsa mäsk, vilket är en sorts vin gjort på enbart socker och jäst. Under denna process tillverkas alla ämnen som kommer att hamna i spriten. Därefter destillerar man, och det enda destillationen gör är att koncentrera etanolen. Allt som kan finnas i spriten kan också finnas i mäsken, så om det vore farligt med hembränt vore det farligt att göra vin eller öl hemma.

Om du vill diskutera detta vidare kan vi ta det här:
https://www.flashback.org/t1875130
Senast redigerad av kinesarsle 2013-11-26 kl. 21:20.
Citera
2013-11-26, 21:50
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ja. Du känner till att Systembolaget har hyfsat låga påslag på priset? Jag ska inte svära på det här, men jag tror inte vinsten Systembolaget gör är nämnvärd.

EDIT:
Staten får in ungefär 200 miljoner per år på Systembolaget. Det är inte speciellt mycket för en apparat av den omfattningen.

I dom 200 miljonerna är inte alkoholskatten inräknad, fila på den ekvationen så får du se varför staten vill ha monopol.
Folkhälsa är inte den främsta anledningen.

OnT; Jag anser inte att vi ska ha någon statligt dikterad åldersgräns alls.
Citera
2013-11-26, 21:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
I dom 200 miljonerna är inte alkoholskatten inräknad, fila på den ekvationen så får du se varför staten vill ha monopol.
Folkhälsa är inte den främsta anledningen.

OnT; Jag anser inte att vi ska ha någon statligt dikterad åldersgräns alls.
Nej, alkoholskatten är inte inräknad nej, men alkoholskatten skulle de få in även utan monopolet. Alkoholskatten har inget med själva monopolet att göra.
Citera
2013-11-26, 21:56
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Nej, alkoholskatten är inte inräknad nej, men alkoholskatten skulle de få in även utan monopolet. Alkoholskatten har inget med själva monopolet att göra.

Det är sant men det är en intäkt (och staten har monopol även på beskattning ).
Problemet som staten har just nu i denna sönderreglerade "marknad" är att väldigt mycket av den alkohol som svensken förtär beskattas inte alls i Sverige, den förs in från andra länder.
Den utvecklingen är ett klassiskt fall av att bita sig själva i svansen.
Citera
2013-11-26, 22:00
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det är sant men det är en intäkt (och staten har monopol även på beskattning ).
Problemet som staten har just nu i denna sönderreglerade "marknad" är att väldigt mycket av den alkohol som svensken förtär beskattas inte alls i Sverige, den förs in från andra länder.
Den utvecklingen är ett klassiskt fall av att bita sig själva i svansen.
Jag ser inte hur frånvaron av ett systembolag skulle minska problemet med att sprit beskattas i andra länder. Snarare tror jag att problemet skulle öka, eftersom priserna skulle gå upp. Det här är även ett problem som skulle öka med högre åldersgräns på bolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in