2013-11-26, 10:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Hittade precis programmet. Och där nämns för övrigt att PH befann sig vid kiosken vid Östra Station ca 04:40, något som Mantilla undrade över i morse.

Nej cold case Sverige kan du väl inte hittat från 2008``? I så fall vill jag se detta så en länk blir bra.
Citera
2013-11-26, 10:37
Medlem
Public-Detectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej cold case Sverige kan du väl inte hittat från 2008``? I så fall vill jag se detta så en länk blir bra.

Cold case Sverige gick 2005 på TV4. Det finns att ladda hem från webben. Har själv sett det på någon torrentsajt.
Citera
2013-11-26, 10:43
Medlem
Vill bara klargöra några saker då det spekuleras ganska mycket om att RO skulle vara kriminell, våldsam mm. Jag känner honom och umgicks med honom under hans skoltid på högskola. Jag har aldrig sett honom arg eller våldsam. Han passar mycket dåligt in på en obalanserad kille som vill råna någon eller som skulle vilja skada någon oavsett eventuella förolämpningar eller andra provokationer. Han var knappast i behov av att råna någon för att få pengar. Han har alltid haft gott om pengar. Så bara tanken på att han skulle få för sig att råna någon känns helt absurd.

Han har aldrig burit kniv och jag kan inte ens se det framför mig att han skulle gå runt med en morakniv. De vänner han var ute med den kvällen borde dessutom ha registrerat att han bar omkring på en stor kniv, vilket de inte la märke till.

RO är mycket intelligent och spekulationer om att han skulle använda droger eller befatta sig med kriminella är helt felaktiga. Sina studier har han klarat av utan hjälp av droger. Enligt mig är han den där lite nördiga och mycket blyga killen som aldrig skulle få för sig att skada någon annan.

RO har en förmåga att bli ganska rejält berusad när han väl dricker vilket gör honom mer eller mindre osammanhängande innan han slutligen ger upp och tar sig hem. Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112. Att han dessutom efter en natts festande skulle ha varit kapabel att hugga ner någon finner jag högst osannolikt, det mest troliga är att han själv skulle få kniven i sig.

RO blir dessutom mycket glad och uppspelt av alkohol och tar mycket lite på seriöst allvar. Att han skulle få för sig att följa efter någon, vilket skäl den än må vara, känns också helt absurt.

Nu är jag partisk och tillhör de där vännerna som bara inte kan tänka mig att han skulle kunna begå ett våldsdåd. Det erkänner jag. Tanken att han skulle ha kunnat utföra dådet är mycket svårt att ta till sig och det går inte att göra annat än att utgå ifrån att polisen har gjort ett misstag.

Anledningen till att några har tagit bort honom som vän på sin Facebook är inte för att de tar avstånd från honom. Några har blivit uppringda av pressen och några har blivit uthängda som ridskolemördarens vänner. De har tagit bort honom som vän för att pressen inte ska ringa och för att slippa bli uthängda då vi alla mår mycket dåligt av detta. Ingen av oss tror att han är eller var kapabel att utföra dådet. Det rimmar mycket illa med hans personlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Man ska inte skriva för mycket på kafferasten märker jag. Har förtydligat inlägget nu. Jag menade givetvis att jag hade hittat sidan om programmet (inte programmet).
Citera
Medlem
Bob-Ortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall

Varför placerades väskan som den gjorde?
En sådan sportväska kan ju stå prydligt även om man bara släpper, kastar eller tappar den. Ibland ser man väskor stå prydligt mitt på E4:n. Dessa är troligtvis kastade i ganska hög fart. att Pers väska står som den gör är inget anmärkningsvärt tycker jag.
Citera
2013-11-26, 10:44
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Cold case Sverige gick 2005 på TV4. Det finns att ladda hem från webben. Har själv sett det på någon torrentsajt.

Som jag skrev på sidan 3 eller så i den här tråden så är det S01E07. Vid en snabb sökning på piratebay kunde jag dock bara hitta några andra avsnitt.
Citera
2013-11-26, 10:51
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
LGWP uppger att knivslidan hör till kniven, den hittas i mittenstråket av Vallhallavägen i höjd med Villagatan ca 100 m från korvkiosken. Sen kommer den gode LGWP med uppgiften att det är ca 400 m kvar till brottsplatsen från platsen där knivslidan låg.

Detta är en felaktig uppgift, avståndet dårifrån till brottsplatsen är knappt 280 m, fågelvägen. Det är inte helt enkelt att föreställa sig om dom följt övergångställen eller sneddat över gatorna, det är förmodligen inte så mycket trafik ännu, men just där kommer bilarna i ganska höga hastigheter (om det är grönt) både från Lidingö och från Fältöverstehållet samt från Sturegatan.

Klippet: http://goo.gl/T3O10v 2:27 nämner han 400 meter.

Vi kanske inte ska ta precis allt som LGWP säger som hårda fakta.

/Provokatör
Nej, precis. Man får ta GW med en nypa salt.

Jag har sett litet olika uppgifter om var slidan hittades och tänker att det kanske är så att polisen med flit uppger att ange den exakta platsen.

Hur som helst så undrar man ju om dom kollat missbrukarhemmet jag nämnde.

(Och precis som du säger så är avstånden som GW nämner inte riktigt korrekta. Det är ganska precis 400 meter från korvkiosken till brottsplatsen. Ska GWs avståndsuppgifter stämma så hamnar man en liten bit ned på Villa- eller Floragatan.)
Citera
2013-11-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aranea2
Vill bara klargöra några saker då det spekuleras ganska mycket om att RO skulle vara kriminell, våldsam mm. Jag känner honom och umgicks med honom under hans skoltid på högskola. Jag har aldrig sett honom arg eller våldsam. Han passar mycket dåligt in på en obalanserad kille som vill råna någon eller som skulle vilja skada någon oavsett eventuella förolämpningar eller andra provokationer. Han var knappast i behov av att råna någon för att få pengar. Han har alltid haft gott om pengar. Så bara tanken på att han skulle få för sig att råna någon känns helt absurd.

Han har aldrig burit kniv och jag kan inte ens se det framför mig att han skulle gå runt med en morakniv. De vänner han var ute med den kvällen borde dessutom ha registrerat att han bar omkring på en stor kniv, vilket de inte la märke till.

RO är mycket intelligent och spekulationer om att han skulle använda droger eller befatta sig med kriminella är helt felaktiga. Sina studier har han klarat av utan hjälp av droger. Enligt mig är han den där lite nördiga och mycket blyga killen som aldrig skulle få för sig att skada någon annan.

RO har en förmåga att bli ganska rejält berusad när han väl dricker vilket gör honom mer eller mindre osammanhängande innan han slutligen ger upp och tar sig hem. Han är otvivelaktigt INTE ringaren. Hans röst matchar inte alls. Vid den tiden på morgonen borde han ha haft större svårigheter med att ens lyckas ringa 112. Att han dessutom efter en natts festande skulle ha varit kapabel att hugga ner någon finner jag högst osannolikt, det mest troliga är att han själv skulle få kniven i sig.

RO blir dessutom mycket glad och uppspelt av alkohol och tar mycket lite på seriöst allvar. Att han skulle få för sig att följa efter någon, vilket skäl den än må vara, känns också helt absurt.

Nu är jag partisk och tillhör de där vännerna som bara inte kan tänka mig att han skulle kunna begå ett våldsdåd. Det erkänner jag. Tanken att han skulle ha kunnat utföra dådet är mycket svårt att ta till sig och det går inte att göra annat än att utgå ifrån att polisen har gjort ett misstag.

Anledningen till att några har tagit bort honom som vän på sin Facebook är inte för att de tar avstånd från honom. Några har blivit uppringda av pressen och några har blivit uthängda som ridskolemördarens vänner. De har tagit bort honom som vän för att pressen inte ska ringa och för att slippa bli uthängda då vi alla mår mycket dåligt av detta. Ingen av oss tror att han är eller var kapabel att utföra dådet. Det rimmar mycket illa med hans personlighet.
Ja detta är ju väldigt intressant det du skriver för är det så att du känner honom och alla andra som också känner den nu misstänkta mannen så hade väl du känt igen hans röst direkt från SOS samtalet. Det borde väl polisen kunna matcha mot hans röst idag.
Citera
2013-11-26, 10:56
Medlem
Provokatörs avatar
Enligt "finsnickaren" på svenska mord så är inringaren identifierad sedan flera år tillbaka, detta var en ny uppgift för mig, han ska ha bott på Lidingö.

Citat:
Den som ringde in till SOS alarm efter mordet bor på Lidingö sedan ett antal år tillbaka, och verkar vara livrädd för att polisen ska utveckla bättre och säkrare metoder att spåra DNA på föremål där
flera personer hållit i samma föremål. Vi provoserade honom på en fest för en tid sedan, och han uppförde sig märkligt efter detta ( han blev röd i ansiktet och verkade nervös ). Man skulle därmed kunna mistänka att det är han som utförde mordet på Per Häggström.

En annan postare "soibuakaow' gör gällande att PH förmodligen retat upp någon på festen.

Citat:
Jag var själv på den festen som fick så tragisk utgång.Jag tror inte det var en pundare utan någon som hade retat upp sig på honom inne på festen och som sedan följde efter honom.Vad gäller telefonsamtalet till 112 så känner jag inte igen rösten men ett ord har etsat sig fast:"snubbe" ,jag antar att polisen har gått igenom alla i klass L93 på KTH ,så ha det bra därute!

Vilket stödjer min hypotes, mördaren träffade BO på festen och retade sig på honom, BO gick hem mördaren får tag i ngn tvivelaktig snubbe på grillen (uppringaren). "Du får 1000 spänn om du hjälper mig med en snubbe". Mördaren och uppringaren jagar ifatt BO som går längs Valhallavägen, BO flyr in på ridskolan. Uppringaren har med sig kniven som mördaren tar över. Det ballar ur och det blev plötsligt inte värt 1000 spänn, uppringaren flyr och blir uppringaren, vill inte bli inblandad mer då det var hans kniv. Uppringaren är identifierad och såklart nervös idag. Han känner inte mördaren sen tidigare.

Ska det behöva ta 17 år att förstå detta? Mördaren fanns i BOs närhet.

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Orton
En sådan sportväska kan ju stå prydligt även om man bara släpper, kastar eller tappar den. Ibland ser man väskor stå prydligt mitt på E4:n. Dessa är troligtvis kastade i ganska hög fart. att Pers väska står som den gör är inget anmärkningsvärt tycker jag.

Det jag skrev om t ex "handtagen" är bara en av detaljerna jag funderade över. Kanske har dessa väskor en förmåga att landa rättvända mm, men det jag framförallt tycker kan vara värt att fundera en liten stund över är hur väskan är placerad väldigt prydligt i förhållande till husväggen:
http://i.imgur.com/oEl0eF3.png

Det är en brottsplats där brottsoffret har mottagit flera knivhugg samt försökt värja sig. Det har spekulerats i om han var förföljd. Väskan kunde lika gärna vara ställd lite snett, men nu står den i rät vinkel och, som sagt var, ganska nära en husvägg. Kan det säga oss något om hur situationen utvecklade sig på platsen? Vem bar väskan? Det framkastades en teori igår om att GM kanske hade snott väskan av PH och stuckit in på ridskoleområdet och på så sätt kunde lura dit brottsoffret.

Eller gick PH först, märkte att han var förföljd, ställde han ner väskan (där den står på polisens brottsplats-foto) för att kunna ha ryggen bakom sig?

Här finns det fler bilder på brottsplatsen: https://www.flashback.org/sp46307692
Citera
2013-11-26, 10:59
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aranea2

Oj, vilken utförlig och bra information! Tack!

Om allt detta stämmer, så passar det mycket bra in i bilden som åtminstone jag bildat mig om vilken typ av person RO är.

Som du beskriver det kan RO knappast vara mördaren. Och inte heller ringaren.

Har du någon aning om vad som i så fall kan ha skett? Jag antar att RO och hans vänner har varit vid busstationen? Kan de av någon anledning (t ex pga av att det var en lång stund tills bussen skule gå) ha hamnat borta vid Swartlings och någon i ROs sällskap har spårat ur? Eller bedömer du att RO och hans vänner över huvud taget inte varit vid Swartlings?
Citera
2013-11-26, 11:01
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Beror på. Har de haft honom under span länge känner de till IT-kompetensen och då vet de nog tillräckligt för att inte bara plocka in hans dator genom att rycka sladden och bära den till stationen, utan då är nog krypteringsnyckeln dumpad från RAM på plats. Har han haft den avstängd vid arresten är det ju däremot så gott som kört på den punkten.
Men vad i hela friden skulle RO behöva kryptera? Nån 17 år gammal info lär han knappast ha kvar, och vilken nutida info om mordet skulle han ha lagrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in