2013-11-26, 11:37
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det enda som jag kan komma på som är litet mer besvärande är om ROs fingeravtryck hittats på kniven eller slidan. (Det är ju inte DNA-spår, och därmed är det en möjlighet). Det knyter RO till just kniven/slidan. Men måste det betyda att han är mördaren?

Fingeravtryck skulle kunna vara en möjlighet. Man kanske har haft misstankar riktade mot honom under många år och när han gick och beställde ett nytt pass så passade man på att matcha mot hans pekfingrar.
Citera
2013-11-26, 11:39
Medlem
Beskrivningen av honom som person motsäger egentligen inte brottet. En vanerånare hade inte dumpat verktygen, huggit i BO och därefter ringt. MGM verkar vara en högpresterande och lite fyrkantig typ med slavägarkomplex (ledsen alla med importfruar men så ser det ut). Hygglig och reko på ytan betyder inte alltid snäll innerst inne. Han kan lika gärna vara en lättsårad narcissist som måste beundras. BO verkar ha varit en ganska trygg person, MGM ger motsatt intryck. MGM kanske inte kan nå upp till idealbilden av hur en lyckad son ska vara. BO kanske triggade igång något OCH hade pubkassan med sig. Kanske MGM ville konfrontera BO pga detta. Rånet kanske var tänkt som "återbetalning" för bortkastade pengar, enligt MGM.
Citera
2013-11-26, 11:41
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det kan vara så att dom har nya vittnesuppgifter, någon som hört någon prata bredvid munnen, det kan vara uppringaren eller någon som hört uppringaren, det kan även vara någon närstående till MGM som har nya uppgifter, varför inte hans fru, eller en vännina till hans fru?

Nu behöver dom 4 veckor att slutföra fupen (minst) och lägga alla bitar i pusslet.

Angående karaktärsvittnen så har konstigare saker hänt än att världens trevligaste kille spårat ut inför en oförstående bekantskapskrets.

/Provokatör
Jovisst, men allt det du nämner är hörsägen och hade det räckt för sannolika skäl så hade man häktat minst 100 pers för Palmemordet på sannolika skäl.

Och visst kan även världens trevligaste kille spåra ur. Men att sedan sköta sig prickfritt omedelbart efteråt liksom under de kommande 17 åren - det är nog inte så vanligt.

Det ska bli mycket intressant att se vad polis/åklagare har. Jag blir inte förvånad om det visar sig vara tunt och går upp i rök.
Citera
2013-11-26, 11:44
Medlem
Citat:
Man får ju inte helt utesluta att RO faktiskt har gjort det.

Självklart inte.

En av dom saker som gör att jag är fundersam är att det syns inget anmärkningsvärt i Ladok-registerutdraget för HT 1996/VT 1997. Om det ligger något i det som kompisen skrev, att 39-åringen inte ägnade sig åt kriminalitet överhuvudtaget: hur lyckas en då 22-årig kille bara gå vidare som om inget har hänt? Inget sammanbrott som ledde till studieuppehåll, inga katastrofala examinationsresultat. Dessutom fortsatte han jobba parallellt med studierna.

Varför jag nämner kriminalitet är för att jag föreställer mig att den kriminelle kan ha tränat upp olika bortträngningsmekanismer, men för den som aldrig (om uppgiften stämmer) har begått brott: ett mord är ju en gigantisk händelse. Hur kunde 22-åringen studera/jobba vidare utan, till synes, tecken på att han hade genomgått något fruktansvärt? Så ung.

Men självklart: åklagaren har fått igenom en häktning på sannolika skäl. Visst kan 39-åringen vara skyldig.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-26 kl. 12:03.
Citera
2013-11-26, 11:48
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Nu är du fånig. Han kan t ex ha varit blodgivare eller lämnat ett cellprov om han är född innan 1974. Är han född efter 1974 finns hans DNA registrerad iochmed att man tog ett blodprov på BB och smetade på ett papper som sedan arkiverades.
Clea Sangborn sa innan förhandlingen att åklagaren bara presenterat "en typ av bevisning". Det ska inte röra sig om någon teknisk bevisning, som exempelvis dna, enligt försvararen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17901241.ab

Nog för att advokatens jobb är att försvara sin klient med alla medel. Men det känns fullständigt osannolikt att det skulle finnas något DNA-bevis eller ens tekniskt bevis om hon uttalar sig på detta vis.

Uttalandet utesluter ju förresten även fingeravtryck, som ju också är en form av tekniskt bevis.
Citera
2013-11-26, 11:52
Medlem
Citat:
Nu är du fånig. Han kan t ex ha varit blodgivare eller lämnat ett cellprov om han är född innan 1974. Är han född efter 1974 finns hans DNA registrerad iochmed att man tog ett blodprov på BB och smetade på ett papper som sedan arkiverades.

Han är född 1974, dvs innan screeningen (PKU-testerna) på nyfödda infördes 1975.
Citera
2013-11-26, 11:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Självklart inte.

En av dom saker som gör att jag är fundersam är att det syns inget anmärkningsvärt i Ladok-registerutdraget för HT 1996/VT 1997. Om det ligger något i det som kompisen skrev, att 39-åringen inte ägnade sig åt kriminalitet överhuvudtaget: hur lyckas en då 22-årig kille bara gå vidare som om inget har hänt? Inget sammanbrott som ledde till studieuppehåll, inga katastrofala examinationsresultat. Dessutom fortsatte han jobba parallellt med studierna.

Varför jag nämner kriminalitet är för att jag föreställer mig att den kriminelle kan ha tränat upp olika bortträngningsmekanismer, men för den som aldrig (om uppgiften stämmer) har begått brott: ett mord är ju en gigantisk händelse. Hur kunde 22-åringen studera/jobba vidare utan minsta tecken på att han hade genomgått något fruktansvärt? Så ung.

Men självklart: åklagaren har fått igenom en häktning på sannolika skäl. Visst kan 39-åringen vara skyldig.
Det du säger ovan parat med advokatens uttalande om att ingen teknisk bevisning föreligger får mig att tro att detta kommer att visa sig vara ett svagt fall för åklagaren.

Ingen teknisk bevisning; ja, då är det väl hörsägen (som kan vara skvaller) eller vittnesuppgifter (men vem kan ha sett honom hålla i kniven?).

Av det vi fått veta de senaste dagarna börjar jag faktiskt mer och mer undra om det kan vara så att polis och åklagare gjort en riktig tavla?
Citera
2013-11-26, 12:01
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Det du säger ovan parat med advokatens uttalande om att ingen teknisk bevisning föreligger får mig att tro att detta kommer att visa sig vara ett svagt fall för åklagaren.

Ingen teknisk bevisning; ja, då är det väl hörsägen (som kan vara skvaller) eller vittnesuppgifter (men vem kan ha sett honom hålla i kniven?).

Av det vi fått veta de senaste dagarna börjar jag faktiskt mer och mer undra om det kan vara så att polis och åklagare gjort en riktig tavla?

Detta i kombination med vad LGWP sa i fredags gör ju att man börjar fundera på vad dom har på MGM.
Citat:
LGWP: Efter polisens gripande säger Leif GW Persson i dag:
– Det är trevligt eftersom jag är säker på att det är han som har gjort det. Sedan ska det ledas i bevis också. Där är vi inte ännu, säger han.

/Provokatör
Citera
2013-11-26, 12:03
Medlem
Mulas avatar
Citat:

Är jag verkligen det? PKU-registret inrättades 1975 så det är precis på gränsen, och dessutom är det tveksamt om man kan gå den vägen eftersom det inte är bara för polisen att knalla in och begära matchning. Blodgivare har jag aldrig hört talas om att man ens gör DNA-tester på.
Jag vidhåller att man inte har haft DNA-match på RO utan att bevisningen är betydligt svagare.
Citera
2013-11-26, 12:08
Medlem
disquss avatar
Kan det vara något annat som föranlett till att RO blivit inplockad? Jag tänker t.ex. att han kanske ringt anhöriga eller på annat sätt tagit kontakt med dom? Eller kanske tipsat Polisen om villospår vilket väckt misstankar? Ett telefonsamtal eller brev? Låter inte så sannolikt men möjligheten finns.
Citera
2013-11-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Det finns en rad olika tänkbara händelseförlopp. Ska försöka resonera kring vilka som jag ser som mer sannolika än andra.

/--/
Häktade personen RO
Uppenbarligen har polisen någon form av bevisning mot RO. Om det skulle vara så att RO är uppringaren så tror jag att polisen tagit in honom för att sätta press på honom för att få honom att ge namnet på GM. Uppringaren känner med stor sannolikhet GM och har haft flera rationella skäl till att inte ange denne. Dels var uppringaren rädd för att själv bli misstänkt/åtalad eller till och med dömd för mord/medhjälp/rån m.m. Dels var denne rädd för att GM skulle hämnas om han tjallade på denne. Det rationella är därmed att hålla käften. Han har inget att vinna på att tjalla, och allt att förlora. Även efter preskriptionstiden gått ut har han haft för mkt att förlora med tanke på sin familj.

/--/
.

Schysst inlägg (mitt fett).
Bara en "invändning"; om RO är bara uppringare och inte GM och polisen/åkl har det som arbetshypotes hur går det då ihop med den här 4-veckorshäktningen som klubbats igenom (att, om jag fattat rätt, det alltså anses uppenbart obehövligt att öht hålla ny förhandling om 2 veckor som brukligt)?
Blir denna åtgärd rimlig mtp att RO:s brott (om han nu öht har gjort något brottsligt, kanske råkade han faktiskt bara bli vittne och larmade) isf är preskat, kan det vara så alldeles säkert att han skall behöva sitta häktad om det faktiskt är någon annan som eftersöks för själva mordet?
Självklart vill de inte ge RO möjlighet att kommunicera med GM (fast han har ju haft 17 år på sig..) men någon större flyktfara borde inte föreligga, ej heller direkt påtaglig risk för fortsatt brottslighet.
Är inte ute efter att "säga emot", bara lite funderingar.
Citera
2013-11-26, 12:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Ett problem i den här fasen av utredningar är att advokaten gärna pratar, medan förundersökningsledningen inte pratar alls. Då får man gärna intrycket att förundersökningsledningen famlar i mörkret, inte har något alls egentligen, och bara har ryckt en kille i högen. Men i åtminstone fyra fall av fem visar det sig sedan att advokaten ha givit en ganska missvisande bild, och att förundersökningsledningen har en hel del på fötterna. Och nånting hyfsat substantiellt måste de ha på RO, annars skulle inte domstolen ha gått med på sannolika. Om RO varken är gärningsman eller uppringare, vad 17 kan det då vara som binder honom till mordet på sannolika skäl?

En annan kommentar: Det spekuleras en del om att RO ska vara inplockad väsentligen som vittne, för att gola ner den riktige förbrytaren. Är det så, är det för det första i RO:s intresse att börja prata fort som fan - vilket det sannerligen inte behövs fyra veckor till. Men för det andra är det utomordentligt problematiskt för förundersökningsledningen att plocka in RO om de egentligen inte tror att han har gjort det. Skyddande av brottsling är ju preskriberat, så strängt taget är det i det här läget tjänstefel att häkta någon för att han ska gola ner den riktige gärningsmannen. De har, som sagt, fått en häktningsdomstol att köpa det - och köpa fyra veckors häktning på ett bräde. Och hade det verkligen varit fråga om att advokaten bedömer att förundersökningsledningen fult har lyckats lura tingsrätten till en häktning, borde hon ju överklaga. Hon borde överklaga redan bara om hon tycker att fyraveckorshäktningen är omotiverad. Men det har hon inte gjort än, och det antyder också att det faktiskt finns något av substans på RO, även om alla Cleas klienter naturligtvis är vita som snö.

Så nånting konkret har de, frågan är bara vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in