Vi befinner oss utanför ingången till Tekniska högskolan, som ligger alldeles ovanför Valhallavägen, Valhallavägen är den stora gatan som går där nere.
Söndagen den 13 oktober 1996 på kvällen så är Per Häggström här på fest, han läser ju på teknis. Den festen pågår ganska länge, till fram på morgon måndag morgon.
Han är på väg hem till sig, han bor nämligen på gärdet alldeles bakom den här platsen vid Swartlings ridskola där han anträffas.
Det är vad vi vet av inledningsskedet här.
(Telefonsamtal till SOS-alarm:
...
O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Aa
O: Alltså…
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.
….)
Vi befinner oss nu utanför den här korvkiosken,
på Valhallavägen, ca 100 m från Kungliga Tekniska högskolan.
Och här säljer man då korv dygnet runt.
Men speciellt på nätterna så brukar det då i anslutning till den här korvkiosken uppehålla sig diverse element som man säger,
och som även handlar med annat än korv.
Och den sannolika slutsatsen är att när Per kommer gående längs Valhallavägen,
då får gärningsmannen syn på honom,
bestämmer sig för att följa efter honom och råna honom, sannolikt
Han ser ju faktiskt ut som ett lämpligt rånoffer, välklädd och så där och aningen onykter och med en stor väska.
Gärningsmannen följer efter, det gör han förmodligen på den här sidan, för ungefär 100 m ned i höjd med korsningen till Villagatan, där hittar man slidan som hör till kniven som används vid brottet och teorin är ju att han tar av den och sen antingen tappar den eller kastar den,
och sen följer han efter Per bort mot Swartlings ridskola.
Och från knivslidans placering bort till brottsplatsen är det ungefär 400 m.
Och nu är det minuter kvar innan det drar igång på allvar.
(telefonsamtal till SOS-alarm:
…
O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg – jag bara kuta.
…)
Nu befinner vi oss alltså på brottsplatsen då och den ligger ungefär gångväg från Tekniska högskolan och Seven Eleven-butiken så pratar vi ungefär en 800 m.
Här är väggen till ridhuset på Swartlings ridskola. Det här rånet som går överstyr och sluter med att Per bli knivhuggen till döds, det utspelas här.
Per han har avvärjningsskador o skador på kläderna som tydligt visar hans ansats till motstånd.
Han hittas ju sen, när han hittas så lever han fortfarande, det är är svårt att nå honom, naturligtvis, han är i dåligt skick.
Bredvid honom ligger hans plånbok, den är uppslagen. Pengarna, de 2000 kronorna saknas
i övrigt så finns innehållet i plånboken kvar.
Kniven hittas här också. Hans väska som han har med sig den finns kvar.
Jackan som han har på sig och så han själv då naturligtvis.
Hur kommer det sig att han hamna här?
Här nere går Valhallavägen och där har han kommit och sen så där går en gångväg som leder till hem hans bostad, det är dit han ska.
Men jag får för mig att han upptäcker att det är nån som följer efter honom,
och sen så genar han in här på ridskolan i avsikt att hoppa över staketet där,
och så att säga skaka av sig den här personen som följer efter honom, det är så jag tror det har gått till.
Nu hinner han inte det, utan gärningsmannen hinner ikapp honom här
och sen så utspelas då det här brottet, ungefär ganska exakt där jag står faktiskt.
Nu ska vi vara klara över några saker. När det här händer, det är oktober, och det är väldigt grönt här, så det ser inte ut som idag, det är naturligtvis ingen snö på marken och sen så är det mycket buskar och löv och såna där saker, så att det här är insynsskyddat och anledningen sen till att man kommer hit och hittar Per är att det här vittnet alternativt gärningsmannen har hört av sig till larmcentralen och sagt att här ligger en person som har blivit överfallen och knivhuggen
Det är då man hittar honom, det är då själva utredningen rullar igång.
Olyckligtvis då så avlider, avlider Per några timmar senare, av de skador han har fått,
och han kan inte, han är inte i det skick så att han kan ge några bidrag till beskrivning av gärningsmannen.