2013-11-25, 23:19
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggros
Absolut, jag ville bara poängtera att han inte var den där småkriminella pundaren som GW målade upp en bild av.

Vad gäller fylla så tycker jag inte att den som ringer låter så överdrivet berusad. Särskilt det där om "full som ett svin" tycker jag tyder på motsatsen. Min gissning är att det snarare rörde sig om någon form av psykiska problem, vilket eventuellt skulle kunna förklara varför han hade en kniv med sig.
Professor Flåås och Stöön kan du ta med en nypa salt.
Citera
2013-11-25, 23:20
Medlem
Är det helt uteslutet att RO kan vara ringaren och någon småkriminell med morakniv vara rånaren/mördaren?

Är det troligare med det omvända? Dvs RO är mördaren och ringaren är någon helt annan.

Eller så är RO både ringare och mördare.

Eller ingetdera.

Finns helt klart många öppningar i detta fall. Mkt spännande!!
Citera
2013-11-25, 23:24
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Professor Flåås och Stöön kan du ta med en nypa salt.

Det ska man aldrig göra eftersom han ingår i den gruppen som tittade över vilka cold case som skulle upp. Så man ska definitivt inte ta GW med en nypa salt., Har han engagerat sig i ett fall ska man lyssna på vad han säger annars lär man missa en hel del i aktuellt brott.
Citera
2013-11-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hur vet du det? Har du tagit belastningsregistret på personen som ringde in?
Jag pratar om RO.
Citera
2013-11-25, 23:25
Medlem

Det har spekulerats i varför PH var på väg åt det hållet. Någon har skrivit att han var folkbokförd på ekerö, men i Veckans Brott från mars 2011 säger Leif GW Persson att PH bodde på Gärdet http://www.svtplay.se/klipp/1628443/arkiv-leif-gw-om-mordet-pa-kth-studenten

När jag ändå lyssnade igenom skrev jag ut programinslaget, hittade nämligen uppgiften om "2000 kr". Någon har skrivit att det var osäkert om PH hade så mycket pengar på sig, men enligt LGWP hade han det.

I avskriften kan det finns både stavfel något mindre ord-fel, skrev hastigt:

Citat:
Vi befinner oss utanför ingången till Tekniska högskolan, som ligger alldeles ovanför Valhallavägen, Valhallavägen är den stora gatan som går där nere.

Söndagen den 13 oktober 1996 på kvällen så är Per Häggström här på fest, han läser ju på teknis. Den festen pågår ganska länge, till fram på morgon måndag morgon.

Han är på väg hem till sig, han bor nämligen på gärdet alldeles bakom den här platsen vid Swartlings ridskola där han anträffas.
Det är vad vi vet av inledningsskedet här.

(Telefonsamtal till SOS-alarm:
...
O: Full som ett svin jag gick förbi och såg ett rån, det var en snubbe i grå jacka.
S: Aa
O: Alltså…
S: Var ringer du ifrån för ställe nu?
O: Karlaplan någonstans, Karlavägen – jag vettefan.
….)

Vi befinner oss nu utanför den här korvkiosken,
på Valhallavägen, ca 100 m från Kungliga Tekniska högskolan.
Och här säljer man då korv dygnet runt.
Men speciellt på nätterna så brukar det då i anslutning till den här korvkiosken uppehålla sig diverse element som man säger,
och som även handlar med annat än korv.
Och den sannolika slutsatsen är att när Per kommer gående längs Valhallavägen,
då får gärningsmannen syn på honom,
bestämmer sig för att följa efter honom och råna honom, sannolikt
Han ser ju faktiskt ut som ett lämpligt rånoffer, välklädd och så där och aningen onykter och med en stor väska.

Gärningsmannen följer efter, det gör han förmodligen på den här sidan, för ungefär 100 m ned i höjd med korsningen till Villagatan, där hittar man slidan som hör till kniven som används vid brottet och teorin är ju att han tar av den och sen antingen tappar den eller kastar den,
och sen följer han efter Per bort mot Swartlings ridskola.
Och från knivslidans placering bort till brottsplatsen är det ungefär 400 m.
Och nu är det minuter kvar innan det drar igång på allvar.

(telefonsamtal till SOS-alarm:

O: Jag måste skynda tillbaka och kolla hur snubben mår alltså. Det här är inge bra, han fick många hugg – jag bara kuta.
…)

Nu befinner vi oss alltså på brottsplatsen då och den ligger ungefär gångväg från Tekniska högskolan och Seven Eleven-butiken så pratar vi ungefär en 800 m.
Här är väggen till ridhuset på Swartlings ridskola. Det här rånet som går överstyr och sluter med att Per bli knivhuggen till döds, det utspelas här.

Per han har avvärjningsskador o skador på kläderna som tydligt visar hans ansats till motstånd.

Han hittas ju sen, när han hittas så lever han fortfarande, det är är svårt att nå honom, naturligtvis, han är i dåligt skick.

Bredvid honom ligger hans plånbok, den är uppslagen. Pengarna, de 2000 kronorna saknas
i övrigt så finns innehållet i plånboken kvar.
Kniven hittas här också. Hans väska som han har med sig den finns kvar.
Jackan som han har på sig och så han själv då naturligtvis.

Hur kommer det sig att han hamna här?
Här nere går Valhallavägen och där har han kommit och sen så där går en gångväg som leder till hem hans bostad, det är dit han ska.
Men jag får för mig att han upptäcker att det är nån som följer efter honom,
och sen så genar han in här på ridskolan i avsikt att hoppa över staketet där,
och så att säga skaka av sig den här personen som följer efter honom, det är så jag tror det har gått till.
Nu hinner han inte det, utan gärningsmannen hinner ikapp honom här
och sen så utspelas då det här brottet, ungefär ganska exakt där jag står faktiskt.

Nu ska vi vara klara över några saker. När det här händer, det är oktober, och det är väldigt grönt här, så det ser inte ut som idag, det är naturligtvis ingen snö på marken och sen så är det mycket buskar och löv och såna där saker, så att det här är insynsskyddat och anledningen sen till att man kommer hit och hittar Per är att det här vittnet alternativt gärningsmannen har hört av sig till larmcentralen och sagt att här ligger en person som har blivit överfallen och knivhuggen
Det är då man hittar honom, det är då själva utredningen rullar igång.

Olyckligtvis då så avlider, avlider Per några timmar senare, av de skador han har fått,
och han kan inte, han är inte i det skick så att han kan ge några bidrag till beskrivning av gärningsmannen.
Citera
2013-11-25, 23:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag pratar om RO.

Och du utgår från att RO är den som ringer då antar jag?
Och hur utesluter du detta undrar jag. Och vad vet du om ROs bakgrund eller vid mordtillfället?

Citat:
småkriminella pundaren
Var säger GW detta? Källa tack.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-25 kl. 23:28.
Citera
2013-11-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12
Jag noterar att sedan gripandet har RO gått ifrån 78 vänner på Facebook till nu 70.. Det kan tyda på att endel mycket väl kan tänka honom som GM, alternativt så var det som ofta i Sthlm bara ytliga vänner som gärna hade honom som vän så länge det flashade lite i deras ytliga liv.

En del kanske helt enkelt tar bort Facebookvänskapen för stunden, för att t ex slippa granskas av flashbackare och andra Det har ju redan skrivits om några av Facebookkontakterna här i tråden. Minst två av dom som har nämnts i tråden har tagit bort vänskapen.
Citera
2013-11-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast åtminstone på min tid - iofs tjugo år tidigare - var det besvärligt för folk med akademisk inriktning att bli uttagen till de där korta kanonmatsutbildningarna. Befintliga eller blivande universitetsstudenter ansågs generellt vara befälsmaterial av någon sort.
Mitt intryck är det, vid den tidpunkten, var minst lika vanligt att folk med huvudet på skaft blev placerade som datortekniker, väderobservatörer, radarobservatörer, stabspersonal, o s v. Det är fullt möjligt att RO gjorde något åt det hållet i 7,5 månader och sedan tog någon eller några spridda kurser, för att efter nyår fortsätta utbildningen där han avbröt den ett år tidigare.
Citera
2013-11-25, 23:30
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu tycker jag du är både för kategorisk och för vilseledande. ovanligt är det för det första inte med "utredningshäktningar" på skälig misstanke. Och sist jag kollade har jag bestämt för mig att mer än hälften av häktningarna på sannolika ledde till fällande dom. Häktad är inte dömd, visst. Men det är heller inte så att det just inte har något prediktivt värde alls att nån är häktad på sannolika.

Jag har försökt, och utifrån uppenbarhetsrekvisitet sagt att det måste röra sig om någon typ av analys eller undersökning som garanterat tar mer än två veckor att få svar på. Jag har tyvärr inte kunnat komma på någon.

Kanske annan kringutredning som pågår? https://www.flashback.org/sp46306449
Citera
2013-11-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Och du utgår från att RO är den som ringer då antar jag?
Och hur utesluter du detta undrar jag. Och vad vet du om ROs bakgrund eller vid mordtillfället?
Se mina tidigare inlägg i tråden.
Citera
2013-11-25, 23:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Se mina tidigare inlägg i tråden.

Nej, du får allt precisera detta nu för det verkar vara ett virrvarr av påståenden.
Det gäller att få bilda sig rätt uppfattning och då i faktaformat om fallet, så underlagen ska man inte behöva söka efter i tråden det säger inget.
Citera
2013-11-25, 23:43
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Är det helt uteslutet att RO kan vara ringaren och någon småkriminell med morakniv vara rånaren/mördaren?
Är det troligare med det omvända? Dvs RO är mördaren och ringaren är någon helt annan.
Eller så är RO både ringare och mördare. Eller ingetdera.

Finns helt klart många öppningar i detta fall. Mkt spännande!!

Jag håller med dig. Anledningen till det märkliga telefonsamtalet kan ju vara flera.
Intressant att få veta "den rätta".
Tills dess, ett bra spekulationsobjekt: Vad ville egentligen den som larmade,
vad hade han för roll i dramat – och vem var han?
Senast redigerad av FruGondol 2013-11-25 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in