2013-11-25, 16:47
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det gör jag faktiskt inte. Vad jag kan läsa, är du skeptisk till tanken på RO som mördare, eftersom han är en så väluppfostrad typ, som varken borde mörda folk eller ens springa omkring med fula knivar ute på stan på kvällen. Du föredrar vidare hypotesen att RO sitter bland annat därför att han är identifierad just som uppringaren, och föredrar därför ett scenario där RO har sett mordet, men någon annan - förmodligen väsentligt mindre väluppfostrad typ - verkligen har begått det. Så långt kan jag läsa dig. Men några indikationer på vad du isåfall tänker dig för mindre väluppfostrad typ har inte jag varit begåvad nog att läsa in.

Det är svårt för mig att bedöma tyngden i resonemanget, i och med att jag inte vet varför han sitter. Men också väluppfostrade typer kan mörda, och begår då i allmänhet bara det där mordet, och inget annat brott. Ett typexempel var den extremt belevade och väluppfostrade "kakelugnsmördaren" Wilhelm Rodius, vid sidan av vilken RO nog snarast framstår som en kantig lurk. Du kan hävda att just Rodius mord var instrumentellt, och skedde enbart för att dölja det utpräglat väluppfostrade manschettbrottet förskingring, och att det här mordet var betydligt mer våldsamt och ouppfostrat. Men också våldsamma brott kan vara instrumentella. Det som i första hand strider mot den oskyldige uppringaren-scenariot är ju att uppringaren har tagit sig så långt för att slå larm, när inte bara en korvmoj, utan också en annan telefonkiosk, har legat mycket närmare. Det motargument som framförs i tråden är att uppringaren kan ha varit livrädd för mördaren. Så kan det ha varit, men borde inte något av den livräddheten ha kommit fram i telefonsamtalet också när det skedde?

Jag håller med om att det är förvånande att polisen har plockat in en såpass städad typ och fått honom häktad på sannolika för det här mordet. Men utan att veta varför de har gjort det, har jag inga möjligheter att avgöra om a) Farbror Blå är ute och cyklar, och aldrig kommer att få ihop ett åtal, b) RO är tillräckligt inblandad för att det är rimligt att misstänka honom på sannolika, men att fler personer var iblandande, som man hoppas att RO nu ska gola ner, eller c) RO är en väldigt stor fisk som går i väldigt lugna vatten.
Här har du mina funderingar i ett nötskal:

https://www.flashback.org/sp46303372
Citera
2013-11-25, 16:47
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Angående det sista tycker jag nästan telefonsamtalet avslöjar att det inte kan stämma. Han säger att "han bara kuta" när GM går lös vilket väl få anses vara en normal reaktion om du befinner dig inne på Swartlings mitt i natten och en galning går lös med kniv. Några sekunder senare säger han dock att han skall springa tillbaka "för att kolla hur killen mår" han fick ju "många hugg".
Skulle verkligen ett vittne springa tillbaka in på Swartlings där det är beckmörkt och en potentiell knivgalning går lös för att kolla till offret, knappast.
Ja, om han "kände" gärningsmannen så är väl det ofarligt.

Ska bli intressant iaf, mest skönt att det inte är ngn man känner som är häktad.
Citera
2013-11-25, 16:52
Medlem
massepojkens avatar
Är det någon som vet vad polisen lyckades säkra i form av fingeravtryck på kniv och telefonkiosk?

Får inte riktigt ihop kombinationen fingeravtryck och kriminellt belastad.
Om polisen funnit fingeravtyck i tex telefonkiosken så borde man ju via detta kunna finna en ev ringare eller GM om denna var pundare/tillika kriminellt belastad.

Antingen har polisen inga fingeravtryck eller så har körningen inte gett någon träff.

Om fingeravtryckskörningen inte gett träff så kan väl det tala en hel del för att den ostrafffade RO är GM.
Citera
2013-11-25, 16:53
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Jag och några vänner gick faktiskt ett steg längre för en herrans massa år sedan och rekonstruerade händelsen genom att två personer fick gruffas lite 20 meter in på området och jag stod och tittade utanför Gunnebostängslet. Att vi varit på Stadion innan och var aningen sliriga borde endast göra rekonstruktionen mer realistisk med tanke på ringarens beteende
Min uppfattning är att det var mycket svårt att se vad som pågick, men precis som du säger kunde man se att någon form utav kamp utspelade sig. Att man skulle se att en kniv varit inblandad och att BO dessutom fick "många hugg" ser jag som uteslutet.
Snyggt jobbat!

Noterade ni även om det fanns nån grind i Gunnebostängslet och om den i så fall var låst eller olåst?

Eftersom vi nu är flera som kan området och som gjort samma bedömning vågar vi kanske vara rätt säkra på att ringaren måste ha varit inne på området och antingen begått mordet eller bevittnat det på mycket nära håll (och därmed bör kunna identifiera mördaren)?
Citera
2013-11-25, 16:53
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Jag är fortfarande lite förundrad av hur MGM lyckats ligga lågt i alla dessa år - OM det nu var han som höll i kniven. Även om han bara är ringaren (vilket det råder ganska delade meningar om i tråden) och inte utförde själva dådet så måste han ha varit delaktig i det - annars skulle han väl inte sitta på sannolika.
Vilken typ av person är MGM, skulle han i så fall vara kapabel att mörda utan att ha något annat känt brott i bagaget och hur har han i så fall sedan lyckats gå vidare med familj och karriär och helt sopa det här under mattan?

Det här med vad MGM är för person tycker jag är intressant, dock tycker jag personer i tråden kör lite väl mycket svart eller vitt, framförallt i och med att han kan ha haft ett knepigt halvkriminellt liv en viss tid som kanske upphörde abrupt efter mordet. Jag känner ganska mycket folk i stan som har bra jobb och utbildning. Samtidigt har ett fåtal av dessa faktiskt haft perioder (oftast i 20-25 års åldern) där man spårat ur ganska rejält med droger, försäljning utav droger, en rad slagsmål under påverkan samt en del andra mindre brott. En del gick det naturligtvis åt helvete med men några som faktiskt hade något innanför pannbenet klarade sig undan.
Och när jag skriver undan menar jag inte bara från droger samt annat utan också från polisen.
Få utav dessa personer blev lagförda däremot förekommer de säkerligen i en mängd polisutredningar. "Ostraffad" behöver således inte betyda att man varit prickfri i hela sitt liv.
Citera
2013-11-25, 16:57
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast åtminstone på min tid - iofs tjugo år tidigare - var det besvärligt för folk med akademisk inriktning att bli uttagen till de där korta kanonmatsutbildningarna. Befintliga eller blivande universitetsstudenter ansågs generellt vara befälsmaterial av någon sort.
Ja, på din och min tid åkte blivande akademiker ofta på 12-15 månader (jag fick 15 ).

Men dels hade många utbildningar kortats ned 1996 ( har släktingar i generationen efter mig som lumpade då), dels kan ju RO ha haft en eller annan egenskap som gjorde honom mindre lämplig som befäl. Han kan ju också ha påbörjat en längre utbildning men hoppat av.
Citera
2013-11-25, 16:57
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Är det någon som vet vad polisen lyckades säkra i form av fingeravtryck på kniv och telefonkiosk?

Får inte riktigt ihop kombinationen fingeravtryck och kriminellt belastad.
Om polisen funnit fingeravtyck i tex telefonkiosken så borde man ju via detta kunna finna en ev ringare eller GM om denna var pundare/tillika kriminellt belastad.

Antingen har polisen inga fingeravtryck eller så har körningen inte gett någon träff.

Om fingeravtryckskörningen inte gett träff så kan väl det tala en hel del för att den ostrafffade RO är GM.
Jag har svårt att tro att polisen kunde hitta fingeravtryck i telefonkiosken. Även om de hittade fingeravtryck skulle de inte ha avgörande betydelse. Det var knappast klart från första början att den som ringde kunde vara mördaren. Hundratals personer kan ha använt telefonkiosken före och efter mordet innan polisen fann anledning att söka efter avtryck där. Även om en misstänkts avtryck hittades kan han hävda att han använt den vid en annan tidpunkt vilket inte är osannolikt om han vistas i området titt som tätt.
Citera
2013-11-25, 17:01
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Han folkbokfördes på Valhallavägen 2000, men man kan ju ha tillgång till en lägenhet ändå. Polisen lär väl kartlägga detta.

Ja, det är en teori som har presenterats i tråden. Så oavsett om man har tillgång till någon övernattningslägenhet eller bor hemma så är det inte konstigt att befinna sig i området.

Rent spontant känns detta lite märkligt. Om RO är skyldig till mordet. Varför skulle han då flera år efter mordet skriva sig i närheten av platsen där mordet begicks och därmed riskera att polisen får slag på honom den vägen.
Hans känsla borde ju vara att han klarat sig undan och att då skriva sig på denna adress är inte förenligt med hans agerande i övrigt (låg profil bla i sociala medier)såhär i efterhand.

Här är det något som inte stämmer
Citera
2013-11-25, 17:02
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag har svårt att tro att polisen kunde hitta fingeravtryck i telefonkiosken. Även om de hittade fingeravtryck skulle de inte ha avgörande betydelse. Det var knappast klart från första början att den som ringde kunde vara mördaren. Hundratals personer kan ha använt telefonkiosken före och efter mordet innan polisen fann anledning att söka efter avtryck där. Även om en misstänkts avtryck hittades kan han hävda att han använt den vid en annan tidpunkt vilket inte är osannolikt om han vistas i området titt som tätt.

Det låter rimligt. Men fingeravtryck på kniven då? Inga där heller?
Citera
2013-11-25, 17:02
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Man undrar också hur snart polisens tekniker var på plats för att säkra fingeravtryck.

Dom var väl knappast där före lunch, om ens på måndagen över huvud taget. Och då kan ju flera andra ha hunnit ringa + att där säkert fanns avtryck från dem som varit där före vår ringare.

Avtryck från en massa folk mao. Vilka avtryck var relevanta och hur skall man bevisa vilka avtryck som hör till vår ringare?
Citera
2013-11-25, 17:06
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Snyggt jobbat!

Noterade ni även om det fanns nån grind i Gunnebostängslet och om den i så fall var låst eller olåst?

Eftersom vi nu är flera som kan området och som gjort samma bedömning vågar vi kanske vara rätt säkra på att ringaren måste ha varit inne på området och antingen begått mordet eller bevittnat det på mycket nära håll (och därmed bör kunna identifiera mördaren)?

Det här var en herrans massa år sedan så hundra är jag inte men vad jag kommer ihåg tror jag faktiskt mina två vänner gick rakt in via grinden från Valhallavägen. Däremot är jag helt säker på att det inte gick att ta sig in på Swartlings via gångvägen men att en grind faktiskt finns/fanns. Då jag gått förbi den här platsen mot Stadion i över 20 år och platsen bara är några meter från tunnelbaneuppgången har jag naturligtvis stått och tittat där fler gånger. Jag kan inte erinra mig om att jag någonsin har kunnat tagit mig in på Swartlings via gångvägen.
Citera
2013-11-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Snyggt jobbat!

Jag tror att detta är nyckeln i polisens strategi, att ringaren måste ha varit väldigt nära, och egentligen delaktig eller den som ensam gjorde det.

Därmed känns det uppenbart att uppgiften om den 25-åring, kanske pundare, GM med brottsligt förflutet, kopplingen till Lidingö mm är ett medvetet rökspår dom polisen mha av LGWP lagt ut, att falla tillbaka på.

Det blir lättare för MGM att erkänna att han är ringaren om det finns "pundarspåret" som polisen och LGWP jobbar efter. När MGM väl erkänt att det var han som var ringaren kommer förhören ta en ny vändning, att få honom att erkänna även själva dådet.

Smart, men helt logiskt. Lite av ett schackspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in