2013-11-25, 03:40
Medlem
1979s avatar
Tror det var Micke Mejsel som sköt Gertrud Kofot! Greenpeace tiggeri kommer att gå åt skogen nu.

Tycker som sagt att Sofia spelar över. Håller med om att Kim är fantastisk.

Har de gjort något med Sagas ögon eller ser Sofia ut så?

Finns inte Bron (1) på svtplay/öppet arkiv?

-Få ordning på dina relationer.
-Jag har inga relationer
.
Citera
2013-11-25, 07:39
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Tror det var Micke Mejsel som sköt Gertrud Kofot! Greenpeace tiggeri kommer att gå åt skogen nu.

Tycker som sagt att Sofia spelar över. Håller med om att Kim är fantastisk.

Har de gjort något med Sagas ögon eller ser Sofia ut så?

Finns inte Bron (1) på svtplay/öppet arkiv?

-Få ordning på dina relationer.
-Jag har inga relationer
.

Finns på Netflix.
Citera
2013-11-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Slutet var bättre än vad jag trodde..

Om säsong 2 skulle vara den sista, så jo.., då kan jag "köpa" det, angående Martins öde.. Har innan "Bron" bara sett Kim Bodina i filmer och i denna serie så har man sett honom i 20 avsnitt.

Han är en mycket bra skådespelare.

Har svårt att se en säsong 3 som bär, utan honom.

Ni som inte har sett "Pusher" med Kim Bodina, se den! (Förlåt OT men ändå).
Citera
2013-11-25, 10:13
Medlem
Njae, sista avsnittet var seriens svagaste. Jag måste tyvärr säga att Hans Rosenfeldt inte har som starkaste gren att stänga igen en story på ett bra sätt. Det finns många likheter med åtminstone "Det fördolda" (den bok av honom som jag orkat igenom).

För det första en klantpolis som då och då bidrar lite, men som mest förstör och strular till det. För det andra otroligt fantasilösa namn på deltagarna, blir ett helvete att hålla isär alla efternamn.

För det tredje och viktigaste, en story som byggts upp till grymma förväntningar men som inte riktigt håller hela vägen. Det borde gått att göra otroligt mycket mer rafinerat och man borde lyckats stänga mer öppna trådar.

Jag tycker det är ett svaghetstecken att man inte litar på att grundidén är bra nog att bygga fler säsonger på, utan man måste dessutom väva ihop säsongerna. Jag tycker det räcker med ekoterrorister nu, jag hade velat se en ny krispig historia med helt nya vinklar. Ska det börja om igen nästa säsong nu eller? Ny cell, nya djurmasker, nya virus? Gäsp...

...och nej, Martin mördade inte Jens, det finns kameror från finkan som kommer visa att Martin erbjuder Jens giftet för att ta livet av sig. Oetiskt och olagligt att sno bevismaterial, men de kan fortsätta använda honom som polis.
Citera
2013-11-25, 10:39
Medlem
snapphonas avatar
Jag reagerade på att Pernille sköt sig själv innan hon ens hade börjat hosta eller blöda. Visst, hon förstod att det nog var kört, men överlevnadsinstinkten är stark. Vad hade hänt om hon hade suttit kvar där och inte fått några symtom? Inte särskilt troligt, men OM? Saga och Martin borde ha uppmanat henne att vänta och se, men samtidigt varit tydliga med att det inte fanns mycket hopp.

Smärtorna kom ju inte förrän i sjukdomens slutskede. Att sätta sin egen pistol mot tinningen och skjuta sig själv, innan man har konkreta bevis på att det är kört, kräver en enorm viljestyrka och kändes lite "onödigt". Jag hade hellre sett en scen där Pernille med blod rinnande ur näsan och med begynnande smärtor, lyfte pistolen och sköt sig.

Sen håller jag med om att det kändes HELT orealistiskt att skicka in polisen att leta efter Victoria utan några som helst skyddsdräkter!
Citera
2013-11-25, 10:42
Medlem
Lost-Highways avatar
Jag tror inte ekoterrorismen är det egentliga syftet med alla dessa aktioner. Tror fortfarande det är helt andra avsikter bakom det hela, säkerligen ekonomiska eller något som är större än klimatförändringarna. Det känns i varje fall som en täckmantel för något större.

Sen störde jag mig lite också på att man aldrig fick veta hur Gertrud radikaliserades. Hur fan blev hon en terrorist? Inga svar på den frågan, kanske kommer i tredje säsongen.

Citat:
Ursprungligen postat av snapphona
Smärtorna kom ju inte förrän i sjukdomens slutskede. Att sätta sin egen pistol mot tinningen och skjuta sig själv, innan man har konkreta bevis på att det är kört, kräver en enorm viljestyrka och kändes lite "onödigt". Jag hade hellre sett en scen där Pernille med blod rinnande ur näsan och med begynnande smärtor, lyfte pistolen och sköt sig.

Ja, det hade gjort det mer estetiskt i varje fall. Nu blev det så hastigt, inte lika poetiskt.
Senast redigerad av Lost-Highway 2013-11-25 kl. 10:44.
Citera
2013-11-25, 10:48
Medlem
Lost-Highways avatar
Någon som vet vilka tittarsiffror Bron hade?

Alltså, både i Danmark och Sverige.
Citera
2013-11-25, 10:55
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Jag tror inte ekoterrorismen är det egentliga syftet med alla dessa aktioner. Tror fortfarande det är helt andra avsikter bakom det hela, säkerligen ekonomiska eller något som är större än klimatförändringarna. Det känns i varje fall som en täckmantel för något större.

Sen störde jag mig lite också på att man aldrig fick veta hur Gertrud radikaliserades. Hur fan blev hon en terrorist? Inga svar på den frågan, kanske kommer i tredje säsongen.

Ja, det hade gjort det mer estetiskt i varje fall. Nu blev det så hastigt, inte lika poetiskt.

Dessutom tror jag inte att någon skulle göra så i verkligheten. Det klart att hon litar på sina kollegor, men rent krasst: Hon hade bara deras ord på att det var totalkört. Att sitta till synes frisk inne på en toalett och tänka: "Mina kolleger säger att jag inte kommer levande härifrån, så det är lika bra att jag skjuter mig själv", kändes lite... ja. Först när hon börjar hosta blod skulle hon ju ha KONKRETA bevis på att det faktiskt stämmer! Och kunna välja om hon hellre vill ha en snabb och smärtfri död med pistolen.

Å andra sidan, i verkligheten hade inte Saga fått jobba som polis heller (Åtminstone inte med mänskliga kontakter). I verkligheten hade polisen aldrig gått in utan skyddsdräkter etc. Ur det perspektivet att Pernilles hastiga självmord kanske inte det mest uppseendeväckande.
Citera
2013-11-25, 10:56
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Någon som vet vilka tittarsiffror Bron hade?

Alltså, både i Danmark och Sverige.

Jag läste på SVT-chatten att i snitt 1,4 miljoner svenskar och 1,1 miljoner danskar har tittat på Bron varje vecka.
Citera
2013-11-25, 11:01
Medlem
Har slaviskt följt båda omgångarna av Bron och suttit och tuggat på kudden av spänning till slut. Men det fanns en hel del i gårdagens avsnitt som jag blev både besviken och konfunderad av:
  • Jens sitter inspärrad på livstid, Martin är hans dödsfiende men har ändå vad det verkar som helt fritt tillträde att besöka honom och lyckas t o m smuggla in förgiftat kaffe. Hur är sånt möjligt?
  • Precis som någon annan uttryckte här så hur i hela friden kunde poliserna rusa runt och leta efter Victoria på Hilton utan skyddsdräkter? När hon när som helst kunde börja blöda och därmed sprida ett dödligt virus?
  • Vad hände när dörren öppnades till toaletten och liken efter Victoria och Pernille skulle bäras ut? Kom inte smittan ut i korridoren då?
Citera
2013-11-25, 11:09
Medlem
Citat:

Jag tolkade det lite som att Gertrud hade utfört handlingarna under hot. Jag vet inte varför men det kändes som att hon redogjorde/förhörde för den "maskerade" mannen hur hon agerat/planlagt gärningen för att få fortsätta leva. När så planen inte medfört att tillräckligt många dött straffades hon för det.
Citera
2013-11-25, 11:11
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Dessutom tror jag inte att någon skulle göra så i verkligheten. Det klart att hon litar på sina kollegor, men rent krasst: Hon hade bara deras ord på att det var totalkört. Att sitta till synes frisk inne på en toalett och tänka: "Mina kolleger säger att jag inte kommer levande härifrån, så det är lika bra att jag skjuter mig själv", kändes lite... ja. Först när hon börjar hosta blod skulle hon ju ha KONKRETA bevis på att det faktiskt stämmer! Och kunna välja om hon hellre vill ha en snabb och smärtfri död med pistolen.

Det skulle ju ta längre tid för Pernille att få sympton än vad det gjorde för Victoria - de skulle ha behövt typ klippa flera timmar fram i framtiden. Det var väl helt enkel ett dramaturgiskt problem de fick lösa lite hastigt med att Pernille tog ut allt i förskott, skulle jag tro i alla fall.
Citat:
Å andra sidan, i verkligheten hade inte Saga fått jobba som polis heller (Åtminstone inte med mänskliga kontakter). I verkligheten hade polisen aldrig gått in utan skyddsdräkter etc. Ur det perspektivet att Pernilles hastiga självmord kanske inte det mest uppseendeväckande.

Det är ju trots allt fiktion vi har att göra med.

Citat:
Jag läste på SVT-chatten att i snitt 1,4 miljoner svenskar och 1,1 miljoner danskar har tittat på Bron varje vecka.

Jäklar, det är ju höga tittarsiffror. Nu är det ju inte tittarsiffror som egentligen avgör vad public service-bolagen vill satsa på (se Molanders som hade rätt bra siffror) men jag skulle tro att detta leder till en tredje säsong. Bron har ju visats sig kunna säljas utomlands dessutom, inte så att serien är kommersiellt gångbart men det är ju ändå ett plus rent ekonomiskt sätt.

Intressant att så många danskar ser programmet, betydligt många fler rent proportionellt om vi ska jämföra med Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in