2013-11-25, 08:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Enligt GW ska det väl vara den göken som ringer larmnumret? Varför larmar man om man avser att personen ska dö? Det låter som att det är en halvpundare typ som ringer, och rånet gick väl snett.
Rånmord blir det ju i så fall.

Jo, GW har den teorin att det är samma person.

Jag håller med om att man försöker förvirra lite i samtalet med uttal med mera, men även en medgärningsman har sina skäl att vilja förbli okänd av polisen, även om denne inte är direkt inblandad i våldet.

Han som ringde visste dels att det handlade om ett rån och dels att Per blivit huggen ett flertal gånger. Det påvisar att ringaren var på platsen och inte bara ett förbigående vittne.

Men jag tror inte ringaren utdelade knivhuggen.
Citera
2013-11-25, 08:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, GW har den teorin att det är samma person.

Jag håller med om att man försöker förvirra lite i samtalet med uttal med mera, men även en medgärningsman har sina skäl att vilja förbli okänd av polisen, även om denne inte är direkt inblandad i våldet.

Han som ringde visste dels att det handlade om ett rån och dels att Per blivit huggen ett flertal gånger. Det påvisar att ringaren var på platsen och inte bara ett förbigående vittne.

Nä, det hoppas jag att man får läsa om i förundersökningen.
Så man får invänta åtalet. Så får man nog reda på en hel del.
Citera
2013-11-25, 08:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller helt med dig här. Jag tror att om uppringaren var mördaren så ville ha rikta ljuset mot ett överfall av någon annan, detta genom att spela utsocknes förbipasserande, samt att han förstod att P omöjligt kunde överleva alla knivhugg. Han kanske rent av trodde att P redan var död när han ringde, han kanske inte direkt kollade det så noga.

Men då kan jag inte se att det fanns några skäl att överhuvudtaget ringa SOS,han kunde försvunnit helt utan att efterlämna några spår alls.

Han säger att killen är illa däran och att han fått många knivhugg. Det tycker jag talar för att han vet att killen är vid liv och att han ärligt försöker rädda det genom att påkalla hjälp.
Citera
2013-11-25, 08:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nä, det hoppas jag att man får läsa om i förundersökningen.
Så man får invänta åtalet. Så får man nog reda på en hel del.

Ja, håller tummarna att detta som polisen har räcker ända fram till åtal.
Citera
2013-11-25, 08:22
Bannlyst
Citat:
Men då kan jag inte se att det fanns några skäl att överhuvudtaget ringa SOS,han kunde försvunnit helt utan att efterlämna några spår alls.

Han säger att killen är illa däran och att han fått många knivhugg. Det tycker jag talar för att han vet att killen är vid liv och att han ärligt försöker rädda det genom att påkalla hjälp.

Det finns intressanta teorier om vad GM kan ha haft för motiv att ringa tidigare i tråden.
Till de som tror PH var på väg hem, så skall han enligt polisuppgift varit på väg till ett övernattningsställe.
Citera
2013-11-25, 08:31
Medlem
disquss avatar
Jag har stor lokalkännedom för brottsplatsen och måste bara påpeka en del saker som jag läst i tråden, framförallt hur PH hamnade på Swartlings. Jag finner det mycket osannolikt, ja rentav otroligt, att han skulle gått upp till ridskolan för att antingen gena eller fly undan en gärningsman. Anledningar:

- Att en tidig morgon gena i mörkret på en ridskola med en stor väska samt kvällens kassa skulle vara ett alltför stort risktagande. Som andra skrivit fanns där ett staket som också skulle vara ett problem att ta sig över. Inte värt mödan eller risken med andra ord.

- Om PH skulle flytt undan en jagande gärningsman, skulle han verkligen försvinna in i mörket då? Om jag var PH skulle jag istället hålla mig till antingen Valhallavägen eller Lidingövägen där mycket ljus och öppna ytor finns att tillgå. Sannolikheten att kanske stöta på en bil eller hoppas att någon boende skulle höra ens skrik skulle ju vara till en stor fördel.

Kom ihåg att PH som sagt bar kvällens kassa. Ett stort ansvar som säkerligen innebar att man agerade i lite större försiktighet. Enda tänkbara möjligheten till att han hamnade på ridskolan tror jag därför är att han 1) blev medtvingad (kanske med kniv) 2) självmant följt med GM (vilket skulle tyda på en relation till denne).

Som sagt, detta är mina tankar kring detta och inget annat.
Citera
2013-11-25, 09:19
Medlem
Vi VET:
Ringaren var på platsen
Han ville ha dit hjälp
Han ville inte bli mer involverad
Platsen är skum att vara på

Om ngn nyss genomfört ett mord ringer han då SOS eller sticker snabbt?
Perrongmördaren i Umeå satte sig på gräsmattan och kollade på polisens arbete
men denna MGM verkar vara mer frisk och thaifru säger inget vet jag.

Ngn borde känna MGM och ge en bild av hans historia om ev knivar och övervåld?
Var Per en vanlig svenne?

Tyder på fler inblandade och inte faan sticker man ut ögonen för en sned romans innan multikulti kom
med sina seder! Inget agg härifrån mot dom för de är bara inbjudna av politikerna och slaskpressen. Och är man emotionellt skadad så tar man inte seden dit man kommer utan den finns inombords.

BO+MGM borde ha en bekantskapskrets som kan berätta om deras liv!
Citera
2013-11-25, 10:04
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Han hade hand om en kassa tillhörande en studentkår på skolan!

Här får jag nog ta på mig lite av skulden och vill rätta lite. Den uppgiften om att han var engagerad i kåren och klubbmästare var det jag som kom med, redan tidigt i tråden på sidan 3 eller så för 3 år sen. Det var det jag hörde av andra studenter på samma sektion som Per dagarna efter händelsen, men senare har det framkommit av andra med personkännedom att Per inte var särskilt engagerad i klubblivet och dessutom så kom han tydligen den här kvällen direkt från sina föräldrar till festen och då inte kunde ha haft något med själva arrangemanget att göra även om han var med.

Att han hade pengar på sig (summan 2000 kr) har senare dykt upp i tråden, men ingen har kunnat bevisa de uppgifterna. Jag håller själv med om att han kanske hade en större summa kontanter på sig, jag tänker mig att förldrarna har kanske skickat med honom pengar hemifrån för att hjälpa till. Med tanke på en students ekonomi skulle det inte alls vara osannolikt, och detta borde polisen i så fall fått veta från föräldrarna.
Citera
2013-11-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Kom ihåg att PH som sagt bar kvällens kassa. Ett stort ansvar som säkerligen innebar att man agerade i lite större försiktighet.

Visst, men kom också ihåg att han varit på studentfest och klockan var typ fem. Om det nu inte är så att han var nykterist eller känd som en väldig light-drickare behöver det inte finnas särskilt mycket logik eller försiktighet kvar i det skedet... Att gena genom en "mörk gränd" kan mycket väl kännas som ett smart drag då.
Citera
2013-11-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
God tanke, bra jobbat! Det låter väldigt logiskt! Den som ringde SOS är en person med samvete, ingen mördare, en äldre person dessutom. (Inom det samvetet ryms att plocka på sig pengar.) Man hör att det är en lirare, någon som blivit förvånad över vad den fått se, och som av förklarliga skäl (allmänt tjuveri, inte mord), ogärna pratar vidare med polisen. Pengarna som personen tog, tror jag svidit rejält i plånkan dagen efter.

Gm tror jag inte är talbar förrän långt senare. Att ha ihjäl någon är en upplevelse jag inte tror medger en vägbeskrivning, av något enda slag. Dessutom var syftet att ha ihjäl, inte att rädda.

Alla pratar om hur "okänt" Swartlings är, det menar jag är trams. Folk i området visste mycket väl om ridskolan, det var ingen dold verksamhet precis.

Bodde /rörde mig i området 25 år, hörde/tänkte aldrig på namnet Swartlings...
Citera
2013-11-25, 10:35
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Jag har stor lokalkännedom för brottsplatsen och måste bara påpeka en del saker som jag läst i tråden, framförallt hur PH hamnade på Swartlings. Jag finner det mycket osannolikt, ja rentav otroligt, att han skulle gått upp till ridskolan för att antingen gena eller fly undan en gärningsman. Anledningar:

- Att en tidig morgon gena i mörkret på en ridskola med en stor väska samt kvällens kassa skulle vara ett alltför stort risktagande. Som andra skrivit fanns där ett staket som också skulle vara ett problem att ta sig över. Inte värt mödan eller risken med andra ord.

- Om PH skulle flytt undan en jagande gärningsman, skulle han verkligen försvinna in i mörket då? Om jag var PH skulle jag istället hålla mig till antingen Valhallavägen eller Lidingövägen där mycket ljus och öppna ytor finns att tillgå. Sannolikheten att kanske stöta på en bil eller hoppas att någon boende skulle höra ens skrik skulle ju vara till en stor fördel.

Håller med! Dock var han säkert ganska berusad (?), vilket kan ha gjort att han inte tänkte så rationellt
Citera
2013-11-25, 10:41
Medlem
Troians avatar
Citat:

Eller: Att det inte alls handlade om rån men att ringaren, om det är samma person som mördaren och han agerade ensam, ville ge polisen villospår.

Jag tycker ändå inte att det är helt omöjligt att ringaren befann sig på platsen. Om ringaren är den missbrukare och småkriminelle som LGW föreställer sig det så kan han haft andra skäl att vara där, än just ett (rån)mord.

Inte heller tycker jag att det är omöjligt att vittnet på avstånd sett att det rör sig om ett rån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in