Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTuesday
Grejen är att det är lätt att ta betalt med bitcoins men det är inte lätt att betala me dom. Om du räknar allt jobb för att få tag i dem först och sen risken för att de ska krascha ned i värde. Och de flesta företag som börjar ta emot bitcoins gör det för marknadsföring. Dessutom så går de flesta genom processorer som Bitpay där du betalar med bitcoins och de får dollar medans Bitpay som tredjepart tar risken för bitcoins rörelser. De flesta företag som sysslar med detta har oftast nämnt att deras försäljningar i bitcoins inte alls är stora. Så även om det växer i denna branschen så står det inte för en bråkdel av det värdemässiga ökandet Bitcoin åtnjuter just nu.
Det är inte lätt att skaffa och hantera bitcoins idag, nej. Men det är bara en fråga om hur mogen tekniken är, inget grundläggande problem med protokollet. Bitpay är en del av infrastrukturen som börjar byggas. De exploaterar bitcoins möjligheter och säljer teknikförenkling. Så klart att betalningar med bitcoins fortfarande utgör en försvinnande liten del, so what? Ingen har väl sagt något annat än att det hela befinner sig i sin linda?
Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTuesday
När det gäller säkerhet så tycker jag att Bitcoin är säkert på sitt sätt men de traditionella betalningsmetodern är säkrare på sitt sätt. Folk förlorar hela tiden sina wallets om dom inte orkar lära sig ännu mer tidskrävande metoder för att förvara sina bitcoins. Samtidigt så kan visst någon skimma mitt kontokort men jag är försäkrad och har väldigt lätt för att få tillbaks mina pengar.
Teknikskiften innebär ofta att folk får lära sig nya saker och vanor. Din försäkring vid kortbedrägerier kostar ju något. Det är inte små summor som försvinner via bedrägerier.
Citat:
Ursprungligen postat av
BlackTuesday
Bitcoin när den föddes som idé lät väldigt bra. Nu har det blivit ett spekulationscirkus som används till allt annat än vad Satoshi ville att det skulle användas till. Och ofta hör man dessa Bitcoin "believers" snacka ner aktiemarknaden som manipulerad och riggad när det är en handfull whales som styr hela kursen på bitcoins. Drar ner värdet för att köpa mer och sen får upp värdet med sina jagande bid walls för att kunna sälja de dyrt. Det är ingen trygg känsla heller att det finns vissa personer som har mer bitcoins än vad det biddas på en exchange. Skulle han göra en snabb exit så lär värdet hamna på 0. Det är när personer som dig börjar ändra uppfattning om vad Bitcoin egentligen är som dessa kommer göra sina snabba exits. Just nu startar de och avslutar bubblor och tjänar duktiga pengar.
Visst finns det folk som spekulerar i Bitcoin. Visst finns det både chans till stora vinster och risk för stora förluster. Men systemet är ju, till skillnad från andra marknader, helt öppet. Vem som helst kan investera och spekulera bäst man kan. Dessutom är det ironiskt nog befintliga banksystem och överförings-tekniker som begränsar människors tillgång.