2013-11-24, 22:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Han blev aldrig identifierad. Uppgiftslämnaren hade för sig att han ev. jobbade på något tvätteri, men detta hade upphört när polisen kollade. De hade bara ett förnamn som vittnet ev. trodde att han hette.

Vet inte varför polisen säger att Textilia tvätteriet inte finns längre?

Dom anger i FUP att dom ringt:

"tel 0921-565 00. Ingen svarar när jag ringer dit, inspelat meddelande
"just nu kan du inte nå det önskade numret".
Vid kontroll av företaget i Bolagsregistret anges att företaget är avslutat."

Här är kopia från FUP 101:

Tillägg till förhöret
2013-07-30 kl 11.30 Telefonkontakt med Matti*s B för att kontrollera vilket tvätteri den
person han i förhör uppgett att han iakttagit vid besök på och i anslutning till
"fyndplatsen".
Mattias uppger att det tvätteri som han avsåg är Textilia Tvätt -& Textilservice i Boden.
Mattias betonar att han inte alls är säker på att killen jobbar på tvätteriet och han är också
mycket osäker på namnet Björn.
Förhörsledarens notering; Vid kontroll på telefonnummer till företaget Textilia Tvätt - &
Textilservice uppges tel 0921-565 00. Ingen svarar när jag ringer dit, inspelat meddelande
Vid kontroll av företaget i Bolagsregistret anges att företaget är avslutat.

Men med ett enkelt sök på gulasidorna.eniro.se så finns tvätteriet tydligen fortfarande och med ett annant telelfonnummer en polisen angav att dom ringt:

Textilia Tvätt- & Textilservice AB www.textilia.se
Verkstadsv. 12, 961 68 BODEN 0921-774 00
Postadress Box 520, 961 28 BODEN

Och ennu konstigare är det ju att polise påstår att tvätteriet inte finns, eftersom polisen förhört JM den 19 Juni, 2013, och där anger JM att han arbetar på just denna firma !!!.
JM är desutom tränare i MBs karateklub och har tränat VB.

FUP 1056

"Jag arbetar som fast anställd på tvätteriföretaget Textilia utanför Boden. Jag har arbetat där
under ca 7 år. Jag arbetar dagtid, måndag till fredag, 40 timmars vecka.
Förutom mitt arbete på tvätteriföretaget är jag f.n kontaktperson för 4 ensamkommande
flyktingbarn."
"Jag har sedan 6-7 år tillbaka tränat karate i karateklubben Boden Boschito Center."

Man undrar ju hur norgrann denna utredning igentligen varit med tanke på diverse "missar/tabbar" polisen gjort.
Citera
2013-11-24, 22:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Lika intressant att veta vem som sovit med KJ och hört detta. Minns att jag kommer ihåg Pmarens goda språk i pm:en. Kändes som jag läst sättet att skriva i ett annat sammanhang. Är pm:aren man dessutom skulle många av mina funderingar sammanfalla.

PM:aren sade sig inte vara förstahandskälla, utan ha hört det av någon som hen litade på "till 110%". Vilket vi iofs hört förr...

Det lär ju vara så att man åtminstone inledningsvis hade en mycket regelbunden övervakning på KJ både dag och natt på Öjebyn. Det är väl inte så svårt att föreställa sig att en nattpersonal som noterar att den intagne verkar orolig i sömnen stannar till för att observera lite närmare och ev. tillkallar överordnad?
Citera
2013-11-24, 22:50
Medlem
OliveiraDeFigueiras avatar
Citat:
Enligt en uppgift i tråden ja som sen detaljerades en del i ett PM till mig tidigt i somras. Jag tycker man ska vara försiktig med tolkningar av den under alla förhållanden, men jag får väl erkänna att jag spekulerat i att någon person som KJ upplever som en auktoritet (NEJ, INTE MB!!!) sagt åt honom att han måste vara tyst. Denna person tror jag i så fall endast är inblandad i själva efterbörden till mordet, även om jag inte tycker att man kan utesluta en med-GM till 100%

Uppgiften kan dock mycket väl vara en ren anka, det gäller att vara kritisk även mot sådana fakta som talar för ens egen teori. Anonyma FB-tips som inte stöds av annan källa bör alltid falla in under den kategorin. Jag vet att vi också har ett flertal exempel i tråden på saker som är uppenbart trollande och där man försökt utnyttja personer med hög trovärdighet som exvis Quarrel genom PM till vederbörande.

Quarell, hög trovärdighet? Inte sedan hans insatser i denna tråden samt den gällande Marina va? Sedan får jag väl be om ursäkt gällande vår tidigare "debatt", du verkar seriös, väldigt eftertänksam och kan nog se saker från två håll. Vidare verkar du ha tagit till dig av viss kritik och är inte riktigt lika uppblåst som tidigare. Det finns numera enbart en grej som stör mig, det är när det dyker upp ett inlägg angående karategubben. Vid dessa tillfällen verkar det som du slår om till "känslo-mode" och tappar kontrollen litegranna...jag säger inte att du har en agenda när det gäller detta men man kan lätt få det intrycket...
Citera
2013-11-24, 22:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
PM:aren sade sig inte vara förstahandskälla, utan ha hört det av någon som hen litade på "till 110%". Vilket vi iofs hört förr...

Det lär ju vara så att man åtminstone inledningsvis hade en mycket regelbunden övervakning på KJ både dag och natt på Öjebyn. Det är väl inte så svårt att föreställa sig att en nattpersonal som noterar att den intagne verkar orolig i sömnen stannar till för att observera lite närmare och ev. tillkallar överordnad?

Ok. Trodde det var innan han greps.
Citera
2013-11-24, 22:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Citat från PM till mig:

Har känt mig extremt kluven till hur mycket tilltro jag skulle fästa till uppgiften, men jag får ju säga att när det kom fram vid rättegången att han medicinerats tungt under större delen av häktningstiden så steg den genast några snäpp i trovärdighet.
Det var en i tråden i somras också som skrev att hen jobbade i Öjebyn och beskrev hur KJ agerade och lite annat.
Citera
2013-11-24, 23:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jo jag vet. Frågan är om spanarna kände till bröderna eller inte när spanet skedde?

Ingen aning. De var med vid MPS-söken de första dagarna (8-10 maj) tillsammans med KJ som hämtade upp dem med bil.
Citera
2013-11-24, 23:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Tillägg till förhöret
2013-07-30 kl 11.30 Telefonkontakt med Matti*s B för att kontrollera vilket tvätteri den
person han i förhör uppgett att han iakttagit vid besök på och i anslutning till
"fyndplatsen".
Mattias uppger att det tvätteri som han avsåg är Textilia Tvätt -& Textilservice i Boden.
Mattias betonar att han inte alls är säker på att killen jobbar på tvätteriet och han är också
Förhörsledarens notering; Vid kontroll på telefonnummer till företaget Textilia Tvätt - &
Textilservice uppges tel 0921-565 00. Ingen svarar när jag ringer dit, inspelat meddelande

Men med ett enkelt sök på gulasidorna.eniro.se så finns tvätteriet tydligen fortfarande och med ett annant telelfonnummer en polisen angav att dom ringt:

Och ennu konstigare är det ju att polise påstår att tvätteriet inte finns, eftersom polisen förhört JM den 19 Juni, 2013, och där anger JM att han arbetar på just denna firma !!!.

FUP 1056

"Jag arbetar som fast anställd på tvätteriföretaget Textilia utanför Boden. Jag har arbetat där
Förutom mitt arbete på tvätteriföretaget är jag f.n kontaktperson för 4 ensamkommande
flyktingbarn."
"Jag har sedan 6-7 år tillbaka tränat karate i karateklubben Boden Boschito Center."

Man undrar ju hur norgrann denna utredning igentligen varit med tanke på diverse "missar/tabbar" polisen gjort.

Ja, polisen har förmodligen gjort en miss här och skälet verkar vara att någon typ av bolagsombildning har skett. Det fanns ett:

- Textilia Boden AB, orgnr 556671-1577 som är inaktiverat. Bolaget avslutades i februari 2013 genom fusion med:
- Textilia Tvätt och textilservice AB, orgnr 556538-5043

Det är/var samma VD i bolagen.

Naturligtvis begås det missar i en stor utredning. Det är ofrånkomligt. Vissa saker är i princip omöjliga att samordna och stämma av medan man arbetar. Många personer är inne och håller förhör och i de förhören framkommer massor av uppgifter. Här handlade det om två ganska perifera förhör om uppgifter och personer som inte var särskilt viktiga i utredningen. Det är ju inte någon överdrivet intressant uppgift heller: En kille kom gående i ett friluftsområde mitt på dagen en helgdag i maj, ledandes en cykel? Än sen? Uppgiftslämnaren är inte ens helt säker på när de var vid gula huset
Citera
2013-11-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ser ut som ett självskadebeteende, fungerar ångestdämpande och ses ofta vid funktionsnedsättningar. En vän till KJ vittnar även om detta i FUP.
Okej jag tycker det ser ut som han har försökt skrubba bort något med svintto.
Citera
2013-11-24, 23:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Tillägg till förhöret
"fyndplatsen".

FUP 1056

flyktingbarn."

Det skulle helt enkelt betyda att VB och "fotografen" som smyger omkring gula huset har träffats genom karaten.
Citera
2013-11-24, 23:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliveiraDeFigueira
Quarell, hög trovärdighet? Inte sedan hans insatser i denna tråden samt den gällande Marina va? Sedan får jag väl be om ursäkt gällande vår tidigare "debatt", du verkar seriös, väldigt eftertänksam och kan nog se saker från två håll. Vidare verkar du ha tagit till dig av viss kritik och är inte riktigt lika uppblåst som tidigare. Det finns numera enbart en grej som stör mig, det är när det dyker upp ett inlägg angående karategubben. Vid dessa tillfällen verkar det som du slår om till "känslo-mode" och tappar kontrollen litegranna...jag säger inte att du har en agenda när det gäller detta men man kan lätt få det intrycket...

Tro mig, jag har ingen agenda. Jag är inte ens säker på varför jag blivit så intresserad av detta fall. Jag har aldrig varit i Boden och känner bara någon enstaka person som härstammar därifrån. Skulle du orka gå igenom allt jag skrivit om herr Bergs förehavanden skulle du också upptäcka att jag formulerat mig ganska spydigt om honom och hans moral vid åtskilliga tillfällen. Men, men ursäkten är accepterad och du har rätt att jag slår om till "känslo-mode", jag tycker hela argumentationen kring detta "spår" är så infantil, substanslös och dessutom logiskt självmotsägande. Samt att personerna på något vis vägrar ta till sig uppenbara fakta.
Citera
2013-11-24, 23:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Eftersom en KJ har ansetts vara skyldig till mordet på VB.
Det är vittnesuppgift från förhör med kriminalpolis i domstolen.

Jag det är fler som har andra gärningsmän än vad rikskrim, åklagaren domstolen har.
Men det är inget som finns eller existerar i verklighetens fall.

Ansetts skyldig till mordet på VB - inte konstaterat skyldig till mordet på VB. Det är en svaghet och en rättsosäkerhet. KJ:s skuld/oskuld i fråga om huruvida han är skyldig till mordet på Vatchareeya Bangsuan eller inte påminner mer om utslaget i en omröstning än på bevisade fakta.
Citera
2013-11-24, 23:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Okej jag tycker det ser ut som han har försökt skrubba bort något med svintto.

Nja, han gnider förmodligen på huden tills sår uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in