Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-11-24, 20:24
  #12949
Medlem
8814s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Underkasta dig eller dö gäller inte. I ett utopiskt samhälle skulle självklart Jesus lära följas, som mer än något annat handlar om godhet och förlåtelse. Dödsstraff skulle inte finnas. Det som du kanske tycker låter lite radikalt är att hedendom skulle förbjudas, men med de stenhårda bevis som finns för att bibeln är fullkomligt sann kan det bara vara positivt.

Tyvärr blir jag tvungen att göra dig besviken, men, för att vara lite realistisk, den utopin du pratar om kommer du aldrig hitta i ett svenskt samhälle.
Citera
2013-11-24, 20:34
  #12950
Medlem
ninjutsus avatar
Fick en liten fundering kring Jonas De Geer som visst är katolik. Katoliker erkänner ju Påvens överförträfflighet, men det borde väl gå emot partistadgarna att en utländsk Påve skulle ha någon universell bestämmanderätt över andra nationer?
Citera
2013-11-24, 20:39
  #12951
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Fick en liten fundering kring Jonas De Geer som visst är katolik. Katoliker erkänner ju Påvens överförträfflighet, men det borde väl gå emot partistadgarna att en utländsk Påve skulle ha någon universell bestämmanderätt över andra nationer?
SSPX erkänner väl inte påven? Knappast den nuvarande i alla fall, eller?
Citera
2013-11-24, 20:57
  #12952
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
SSPX erkänner väl inte påven? Knappast den nuvarande i alla fall, eller?
De säger sig vara traditionella katoliker så de borde ju vara för ett påveämbete, även om man inte erkänner den nya riktningen katolicismen tagit. Men jag har ingen aning hur de ser på en eventuell påves makt.
Citera
2013-11-24, 21:08
  #12953
Medlem
Luckmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Fick en liten fundering kring Jonas De Geer som visst är katolik. Katoliker erkänner ju Påvens överförträfflighet, men det borde väl gå emot partistadgarna att en utländsk Påve skulle ha någon universell bestämmanderätt över andra nationer?
Bara för att man är katolik innebär väl inte att man anser att påven ska ha universell bestämmanderätt över andra nationer?
Citera
2013-11-24, 21:16
  #12954
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckmann
Bara för att man är katolik innebär väl inte att man anser att påven ska ha universell bestämmanderätt över andra nationer?
Jag vet inte riktigt hur katoliker ser på samhället, om man vill ha en statskyrka eller grunda samhället på kristna lagar och dylikt, eller om man anser att religion är en privatsak som inte ska påverka det offentliga rummet. För påven är ju hur man än ser det kyrkans överhuvud så nog har han bestämmanderätt över kyrkan i alla fall. Ser man det som en privat angelägenhet så blir det ju inga problem, men nu när Enkel-Man som självutnämnd katolik började skriva om sin kristna utopi så blev jag förvirrad.
Citera
2013-11-24, 22:17
  #12955
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Om jag är piskad att välja har jag 1000ggr hellre katolicismen än Islam och Judendom i Sverige, men helst av allt vill jag att Asatron skall återupplivas och göras till enda tillåtna statsreligionen
Citera
2013-11-24, 22:36
  #12956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Om jag är piskad att välja har jag 1000ggr hellre katolicismen än Islam och Judendom i Sverige, men helst av allt vill jag att Asatron skall återupplivas och göras till enda tillåtna statsreligionen

Jag är katolik och anser att Sverige ska fortsätta vara ett protestantiskt land. Dock har moderna "svenska kyrkan" svikit det svenska folket och vurmar för HTBQ, muslimer och judar.

Helle klein. En homosexuell judinna är någon form av präst. Bara det är sjukt - Kvinnliga+homosexuella och till och med judiska präster?

Därför hoppas jag innerligen att en ny kyrka med inslag av våran gamla tro (asatron) med nordiska värderingar och ideal skapas!

Förslagsvis skulle den kunna heta Nordiska kyrkan. Vilket enligt mig klingar betydligt bättre än "Svenska kyrkan" som numera är synonymt med judar,muslimer och homoälskare.
Citera
2013-11-24, 22:39
  #12957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Dödslängtan antagligen.

När dom tas mot med öppna armar?
Citera
2013-11-24, 22:56
  #12958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Hur ser Svenskarnas Parti på mig som är utövande katolik som föddes till en etniskt svenska pappa och en halvt Italiensk och halvt Svensk mamma? Hur skulle ni se på min mamma och hur skulle ni se på resten av min Italienska släkt, som ser väldigt norderligt kaukasiska ut, om det spelar någon roll.

Inga problem, du skulle garanterat kunna vara medlem i partiet vad jag förstår. Finns ju redan en del partimedlemmar med annat europeiskt ursprung än 100% nordgermanskt.
Citera
2013-11-24, 22:58
  #12959
Medlem
Citat:
För den politiska ledaren måste folkets religiösa läror och institutioner vara oantastliga. I annat fall skall han inte vara politiker utan reformator, såvida han har anlag för denna uppgift.

-Adolf Hitler, Mein Kampf, Kapitel 3: Allmänna politiska betraktelser från tiden i Wien

Jag anser inte att staten bör ägna sig åt att tvinga på folk olika religiösa (van)föreställningar á la Sovjetunionen. Om Enkel-Man m.fl. nu vill sprida den katolska/kalvinistiska/presbytarianska/forna seden/etceteratron så får denne väl antingen med sin passion, förnuft och retorik göra detta, eller förlita sig på att den "allsmäktige" ingriper.

Jag tror att de flesta människor i grund och botten är religiösa (de bekänner sig antingen till PK-ismen, katolicismen, Islam, Fornsed (eller vad den nu bör kallas), new age-grejer eller annat som inte går att stödja vetenskapligt. Detta i ett försök att motivera sin existens och det som sker runt omkring dem. Vi som inte går på det hela bör varken hindra andra från att sprida sina spirituella tankar eller låta dessa ta över rodret på statsskutan, då det senare innebär att den mer eller mindre omotiverade känslan segrar över förnuftet och driver oss i fördärvet.
__________________
Senast redigerad av kustmannen 2013-11-24 kl. 23:23.
Citera
2013-11-24, 23:01
  #12960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Nej det har jag inte, De Geer, är han adlig? Adlig och katolik, bra reklam för SvP.

Men om jag nu röstar på SvP, skulle det inte vara lite konstigt i och med att jag är son till en invandrare? Ni har väl inget emot mig eller min mor?

Partiet skiljer ju på europeisk kontra ickeeuropeisk invandring och anser att andra västerländska folk kan assimileras in i det svenska samhället medans icke europeiska folk inte kan det. I ditt fall är det garanterat lugnt
__________________
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2013-11-24 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in