Citat:
Ja jag håller med om att det är svenskt. Men vilka högt uppsatta sosse och vänsterpatrask politiker åker ner till Israel/Palestina och börjar kriga för Israel mot palestinierna, och sedan ha ledande medlemmar från deras partier som hejar på dem på nätet? Det är viss skillnad här, tycker du inte? Men det är ungefär så det hade sett ut om sossar/vänstern gjorde som Skillt & co. Tror du inte då att många från vänsterblocket hade börjat klaga på att deras politiker och sympatiserar krigar för Israel?
Nej, självklart gör inga riktiga politiker så. Det finns många världsförbättrare inom de övriga politiska partierna som skulle kunna göra sådana dumheter (shit to gaza och annan skit) men de är inte direkt några framtidshopp inom sina respektive partier.
Tyvärr. Det är som om svenskar vill ha ett dåligt rykte utomlands.
Citat:
Inget land lever i ett vakuum och man måste självklart förstå sig på annan politisk verksamhet utanför Sverige/Europa, och i många fall ta ställning (bra, positiv, rätt sådan) till olika frågor. Att köra med "så länge de inte befinner sig i Sverige så bryr jag mig inte" attityden som många svenska nationalister håller på, är ganska kontraproduktivt och inte särskilt genomtänkt. Förr eller senare drabbas du och ditt land också. GMO-frågan är ett bra exempel på sådan politik som kommer drabba Sverige hårt, även om GMO är förbjudet i Sverige och man inte bryr sig om det odlas GMO-mat utomlands. Neutralitet är för fegt.
Helt riktigt. Men det räcker inte heller med att "ta ställning".
Citat:
Jag minns det där, hade bland annat en svensk klasskamrat (han var rätt extremvänster) som åkte ner och agerade mänsklig sköld. Jag tyckte att det var rätt knäppt av honom då, men jag var ärligt talat ganska politiskt ointresserad och pro-USA på den tiden, vilket inte är fallet idag (USA är ett hot mot hela planeten!).
De gjorde givetvis ingen större skillnad sett till helhetsbilden; Irak är ändå rätt kaos idag, men det är bra hur som helst att vanligt folk överallt markerade deras missnöje med olika sorters protester mot Dubya's lögnaktiga krig.
De gjorde givetvis ingen större skillnad sett till helhetsbilden; Irak är ändå rätt kaos idag, men det är bra hur som helst att vanligt folk överallt markerade deras missnöje med olika sorters protester mot Dubya's lögnaktiga krig.
Att protestera är alltid bra, men svensken är lite som alla korkade spån som tror att ett "gilla" på facebook betyder att man "stödjer kampen" för valfri sak. Vänner till mig som deltog i diverse demonstrationståg trodde verkligen att de påverkade, sådan hybris lider många svenskar av. De tror allt som oftast att folk utomlands bryr sig om vad svenskar gör eller inte gör.
Ska man ge sig in i en konflikt måste man noggrant analysera hur man kan påverka, vad man kan göra. Om man kommer fram till att de metoder man kan tänka sig använda ändå enbart har minimal påverkan finns det ingen anledning till att starta krig inbördes.
Citat:
Vad tror du att Skillt och ett par andra SvP:are som har åkt ner till Ukraina för att kriga och riskera deras frihet/liv, kommer att göra för skillnad? Om Ryssland ger sig in i konflikten på riktigt så är det ju game over, och då har Skillt slösat ett antal månader och genomlidit brutal misshandel och kanske till och med dödat folk, för ingenting. Allt i nationalismens namn.
Möjligheten finns ju alltid att våra stora hjältar är riktiga superkommandosoldater som det kommer göras actionfilmer av i framtiden, men jag är tveksam. Hur stor påverkan de har på utgången i striden mot separatisterna? Ja, vem kan säga. Ingen aning, faktiskt. Däremot lurar de verkligen sig själva om de fortfarande tror på den "nationalistiska revolutionen" så länge som de själva inte är beredda att rikta sina vapen mot Kiev, och faktiskt vinna kampen.
Med allra största sannolikhet har Skillt slösat bort (ytterligare) ett antal månader av sitt liv på att leka hjälte i Ukraina, förutsatt att han överlever förstås.

Att som SvP-sympatisör bara instämma i allt vad SvP säger och gör hade ju varit sektmentalitet om något.