Citat:
Ursprungligen postat av
bottenslam
Att alla förlopp följer den väg som innebär störst bevarande av energi. Alla motstånd (krafter) absorberar energi och ett energiflöde förlorar bara så mycket energi som krävs för att motverka motståndet. Energi skulle aldrig på eget bevåg ta en väg som innebär en större energiförlust än vad som krävs för att övervinna motståndet.
Energi är alltid bevarad, så att prata om att förlopp följer vägar som innebär störst bevarande av energi är bara dumt, och visar att du inte ens behärskar fysik på en väldigt basal nivå.
Citat:
Här håller jag inte med. Flöden äger rum på grund av skillnader i energitäthet i vissa punkter, från större till mindre. De krafter som inverkar på flöden, gör det i egenskap av motstånd.
Fel. Om jag släpper en penna så kommer den falla mot jorden. Detta är ett energiflöde om du så vill, och det beror helt och hållet på gravitationen: inte på någon "skillnad i energitäthet" eller något "motstånd" eller så. På samma sätt, om jag tänder en lampa sätter jag på en elektrisk ström: vilket är helt drivet av den elektromagnetiska kraften.
Citat:
Energi är inte en egenskap, det skulle betyda att det skulle finnas något som kan anta den som egenskap. Eftersom ursprunget till allt är endast energi så skulle det som antar energin som egenskap vara en utomstående fysisk struktur. Denna måste då antingen ha funnits vid T=0 i big bang, vid sidan av energin som bröt ut, eller uppstått senare ur tomma intet.
Hastighet, position, rörelsemängd och elektrisk laddning är beskrivningar av energins flöde och egenskaper i en viss form.
Energi är visst en egenskap. Jag kan fysik, så jag vet vad jag pratar om, okej? Tror du inte på mig så läs wikipedias artikel om energi eller hitta valfri fysikbok. Vad som fanns precis vid T=0 är oklart, vi vet inte, eftersom våra teorier bryter ihop där; men så vitt vi vet var universum i ett extremt energitätt tillstånd där alla olika typer av partiklar existerade (alla olika kvantfält var väldigt exiterade överallt).
Citat:
I e=mc^2 sitter ett likhetstecken mellan energi och massa tillsammans med konstanten i kvadrat. Ett likhetstecken betyder att begreppen är jämlika. En bestämd massa i ljusets hastighet^2 ÄR en bestämd mängd energi. Det finns ingen differens mellan de två. Men energi i form av massa är i en annan position och struktur än energi i form av t.ex. strålning i frekvensomfånget som vi definierar som synligt ljus.
Ett likhetstecken betyder att två tal är lika med varandra; inte att två fysiska storheter är "samma sak". I det här fallet betyder E=mc^2 precis vad jag beskrev: hur mycket energi en partikel med massa m i vila har.
Citat:
Ekvationen beskriver ju att allting på höger sida om likhetstecknet är energi. Om energi var en egenskap som massa besitter, så skulle det finnas något på den högra sidan utöver energin som innehar energin som egenskap, det skulle resultera i en obalans i ekvationen eftersom produkten på vänstersidan inte representerar något annat än energi. Den faktor som håller energi som egenskap måste finnas på båda sidor om likhetstecknet. Det är det jag gillar med matematik(trots min bristande kunskap i ämnet), inga tveksamheter.
Den fulla, mer allmänna formeln som gäller för en partikel som ej är i vila är E^2= (pc)^2 + (mc^2)^2. Detta reduceras till E=mc^2 för en partikel i vila (med rörelsemängd p=0). Se också
http://en.wikipedia.org/wiki/Mass%E2%80%93energy_equivalence ,där det precis står att E=mc^2 visar hur mycket energi en viss massa innehåller: inte att massa är energi, det är en viktig skillnad där.
Citat:
Jag ser inte det absurda i att benämna materia som energi. Strängteorin beskriver den i sin minsta beståndsdel som en vibrerande sträng (strängteorin är fortfarande bruklig?), likt en stående vågform precis som de fenomen vi benämner som "ren energi", typ solljus. Fotonen är dessutom ett exempel på något som beter sig både som partikel och vågform om jag inte är felinformerad, och den visar på energins förmåga att uttrycka sig i olika former.
E=mc^2 beskriver exakt hur mycket energi som en bestämd mängd materia -är-. Fission är en process som har som mål att energi i form av materia genom materiens dekonstruktion frigörs som "ren energi" utan massa, och kan väl ses som en bekräftelse på förhållandet?
Det är absurt eftersom, igen, energi är en egenskap precis som hastighet eller position. Så det är lika absurt som att säga "materia är hastighet". Varför är detta så svårt att förstå? Strängteorin förändrar inte detta på något sätt, och en foton är inte "ren energi", det är en foton och har olika egenskaper som t.ex. en viss energi, en viss våglängd, frekvens etc.
Citat:
Ja, ganska omedelbart efter big bang så bildades materia. Men den bildades ur energi. Det första resultatet av big bang var energi, och endast energi.
Nej, det stämmer inte! Det är inte vad våra teorier säger.
Citat:
Jorden som avsvalnande himlakropp är väl ett perfekt exempel på hur partiklar i gruppering avger energi till sin omgivning och deltar i utjämningen. Tyngdkraften utgår ju från materien själv och hjälper till i sönderfallet av atomstrukturer där energi frigörs och antar nya former. En kraft som medverkar i energins rörelse, eller flöde, i materiell form.
Elektromagnetismen är ju ett typexempel på utjämning av energiskillnader i atomstrukturer. Det är ju utjämningen av asymmetriska laddningar som orsakar att atomer binder till varandra.
Men att jorden bildades från första början är ett utmärkt exempel på att det du påstår inte stämmer.
Citat:
Ja, det är exakt det jag menar. All materia i universum följer samma lagar, oavsett död materia eller som livsform. Men när det kommer till biologi så har vi missat något. Biologiskt liv orsakar strukturer och förlopp som är otänkbara där liv inte finns.
Det är inte alls "otänkbara strukturer och förlopp". Vi har en hyfsat bra förståelse av hur biokemi fungerar, och ingenting där är direkt mystiskt eller strider mot de mer grundläggande fysiklagarna. Och det finns exempel på komplicerade strukturer utan liv, som kristaller eller snöflingor.
Citat:
Om vi tar människan som exempel på livsform så har jag svårt att se hur de naturlagar som du syftar på är ursprunget till vårt beteende. Vårt beteende är, till viss del, en produkt av vårt medvetande och vårt medvetande är inte begränsat av naturlagarna. I medvetandet kan vi bortse från alla naturlagar om vi så vill.
Visst är det svårt att se, eftersom vi är extremt komplexa system, och som jag sa innan är det väldigt svårt att gå från grundläggande lagar till att se hur komplexa system beter sig. Det är därför vi måste gå via kemi, cellbiologi, osv. för att beskriva människan. Medvetandet är så klart en svår fråga, men det finns ingenting som pekar på att det behövs något mer än fysiklagarna för att förklara det.
Citat:
Det är inte svårt att se hur fysik kan översättas till kemi och allt beskrivs med matematik. Men språnget in i cellbiologi är enormt. Fysik och kemi beskriver flöden och reaktioner i den biologiska strukturen, men när livsformens struktur som helhet ska beskrivas så räcker dagens fysik och kemi inte till. Fysik och kemi har ingen förklaring till varför död materia organiserar sig i biologiska strukturer. Om fysik och kemi hade en förklaring så skulle den vara exakt, det är alla beskrivningar inom dessa vetenskaper. En sådan förklaring skulle yttra sig som en formel, den formel som beskriver de exakta förhållanden och beståndsdelar som i ett exakt förlopp leder till att en livsform uppstår.
Jag vill hävda att fysik och kemi gott räcker till i princip, men att komplexiteten är helt enkelt för stor för att vi ska kunna hantera det. Sen är ditt sista påstående om att alla förklaringar från fysik/kemi måste vara exakta och vara en enkel formel, helt fel, så klart.
Citat:
Att atomernas inbördes ordning skulle bestämma livsformers beteende tycker jag är långsökt. Mindre långsökt tycker jag att det omvända förhållandet är. Livsformers beteende styr atomernas ordning. Mänskligt beteende, t.ex. att bygga olika saker, är ju ett direkt ingrepp i den ordning som spontant har uppstått under inverkan från naturlagarna.
(...)
Eh? Dina tankebanor här verkar väldigt konstiga och omvända. Det är ju totalt uppenbart att hur atomerna sitter ihop avgör hur livsformer beter sig, hur kan du tro det omvända? Om du t.ex. bryter ditt ben, så det som har hänt är ju att strukturen hos några av "dina" atomer har förändrats, och detta påverkar definitivt hur du kommer bete dig tills kroppen har lyckats reparera sig själv. Eller om du skadas så mycket att du dör, så förändras ju definitivt ditt beteende som en effekt av att atomernas struktur har förändrats. Inget av detta är ju något vi kan förändra genom viljekraft.
Sen, en dator är såklart skapad av oss människor, men hur den fungerar är ju enbart en funktion av hur dess atomer sitter ihop. På samma sätt: en människas funktion är enbart en funktion av hur dess atomer sitter ihop, och hur dessa interagerar med omgivningens atomer. Detta är ju hur all kemi fungerar: hur atomer sitter ihop avgör deras beteende. Detta är en viktig insikt: liv i sig är inget magiskt eller mystiskt, det är bara ren kemi. En cell funkar som den gör eftersom varje atom i den lyder mekaniska lagar.
Citat:
Jag vill tillägga att det är trevligt att du håller en god ton och inte är aggressiv och onödigt nedlåtande.
Okej, bra, jag försöker hålla diskussionen på en civiliserad nivå. Dock är det irriterande att du fortsätter hävda felaktiga saker om fysik trots att jag gav dig lite källor etc. Till viss del känns det som om dina argument är baserade på att du inte förstår fysik och kemi; vilket är vanligt hos teister, så du borde inse att du inte har så bra koll som du verkar tro att du har, och läsa på lite.