2013-11-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Kul att du tar upp just det, för att det var just den grunden Bitcoin skapades på - att transaktionerna skulle vara irreversibla. Då kan du inte komma och säga att det är Bitcoins svaghet helt plötsligt. Läs på först, diskutera sen. Tack.
Du får nog läsa lite själv lite tidigare i tråden där jag skriver att många av de bitcoinfrälsta tar upp just det med irreversibiliteten som en av bitcoins stora fördelar men att det är ju ett jättefail eftersom irreversebilitet är en enorm nackdel för de flesta konsumenter m.fl.
Citera
2013-11-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montevideos
Specialavtal med vem då?
Med deras betalpartners så klart

Citat:
Ursprungligen postat av montevideos
Oetiska branscher som inte är olagliga är tvungna att gå genom high risk processors och betala absurda avgifter
Avgifterna är självklart förhandlingsbara och oftast inte alls absurda.
Citera
2013-11-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Detta går under beskattning av kapital. Man betalar 30% i skatt på mellanskillnaden mellan inköp och försäljning. Om man inte har kvitto på inköp att dra av, så räknas alltså allt som vinst.

Jag tror det finns en 20%-regel, som går ut på att du får lov att ta upp 20% av vinsten som inköpskostnad ifall du inte har kvitto på inköpen. Men jag vet inte om den gäller när man gräver sina egna bitcoins.
Ah sorry, såg inte att du refererade till minade bitcoins.
Citera
2013-11-24, 20:20
Medlem
Hur kan man få exponering mot bitcoin utan att äga det direkt? Fonder etc
Citera
2013-11-24, 20:24
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Du kan ju knappast jämföra på det viset när
1. Paypalkonton är unika medans man kan ha oändligt många wallets.
Så att folk kan skapa wallets och flytta runt kapital obehindrat, alldeles gratis och i princip ögonblickligen skulle göra ett system som tar betalt för allt det bättre på vilket vis, exakt?

Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
2. Det bedrivs spekulationshandel med Bitcoins
Tror det är en detalj i sammanhanget. Företag som PayPal måste nog allvarligt se över sin verksamhet om de vill överleva.
Citera
2013-11-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Så att folk kan skapa wallets och flytta runt kapital obehindrat, alldeles gratis och i princip ögonblickligen skulle göra ett system som tar betalt för allt det bättre på vilket vis, exakt?
Paypal är säkrare seriösare och mer utbrett. Bitcoin är krångligare slöare och används mer av fifflare, fifflare som gör allt för att manipulera BC kursen och blåsa naiva bitcoinnoobs.

Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Tror det är en detalj i sammanhanget. Företag som PayPal måste nog allvarligt se över sin verksamhet om de vill överleva.
Skämtar du? Paypal är etablerat har miljontals användare ägs av Ebay och är mycket säkert och lättanvänt för konsumenter.
Citera
2013-11-24, 20:36
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du får nog läsa lite själv lite tidigare i tråden där jag skriver att många av de bitcoinfrälsta tar upp just det med irreversibiliteten som en av bitcoins stora fördelar men att det är ju ett jättefail eftersom irreversebilitet är en enorm nackdel för de flesta konsumenter m.fl.
Du kan bygga ett Paypal ovanpå Bitcoin om du nu vill det. Irreversibla betalningar går att göra reversibla med hjälp av nya lager av infrastruktur. Motsatsen är dock inte möjligt.

Det du missar är att olika former av konsumentskydd är en tjänst som kostar. Om jag handlar från någon skum butik utomlands kanske jag tycker det är värt kostnaden för denna tjänst, men när jag handlar från Amazon.com kan jag tycka det är onödigt. Med Bitcoin så slipper jag betala för saker jag inte vill ha i varje transaktion. Du kan räkna med att de saker du tar upp kommer växa fram de närmsta åren.
Citera
2013-11-24, 20:39
Medlem
Jag tror knappast att Bitcoin kommer överleva som betalningsprocessor om man inte knyter valutans värde till något annat som t ex guldpriset. Jag har följt Bitcoin i flera år och var också en "believer" i första taget. Till slut så inser man att 99% är spekulation och kan nästan jämföras med ett pyramidspel. Det är ingen som inte har bitcoins liggande som hellre skulle köpa bitcoins än att använda sitt kontokort/paypal. Jag menar, för det första är det jääävligt mödosamt att få tag i bitcoins sen så måste man alltid tänka på risken för en krasch medan man överför bitcoinsen från exchange till sin wallet innan man hinner handla. Jag tycker det var en bra tanke men varför skulle man göra något mer komplicerat än vad det är för att handla på internet. Jag vet att majoriteten av människor inte skulle göra det. Med det sagt så tror jag ändå att man kan rida på vågen ett tag till och tjäna mycket pengar på dessa bubblor som blåses upp. Man ska bara vara försiktig så man inte är den sista som står kvar där med säcken när ingen vill ha den längre.
Citera
2013-11-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ah sorry, såg inte att du refererade till minade bitcoins.

Det är beskattning även om du köpt coins och säljer dem med vinst (till högre kurs).

Citat:
Ursprungligen postat av BlackTuesday
Jag tror knappast att Bitcoin kommer överleva som betalningsprocessor om man inte knyter valutans värde till något annat som t ex guldpriset. Jag har följt Bitcoin i flera år och var också en "believer" i första taget. Till slut så inser man att 99% är spekulation och kan nästan jämföras med ett pyramidspel. Det är ingen som inte har bitcoins liggande som hellre skulle köpa bitcoins än att använda sitt kontokort/paypal..

Jag håller med. Jag har också följt Bitcoins i några år och jag har insett att argumentet "kursen kommer stabilisera sig" är en myt.
Senast redigerad av bullgnome 2013-11-24 kl. 20:43.
Citera
2013-11-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Detta går under beskattning av kapital. Man betalar 30% i skatt på mellanskillnaden mellan inköp och försäljning. Om man inte har kvitto på inköp att dra av, så räknas alltså allt som vinst.

Kan man inte sälja sina btc och sätta in dem på en utländsk bank och på så vis skippa denna höga skatt? Om försäljningen skedde på en ickesvensk-site kan man knappast hävda att svenska taxeringsregler ska gälla?
Citera
2013-11-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Kan man inte sälja sina btc och sätta in dem på en utländsk bank och på så vis skippa denna höga skatt? Om försäljningen skedde på en ickesvensk-site kan man knappast hävda att svenska taxeringsregler ska gälla?

Självklart, men då har du problemet att dina pengar är fast på en utländsk bank.
Citera
2013-11-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det du missar är att olika former av konsumentskydd är en tjänst som kostar. Om jag handlar från någon skum butik utomlands kanske jag tycker det är värt kostnaden för denna tjänst, men när jag handlar från Amazon.com kan jag tycka det är onödigt. Med Bitcoin så slipper jag betala för saker jag inte vill ha i varje transaktion.
Amazons ofta låga priser och snabba leveranser trumfar eventuella avgifter och även bitcoin har ju transaktionsavgifter som sannolikt kommer öka så småningom när och om tillräckligt mnga börjar handla med Bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in